سرانجام ماجرای قتل چوپان ایرانی با گلوله مرزبانان ترکمنستانی

بازپرس جنایی دستور داد دیه چوپان ایرانی که هدف گلوله مرزبانان ترکمنستان قرار گرفته بود از بیت‌المال پرداخت شود.

سرانجام ماجرای قتل چوپان ایرانی با گلوله مرزبانان ترکمنستانی

صبح یکی از اولین روزهای اسفند ۱۳۹۷ مرزبان‌های منطقه لطف‌آباد درگز که در شمال استان خراسان رضوی واقع شده و همجوار مرز کشور ترکمنستان است، از طریق ماموران هنگ‌ مرزی ترکمنستان باخبر شدند مرد میانسال ایرانی در منطقه مرزی هدف شلیک پنج گلوله مرزبانان ترکمنستانی قرار گرفته است.

به همین دلیل مرزبانان ایرانی برای بررسی موضوع در محل مورد نظر که نقطه‌ای در منطقه مرزی قهقهه ترکمنستان بود حاضر شدند و در بررسی‌ها مشخص شد مرد مجروح در حال عبور غیرقانونی از مرز بین دو کشور بوده و محل دقیق حادثه در عمق ۲۰۰ متری از خاک ترکمنستان است.

در این مرحله ماموران هنگ مرزی ایران در جریان تحقیقات پلیس مرزی ترکمنستان متوجه شدند مرد ایرانی بعد از قطع سیستم حفاظتی پلیس می‌خواسته غیرقانونی از مرز خارج شود به همین دلیل به اخطارهای پلیس ترکمنستان توجه نکرده و ماموران مرزی نیز به سمت او شلیک کرده‌اند که منجر به مرگ وی شده است.

این در حالی بود که جسد مرد ایرانی در پزشکی قانونی ترکمنستان مورد بررسی قرار گرفت و معلوم شد اصابت دو گلوله به قفسه سینه، دو گلوله به ران راست و یک گلوله نیز به مچ دست راست او باعث مرگ شده است.

گزارش‌های بعدی پلیس مرزی ترکمنستان حکایت از آن داشت که یک قبضه چاقو، گوشی تلفن همراه و سه کیلو تریاک در اطراف جسد مرد ایرانی کشف شده است. با محرز شدن اینکه مرد میانسال ایرانی بوده، جسد او با هماهنگی قضایی به پزشکی‌ قانونی ایران در مشهد منتقل و با شناسایی خانواده‌اش، تحویل آنها شد.

سپس ماموران، همسر و فرزندان مقتول را برای تحقیقات به پلیس آگاهی منتقل کردند. همسر مرد فوت‌شده به افسر تحقیق گفت: همسرم چوپان است و گوشی تلفن همراه و چاقو هم مال خودش است. شوهرم صبح از خانه خارج می‌شد و گله را به بیابان‌های اطراف می‌برد و شب به خانه بازمی‌گشت، چاقو هم به این دلیل همراهش بود که اگر در بیابان‌های اطراف روستا برایش مشکلی پیش آمد از آن استفاده کند. آن شب ساعت ۹ می‌خواست به ملاقات دو نفر از دوستانش برود. از اینکه او با خود مواد حمل کرده و غیرقانونی به مرز رفته خبر نداشتیم.

این در حالی بود که فرزندان مرد فوت‌شده نیز مدعی شدند مواد مخدر کشف‌شده متعلق به دو دوست پدرشان بوده چون آن شب آنها با پدرشان قرار ملاقات داشتند. همچنین آنها گفتند: از این دو مرد شکایت داریم چون پدرمان کاری نداشته که به مرز برود.

در این میان دوستان چوپان متوفی به پلیس گفتند: ما برای چرای گوسفندان به بیابان و صحرا رفته بودیم که بدون اینکه متوجه شویم یکی از گوسفندها ناگهان به آن طرف مرز رفت، بعد از آن بود که دوست کشته‌شده ما برای اینکه گوسفند را برگرداند دنبال حیوان رفت، آن موقع بود که مرزبانان ترکمنستان برای هشدار یک سگ رها کردند.

سگ به‌سرعت به سمت دوست ما می‌آمد، همین موضوع باعث ترس او شده بود و دوست‌مان که به خاطر شرایط شغلی‌اش و اینکه دائم در بیابان است اسلحه همراهش بود به سمت سگ مرزبانی ترکمنستان شلیک کرد، بعد از آن مرزبانان خارجی به دوست‌مان شلیک کردند و یکی از گلوله‌ها به قلب دوست‌مان خورد و قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرد.

با توجه به اینکه مرگ مرد ایرانی خارج از قلمرو سرزمین ایران رخ داده بود، این پرونده در اختیار دادسرای بین‌الملل قرار گرفت و از آنجا به دادسرای جنایی تهران ارسال شد تا تحقیقات درباره این پرونده ادامه یابد.

در روزهای گذشته خانواده این چوپان کشته‌شده بار دیگر به دادسرای جنایی تهران مراجعه کردند و گفتند با توجه به اینکه ثابت شده او مجرم نبوده و فقط قصد داشته گوسفندش را برگرداند و از طرفی چهار فرزند دارد، خواستار دریافت دیه هستند.

به این ترتیب بازپرس وحید ناصری، بازپرس شعبه چهارم دادسرای جنایی، با توجه به ماده ۴۷۳ قانون مجازات اسلامی و شرایط ویژه‌ای که برای این خانواده پیش آمده است، دستور پرداخت دیه از بیت‌المال را صادر کرد.

بر اساس این ماده قانون مجازات اسلامی، هر گاه ماموری در اجرای وظایف قانونی، عملی را مطابق مقررات انجام دهد و همان عمل موجب فوت یا صدمه بدنی کسی شود، دیه بر عهده بیت‌المال است.

منبع: حادثه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    خدا پدرتون بیامرزه چهارتا بچه داره بهش میرسه بیت‌المال

  • ناشناس
    0

    هر گاه ماموری در اجرای وظایف قانونی.مامور ایرانی یا خارجی ؟

  • سیاوش سلطان
    1

    اکثر انبیاء چوپان بودن ، خون این چوپان با پول قابل معامله نیست ، مرزبانان ترکمنستان باید مجازات شوند و پرداخت دیه فارغ از مجازات است و ربطی به مجازات جانیان ندارد..
    وزارت خارجه ایران مکلف است ، پیگیری کند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها