زن چگونه می‌تواند جلوی فرار مرد از پرداخت مهریه را بگیرد؟

برخی از وکلا اعتقاد دارند، مهریه همان است که قبل از وقوع عقد ازدواج بر آن توافق شده و در زمان عقد ازدواج در قباله درج می‌شود. چنانچه بعد از وقوع عقد قصد افزایش آن باشد، این موضوع مهریه تلقی نمی‌شود.

زن چگونه می‌تواند جلوی فرار مرد از پرداخت مهریه را بگیرد؟

فزایش مهریه موضوعی است که در قانون مدنی از آن ذکری به میان نیامده است، با وجود این به لحاظ طرح دعاوی بسیار در محاکم پیرامون افزایش مهریه و تغییرات صورت گرفته در خصوص آن در رویه قضایی کشور نظرات متفاوتی اتخاذ شده است. در این نوشتار به بررسی این موضوع و نظرات حقوقدانان در این رابطه می‌پردازیم، اما قبل از آن لازم است تعریفی از مهریه ارائه دهیم.

مهریه چیست؟

به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مهریه مالی است که به مجرد عقد ، زوجه مالک آن می‌شود؛ بنابراین مهریه یا صداق تعهد مالی است که شوهر به هنگام وقوع عقد، پرداخت آن را به همسر خود بر عهده می‌گیرد و مکلف است بلافاصله پس از امضای قرارداد ازدواج هر لحظه که زن مطالبه کند آن را بپردازد. لازم به ذکر است برای اینکه مالی بتواند به عنوان مهریه زن قرار بگیرد صرف مالیت داشتن بدین معنی که ارزش ریالی داشته باشد کافی است؛ لذا مهریه می‌تواند وجه رایج کشور، سکه، اموال غیر منقول و ... باشد مطالبه مهریه هم از طریق دادگاه و هم از طریق اجرای ثبت امکان پذیر است.

همان طور که در ابتدا گفته شد گاهی اوقات زوجین پس از عقد، تصمیم می‌گیرند میزان مهریه را افزایش دهند، اما آیا پس از عقد ازدواج، می‌توان میزان مهریه را با توافق زوج و زوجه افزایش داد؟ در این مورد بین وکلا و حقوقدانان اختلاف نظر وجود داشت، به همین جهت هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رأیی را بر اساس نظر فقهای شورای نگهبان صادر نموده که به نظر می‌رسد تکلیف را تعیین کرده است. در این بخش ابتدا برخی از نظرات حقوقدانان را بیان می‌کنیم در نهایت به بررسی رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری می‌پردازیم.

بخشنامه‌ای وجود دارد که به موجب آن چنانچه به علل مختلف زوج در مقام ازدیاد مهریه زوجه برآید، این عمل باید به موجب اقرارنامه رسمی صورت گیرد که در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت برسد؛ دفاتر اسناد رسمی به استناد همین بخشنامه با تنظیم اقرارنامه ثبتی مهریه‎ها را افزایش می‎دهند، اما در مورد شرعی بودن این مساله اختلاف نظر وجود دارد.

برخی از وکلا اعتقاد دارند، مهریه همان است که قبل از وقوع عقد ازدواج بر آن توافق شده و در زمان عقد ازدواج در قباله درج می‌شود. چنانچه بعد از وقوع عقد قصد افزایش آن باشد، این موضوع مهریه تلقی نمی‌شود، زیرا در مقابل آن عقد جدیدی وجود ندارد بلکه بخشش مالی از سوی شوهر به زوجه یا هر نوع عقد غیرمعوض دیگری است؛ لذا این افزایش مهریه وجاهت شرعی و قانونی ندارد.

یک نظر دیگر وجود دارد که بر اساس آن اگر مرد یا زن بخواهند میزان مهریه خود را افزایش یا کاهش دهند، باید آن را در سند رسمی ذکر کنند و در دفترخانه به ثبت برسانند. البته هر گونه افزایش در میزان مهریه مستلزم فسخ عقد ازدواج و جاری شدن مجدد صیغه عقد نکاح است، که باید توجه داشت این نظر خلاف شرع مقدس اسلام است.

زن چگونه می‌تواند جلوی فرار مرد از پرداخت مهریه را بگیرد؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که منظور از فسخ نکاح چیست و با طلاق چه فرقی دارد؟

فسخ نکاح یکی از روش‌های انحلال و پایان پذیرفتن عقد نکاح است. یعنی با فسخ نکاح، دیگر بین زن و شوهر زوجیتی وجود نخواهد داشت بنابراین از این جهت فسخ نکاح و طلاق تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو رابطه حقوقی، عاطفی و اجتماعی نکاح را به پایان می‌برند. در تعریف دقیق‌تر می‌توان گفت فسخ نکاح نوعی بر هم زدن یک جانبه عقد نکاح هست. بر عکس طلاق، در فسخ نکاح، حق برهم زدن نکاح هم برای زن و هم برای مرد در نظر گرفته شده و منحصر به یکی از طرفین نیست. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه فسخ نکاح چیست و با طلاق چه فرقی دارد را بدست آورید.

طلاق از سوی زوج اصولا نیاز به شرط خاصی نداشته و زوج هر موقع که بخواهد می‌تواند همسر خود را طلاق دهد. درصورتی که زوجه برای اینکه بتواند از شوهر خود طلاق بگیرد نیاز به حصول شرایطی دارد تا این حق برای او ثابت شود. برای مثال در طلاق از جانب زوجه، زن باید اثبات کند که شوهر او نفقه نمی‌پردازد و یا معتاد است. ولی در فسخ نکاح وضعیت به گونه ایست که هم برای فسخ از جانب مرد و هم برای فسخ از جانب زن شرایط خاصی باید وجود داشته باشد. یعنی مرد برخلاف طلاق نمی‌تواند بدون دلیل عقد نکاح را فسخ کند.

در موارد زیر هر یک از زوجین می‌توانند عقد نکاح را فسخ کنند:

۱- هرگاه زن یا مرد موقع انعقاد عقد نکاح شرط کرده باشد که طرف مقابل باید ویژگی یا صفت خاصی داشته باشد و پس از عقد، آشکار شود که چنین ویژگی یا صفتی در او نیست، طرفی که شرط را گذاشته حق فسخ خواهد داشت.

۲- جنون هر یک از زوجین به شرط استقرار اعم از اینکه مستمر یا ادواری باشد، برای طرف مقابل موجب فسخ است.

۳- یک سری بیماری‌ها که در هر یک از طرفین وجود داشته باشد با حصول شرایطی طرف مقابل حق فسخ خواهد داشت.

اما در نهایت به دلیل اختلاف نظرهایی که در این زمینه وجود داشت هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۵ شهریور ماه سال ۸۸ با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی کرد.

در رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: طبق نظریه شماره ۳۵۰۷۹/۳۰/۸۸ مورخ ۱۲ مرداد سال ۸۸ فق‌های شورای نگهبان مبنی بر اینکه «مهریه شرعی همان است که در ضمن عقد واقع شده است و ازدیاد مهر بعد از عقد شرعاً صحیح نیست و ترتیب آثار مهریه بر آن خلاف موازین شرع است.» هرچند آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در حکم قانون است و رأی اخیر نیز بر اساس نظر فق‌های شورای نگهبان صادر شده، اما برخی وکلا معتقدند مهریه عوض عقد نکاح نیست و تراضی و توافق طرفین بر تغییر مهریه خلاف شرع محسوب نمی‌شود و در هیچ کجای فقه یا قانون نیز به این مطلب اشاره نشده که میزان مهریه لایتغیر است.

مع ذلک در حال حاضر همه دادگاه‌های خانواده می‌بایست طبق رأی دیوان عدالت اداری عمل نمایند؛ بنابراین امکان افزایش مهریه بعد از عقد وجود نخواهد داشت و ازدیاد میزان مهریه بعد از عقد فقط یک تعهد و هبه (بخشش) از سوی مرد به زن است که عنوان و امتیاز مهریه را ندارد.

منبع: پارسینه

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • مسلمي
    0

    تيتر خبرتون اينه : زن چگونه می‌تواند جلوی فرار مرد از پرداخت مهریه را بگیرد؟ يه طومار چرت و پرات گفتيد اما حتي يه جمله هم راجع بهش ننوشته بوديد، خودتون و مسخره كرده ايد يا ملتو ؟

  • زن ایرانی
    0

    به عنوان یک زن میگم خوبه دیگه این چکاری بهتر نیست بجای ای که یادبدین چجوری مهریه روبگیرن زندگی کردن وساختن دراین شرایط سخت وفرزنداوری وتحکیم خانواده رایادبدین ویادبدین زن وشوهر چجوری بهم احترام بزارن وبهم خیانت نکنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آفرین به فهم و شعور شما

  • ناشناس
    0

    بله دوستان اتفاقا ملت ایران باید بدانند اینطور که جلو میرند منقرض خواهند شد .دوست وکیلی می کفت قبل از جنک سوریه جهت بازدید از دادکستری دمشق اونجا بودند ومشاهده کرده بود که سالنها خلوت واز انبوه مردم خبری نیست .سوال کرده وشنیده بود مردم سوریه هر عقدی ویامعامله زمین ومسکن وغیره انجام بدهند یک وکیل باید اون عقدنامه یا قرار دادرو امضا میکنه تا حرفی برای بعد نمونه .اما درایران وکیل پول میکیرد تا طرف مقابل رو زمین بزنه ویه مبلغی هم اول میکرند که اکربرنده نشد پولی کرفته باشند.دختران ما قبل از شروع زندکی شاهد جدال خانواده ها برسر مهریه وپسران ما شاهد شنیدن جمله کی کرفته وکی داده هستند .به نظر شما اصلا این مهریه عامل فساد کنونی بین جوانان ما نشده .چه مقدار از جوانان به خاطر مهریه زندان یا فراری خارج هستند .قانون مدنی وشرع اسلام مخلوط شده ومثل پتک برسر جوانان زده می شود.وظیفه حاکم شرع وضع قوانین درست است بکویند 14 سکه بیشتر نباید جاری بشه 2اینکه قبل ازدواج دوره 6ماهه آشنایی زوج وخانواده ها بر کزار بشه 3اینکه مرد در صورت طلاق باید ادله کافی وامکانات زندکی در اختیار همسرش قرار بده بعد طلاق بده 4اینکه انحصار عقد موقت به خود مردم واکذار بشه نه روحانی ودفتر خانه ..تا ازدواج موقت هم رواج پیدا کنه واز آمار طلاق وخیانت واعدام وزندان هم در مسائل زنا شویی کم بشه ودها راهکار دیکر 5اینکه حاکمیت نباید چشم براین ماجرا ببندد این موضوع مهم هست وبه یک اپیدمی وحشت بین خانواده ها تبدیل شده است

    نظرات شما -
    • سیروان
      0

      کاملا درست گفتین این مراحل بسیار درسته نه اینکه یه مشت افرادی که معلوم نیستن کی هستن و چی هستن و به کجا وابسته اند بیایندبا اینکه می دانند اجحافی صورت میگیره فقط بر علیه مردان رای بدهند و قییم مردم بشن و جامعه رو بهم بزنند و از این آب گل آلود برای خودشان ماهی بگیرن پس زن بی زن

  • ناشناس
    0

    اینکه میگی در قانون مهریه آمده این قانون نیست و یک چیز الکی و مرد ستیزانه است که یه مشت مغرض نوشتن و باید هرچه زودتر از این به ظاهر قانونتون حذف بشه و گرنه تمام زنان را باید هموم بیسواد هایی که این اراجیف رو نوشتن برن بگیرن چون مردان دیگه زیر بار ذلت زنان نمیرن ثانیا این چرت و پرت هایی که به نام قانون دارین به خورد مردم میدین سببش یک ایران ویران شده است

  • داروغه
    0

    بری زن بگیری که تا آخر عمر براش کار کنی ،خرجشو بدی و بعد هم کلی خودتو بدهکار کنی واقعا باید عقل آدم کم باشه .

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      اگه کسی پیدا بشه ازخداته به توزن نمیدند

    • ناشناس
      0

      اینقدر زن ریخته که از خداشونه یه مرد گول بخوره بیاد بگیرتش آقای علیرضا تو یک زنی با اسم مردانه حرف نزن و بازار گرمیم نکن

  • مری
    0

    مهریه درسته که حقه ولی تو این جامعه هیچ سنخیتی توش نیست بخاطرهمین عامل بدبختی بیچارگی و از هم گسیختن خانوادهها یکی مهریه است سه هزارنفر زندانی مهریه داریم نیروی کارفعال شدندبیمصرف چه درست باشه چه غلط اینده خوبی برای ان متصورنیست قانون عربی غلطی که ازش نادرست استفاده شده

  • ناشناس
    0

    باید مردم یاد بگیرن پای عهد و پیمانی که امضا می کنند باشند این که مرد بگه اگه رقم دروغ ننویسم بهم زن نمیدن مثل سیاستمداری هست که بگه اگه وعده دروغ ندم بهم رای نمیدن.

  • حم
    0

    متاسفانه الان نه را4 سال است شوهرم مرا ازخانه اش بیرون کرده خانه را خالی کرده و رفته در ویلای خود زندگی مجردی دارد 4 سال است بابت اجرای مهریه ام دادگاهها را میگردم متاسفانه علی زغم اینکه بسیار متمکن و ملاک است ولی چون املاک خود را بنام مادرش وکالت داده همه دادگاهها می گویند چون چند ماه قبل املاک را بنام مادرش و پدرش کرده لذا قابل برگشت نیست و من مانده ام گوشه خانه پدرم .نه مرا می پذیرد و نه طلاق می دهد واین واقعیت حال و روز زنان ایرانی است - بخاطر 2500 مرد حالا بعضا بوالهوس که زندان هستند تا حق و حقوق زنان را پایمال کنند نیمی از جمعیت ایران را فدا کرده اند زنان بعنوان نیمی از جمعیت ایران فدای 2500 مرد زندانی بوالهوس .هرجا آخوند قاضی است ترازوی قضاوتش به سمچزو انسان حساب نمی شوند بلاکه برده مردان هستند .ت مرد سنگینی می کند اصلا از نظر چنین قضاتی زنان

  • امیر
    0

    سلام کاش جای این حرف ها یک راه کارهایی میدادند که زندگی زن و مرد به هم نخورد،حالا مگر در موارد خاص مثل ضرب و شتم و.... اقتصاد را سرو سامان میدادند،اختلاف طبقاتی را کم میکردند،دروغ به مردم نمیگفتند،دزدی یاد مردم نمی‌دادند و..... واقعا چقدر دردناکه یک زندگی فرو میپاشه،کاشزن و شوهرها قدر یکدیگر را میدانستند

  • من
    1

    از اسم مهریه مشخص است. چونان مهر، و عشقی است هدیه از طرف زوج به زوجه. آیا قبیح نیست که زن برای مطالبه این مورد دادخواست قضایی بدهد، یا اموال مرد را معرفی کند که توقیف شود؟ آیا زشت نیست که زن باید به قاضی ثابت کند مرد چطور از پرداخت دین فرار کرده. من این کارها را در شأن خود نمیبینم. حتی اگر شأن مرد من ایجاب میکند که با وجود تمکن و رفاه مالی، اعلام فقر کند، یا اموالش را جابه جا کند، و برای فرار از دین دروغ بگوید یا تهمت بزند یا زن را تحت فشار عاطفی بگذارد تا از حقش بگذرد. در جامعه اسلامی، با وجود در دست داشتن قرآن و دستورات الهی، به کجا رسیده ایم که اینطور با هم میجنگیم. کاش کمی انسان باشیم، آن وقت هیچ مردی به خود حق نمیدهد، حقوق همسرش را، که روزی خودش ضامن و متعهد آن شده، امروز اینطور ظالمانه پایمال کند. و هیچ زنی برای دشمنی با همسرش، مهریه را که لطف و رهنمود خداوند برای مودت بیشتر بوده، تبدیل به اسلحه نمیکند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها