قرارداد کارگر ساختمان و نکاتی که مهم است و باید دانست!

عدم انعقاد قرارداد کارگر ساختمانی، خطرات و جرایم سنگینی را برای کارفرمایان و پیمانکاران ساختمانی به همراه دارد.

قرارداد کارگر ساختمان و نکاتی که مهم است و باید دانست!

قرارداد کارگر ساختمان یکی از انواع قرارداد کار و از جمله قراردادهای کاربردی و مهم است که به دلیل فراوانی فعالیت‌های ساخت و ساز، در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. متأسفانه برخی از کارفرمایان و پیمانکاران ساختمانی، امضای این قرارداد را بیهوده و در مواقعی تعهد آور می‌دانند و ترجیح می‌دهند که با کارگران خود، توافقات شفاهی داشته باشند. این دسته از کارفرمایان تصور می‌کنند با انصراف از امضای این قرارداد، می‌توانند از پرداخت حقوق قانونی و تعهدات مالی کارگر شانه خالی کنند اما باید تاکید کنیم که این باور و چنین اقداماتی بسیار اشتباه است و می‌تواند مشکلات زیادی برای کارفرمایان ایجاد کند.

عدم انعقاد قرارداد کارگر ساختمانی، خطرات و جرایم سنگینی را برای کارفرمایان و پیمانکاران ساختمانی به همراه دارد. بروز حوادث احتمالی در فرآیند ساخت و ساز، شکایت در خصوص عدم دریافت حقوق و مزایا و گاهی ادعاهای دروغین در خصوص جزئیات اجرای پروژه ساختمانی از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند دردسرهایی را برای کارفرمایان ایجاد کنند. در اختیار داشتن یک قرارداد مکتوب که درباره جزئیات همکاری کارفرما و کارگران توضیح داده باشد، از بروز بسیاری از این مشکلات جلوگیری می‌کند. البته اینطور نیست که امضا قرارداد کارگران ساختمانی ، برای این کارگران بی‌فایده بوده و صرفا برای کارفرمایان مناسب باشد. امضای این قرارداد بیشترین سود را برای کارگران دارد زیرا از منافع آن‌‌ها حمایت می‌کند و مدرکی برای اثبات وجود رابطه کاری با کارفرما است. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره اهمیت و کاربرد تنظیم قرارداد کارگر ساختمان توضیح می‌دهیم و به شرط‌های باطلی که نمی‌توانید برای این قرارداد در نظر بگیرید، اشاره می‌کنیم.

آیا با کارگران روزمزد ساختمانی هم باید قرارداد امضا کنیم؟

در متن قانون کار به صراحت به کارگران روزمزد اشاره نشده و قوانین خاصی نیز برای همکاری با این دسته از کارگران مطرح نشده است اما این مساله به این معنی نیست که کار این دسته از کارگران مشمول قانون کار نمی‌شود. در واقع قانون کار، این گروه از کارگران را نیز پوشش می‌دهد. مفهوم "کارگر" در قانون شامل تمام انواع کارگران، از جمله کارگران روزمزد، ساعتی، موقت و دائم است. از این رو، این دسته از کارگران نیز از تمام حقوق و مزایای قانون کار برخوردار هستند. این اشخاص نیز، به عنوان نیروی کار انسانی مشغول به کار می‌شوند و باید از تمام مزایایی که قانون برای آن‌ها در نظر گرفته است، برخوردار باشند.

متأسفانه، برخی از کارفرمایان تلاش می‌کنند با استفاده از توافق‌های شفاهی و تعیین حق الزحمه توافقی برای کارگران، از پرداخت حقوق و مزایای قانونی آن‌ها طفره روند، در حالی که این اقدام کاملا غیر قانونی است و در صورت طرح شکایت از سمت کارگر، کارفرما باید پاسخگو باشد و چه بسا به پرداخت جریمه و خسارت نیز ملزم شود. با توجه به مطالبی که توضیح داده شد، در پاسخ به این سوال که آیا با کارگران روزمزد هم باید نمونه قرارداد کارگر روزمزد ساختمانی امضا کنیم؛ باید بگوییم پاسخ مثبت است و با این دسته از کارگران نیز باید قرارداد داشته باشید.

خوب است بدانید حق الزحمه روزانه کارگرانی که نمونه قرارداد کارگر روزمزد ساختمانی را امضا می‌کنند، باید شامل تمام حقوق و مزایای قانونی باشد که مصوبه شورای عالی کار اعلام کرده است و این دسته از کارگران نیز باید نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه شوند. برای کسب آگاهی از جزئیات چگونگی پیگیری و پرداخت بیمه کارگران ساختمانی، کارفرما باید به صورت مستقیم با مراکز تامین اجتماعی ارتباط بگیرد.

در قرارداد کارگران ساختمانی ، در خصوص چه مواردی نمی‌توانیم با کارگر توافق کنیم؟

شاید در ابتدا طرح این سوال که در قرارداد کارگران ساختمانی ، در خصوص چه مواردی نمی‌توانیم با کارگر توافق کنیم؛ برای شما عجیب به نظر برسد زیرا تنظیم و نگارش قرارداد، به منظور مکتوب کردن توافقات طرفین است و توصیه می‌شود هر موضوعی که نسبت به آن به توافق می‌رسید را در متن قراردادتان بنویسید. با این حال، اگر کارفرما هستید و تمایل دارید که با امضا قرارداد کارگران ساختمانی ، کارگرانی را به خدمت بگیرید، باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مطابق با قانون کار، نمی‌توانید در قرارداد در خصوص چند مورد توافق کنید. بهتر بگوییم؛ توافق شما در خصوص چند مورد بی اعتبار است. در ادامه مواردی که امکان توافق در خصوص آن‌ها وجود ندارد را توضیح می‌دهیم.

توافق در خصوص پرداخت مبلغی کمتر از حداقل وزارت کار

چه قرارداد شفاهی داشته باشید و چه برای شروع همکاری با کارگر ساختمانی، قرارداد مکتوب امضا کنید، برای تعیین مبلغ حق الزحمه او، نمی‌توانید مبلغی کمتر از نرخ پایه حقوق شورای عالی کار در نظر بگیرید. البته برای تعیین حق الزحمه بیشتر از پایه حقوق وزارت کار محدودیتی وجود ندارد اما توافق در خصوص کمتر از این میزان، امکان پذیر نیست زیرا در هر صورت کارگر ساختمانی می‌تواند نسبت به این موضوع از شما شاکی شود.

توافق درباره عدم پرداخت عیدی، سنوات و سایر مزایا به کارگر ساختمانی

عیدی، سنوات و مزایایی مانند حق مسکن، حق اولاد، بن کارگری و هر حقوق مالی دیگری که در مصوبه شورای عالی کار برای کارگران در نظر گرفته شده است، از مواردی هستند که باید به کارگر پرداخت شوند و شما نمی‌توانند در خصوص عدم پرداخت آن‌ها با کارگر توافق کنید. در واقع اگر در خصوص عدم پرداخت این موارد به صورت کتبی نیز توافق کرده باشید، شرط شما بی اعتبار و باطل است و امکان طرح شکایت از شما وجود دارد.

توافق برای عدم پرداخت بیمه کارگر ساختمانی

این روزها کارفرمایان به دنبال نوعی قرارداد کارگر ساختمان هستند که در آن، در خصوص عدم پرداخت حق بیمه شرط قانونی در نظر گرفته شده باشد تا با استناد به آن شرط و توافق کارگر، بیمه او را پرداخت نکنند اما نکته اصلی این است که این اقدام و به صورت کلی چنین شرطی مغایر با قانون و باطل محسوب می‌شود.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که شما به هیچ وجه نمی‌توانید در انواع قرارداد استخدام ، برای عدم پرداخت حق بیمه کارگر شرط تعیین کنید. علاوه براین، حتی نمی‌توانید اینطور توافق کنید که مبلغ حق بیمه کارگر را به صورت نقدی به خود او بپردازید. حق بیمه کارگر فقط باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مردم
    0

    نتیجه کارگران ایران نمی گیرند کارگر افغان جایگزین می شود و هیچ نتیجه مطلوبی برای ایرانی ها ندارد آیا کارگر افغان غیر مجاز هم نمی توانند در ایران کار کنند.که هم میتوانند و هم حقوق بهتری به آنها میدهند چون بیمه ندارندهمیشه در دسترس هستند مرخصی نمی رند زن و بچه در ایران ندارند که بیمار شود و خیلی مزیت های دیگر که وقتی بروند ایران محتاج افغان می شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها