امام جمعه مشهد: دوره سازندگی بلندمدت اسلام از زمان امام سجاد(ع) آغاز شد

امام جمعه مشهدمقدس گفت: دوره سازندگی بلندمدت اسلام از زمان امام سجاد(ع) آغاز شد.

امام جمعه مشهد: دوره سازندگی بلندمدت اسلام از زمان امام سجاد(ع) آغاز شد

به گزارش مشهد فوری ، آیت الله سیداحمد علم الهدی در سخنرانی مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) در حرم رضوی اظهار داشت: واقعا هیچ تفاوت و تعارضی در اجرای امامت ندارد؛ پهنه معرفت شناسی ما نسبت به ائمه اطهار(ع) باید متوازن با پهنه عشق و احساس ما به اهل بیت(ع) باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: دوره امامت ائمه تا قبل از امام زمان(عج)، 250 سال بوده است؛ این 250 سال را می‌توان به چهار دوره مختلف تقسیم کرد که در میان آنها دوره سازندگی کوتاه مدت و دوره سازندگی بلندمدت از سایر دوره‌ها دارای اهمیت بیشتری است. دوره سازندگی بلندمدت از دوران امام سجاد(ع) به بعد آغاز شد.

علم الهدی افزود: از زمان انحراف اسلام پس از ماجرای سقیفه، مردم نسبت به اسلام بینش مکتبی نداشتند و به اسلام به این چشم نگاه نمی‌کردند و بعضا اسلام برای آنها تز قدرت بود؛باید انقلابی شکل می‌گرفت تا بینش مردم نسبت به اسلام تغییر یابد و جریان رهبری امت در مسیر اصلی خود که خط امامت است قرار گیرد و این دوره از امام سجاد(ع) آغاز شد.

وی بیان کرد: ایشان افکار را متوجه خداوند متعال کردند و زمینه آماده شد تا مردم نسبت به اسلام به عنوان یک مرام فکری و برنامه انسان زیستی نگاه کنند؛ وجود مقدس امام باقر(ع) دست به انقلاب فرهنگی زدند و بینش‌‌ها متوجه شرایط فکری اسلام شد و چندین سال را نیز امام صادق(ع) این برنامه را ادامه دادند.

امام جمعه مشهدمقدس با اشاره به اینکه اصل این بود که بینش مردم به سمتی برود که اسلام در خط حاکمیت ولایی قرار گیرد تاکید کرد: در پایان حکومت بنی امیه وجود مقدس امام باقر(ع) این زمینه را مهیا کردند و امام صادق(ع) این رویه را دنبال کردند؛ ضعف بنی امیه معلول بالارفتن سطح بینش مردم بود که براساس آن اسلام دیگر تز قدرت نبود.

علم‌الهدی ادامه داد: مردم از این زمان به بعد اسلام را در قدرت و شمشیر ندیدند و اسلام را در فکر دیدند و همین سبب شد که به سمت اهل بیت(ع) گرایش پیدا کنند و قصه به انقراض بنی امیه منجر شد. اما شیطنتی صورت گرفت تا این حرکت و انقلاب جدید از خط اصیل خود دور شود.

وی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) همواره مسئله امامت را مطرح می‌کردند و شاگردان تربیت شده ایشان نیز مردم را متوجه امامت می‌کردند بیان کرد: درس و فلسفه سیاسی امام صادق(ع) یک مسئله جهت دار بود؛ حرکت ایشان جهت داشت و جهت آن نیز جهت انقلابی بود؛ امام صادق(ع)، امام صامت و ساکت نبودند و به مدیریت جامعه اسلامی توجه ویژه‌ای داشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: جهت حرکتی ائمه اطهار(ع) مبارزه با طاغوت حاکم و گرایش دادن مردم به سمت امامت و این اصل محوری حرکت ائمه(ع) بود. در تمام حرکت ائمه(ع)، تاسیس نظام ولایی و امامت محور مدنظر قرار داشت و همواره از ائمه اطهار سوال این بود که قائد بعد از آنها چه کسی است؟

علم الهدی تاکید کرد: وجود مقدس امام صادق(ع) در عرصه زندگانی خود تشکیلاتی ایجاد کردند و برای شیعه مرکزیت ایجاد کردند و مسئله ولایت فقیه از زمان امام صادق(ع) شروع شد؛ سیره عملی ولایت فقیه عملا از زمان امام صادق(ع) آغاز شد که ایشان فقها را به مناطق مختلف ارسال می‌کردند و شئون امامت و ولایت توسط این فقها تشریح می‌شد و سیره سایر ائمه اطهار(ع) نیز همین بود.

وی افزود: هر امامی، جریان و مدیریت امت را قرار بود به امامت بازگرداند و حرکت سیاسی هر امامی نیز در این راستا بوده است؛ اسلام در عمر 250 ساله ائمه اطهار(ع) یک پیکره واحد بوده است تا از این طریق نظام حاکم به نظام ولایی بازگردد. تمام محدودیت‌هایی که منصور دوانیقی برای امام صادق(ع) ایجاد می‌کردند به این دلیل بود که امام صادق(ع) در خط امامت حرکت می‌کردند.

امام جمعه مشهدمقدس با اشاره به اینکه امام صادق(ع) مدعی امامت و رهبری بودند تصریح کرد: امام صادق(ع) امام انقلابی بودند؛ امام بی تفاوت و مسئله‌گو و حلال و حرام‌گوی صرف در میان ائمه اطهار(ع) نداشتیم همه درصدد بودند جریان رهبری امت را در خط امامت قرار دهند. اصل رسالت سیاسی امام صادق(ع) در این راستا بود. عدم بصیرت امت اسلام سبب روا شدن مظالم نسبت به ائمه اطهار(ع) شد.

منبع: تسنیم

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها