جابه‌جایی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی پشت پرده‌ای داشت یا نداشت؟‌

مدیرکل رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی درباره تغییر رئیس دانشگاه آزاد در توئیتر خود نوشت:‌ جابه‌جایی راس دانشگاه آزاد اسلامی پشت پرده‌ای نداشت ، اما آیا این مطلب می‌تواند منجر به پایان حواشی این جابه‌جایی شود؟

جابه‌جایی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی پشت پرده‌ای داشت یا نداشت؟‌

صبح روز گذشته جلسه هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علی‌اکبر ولایتی برگزار شد و در این جلسه قرار شد سرپرست جدید دانشگاه آزاد معرفی شود.

محمد مهدی طهرانچی عضو هیات امنای دانشگاه آزاد، رئیس دانشگاه‌های آزاد استان تهران و رئیس واحد تهران مرکز سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی معرفی و او با اکثریت آرا جایگزین فرهاد رهبر شد و عصر یکشنبه وی در دفتر کار خود در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد حاضر و رسماً سکان هدایت این دانشگاه بر عهده گرفت.

صالح اسکندری رییس سازمان چاپ و انتشارات و مدیرکل رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی درباره تغییر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در توئیتر خود نوشت:‌ یک مدیر انقلابی رفت؛ یک مدیر انقلابی و جهادی‌تر آمد. جابه‌جایی روز گذشته در دانشگاه آزاد هیچ پشت پرده‌ای نداشت.

این در حالی است که حمیدرضا مقدم‌فر، رئیس دفتر نظارت بر امور فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که افراد را به سمت محافظه‌کاری پیش می‌برد، ترس از جریان‌سازی‌ها و مخالفت‌هاست، گفت: دکتر ولایتی در یک‌سال گذشته با بسیاری از این موج‌ها مواجهه کرده‌اند، اما همین نگاه طرفدار حفظ وضع موجود مانع از تحقق انتظارات و دغدغه‌های ایشان شده است.

او با بیان مثالی در این زمینه با اشاره به موضوع جذب هیات‌علمی انقلابی و جوان گفت: درخصوص به‌کارگیری نیروهای جوان و انقلابی با وجود تذکرات مکرر هیات‌امنا و به‌خصوص نمایندگی محترم ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها، بی‌توجهی شده است.

مقدم‌فر ادامه داد: یا در موضوع برخورد با اقلیتی که به‌لحاظ اعتقادی، سیاسی و فرهنگی حاشیه‌سازی می‌کنند یک نوع کندی و محافظه‌کاری وجود دارد یا درخصوص به‌کارگیری ظرفیت عظیمی که در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، صنعتی و کشاورزی در حل مشکلات کشور غفلت می‌شود، این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی توان این را دارد تا باری از دوش انقلاب اسلامی بردارد. درواقع سیاست حفظ وضع موجود مغایر با نگاه اکثریت هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی است.»
مشاور فرهنگی رئیس هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های هیات‌امنا کاهش شهریه مناطق محروم بود، گفت: «براساس بودجه مصوب هیات‌امنا شهریه تحصیل در مناطق محروم مورد توجه قرار گرفت اما هنوز که هنوز است وضعیت کمافی‌السابق بوده تغییری رخ نداده است.
مقدم‌فر با بیان اینکه یکی از مولفه‌های تحول در دانشگاه آزاد اسلامی جدا از مسائل علمی و ارزشی بهبود وضعیت معیشتی کارکنان و اعضای هیات‌علمی است، گفت: درخصوص به‌کارگیری بدنه مومن و انقلابی یک نوع کندی و خمودگی وجود دارد و از سوی دیگر در رسیدگی به وضعیت معیشتی پرسنل، به‌رغم اینکه مدیران عالی دانشگاه تلاش‌هایی داشته‌اند ولی این تلاش‌ها کافی نبوده است.

مقدم‌فر در ادامه با اشاره به خمودگی در به‌کارگیری اعضای هیات‌علمی مومن جوان و انقلابی گفت: نشانه‌هایی وجود دارد مبنی‌بر اینکه کسانی که در فتنه 88 اقدامات مشکوکی انجام داده‌اند و حتی در قوه قضائیه پرونده‌هایی دارند در حال بازگشت به دانشگاه آزاد اسلامی هستند و به‌نظر می‌رسد متاسفانه کسانی به‌دنبال اعاده حیثیت از افرادی هستند که دانشگاه آزاد اسلامی را ارث خانوادگی خود می‌دانستند و حتی اتاق‌ها و سایت‌های آنان در نیاوران را تاکنون حفظ کرده‌اند.

این تغییر یکباره که البته از روزهای قبل از آن شایعاتی مبنی بر این کار در محافل دانشگاهی شنیده می‌شد باعث بروز اخبار و حواشی زیادی شده بود اما فرهاد رهبر همانطور که از دانشگاه تهران کنار گذاشته شد از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی هم کنار گذاشته شد.

آیا در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز سال تحصیلی جدید حواشی این موضوع کنار می‌رود و یا اینکه مروز زمان با کنار رفتن ابرها منجر به مشخص شدن موضوع و آسمان آبی می‌شود؟

طهرانچی متولد سال 1344 است، وی که در پرونده کاری خود سمت‌هایی همچون ریاست دانشگاه شهید بهشتی، معاونت علمی آستان قدس رضوی، معاونت پژوهش‌های علم و فناوری مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و ریاست مرکز نشر دانشگاهی را دارد و در اوایل تابستان سال گذشته علاوه بر عضویت در هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، ریاست دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران را عهده‌دار شد.

طهرانچی درجه استادی را پس از گذراندن دوره‌های استادیاری و دانشیاری در دانشگاه شهید بهشتی در سال 1385 کسب کرد. وی همچنین عضو وابسته پژوهشکده لیزر و پلاسما است و در سال 91 به‌عنوان استاد نمونهٔ کشوری نیز انتخاب شده است.

طهرانچی که یکی از دانشمندان فیزیک حال حاضر کشور است استادتمام دانشگاه شهید بهشتی بوده و از سال 1385 تاکنون به عنوان استاد فیزیک در این دانشگاه مشغول به تدریس و تحقیق است وی استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۹۱ با اچ ایندکس ۱۴ و دارای ۸۷ مقاله با نمایه بین المللی و ۱۳۵ ارایه در کنفرانس های معتبر علمی بین المللی و ملی و دارای ۱۷ طرح ملی پژوهشی است.

وی علاوه بر آنکه دارای پتنت بین المللی است، همچنین رئیس کمیسیون علوم پایه شورای عالی عتف و صاحب نظر در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی آموزش عالی است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها