فرمول تقسیم ارث تغییر کرد؟

متن قانون تقسیم ارث بین فرزندان ، همان قانون مدنی است که به موجب آن فرمول تقسیم ارث فرزندان به این صورت است که اگر متوفی ، هم فرزند پسر و هم فرزند دختر داشته باشد ، پسران دو برابر دختران ارث می برند، لذا تا کنون، قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان که سهم الارث دختران و پسران را یکسان کرده باشد، به تصویب نرسیده است .

فرمول تقسیم ارث تغییر کرد؟

سهم ارث مادر: 1/6 اگر متوفی فرزند یا خواهر و برادر داشته باشد، 1/3 اگر متوفی فرزند و خواهر و برادر نداشته باشد. سهم ارث پدر: 1/6 اگر متوفی فرزند داشته باشد. فرزند خوانده از زن و شوهر ارث نمی برد و پدر ومادر از زمره وراث فرزند خوانده محسوب نمی‌شوند.

متن قانون تقسیم ارث بین فرزندان ، همان قانون مدنی است که به موجب آن ، فرمول تقسیم ارث فرزندان به این صورت است که اگر متوفی ، هم فرزند پسر و هم فرزند دختر داشته باشد ، پسران دو برابر دختران ارث می برند . لذا تا کنون ، قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان که سهم الارث دختران و پسران را یکسان کرده باشد ، به تصویب نرسیده است.

در قانون مدنی ، شرایط و ضوابط ارث بردن مشخص شده است ؛ با این حال ، تدوین قوانین ارث در قانون مدنی ، تا حدود زیادی متاثر از شرع مقدس اسلام است . به این معنا که قانون مدنی ، در تدوین ضوابط و قواعد ارث ، بر مبنای آیات قرآن کریم عمل نموده و طبقات و درجات ارث و نیز میزان سهم الارث هر کدام از ورثه را بر مبنای قرآن کریم پیش بینی نموده است .

از جمله وراث طبقه اول متوفی ، فرزندان وی هستند که حتی در صورت زنده بودن والدین متوفی ، از ارث بهره مند خواهند شد . فرزندان متوفی ، ممکن است همگی دختر یا همگی پسر باشند ؛ همانطور که ممکن است هم دختر و هم پسر باشند که اصولا سهم الارث پسران دو برابر دختران است . اما گاهی این سوال مطرح می شود که قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان چیست و متن قانون تقسیم ارث بین فرزندان چه فرمولی را برای تقسیم ارث پیش بینی نموده است ؟

برای پاسخ دادن به این سوالات ، در ادامه این مقاله ، به بررسی این سوالات می پردازیم که قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان چیست ، متن قانون تقسیم ارث بین فرزندان شامل چه مباحثی است و در ادامه نیز فرمول تقسیم ارث بین فرزندان طبق قانون تقسیم ارث بررسی خواهد شد 

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

اشخاصی که بر اساس قانون مدنی از متوفیان ارث می برند ، شامل دو گروه هستند : خویشاوندان نسبی ( خویشاوندانی که با متوفی رابطه خونی و یا نسبی دارند ؛ از قبیل پدر و مادر و فرزندان متوفی ) و نیز خویشاوندان سببی ( خویشاوندانی که از طریق پیوند زوجیت با متوفی رابطه دارند ؛ از قبیل زوج و زوجه متوفی ) . البته زوج یا زوجه متوفی ، در هر حال از متوفی ارث می برند که جزییات این موضوع ، در مقاله ای جداگانه با عنوان ارث زوج و زوجه توضیح داده شده است .

بر اساس مواد قانون مدنی ، اشخاصی که می توانند از متوفی ارث ببرند ، در سه طبقه جداگانه بیان شده اند که در صورت وجود هر خویشاوندی در طبقه نزدیک تر ، اشخاصی که در طبقات بعدی هستند ، از بردن ارث محروم می شوند . یکی از مهم ترین وراثی که در طبقه اول هستند ، ابوین یا پدر و مادر ، به همراه اولاد یا فرزندان متوفی هستند که در صورت زنده بودن ، از متوفی ارث می برند که برای آشنایی با طبقات و درجات بعدی ارث ، می توانید مقاله طبقات و درجات ارث را نیز ملاحظه نمایید .

اما گاهی این سوال مطرح می شود که قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان چیست و آیا قانون جدیدی برای تقسیم ارث بین فرزندان تصویب شده است که فرمول تقسیم ارث بین فرزندان را تغییر داده باشد ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که تا زمان حاضر ، قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان تصویب نشده است و قانون قابل اجرا در خصوص نحوه تقسیم ارث بین فرزندان ، همان قانون مدنی می باشد .

از جمله مهم ترین شرایط ارث بردن نوه از پدربزرگ و مادربزرگ، این شرط بوده که فرزند مستقیم پدربزرگ یا مادربزرگ، نباید در هنگام فوت آنها زنده باشد. میزان ارث نوه از ترکه اجداد خود نیز بر اساس سهم الارث پدر یا مادر او تعیین می گردد. بنابراین، سهم نوه پسری، از ارثیه اجداد، دو برابر سهم نوه دختری خواهد بود.

نکته مهمی که در خصوص تقسیم ارث بین فرزندان وجود دارد ، آن است که فرزندان متوفی باید جزء فرزندان مشروع متوفی باشند ؛ چرا که بر اساس قانون ، نامشروع بودن فرزند سبب محروم شدن وی از ارث می شود که این موضوع ، در مقاله ارث فرزند نامشروع بررسی شده است . علاوه بر این ، به فرزندان رضاعی متوفی نیز ارث تعلق نخواهد گرفت .

در قانون تقسیم ارث بین فرزندان ، سهم الارث فرزندان بسته به اینکه فرزندان متوفی شامل پسران ، دختران و یا هر دوی آن ها باشد ، متفاوت خواهد بود . علاوه بر این ، تقسیم ارث بین فرزندان ، بسته به تعداد فرزندان متفاوت خواهد شد که برای احتراز از ایجاد اختلاف در تقسیم ارث ، می توان بر اساس قانون تقسیم ارث بین فرزندان ، به صورت دقیقی انحصار وراثت را انجام داد.

متن قانون تقسیم ارث بین فرزندان

در قسمت قبل ، در خصوص قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان صحبت نموده و همانطور که بیان شد ، قانون جدیدی در خصوص تقسیم ارث بین فرزندان دختر و پسر و ارث خواهر و برادر ناتنی، به تصویب نرسیده است و قانون تقسیم ارث بین فرزندان ، همان قانون مدنی است . اما در این قسمت قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که متن قانون تقسیم ارث بین فرزندان چیست و تقسیم ارث بین فرزندان بر اساس چه متن و ماده قانونی صورت می گیرد و فرمول آن چیست ؟

بر اساس ماده 907 قانون مدنی ، متن قانون تقسیم ارث بین فرزندان به این شرح است : « اگر متوفی ابوین نداشته و یک یا چند نفر اولاد داشته باشد ، ترکه به طریق ذیل تقسیم می شود : ‌اگر فرزند منحصر به یکی باشد ، خواه پسر ، خواه دختر ، تمام ترکه به او می رسد . ‌اگر اولاد متعدد باشند ، ولی تمام پسر یا تمام دختر ، ترکه بین آن ها بالسویه تقسیم می شود . ‌اگر اولاد متعدد باشند و بعضی از آنها پسر و بعضی دختر ، پسر دو برابر دختر می برد » . بنابراین ، بدون در نظر گرفتن سهم الارث پدر از فرزند متوفی و نیز سهم الارث مادر ، ارث فرزندان متوفی به شیوه زیر تقسیم می شود :

در صورتی که متوفی یک فرزند دختر داشته باشد ، تمام سهم الارث به وی تعلق می گیرد .

در صورتی که متوفی چند فرزند دختر داشته باشد ، سهم الارث به صورت مساوی میان همه آنها تقسیم می شود که جزییات بیشتر در این خصوص در مقاله حالت های مختلف سهم الارث دختران نیز بررسی شده است .

در صورتی که متوفی یک فرزند پسر داشته باشد ، تمام ترکه به وی تعلق می گیرد .

در صورتی که متوفی چند فرزند پسر داشته باشد ، سهم الارث به صورت مساوی میان همه آنها تقسیم می شود .

در صورتی که فرزندان متوفی ، هم پسر و هم دختر باشند ، سهم الارث پسران ، دو برابر سهم الارث دختران می باشد .

فرمول تقسیم ارث بین فرزندان طبق قانون تقسیم ارث

در قسمت قبل ، به توضیح قانون تقسیم ارث بین فرزندان پرداخته و متن قانون تقسیم ارثیه میان فرزندان را که از اختلاف در تقسیم ارث، جلوگیری می کند، ذکر نمودیم . با این حال ، ممکن است این سوال مطرح شود که فرمول تقسیم ارث بین فرزندان ، طبق قانون تقسیم ارث چیست و به عبارت دیگر ، برای تقسیم ارث میان فرزندان بر اساس قانون و ارائه سهم الارث هر کدام از فرزندان ، به چه ترتیب عمل می شود ؟

همانطور که اشاره شد ، در صورتی که متوفی تنها یک فرزند داشته باشد ، پس از اینکه سهم الارث زوج یا زوجه متوفی و همچنین سهم الارث پدر و سهم ارث مادر وی پرداخت شد ، بقیه ترکه به فرزند تعلق می گیرد . اما در صورتی که متوفی چند فرزند داشته باشد ، پس از پرداخت سهم الارث زوج و زوجه و سهم الارث مادر و پدر وی ، باید طبق فرمول تقسیم سهم الارث عمل نمود. 

فرمول تقسیم ارث بین فرزندان طبق متن قانون تقسیم ارث به این صورت است که ابتدا باید کلیه ترکه متوفی را تقسیم بر تعداد سهامی که به فرزندان متوفی تعلق می گیرد ، نماییم تا سهم هر یک از فرزندان مشخص شود . قانون تقسیم سهم ارث فرزندان نیز به این صورت است که برای هر فرزند دختر ، یک سهم و برای هر فرزند پسر ، دو سهم در نظر گرفته می شود . سپس ، کل مبلغ ترکه متوفی را تقسیم بر تعداد سهام می نماییم .

به عنوان نمونه ، در صورتی که تعداد فرزندان متوفی ، سه فرزند پسر و چهار فرزند دختر باشد ، تعداد کل سهام ، عبارت از 10 سهم خواهد بود . اگر کل ترکه و دارایی متوفی ، یک میلیارد تومان باشد ، این مبلغ را تقسیم بر تعداد سهام یعنی 10 واحد می نماییم . سپس ، به هر فرزند پسر ، 2 سهم ، معادل 200 میلیون تومان پرداخت می شود و به هر فرزند دختر ، یک سهم معادل 100 میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

 

منبع: دیجی سرگرمی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • ناشناس
    24

    من به اسلام و دین و اینها هیچ اعتقادی ندارم.همشون برای چاپیدن مردم درست شده اند.
    ارث باید بین دختر و پسر یکسان تقسیم بشه و فرقی بینشون نیست.

    نظرات شما -
    • بله درسته
      8

      زمان اغاز اسلام دختر که شوهر میکرد خرجش با شوهر بود و مشکلی نداشت
      پسرم دوبرابر ارث میبرد چون خرج زن و بچه میفتاد گردنش
      ولی الان دیگه اینجوری نیست،زن کار میکنه و مرد میخوابه خونه
      من پسرم ولی حق باشماست
      ما باید مثل غرب باشه قانونمون،ما تازی نیستیم،عرب نیستیم،مسلنان نیستیم
      اسلامو به زور شمشیر کردن تو حلق مردم

  • s
    0

    stone age law

  • ناشناس
    1

    متنی کاملا حوزوی,تکراری ملال اور ابهام افزا بیمعنی بود.

  • ناشناس
    7

    مگه دختر انسان نیسه چرا دوتا پسر یکی دختر این قانون غیرقانون خداست

  • خیلی نامردیه😞
    4

    من سه ماهه بودم منو دادن به این خونوادم،شناسنامم هم به اسم همین پدر و مادرمه،ولی بهم ارث نمیدن و ازم وکالت گرفتن با نامردی به اسم‌وکالت کاری ولی بعد فهمیدم سرم کلاه گذاشتن و وکالت تام الاختیار بوده
    کمرم شکست
    یعنی چیزی هم نداشتن شاید سهم من الان دویست سیصدمیلیون میشد،ولی همونم ندادن
    بدتر اینکه تازگی فهمیدم بچشون نیستم و وکالت رو ده سال پیش ازم گرفتن که اگر فهمیدم بچشون نیستم نتونم کاری کنم
    من بهاطر اعتماد به مادرم وکالتو نخوندم و رفتم امضا کردم اومدم
    میبینید چه دنیای کثیفیه؟
    من روی این پول حساب میکردم که ماشین بخرم باهاش کار کنم ولی چهل سالمه و بیکارم و بی پول

    نظرات شما -
    • 7

      کاری نداره
      برو وکالتت رو فسق کن

    • 😞
      0

      رفتم فسخ کنم
      به محضردار گفتم میخوام فسخ کنم گفت نمیشه،چون وکالت تام الاختیار رو نمیشه فسخ کرد،فقط وکالت کاری رو میشه فسخ کرد
      تازه من بچشون نیستم،بهم ارث نمیرسه اصلا😞

  • ناشناس
    1

    قوانین عهد دقیانوس...تازه مقدس هم هستند!!!!! الان دختر داریم خرج یه خانواده از جمله برادرهاش رو داره میده...چندین چند خانواده می شناسم زن میره سخت کار می کنه و مرد بیکار می خوره و می خوابه

  • ناهید خسروی نجف ابادی
    0

    عضویت در خبرنامه خبر فوری

  • ایران
    0

    کسی که هیچی نداره بایدچی وصیت کنه؟1-یارانه قطع شده ام رامی دهم برای
    خمس اموالم
    2-سهم پول های بلوکه شده اززمان شاه را
    می دهم برای ساخت یک مسجد
    3-سهم پول فروش نفت هم مال حاج آقا
    که می آمدسرمنبر
    4-سهم پول گازرا هم می دهم به ...
    5-سهم فروش معادن طلا ومس و...هم....

  • علی
    2

    بد ترین و غیر اصولیتن قانون بین فرزندان این است که پسر دو سهم و دختر یک سهم هر دو آنها را خداوند خلق کرده هر دو انسانند و اگر هر دو نبودن انسان نسلش برچیده خواهد شد این قانون خوبی بین فرزندان نیست

  • ناشناس
    4

    این نشان از بی اهمیتی جنس زن میدهد

    نظرات شما -
    • 1

      نکمه برای تو که منفی میگذاری. خوب بی ارزش و بی اهمیته که نصف میبره. شاید دختره بچه مریض و بیمار و از کار افتاده داشته باشه.

  • ناشناس
    0

    مادرم تمام سختیهای زندگی پدر و مادرش را کشید ولی داییهایم در جوانی به خارج رفتند و زن خارجی گرفتند. از قوانین اسلامی بیزارند اما وقتی موقع تقسیم ارث میشه میایند و میگن دوبرابر ارثیه طبق دین اسلام میخواهیم.

  • ناشناس
    1

    قانون کشور باید اصلاح نمی شود هرچیزی به نفع خودشان است تصویب می کنند این درست نیست دختر آسیب پذیر از پسر است نمی شود در ارثیه هم حقش ضایع شود باید مساوی باشد .قانون استخدام کشور باید برای مردان باشد وفقط در جاهای خاصی خانمها مشغول باشند این هزاران آثار مثبت برای کشور دارد تا از بسیاری از آسیبهای اجتماعی جلوگیری شود وزندگی آرامش پیدا کند.

  • مهرداد
    1

    یکی مشکلاتی که قانون اسلام برای خانوادها بوجود آورد. انقطاع ارث به فرزندی که در حیات پدرش می میرد.قانون در این باره ظالمانه ترین رفتار را نسبت به بازماندگان متوفی دارد.چه منطقی و توجیهی پشت سرش وجود دارد که پدر یا مادری با وجود داشتن فرزندان اگر در زمان حیات پدرش فوت کنند. به فرزندانش ارث تعلق نمی گیرد. یک آدم عاقلی بیاد این مشکل را حل کند. قانون نیاز به بازنگری جدی دلرد. واقعا متاسفم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    این قانون که درقران نازل شده برای زمانی است که جهالت محض بوده وفرزنددخترراننگ می دانستندواگرپروردگاربین دختروپسرتساوی راتاکیدمی کردندچه بساهرگزایمان نمی اوردندولی دراین زمان حال این قوانین اجحاف وظلم درموردبانوان است زیراادعاداریم روح بشریت روبه تعالی است اگردرقوانین کشورمان بازنگری نشودبایددراینده پاسخگوی سوالات بی پاسخ نسلهای بعدباشیم که قانع کردنشان بسیارسخت تراست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها