خودکشی ۶ کارگر یک کارخانه/ در پتروشیمیِ چوار چه خبر است؟

مدتی است که نامِ چوارِ با خودکشیِ کارگرانش تیتر رسانه‌ها می‌شود: محمد منصوری، علی محمد کریمی، آرش تبرک، حیدر محسنی و حالا هم جواد نوروزی و مصطفی عباسی. این‌ها اسامیِ شش کارگری است که در فاصله‌ی کمتر از دو سال دست به خودکشی زده‌اند.

خودکشی ۶ کارگر یک کارخانه/ در پتروشیمیِ چوار چه خبر است؟

پنجشنبه ۳۰ام آذرماه، دو کارگرِ پیمانکاریِ پتروشیمیِ چوار ایلام، داخل کارخانه خود را به دار آویختند! مدتی است که نامِ چوارِ ایلام با خودکشیِ کارگرانش تیتر رسانه‌ها می‌شود:  محمد منصوری، علی محمد کریمی، آرش تبرک، حیدر محسنی و حالا هم جواد نوروزی و مصطفی عباسی.  این‌ها اسامیِ شش کارگرِ پتروشیمیِ چوار ایلام است؛ کارگرانی که در فاصله‌ی کمتر از دو سال به یک دلیلِ مشخص دست به خودکشی زده‌اند: اخراج. 

جواد نوروزی و مصطفی عباسی اکنون در آی سی یو هستند. با کارگرانِ کارخانه تماس می‌گیرم و از آن‌ها می‌پرسم در پتروشیمیِ چوارایلام چه خبر است؟ ناامیدند و می‌گویند مدیرِ کارخانه دست به یک اخراجِ دسته‌جمعی زده؛ به ۱۳ کارگر گفته‌اند دیگر به شما نیاز نداریم. می‌گویند از یک ماه پیش در کارخانه صحبت از اخراجِ این ۱۳ کارگر بوده و پنجشنبه کار را نهایی کرده‌اند. همان پنجشنبه جواد و مصطفی، داخلِ کارخانه خود را دار می‌زنند. داخلِ کارخانه دار می‌زنند تا مدیران نگویند دلیلِ خودکشی‌شان، مشکلاتِ خانوادگی بوده…. 

۸ تا ۱۸ سال سابقه‌ی کار دارند و حقوقشان بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است؛ یکی از کارگران می‌گوید: وقتی یک شبه بعد از سال‌ها کار همین ۱۰ میلیون تومان را هم از ما دریغ می‌کنند، دیگر چه امیدی می‌توان داشت؟ ما سال‌ها اینجا کارگری کرده‌ایم، نزدیکِ پتروشیمی زندگی می‌کنیم و خانه‌هایمان ده دقیقه با آن فاصله دارد، آلودگی‌هایش برای ماست، چرا باید اخراج شویم؟ 

بیشتر بدانید: اقدام به خودکشی 2 کارگر پتروشیمی در ایلام

یک ماه به هر دری زدند و از همه جا پیگیری کردند که کابوس اخراج به واقعیت تبدیل نشود؛ به وزیر، نماینده مجلس، دادستان و استاندار نامه نوشتند، اما صبحِ پنجشنبه آبِ پاکی را روی دست‌شان ریختند: دیگر به شما نیازی نداریم! کارگران اما می‌گویند عدم نیاز، بهانه بود تا نیروهای خود را جایگزین کنند. مگر می‌شود یک شبه به کارگران نیاز نداشته باشند. چه چیز تغییر کرده که می‌گویند دیگر به شما نیاز نداریم؟

آن‌ها می‌گویند: پتروشیمی تنها امیدمان است، تنها جایی که می‌توانیم کارگری کنیم. از اینجا اخراج شویم، کجا کار پیدا کنیم؟ 

بسیاری از کارگرانِ پیمانکاریِ پتروشیمیِ چوار ایلام نگرانند. طی سال‌های گذشته بارها در اعتراض به معوقاتِ مزدی، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، دستمزدهای ناچیز، نداشتنِ امنیتِ شغلی و تعدیل‌های گاه و بی‌گاه اعتراض کرده‌اند، اما تداومِ خودکشی‌ها نشان می‌دهد مشکلاتِ کارگران پایدارتر از این حرفهاست. 

چند ماه پیش، بعد از انتشار خبر خودکشیِ حیدر محسنی، دیگر کارگرِ اخراج شده‌ی این کارخانه، روابط عمومی از تصمیم شورای تأمین برای جلوگیری از وقوعِ مجدد چنین حوادثی خبر داد: جابه‌جا کردنِ برخی از نیروهای حراست و ممنوع‌الورود کردنِ برخی از مدیرانِ کارخانه. این راه‌حل اما جواب نداد و به فاصله‌ی ۴ ماه بعد از آن اتفاق، دو کارگرِ دیگرِ کارخانه دست به خوکشی زدند. چرا؟ 

این سوال را از کارگرانِ کارخانه می‌پرسم. مجموع صحبتشان این است که وقتی مشکلات، خروار خروار روی سرشان آوار شده و بعد از سال‌ها کار با حقوق ناچیز و بدونِ هیچ پس‌اندازی، ناگهان برگه‌ی‌عدم نیاز به دستشان می‌دهند و آن‌ها را در شهری که برایشان هیچ کارِ دیگری وجود ندارد به حالِ خود رها می‌کنند، راهِ دیگری باقی نمی‌ماند. 

کارگران چوار ایلام می‌گویند: بنویسید کارگران کارخانه برای جلب توجه خودکشی نمی‌کنند. همه‌ی راه‌ها را رفته‌اند و چون راه دیگری برایشان نمانده به اینجا رسیده‌اند. بنویسید بعضی از ما حتی وصیت‌نامه‌ی خود را هم نوشته‌ایم…

آرش فقط می‌خواست بداند چرا ممنوع‌الورود شده؟ 

سال گذشته در چنین روزهایی، یکی از کارگرانِ جوانِ پتروشیمیِ چوار ایلام بعد از دیدنِ نام خود در لیستِ ممنوع‌الورودی‌ها به زندگیِ خود پایان داد. پنجم دی ماه سالگردِ «آرش تبرک» است. مهندس جوانی که می‌خواست بداند چرا ممنوع‌الورود شده اما پاسخی به او ندادند…. 

با خواهر آرش گفتگو کردم تا شاید کمی از زوایای پنهان آن اتفاقِ تلخ آگاه شوم و از آنچه در چوارِ ایلام بر کارگران می‌گذرد، اندک اطلاعاتی به دست آورم. جمله‌اش را اینگونه آغاز می‌کند: «آرش فقط می‌خواست بداند چرا ممنوع‌الورود شده اما هیچ‌کس پاسخی نمی‌داد. اسمش را جلوی درِ نگهبانی زده بودند و نمی‌گذاشتند وارد شود… .» 

آن زمان روابط عمومی، علتِ خودکشیِ آرش را بی‌ارتباط با مسائل کارخانه دانسته بود، اما کارگران تأکید داشتند که آرش در پیِ اخراج از کار به زندگیِ خود پایان داده است؛ اطلاعاتی که خانواده‌ی آرش هم آن را تائید می‌کنند. ظاهرا چند روز قبل از اینکه آرش مرگِ خودخواسته را انتخاب کند، درگیریِ کوچکی بین او و یکی از همکارانش اتفاق می‌افتد. موضوع البته بعد از یک بگومگوی ساده به پایان می‌رسد. آنطور که خانواده می‌گویند، درگیری به قدری بی‌اهمیت بوده که اصلا آرش باور نمی‌کرد که علتِ ممنوع‌الورودی‌اش ممکن است همان بگومگوهای جزئی باشد. 

خواهر آرش می‌گوید: «پدرم کارگرِ باسابقه‌ی پتروشیمیِ چوار است. زمانی که به او اطلاع می‌دهند نامِ آرش را در لیست ممنوع‌الورودی‌ها دیده‌اند، پیگیری می‌کند که ببینید علت چیست اما حتی او هم نمی‌تواند بفهمند چه شده و چرا آرش را ممنوع‌الورود کرده‌اند. برای ما عجیب بود که چه اتفاقی افتاده و برای آرش از همه عجیب‌تر که اصلا علت چیست؟ چرا چیزی نمی‌گویند؟ هر چه پیگیری کردیم فقط گفتند ممنوع‌الورود است….» 

او ادامه می‌دهد: «تا لحظه‌ی آخر، علتِ اخراج را به برادرم نگفتند و وقتی آرش برای آخرین بار به شرکت رفت، بی‌رحمانه و بی‌ادبانه‌ای از شرکت بیرونش انداختند… .» 

خواهر آرش می‌گوید: «مدیران کارخانه تمامِ سعی خود را می‌کنند که بگویند خودکشی‌های کارخانه، علتِ خانوادگی داشته، اما اینطور نیست. دو کارگری که به تازگی خودکشی کرده‌اند احتمالا می‌خواستند به همه بفهمانند که علتِ خودکشی‌شان مسائلِ خانوادگی نبوده، برای همین خود را در کارخانه دار زدند… .» 

او در انتهای گفتگو از تبعیضِ شدید بین کارگرهای رسمی و بومی و فشارِ شدیدی که بر کارگران روزمزد و پیمانکاری وارد می‌شود می‌گوید: «بومی‌های اینجا با لیسانس و فوق لیسانس و دکتری به عنوان کارگرِ روزمزد پیمانکاری وارد پتروشیمی می‌شوند و وقتی هم که کارِ پیمانکار تمام می‌شود به راحتی اخراجشان می‌کنند.» 

به راحتی حقوق کارگران پایمال می‌شود

به راحتی اخراج می‌کنند بدون آنکه حتی نیازی به توضیح ببینند، به راحتی حقوق نمی‌دهند، به راحتی بیمه رد نمی‌کنند و اصلا به راحتی قانون را زیر پا می‌گذارند بدونِ آنکه ذره‌ای بازخواست شوند. این وضعیت البته خاصِ کارگران چوار نیست که مربوط به کلِ کارگرانی است که حداقل قوانینِ حمایتی‌شان مدتهاست از کار افتاده، هیچ راهِ قانونی‌ای برای رسیدن به حقوقشان ندارند. 

به این آشفته بازارِ روابطِ کار باید دشواری‌های زندگی در یک اقتصاد تورم‌زده، دستمزدهای پایین و معیشتِ دشوار را هم اضافه کرد تا به استیصالِ کارگران پی برد. وضعیتی که بالاترین نمودش را در خودکشیِ کارگران می‌توان یافت. وضعیتی که در محمد منصوری، علی محمد کریمی، آرش تبرک، حیدر محسنی، جواد نوروزی و مصطفی عباسی، این شش کارگرِ کارخانه‌ی چوار ایلام، تجلی پیدا کرده است. اینها البته تنها کارگرانی نیستند که دست به خودکشی زده‌اند؛ گویا مواردِ دیگری نیز در این کارخانه وجود داشته که خبری از آن‌ها به رسانه‌ها درز پیدا نکرده است.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 54
  • ناشناس
    0

    مرگ بر مدیران نالایق ونا کارامد که کارگر زحمتکش بعد از ده سال که جوانیشوگذاشته باید اخراج بشه چه عدلی چه عدالتی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خدا لعنت کنه غارتگران ایرانو

    • ناشناس
      1

      مرگ بر کارگر

  • بهترین
    0

    ....و آیا فریاد رسی هست ؟؟؟؟خداوند از مسببین این جریانات تقاص سختی بگیرد انشاالله

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      یاری اندر کس نمیبینم یاران را چه شد؟!
      مرده اند از پیش یاران نامداران را چه شد؟!
      گوی توفیق و کرامت در میان افکنده اند
      کی به میدان در نمی آید سواران را چه شد؟!!!

  • ناشناس
    0

    فقط باید به حال کارگران گریه کرد.
    خدایا خودت به داد ما برس

  • ناشناس
    0

    تاکی؟

  • دومان
    0

    چرا به کارگران چای دبش نمیدن؟ ظلم پایدار نیست

  • ناشناس
    1

    خوب اینهمه دستگاه نظارتی داریم به چه درد می خورند تا مویی از پای کسی در امریکا یا غزه یا یمن یا فلسطین یا عراق و .... کنده میشود هزاران بیانیه می دهند اما اینجا 6 کارگر مظلوم از زندگیشون گذشتند کسی ککش نگزیده. ااین مملکت واقعا اسلامیه و عدالت علی (ع) در آن جاریه؟!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سازمان حقوق بشر و بهداشت جهانی و سازمان ملل
      رشوه گیر هستند

    • ناشناس
      0

      چون ناظران و بازرسان خودشان دارند می خورند

  • ناشناس
    1

    خوش بحال مسئولین که بیاد زحمت کشیدها هستند

  • ناشناس
    0

    چقدر دردناکه .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      زندگی در این شرایط فعلی درناک است خدا رحم کند

  • ناشناس
    3

    با بد شدن وضعیت اقتصادی مملکت . روز به روز به دزدی ها . اختلاس . خودکشی . قتل . طلاق . فرار از خانه . و هزاران بلای دیگر بر سر مردم خواهد آمد . مسولان نظام به داد مردم امام زمان برسید .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فقط جمله آخر

    • پدر
      0

      داداش هر چي بدبختي و دزدي و فلاكت هست از مسئولينه بعد شما مي گي مسئولين به داد مردم برسند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    اعتصاب خواهی تمام کشورکنید نه خودکشی

  • ناشناس
    0

    خیلی ها نا امید شدن خصوصٱ فاصله طبقاتی که زیاد شده مهم یمن ونزوئلا است نه مردم ایران

  • ناشناس
    0

    دلم میسوزد و کاری زه دستم بر نمی اید....

  • ناشناس
    0

    یه سری دارای ثروت های باد آورده شدن و جامعه رو به لجن کشیدن با خودنمائی و ....‌‌پدر و مادرهایی هم که ندارن و بچه هاشون این ندید بدید ها رو می بینن که در تجملات و سفرهای خارجی و .....غرقن وقتی بچه ها به درک درستی نرسیدن و خودشون رو با اینا مقایسه می کنن وقتی به پدر و مادر می گن عرضه نداشتید چرا ما رو بدنیا آوردید پدر همون لحظه مرده همین عکس و فیلم های شب یلدا رو ببینید برای خودنمایی چه ها می کنند الان برسه به کارگری که از همون حداقل بخور و نمیر هم محرومش می کنند خوب معلومه راهی براش نمی مونه وقتی نتونی حداقل آرزوهای بچه هات رو برآورده کنی از درون مردی لطفا لطفا به فکر قشر آسیب پذیر باشید

  • ناشناس
    0

    این موارد صد در صد با مشکلات اقتصادی و معیشتی ارتباط دارد... خونشان بر گردن مسئولین

  • فرزاد
    0

    اگردراروپاوآمریکا یاحتی درکشورهای شرق آسیاچنین اتفاقی می افتاد،مدیرکارخانه برکنارودادگاهی میشدووزیرنفتشان استعفامیداد.اماحتی وزیرنفت مااطلاع ازاین موضوع ندارد.آیافکرکرده ایم چراخبرشوکه کننده ای به این بزرگی چراتاثیری درجامعه ندارد؟!

  • Shahram
    1

    کل مملکت داستان همینه

  • فردین
    0

    این خراب شده اخر دنیاس

  • ناشناس
    0

    این خودکشیها بخشی از قربانیهای سیاست اقتصادی سر تا پا غلط دلار گرا با حذف ارز ترجیحی از زندگی و معیشت اکثریت ملت است که با نابود کردن ارزش پول ملی بی رحمانه گریبان گیر این اکثریت زیر خط فقر شده و هیچ نشانه اصولی امید وار کننده جدی و سازمان یافته ؛ نه نزد حکومت و نه نزد مسئولان نظام از لغو این سیاست مردم ستیز که زندگی و دیانت و اخلاق و روابط اجتماعی ملت را در کشور ثروتمند ایران تخریب کرده است دیده نمی شود؟؟؟!!!

  • محمدی
    0

    چرا نمایندگان مجلس در این مساله ملی ورود نمی کنند.این ظلم وستم است که باید جلوی آن را گرفت

  • ناشناس
    0

    سلام علیکم.تو رابه خدا چرا به بازنشستگان های تامین اجتماعی با ۵میلیون تومان که از سازمان تامین اجتماعی میگیرم از قحطی میمیرم.اقایان امام جمعه باید اسامی افرادی که نمیزارند حقوق بازنشسته های تامین اجتماعی اضافه نمی‌کنند را فریاد بزنند

  • سعید 1400
    0

    روحشاد شاد و قرین رحمت خداوند.

  • حسن
    0

    غم قصه

  • ناشناس
    1

    این خودکشیها بخشی از قربانیهای سیاست اقتصادی سر تا پا غلط دلار گرا با حذف ارز ترجیحی از زندگی و معیشت اکثریت ملت است که با نابود کردن ارزش پول ملی بیرحمانه گریبان گیر این اکثریت زیر خط فقر شده و علی رغم پیامدهای فاجعه باری که این سیاست اقتصادی برای کشور و نظام و انقلاب دارد هیچ نشانه اصولی امیدوار کننده جدی و سازمان یافته ؛ نه نزد حکومت و نه نزد مسئولان نظام از لغو این سیاست مردم ستیز که زندگی و دیانت و اخلاق و روابط اجتماعی همه ملت را در کشور ثروتمند ایران تخریب کرده است دیده نمی شود؟؟؟!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      درود بر شرفت شیرپاک خورده

  • همرزم هادی
    1

    جناب آیت الله اژه ای آیا لازم نیست یک تیم بازرسی به این کارخانه بفرستید؟

    نظرات شما -
    • فضول باشی
      0

      فعلا همه قوای سه گانه با حداکثر توان درگیر حل بزرگترین مشکل قرن و عظیم‌ترین فساد تاریخ ایران زمین هستند که همانا بی‌حجابی است. اگر فرصت شد در وقت مقتضی به این مسائل ناچیز و مفسده‌های قابل اغماض هم توجه خواهند کرد انشاءالله.

  • ناشناس
    0

    کسانی که فکرشان به قدرت است برای اینها ارزشی قائل نسیتند

  • ن .ص
    1

    کسی حق اخراج کارگر را ندارد.مسئولین مربوطه باید پاسخگو باشند.

  • یاسر
    0

    اینهم اینده جوانان ایرانی اسلامی آنوقت حی زر میزنند بچه دار شوید فرزند را با خون دل بزرگ کن وبعد شاهد افسردگی ویا مرگش باش

  • ناشناس
    0

    Esm en nezam chist??khodetong

  • ناشناس
    0

    یک نمایندہ مجلس ایلام ھست اھل یک ایل است ریاست ادارہ تعاون ریاست آب وفاضلاب وعدہ ای دیگرازایل اون نمایندہ ھستندیکی ازکارگران این پتروشیمی یاازاقوامشان بااین نمایندہ درگیرشدندآنطورشنیدم دست برادرش ھم شکست دردفاع ازبرادرنمایندہ خداھرچیزخیراست کند

  • ناشناس
    0

    کارگران خودکشی کننده را سریعا با عملیات پیچیده پلیسی دستگیر نموده و بسزای اعمالشان برسانید !!!!!

  • سامی
    0

    این موضوع خیلی دردناکه واقعا تو این شرایط اقتصادی یعنی چی اون هم در یه شرکت پتروشیمی که عموما درامد خوبی دارن، تو مجموعه ای که ما هستیم اصلا بحث اخراج وتعدیل نداریم معمولا شخص رو به یه شرکت دیگه منتقل میکنن مگر با حکم دادگاه مگه قرون وسطی است . خدا یا بسه دیگه

  • ناشناس
    0

    قطعا وزرا و مدیران و مسولین در خودکشی کارگران شریکند. خدا لعنت کنه مدیری که لایق مسولیت نیست اما این مقام و صندلی رو ول نمی کنه

  • ناشناس
    0

    ساعت کار کارگران نیروگاه برق شهدای پاکدشت رو به زور و تهدید از ۸ به ۱۲ افزایش دادند. امیدوارم خستگی کارگران باعث بروز حادثه ای نشه

  • ناشناس
    1

    من خوشحالم با طناب بفضی افراد حرف و بیشعور داخل دام ازدواج نیافتادم و انسانی را در این کشور گرفتار نکردم اگر در اسراییل بودم ازدواج میکردم و برای زیاد کردن جمعیت پاک یهود 10 بچه به دنیا میاوردم تا حافظ دین حق و حقیقت باشد

  • ناشناس
    0

    لعنت الله علی قوم الظالمین

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فعلا که نعمت الله علی القوم ظالمین شده .

  • هموطن
    0

    به کجا باید رفت؟؟؟؟ فقط مردم درد همدیگه رو میفهمن و درک می کنن... به خدا پناه می بریم تنها اوست پناه مظلومان...چقدغصه....

  • ایرانی
    0

    ...هرجای دنیابود،ازوزیرکارگرفته تامدیرجزءکارخانه رابازداشت وبه دادگاه می کشاندند،ولی افسوس تواین کشورخراب شده فریادرسی نیست.....

  • مراد
    0

    حقوق کمه آقا کم ،چه کارمند چه کارگر دارن ذلالت میکشن و شرمنده خانواده هاشون هستن چرا نمی‌خواهید بفهمید ظالمین پست و خودخواه . حالا این حقوق کم رو هم ندین ببینین چی میشه ؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    اینا زودتر از بقیه به مقام انسانیت رسیدند .خبر دیگه ای نیست .بقیه ملتم اگه دیگه راضی به این مقدار نشدند به اونا می پیوندند .تو صفند .

  • ناشناس
    0

    عجب تمدن ندبنی برای ایران درست کرده اند،از ژاپن اسلامی به کره شمالی اسلامی رسیده ایم،ای مردم ایران،ای مردم ایران

  • 🐜
    0

    نانی که اختلاسگران چای دبش و سردمداران و خانوادهایشان در دهان می‌گذارند آغشته بخون همین کارگردان زحمتکش است البته کارگردان که چه عرض کنم ۹۶ درصد جمعیت ایران برده ۴درصد خوش وجدان هست!

  • همسر بازنشسته تامین اجتماعی
    0

    ما که تو این سن گرفتار همه چی هستیم لعنت خدا به مسئولین و مدیران که باعث مرگ جوونا و کارگرا میشوند.
    واقعا دولت و مجلس دارند چیکار میکنند . چرا قوه قضائیه نمیره داخل کارخونه پتروشیمی . چرا هیچ حمایتی از مردم و کارگران نمیشه .

  • وزیری
    0

    آقای رییس جمهور به داد کارگران پتروشیمی چوار ایلام برسید آنها هم از پوست خون ما هستند نگذارید این از خدا بی خبر آن به خاطر نفع خودشان این وضع را ایجاد کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها