پایان دعوای ۱۵ ساله دو طایفه با ۴ قتل و یک قصاص

درگیری ۱۵ساله بین ۲طایفه که تاکنون باعث قتل ۴نفر و قصاص یک نفر دیگر شده بود، با اعلام گذشت خانواده مقتول از قصاصی دیگر پایان یافت.

پایان دعوای ۱۵ ساله دو طایفه با ۴ قتل و یک قصاص

۱۵سال پیش وقتی در جریان درگیری بین ۲خانواده در یکی از روستاهای اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه، مردی به قتل رسید، اختلافی میان ۲طایفه آغاز شد که تا ۱۵سال بعد باعث مرگ چند نفر دیگر و داغدار شدن خانواده‌های آنها شد. ماجرا از این قرار بود که به‌دنبال قتلی که در آن زمان رخ داد، اعضای طایفه مقتول درصدد انتقام از طایفه مقابل برآمدند و به این ترتیب درگیری‌های خونباری میان آنها شروع شد درگیری‌هایی که در ادامه باعث قتل افراد دیگری هم شد و به این ترتیب در جریان خونخواهی‌های انجام شده از سوی طرفین، ۳نفر دیگر به قتل رسیدند.

این اما پایان ماجرا نبود. چرا که با وقوع قتل‌ها پلیس وارد عمل شد و با دستگیری قاتلان، برای آنها حکم قصاص صادر و در ادامه یکی از این افراد به دار مجازات آویخته شد تا تعداد جان‌هایی که بر سر درگیری میان این دو طایفه‌ از دست رفته بود، به رقم۵ برسد.

هنوز اما درگیری‌ها ادامه داشت. قاتل دیگری که به جرم قتل یکی از مقتولان دستگیر شده بود به قصاص محکوم شده و با تأیید حکم، شمارش معکوس برای اجرای آن آغاز شده بود. اجرای حکم قصاص، بی‌شک به اختلاف میان ۲طایفه دامن می‌زد و این احتمال داشت که خونخواهی‌ها در این حوادث ادامه پیدا کند. به همین دلیل بود که مسئولان قضایی استان به سراغ ریش‌سفیدان هر دو طایفه رفتند و تلاش‌هایشان برای پایان دادن به این کینه قدیمی آغاز شد.

تنها راه پایان یافتن این اختلافات، گذشت خانواده مقتول از قصاص بود. در این شرایط رایزنی‌ها و گفت‌وگو با آنها آغاز شد تا اینکه در نهایت روز شنبه در مراسمی که با حضور مسئولان و جمعی از معتمدان استان در روستای «چقا جنگه سفلی»‌ برگزار شد، خانواده مقتول از قصاص گذشتند تا صلح و آرامش پس از ۱۵سال میان ۲طایفه جاری شد.
در این مراسم، رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه با تقدیر از خانواده مقتول و بزرگان و ریش سفیدان ایلات و عشایر گفت: از خانواده مقتول سپاسگزاریم که در عین اقتدار و اینکه حکم قصاص در دست داشتند از حق خود گذشتند و با این گذشت امنیت را به منطقه برگرداندند و به خصومت دیرینه این منطقه خاتمه دادند.

پرویز توسلی‌زاده افزود: در تمام دوران مدیریت خود در دادگستری کرمانشاه همواره این پرونده را پیگیری کردیم و با بزرگان زیادی رایزنی شد تا به این خصومت و خونریزی پایان داده شود و خوشبختانه این مهم امروز محقق شد.
به‌گفته وی، قتلی که ۱۵سال پیش در این منطقه اتفاق افتاد هزینه‌های زیادی را بر مردم این منطقه تحمیل کرد. اول اینکه به‌دنبال یک قتل ۳فقره قتل دیگر و یک قصاص انجام شد و از طرف دیگر امنیت و آرامش را از مردم منطقه سلب کرد. حالا و با این گذشت، تمام خصومت‌ها پایان یافت و مردم منطقه می‌توانند در کمال آرامش و امنیت به زندگی و دوستی و برادری خود ادامه دهند.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    1

    نبایستی مسؤولین واحد صلح و سازش خانواده های اولیای دم را در فشار و منگنه قرار دهند تا حق قصاص شرعی خود را ساقط نمایند! قصاص ابزاری شرعی و قانونی جهت جلوگیری از تکرار جرم و جنایت است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها