سرنوشت رازآلود مغز انیشتین/ چه کسی مغز انیشتین را به سرقت برد؟

مغز انیشتین که به سرقت رفته بود در یک بطری الکل کشف شد.

سرنوشت رازآلود مغز انیشتین/ چه کسی مغز انیشتین را به سرقت برد؟

پزشکی که مسئول کالبد شکافی جسد انیشتین بود مغز این دانشمند فیزیک را حین کالبدشکافی دزدید سپس این پزشک مغز انیشتین را به مدت 20 سال در یک بطری الکل نگاه داشت.

جنازه آلبرت اینشتین بنا به خواست خود او پس از مرگ سوزانده شد، اما هنگام گذاشتن جنازه در کوره عضوی از بدن اینشتین مفقود شده بود.

61 سال پیش یعنی در 18 آوریل 1955 آلبرت اینشتین فیزیکدان بزرگ آلمانی در بیمارستان پرینستون از دنیا رفت. پاتولوژیستی به نام "توماس هاروی" بدون اجازه خانواده اینشتین مغز او را برداشت. بعد از برملا شدن و عمومی شدن این خبر، توماس هاروی مدعی شد بنا به درخواست پسر اینشتین،‌ خارج کردن مغز او برای تحقیقات علمی بوده است. این خبر باعث شد تا رئیس هاروی او را از بیمارستان اخراج کند. حتی وسوسه او برای نگهداشتن مغز اینشتین منجر به جدایی همسرش از او شد اما هاروی تصمیم گرفت مغز انیشتین را در درون شیشه ای نگهداری کند. او در حالی مدعی شد که روی مغز اینشتین در حال تحقیق است که حتی درخصوص مغز انسان هیچ دانشی نداشت و هیچ تحقیقی درباره مغز اینشتین از او منتشر نشد. سرانجام هاروی مدعی شد که هیچ چیز غیر عادی درباره مغز اینشتین پیدا نکرده است.

او سرانجام در سال 1996 مغز اینشتین را به بیمارستان پرینستون بازگرداند. سپس در تحقیقی که توسط متخصصان بیمارستان پرینستون انجام شد مشخص گردید که مغز اینشتین خاص و استثنایی است. به دلیل رشد بخش هایی از مغز، مغز اینشتین حدود 15 درصد بزرگتر از حد معمول بود . مغز وی تا امروز در یک ظرف شیشه ای حاوی فرمالدهید در بیمارستان پرینستون نگهداری می شود و بنا به جمله ای از خود اینشتین که گفته بود " من استعداد خاصی ندارم، فقط زیادی کنجکاوم" ، به مغز کنجکاو معروف است.

بعد‌ها خانواده انیشتین اجازه دادند هاروی مغز را نگه دارد به شرطی که فقط برای اهداف علمی استفاده کند. هاروی با کمک مارتا کلر مغز انیشتین را به هزار قسمت تقسیم کرد و آن‌ها را روی اسلایدهای شیشه‌ای گذاشت و برای چند پاتولوژیست فرستاد. دکتر ویلیام اریک از بیمارستان عمومی فیلادلفیا ۴۶ اسلاید را دریافت کرد. بعد از مرگ اریک همسرش آن‌ها را به دکتر آلن استینبرگ داد و او هم آن‌ها را به دکتر لوسی رورک آدامز داد؛ و دکتر آدامز بود که این اسلاید‌ها را به موزه اهدا کرد. نزدیک به ۳۵۰ اسلاید هم در موزه ملی پزشکی و سلامت در مریلند قرار دارند.

منبع: مشهد فوری

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها