مقایسه آمار تلفات تصادفات نوروزی در چند سال گذشته

گاهی نوروز حادثه و مرگ نیز به همراه می‌آورد و کام خانواده‌ها را تلخ می‌کند. تصادفات جاده‌ای یکی از این حوادث است. در واقع می‌توان گفت؛ تصادفات جان بسیاری از ایرانی‌ها را می‌گیرد و هر سال تصادفات جاده‌ای نوروزی نسبت به سال گذشته خود افزایش دارد.

مقایسه آمار تلفات تصادفات نوروزی  در چند سال گذشته

در چنین شرایطی کارشناسان نگران نوروز پیش‌رو هستند و از مردم و مسوولان می‌خواهند که با رعایت اصول و دستورات راهنمایی و رانندگی در جهت کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن گام بردارند. 

طبق خبرهای رسمی منتشر شده، بیشترین آمار کشته‌های حوادث رانندگی نوروز سال ۱۴۰۱ در روز جمعه ۵ فروردین با ثبت ۸۰ فوتی بوده است و کمترین آن با ۲۵ فوتی در روز ۱۴ فروردین ثبت شده است.

رییس پلیس راهور: گزارشی نداریم که اصلا ایربگ‌ها عمل کرده باشند

فروردین سال جاری، «کمال هادیانفر» رییس پلیس راهور فراجا در مورد تصادفات نوروزی فروردین ماه ۱۴۰۱ گفت: «بیشترین زمان تصادفات در نیمه اول نوروز بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ و بعد از آن ۱۲ تا ۱۶ عصر رخ داد. بعضی معابر نور کافی ندارند، خط‌کشی‌ها آشکارسازی نشده و شرایط مناسبی ندارند برای همین رانندگان نباید در ساعات شب رانندگی کنند. علت ۸۲ درصد از تصادفات سرعت و سبقت، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی است. تا ۵ فروردین ماه (۱۴۰۱)، ۴۳۰ نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند و ۸ هزار و ۳۰۰ نفر نیز مجروح شدند. ۳۲ درصد از جان‌باختگان در تصادفات سرنشین خودروها و غالبا کودکان و افراد کهنسال هستند و چون اغلب از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کنند، جان خود را از دست می‌دهند. در تصادفات اصلا گزارشی نداریم که ایربگ خودروها عمل کرده باشند. بنابراین نمی‌توان گفت که این وسیله جان پناهی برای مردم است.

بنابر گفته هادیانفر، نوروز (۱۴۰۱) با افزایش ۴۸ درصدی تردد خودروها مواجه بودیم و اگر تردد رفت و برگشت را محاسبه کنیم بالای ۵ میلیون تردد ثبت شده است. مسلم است که هرچه تردد بیشتر شود، میزان تصادفات هم بیشتر خواهد شد. عمده علل تصادفات در نیمه اول نوروز ۱۴۰۱ عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه است. این علت در محورهای شمالی که غالبا بارش داریم و سطح جاده‌ها لغزنده است، بیشتر بود و در جاده‌های جنوب کشور هم به جهت طولانی بودن مسیر این اتفاق می‌افتد. ۳۸ درصد از تصادفات در نقاط حادثه‌خیز رخ می‌دهند.» 

آبان ماه امسال نیز «حسن مومنی» رییس پلیس‌راه راهور فراجا در مورد نقاط حادثه‌خیز کشور گفت: «تعداد ۳ هزار و ۳۹۲ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور شناسایی شده است. یک‌هزار نقطه تاکنون اصلاح شده و رفع نقاط دیگر نیز در حال انجام است. از این تعداد نقاط حادثه‌خیز، یک‌هزار و ۵۸۵ نقطه پرتصادف و یک‌هزار و ۸۰۰ نقطه نیز دارای تصادف است. اولویت رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های پرتصادف کشور است. استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان و سیستان‌وبلوچستان، بیشترین تعداد فوتی در تصادف را دارند.» 

تصادفات نوروزی ۱۴۰۱  نسبت به سال گذشته ۱۱.۴ درصد رشد داشته
براساس آمار سازمان پزشکی قانونی تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای نوروز سال ۱۴۰۱ نسبت به نوروز سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱.۴درصد رشد داشته است. این درحالی است که در بازه زمانی ۲۵ اسفند الی ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱؛ هزار و ۱۴۶ نفر کشته و در همین بازه زمانی در نوروز ۱۴۰۰؛ هزار و ۸۰ نفر کشته شدند. 

در نوروز ۱۴۰۱ استان سیستان و بلوچستان با ۱۲۴ کشته در صدر آمار قرار داشت و استان فارس با ۹۴ کشته و کرمان با ۹۲ کشته به ترتیب دوم و سوم بودند. 

طی اسفند ماه سال ۱۴۰۰؛ هزار و ۳۳۸ نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که در این میان استان فارس با ۱۲۲ کشته در صدر جدول قرار داشت. 

همچنین طی ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۱ طبق آمار حوادث رانندگی ارجاعی به پزشکی قانونی ۱۶ هزار و ۳۷۳ نفر جان خود را از دست دادند. درحالی که طی همین بازه (۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۰) آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی ۱۴ هزار و ۳۴۸ نفر اعلام شده بود. این مقایسه نشان می‌دهد تعداد جان‌باختگان حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۱۴.۱درصد رشد داشته است. در این میان استان فارس با هزار و ۲۸۰ کشته (طی ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۱) در صدر جدول جای گرفته که این استان نسبت به سال گذشته (طی ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۰) ۹.۴درصد رشد داشته است.

طبق آمارها سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌های کشور ما کشته می‌شوند و میزان تصادفات جاده‌ای در ایران ۲۰درصد بیشتر از استانداردهای جهانی است. 

آذر ماه امسال بود که رییس پلیس راهور فراجا درباره حوادث رانندگی در ایران گفت: «۳۴ درصد تصادفات در راه‌های اصلی اتفاق می‌افتد. ۷۵ درصد تلفات جانی تصادفات نیز در این مسیرها صورت می‌گیرد. با افزایش آمار تصادفات پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.»

همچنین در مورد خودروهای پرتصادف ایران «اعتماد» یادآور می‌شود که ۶ خودرو در پرونده‌های پرتصادف کشور قرار دارند. پراید (۷۰۰۰) مورد، پژو ۴۰۵ (۴۲۱۰) مورد، سمند (۱۸۰۶) مورد، پژو پارس (۱۷۲۵) مورد، پژو ۲۰۶ (۱۵۱۹) مورد و پیکان با (۱۰۰۶) مورد که جزو آمار پرتصادف‌ترین خودروهای ایران به حساب می‌آیند.

مقایسه آمار تلفات تصادفات نوروزی  در چند سال گذشته
بررسی‌ها از آمار منتشر شده جان‌باختگان تصادفات طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد؛ نوروز ۱۴۰۱ بیشترین تلفات مربوط به تصادفات را داشته است. 

  نوروز سال ۱۳۹۶؛ ۸۷۴ نفر کشته شدند. 
  نوروز سال ۱۳۹۷؛ هزار و ۳۴ نفر کشته شدند. 
  نوروز سال ۱۳۹۸؛ ۹۱۴ نفر کشته شدند. 
  نوروز سال ۱۳۹۹؛ ۵۳۴ نفر کشته شدند. 
  نوروز سال ۱۴۰۰؛ هزار و ۸۰ نفر کشته شدند. 
  نوروز سال ۱۴۰۱؛ هزار و ۱۴۶ نفر کشته شدند.

رییس اورژانس مشهد: سفرهای نوروزی شروع نشده تصادفات ۱۴ درصد رشد داشته!

«علی یزدانی» رییس اورژانس ۱۱۵ مشهد از افزایش آمار تصادفات جاده‌ای سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه با نوروز سال گذشته خبر داد. او در این خصوص گفت: «متاسفانه شاهد رشد ۱۴ درصدی تصادفات جاده‌ای در همین چند روز اخیر که سفرهای نوروزی آغاز شده است، بوده‌ایم که امری نگران‌کننده است. اغلب فوتی‌های حوادث تصادف به علت شدت جراحات وارده از دست می‌روند و تکنیسین‌های اورژانس در محل تلاش خود را انجام می‌دهند.» 

این در حالی است که «جعفر میعادفر» رییس سازمان اورژانس کشور در مورد کاهش ۲۰ درصدی جان‌باختگان تصادفات در نوروز ۱۴۰۲ گفت: «قرار شده با همه مشکلات، کمبودهای اعتباری و فرسودگی ناوگانی و خستگی نیروی انسانی از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین با تمام ظرفیت ورود پیدا کنیم تا به جد شاهد کاهش آمار کشته‌ها و مصدومان تصادفات باشیم. هدف‌گذاری شده تا برای کاهش ۲۰درصدی جان‌باختگان تصادفات نوروزی ۱۴۰۲ تلاش شود.» 

«جواد قنات» استاندار خراسان جنوبی نیز در این راستا گفت: «باید تلفات جاده‌ای و تصادفات در نوروز ۱۴۰۲ به حداقل برسد. پلیس راه، راهداری، هلال‌احمر، اورژانس و به ویژه فرمانداران باید تمرکز خود را بر امدادرسانی، حضور و کنترل ترافیک بگذارند و مسیرها، نقاط حادثه‌خیز و روزهای حساس شناسایی و اقداماتی انجام شود تا در این نقاط و روزها شاهد حوادث نباشیم. کشیک جرثقیل، اتوبوس جایگزین برای جابه‌جایی مسافران حادثه‌دیده، کشیک شرکت نفت و پیش‌بینی سوخت امدادی، کشیک شرکت بیمه و پزشکی قانونی، کشیک صنوف و امداد خودرو باید مدنظر قرار گیرد و برپایی سیاه‌چادرهای عشایری در ۳۰ کیلومتری شهرها بسیار حیاتی است.»

منبع: روزنامه اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها