مروری بر خونین ترین حوادث تاریخ/ از انفجار بزرگی که هزاران چینی را کشت تا تصادف بزرگ در آب‌های کانادا

آتش سوزی و انفجار در یک انبار باروت منجر به مرگ ۲۰ هزار چینی شد. این حادثه باعث تغییرات سیاسی در چین عصر مینگ هم شد. اما این تنها حادثه خون‌بار تاریخ نیست.

مروری بر خونین ترین حوادث تاریخ/ از انفجار بزرگی که هزاران چینی را کشت تا تصادف بزرگ در آب‌های کانادا

به گزارش خبر فوری، یکی از بزرگترین تصادف های تاریخ در هندوستان به وقوع پیوست. بر اساس گزارش ها، این حادثه که نزدیک ۳۰۰ کشته و ۱ هزار زخمی داشت، مربوط به یک قطار مسافربری است که پس از خروج از ریل به یک قطار دیگر برخورد و این قطار نیز متعاقباً با یک قطار باری تصادف کرد (درباره این حادثه اینجا بخوانید).

در تاریخ حوادث و تصادف های کشنده بسیاری به وقوع پیوسته که تلفات بیشتری از حادثه هندوستان داشته اند‌. در این گزارش قصد داریم به برخی از خونین ترین حوادث غیرطبیعی و انسانی تاریخ نگاهی داشته باشیم:

الف. انفجار بزرگ چین

این انفجار در ۳۰ می ۱۶۲۶ در  وانگونگ چانگ چین و در دوره حکومت سلسله مینگ به وقوع پیوست. مرکز اصلی این حادثه انبار یک کارخانه تولید باروت بود. آتش سوزی و انفجار در این انبار کارخانه باروت منجر به مرگ ۲۰ هزار چینی شد. با این حال، مشخص نیست دقیقا چه مساله ای باعث آتش سوزی و انفجار شده است.

انفجار مهیب وانگونگ چانگ و کشتار عظیم مردم تاثیرات سیاسی و اجتماعی فراوانی داشت. پیش از این حادثه، امپراتوری با شورش ها، اعتصابات و جنگ های داخلی فراوانی روبه رو بود. وحشت حاصل از انفجار باعث شد  مردم امپراتور تیانچی، امپراتور وقت چین را مورد انتقاد قرار دهند. آنها معتقد بودند که این حادثه مجازاتی از سوی آسمان ​​جهت هشدار به امپراتوری است. انتقادات حاصل از این حادثه به حدی بود که امپراتور تیانچی مجبور شد علناً حکم توبه نامه خود را نوشته و ۲۰ هزار سکه طلا به مخالفان و آسیب دیدگان جنگ هایش اعطاء کند.

ب. انفجار بزرگ برشیا ایتالیا

انفجار بزرگ شهر برشیا ایتالیا که در سال ۱۷۶۹ و در یک انبار بزرگ باروت رخ داد باعث مرگ افراد زیادی شد. این حادثه پس از اصابت صاعقه به انبار و آتش سوزی حاصل از آن رخ داد  و باعث ویرانی های گسترده و کشتار فراوانی گردید. مقامات شهر مدعی  کشته شدن ۶ هزار نفر در این حادثه شدند. این میزان تلفات باعث شده حادثه برشیا در فهرست حوادث و بلایای انسانی بزرگ تاریخ قرار بگیرد.

انفجار برشیا حدودا یک ششم شهر را ویران کرد و باعث شد این شهر از شکوه و جلال خود دور شده و تا سالهای سال نتواند سرپا بایستد.

ج. حادثه در کشتی های حمل مهمات چین و مکزیک

انفجار در یک کشتی بزرگ که در حال انتقال نیروهای ارتش جمهوری چین از ینگکو به مقصد تایوان بود باعث کشتار وسیعی شد. این حادثه در اوایل نوامبر ۱۹۴۸ به وقوع پیوست. بر  اثر این حادثه بیش از ۳ هزار نفر کشته شدند‌.

حادثه دیگر مربوط به انفجار انبار مهمات کشتی در مکزیک در خلال جنگ مکزیک در سال ۱۸۶۲ است‌. طی این انفجار تقریباً تمام تیپ اواکساکا، در اولین روزهای مداخله دوم فرانسه در جنگ، کشته شدند. منابع مختلف تعداد تلفات را بین ۱۴۰۰ تا ۳ هزار نفر دانسته اند.

د. حادثه تصادف کشتی نروژی و فرانسوی

در صبح روز 6 دسامبر 1917، کشتی باری فرانسوی مونت بلانک (SS Mont-Blanc) با کشتی نروژی ایمو (SS Imo) در آب های هالیفاکس کانادا برخورد کرد. مونت بلانک، مملو از مواد منفجره قوی بود و لذا بعد از تصادف منفجر شد و منطقه ریچموند هالیفاکس را ویران کرد. حداقل ۲ هزار نفر بر اثر انفجار، آوار، آتش‌سوزی یا فروریختن ساختمان‌ ها کشته شدند و حدود ۹ هزار نفر هم مجروح شدند.

این انفجار بزرگترین انفجار بشری در آن زمان بود. انرژی حاصل از این تصادف و انفجار حاصل از آن، معادل انفجار تقریباً 2.9 کیلوتن TNT بود.

ه. انفجار قلعه اسمدروو

انفجار قلعه اسمدروو فاجعه‌ای بود که در قلمرو نظامی صربستان (بخشی از پادشاهی یوگسلاوی تحت اشغال آلمان) و در ۵ ژوئن ۱۹۴۱ رخ داد. مهمات و بنزین انباشته شده در قلعه اسمدروو متعلق به ارتش شکست خورده یوگسلاوی بود که به دلایل نامعلومی منفجر شد. تعداد تلفات این حادثه نامشخص است. تخمین ها از مرگ حدود ۲ هزار و پانصد کشته و چند صد زخمی حکایت دارند.

حوادث خونین هنوز هم ادامه دارد. نمونه تازه آن دیروز در هند رخ داد (اینجا ببینید) تا حکایت اتفاقات تلخ ادامه داشته باشد..‌

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    انفجار انبار آمونیاک در بندر لبنان

  • ناشناس
    0

    خب الان من زنده موندم..که چی ؟؟.به چه درد دنیا و آخرت کسی می‌خورم؟
    بلاخره هر آدمی یه طوری باید بمیره اگه همه زنده بمونن که حتی جا پیدا نمیکنی پاتو بزاری چه برسه که زندگی کنی
    مرگ حقه....
    ولی برای همسایه 😂😁

  • علی
    1

    یا خدا

  • وجدان
    0

    انفجار هواپیمای مسافری اکراین در تهران هم کم فاجعه ای نبود.

  • ناشناس
    0

    بالا بردن اجاره ها و عدم ساخت
    دولت جهت ایجاد بحران و تفرقه
    وحشتناکترین حادثه بقیه به شخمممم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها