ترس از زلزله در تهران؛ به زودی پایتخت با لرزش قرن خود مواجه می شود؟/ فاجعه آخرین زلزله تهران در دوران قاجار

تاب آوری یک لایه از زمین بیش از ۲۰۰ سال نیست و از آنجا که تهران روی چند گسل بنا شده، بعید است بیشتر از ۲۰۰ سال، یک زمین لرزه بزرگ را تجربه نکند.

ترس از زلزله در تهران؛ به زودی پایتخت با لرزش قرن خود مواجه می شود؟/ فاجعه  آخرین زلزله تهران در دوران قاجار

به گزارش خبر فوری، زلزله اخیر در ترکیه و سوریه نگرانی شدید ایرانی ها را به همراه داشته است. اظهارات چند کارشناس درباره وقوع یک زلزله شدید در هر ۱۵۰ سال در تهران هم این نگرانی ها را افزایش داده است.

متاسفانه ساختار شهری تهران به شدت فشل و آسیب‌زاست. تراکم جمعیت، عدم کیفیت ساختمان ها، گسل های متعدد، معابر تنگ، قرار گرفتن مراکز حساس در شهر و... باعث شده بسیاری از افراد نگران زلزله شدید تهران باشند. تقریبا تمام کارشناسان معتقدند وقوع یک زلزله ۷ ریشتری یا بالاتر در تهران می تواند کار شهر را یکسره کرده و میلیون ها کشته بر جای بگذارد. آنچه بسیاری را بیش از پیش نگران کرده، توجه به این نکته است که پایتخت بیش از ۱۵۰ سال است که یک زلزله شدید را تجربه نکرده و ممکن است هر لحظه با این تجربه سخت و نگران کننده مواجه شود.

آیا به زودی در تهران زلزله می آید؟

بسیاری از زمین شناسان و متخصصان زلزله معتقدند معمولا هر ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال یک بار در محل وقوع گسل و شکاف لایه های زمین یک جابه‌جایی بزرگ رخ داده و زمین لرزه شدیدی به وقوع می پیوندد. در واقع، مواد مذاب زیر پوسته زمین دائما در حال جابه‌جا شدن هستند و این باعث می شود لایه های پوسته به هم برخورد کرده یا از هم دور شوند. فشار حاصل از فشرده شدن پوسته ها و تخلیه این انرژی باعث ایجاد زمین لرزه می شود. تاب آوری یک لایه از زمین بیش از ۲۰۰ سال نیست و از آنجا که تهران روی چند گسل بنا شده، بعید است بیش از ۲۰۰ سال، یک زمین لرزه را تجربه نکند. البته این تحلیل قطعی نیست. برخی از گسل ها بیش از ۵۰۰ سال غیرفعال بوده و به زلزله بزرگ تبدیل نشده اند. خروج انرژی حاصل از فشردگی لایه ها بر اثر لرزش های کوچک می تواند از احتمال مخرب بودن زمین لرزه بکاهد.

همچنین به گفته برخی کارشناسان، بعضی گسل‌ها فعال‌تر از دیگر گسل ها هستند چراکه بیشتر، تحت تاثیر جا به جایی مواد مذاب زیرین خود قرار می گیرند.

زلزله شناسان معتقدند از بین چند گسل موجود در تهران، گسل مشا بیش از سایر گسل ها فعالیت داشته و در  طول چند صد سال اخیر، منشاء بیشتر زمین لرزه ها بوده است. مشا که حدود 200 کیلومتر طول دارد از گسل‌ های اساسی البرز مرکزی است که در شمال تهران قرار گرفته است. شیب این گسل به سمت شمال است و از روستاى دلیچاى در شرق تا فشم در غرب کشیده می شود. چنان که بیان شد، فعالیت این گسل تاکنون چندین زلزله در تهران به وجود آورده است. زلزله بزرگ تهران در سال ۹۵۸میلادی که بیش از ۷/۷ ریشتر قدرت داشت حاصل فعالیت این گسل بوده است. همچنین آخرین زلزله شدید در تهران که در سال ۱۸۳۰ میلادی و در زمان فتحعلی شاه قاجار به وقوع پیوست، از فعالیت این گسل به وجود آمده است.

آخرین زلزله بزرگ تهران چگونه شهر را ویران کرد؟

آخرین زلزله بزرگ در تهران زمانی به وقوع پیوست که بیش از چند ده سال از عمر سلسله جدید قاجار نمی گذشت. این زمین لرزه در ۲۷ مارس ۱۸۳۰ میلادی با بزرگی بیش از ۷ ریشتر به وقوع پیوست. در مورد ابعاد تخریب این حادثه بحث های فراوانی شده است. برخی مورخان معتقدند این زلزله سراسر شمیرانات و دماوند را ویران کرد و حدود ۷۰ روستا در شرق جاجرود را از بین برد. طبق گزارش ها، سرتاسر منطقه لواسانات از بین رفت و بسیاری از روستاها زیر خروارها سنگ و خاک دفن شدند. زلزله به بافت داخل شهر تهران هم آسیب وارد کرد. تقریبا تمام خانه های داخل شهر آسیب دیدند و حتی بخشی از کاخ و بازار هم فروریخت.

به گزارش مورخان، تا قبل از زلزله، فتحعلی شاه تلاش زیادی داشت که پایتخت جدید ایران را مانند اصفهان کند و به همین دلیل، دستور ساخت کاخ ها و ابنیه بسیار زیبایی را داده بود اما زلزله و نابودی شهر، باعث ناامیدی او شد و یکسره دست از آبادانی و ساخت کاخ ها کشید.

در مورد تلفات زلزله تهران بحث های فراوانی شده است. جهانگردان و مستشاران خارجی حاضر در ایران تعداد کشته ها را ۳۰ هزار نفر دانسته اند. برخی مورخان با احتساب تلفات روستاهای اطراف، تعداد کشته ها را حدود ۴۵ الی ۵۰ هزار دانسته و برخی دیگر هم معتقدند از آنجا که برخی دهات به طور کامل تخریب شده و زیر خاک دفن گردیدند، تخمین تعداد تلفات ممکن نیست اما احتمالا تعداد کشته ها بیش از آن چیزی باشد که منابع گفته اند. 

به گفته برخی باستان شناسان بسیاری از ابنیه تاریخی تهران که میراث اعصار گذشته بود بر اثر این زمین لرزه از بین رفت و دست مورخان را از شناخت تهران کوتاه کرد.

گسل هایی که اژدهای خفته اند

اگرچه زلزله تهران در سال ۱۸۳۰ حاصل فعالیت گسل مشا بود و زلزله شناسان معتقدند این گسل فعالیت زیادی دارد و فعالیتش هم از نوع بازگشتی است و حدودا هر ۱۵۰ سال یک بار به لرزش می افتد اما نباید از سایر گسل ها غافل شد. گسل ایوانکی در جنوب تهران که از گرمسار شروع می‌شود و تا سه راه افسریه ادامه دارد، از گسل های خطرناک به حساب می آید، هرچند در طول چند صد سال گذشته هیچ زلزله‌ای در محدوده این گسل روی نداده است. تهران گسل دیگری در شمال دارد که از کرج به سمت لواسانات کشیده شده است. با این حال، در طول تاریخ هیچ زلزله در خور توجهی به این گسل نسبت داده نشده است. با وجود این، نباید از خاطر برد که هیچکدام از این دو گسل غیرفعال نیستند و شواهد زمین شناسی گویای این است که هر دو می توانند به زمین لرزه بزرگ منجر شوند. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 50
  • محمد
    79

    دروغ.. تزویر.. زنا... و بسیاری از اعمال زشت دیگر که متاسفانه در این چندین ساله زیاد شده قطعا موجبات خشم و نفرت خداوند شده و هر آن باید منتظر تبعات سنگین آن باشیم

    نظرات شما -
    • معمارمطرب
      14

      قربانه دهنت و کلاماتی ک نوشتی (7:43) متاسفانه در مسجدو هیئت هم از این قبیل صحبتها میشود ولی دعا کنید شاید خداوند مستجاب کند شاید......

    • متفاوت
      0

      همان هم اگرلطف خدانباشد شماخودتان راازپشت بام پرت میکنید وبه اشتباه برلطف خداتکیه میکنید.لطف خداشامل به حق وعقل سلیم می‌شود نه چیز دیگر.

  • متفاوت
    7

    جای هیچ نگرانی نیست.تنها خطر زلزله نیَست. روی هیچ چیزی نمی‌شود اعتبار وحساب بازکرد جز لطف خدا که همان حق است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تهران پس از زلزله مشکل بزرگی که دارد این است که در فاضلاب هم غرق میشود

    • ناشناس
      0

      همان خدا به انسان عقل داده تا روی گسل خانه نسازد و خانه مقاوم بسازد. مثل اینکه شما خودت را از پشت بام پرت کنی پایین و روی لطف خدا حساب بازکنی که جاذبه عمل نکند!!

  • ناشناس
    48

    انشالله نابود بشه مخصوصا شمال شهر

  • ناشناس
    16

    به امید خدا با این گرانی مسکن بزودی تهران
    با خاک یکسان میشود

    نظرات شما -
    • 1

      قرص هات رو بخور خوب بشی

    • 😐
      1

      زلزله؟😀😀😀
      ما رو از چی میترسونید؟
      ما هر روزمون جهنمه و زندگیمون و خواب و خوراکمون کم از زلزله نداره با این وضع گرونی و حجم بی سابقه بدبختی در ایران
      من مطالعه کردم حتی قحطی سال پنجاه هفت هم اینقدر تورم و گرونی نشد که امسال بخاطر فروش پهباد به روسیه گرون شد همه‌چی

  • علی
    0

    حتی فکر کردن بهش مو‌به تن آدم سیخ میکنه!!!!
    چقدر بی قانونی که در ساخت و‌سازها نشده، چقدر بی تدبیری ها که در شهرسازی شهر های کلان ما انجام نشده و چقدر بی خیالی ها که با تصمیم سازان متوهم این مملکت همراه نبوده!!!!!

  • ناشناس
    1

    در صورتیکه انتشار این گونه مطالب در جهت ایجاد زیرساخت های اظطراری مانند پناهگاه های محلی و افزایش سوله های امن و راه های دسترسی و غیره شود بسیار سودمند است اما زوم کردن روی نام یک منطقه خاص مختص کاسبان شناخته شده است .

  • ناشناس
    1

    تهران را شهرداری اداره میکند که پست شهرداری را به عنوان پاداش کاندیدای پوششی بودن از رئیس جمهور دریافت کرده بدون هیچ علم و تجربه شهر و شهر سازی . کسی که گزارش ساختمانهای نا امن تهران را مخفی کرده بخاطر پول . متاسفانه در مقابل مشکلات و تهدیدات کشور با وجود این مسئولین چاره ای جز دعا کردن نیست دعا کنیم که بلایای طبیعی نازل نشود که فاجعه قرن رخ خواهد داد

    نظرات شما -
    • علی
      5

      نه که تا حالا شهرداری دست متخصصین بوده حالا افتاده دست رقیب . دست از مسخره بازی بردارید حتی زمان صحبت از مرگ هم میخواهید بهره برداری سیاسی کنید

  • ناشناس
    9

    سال ۹۵۰ میلادی مگر دستگاه لرزش زلزله داشتن که نوشتید ۷.۵ درجه بود ، خود تهران مگر وجود داشت در این سال ، جقدر خالی بندی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      با علم زمین شناسی و بررسی نمونه ها می توان گذشته یک منطقه را بررسی کرد

  • سردار آذربایجان
    1

    انشالله زلزله نمی آید اگر بیاد کم ریشتر بیاد اگر زیاد شد قدرت زلزله به امید حق و به یاری بیماران آلزایمر یادش بره و کلنگ با خودش نیاره و هیچ جا را خراب نکنه




  • هموطن
    2

    خدانکنه تهران زلزله بیادچون فاجعه قرن میشه امدادرسانی انقده سخته نمیشه آوار برداری کرد ازبس تراکم فروخته شده تالیان مردم در بیارن موشها مردم زیرخلوارها آوار خوردن

  • حاتمی
    4

    مسئولین حتما باید توجه ویژه ای داشته باشند و با کارشناسان مربوطه در تعامل باشند. تنها راه جلوی فاجعه اطمینان به دنیای علم است.

  • سیاوش سلطان
    2

    آخ ترسیدم 🤠
    مرگ را راه فراری نیست ، قرار باشه بمیری پس طلب یک ۲۰ ریشنری کنید که دچار معلولیت نشوید ، سختی معلولیت یعنی شکنجه ...
    پول میدی در شرایط عادی مراکز درمانی به فکرت نیستن ، وای به اینکه زلزله یا حادثه بزرگی هم رخ دهد.
    بنابراین : هر چه پیش آید خوش آید ما که از گرانی گریان گشته ایم ...
    کشک سمیه ۲۳۰ گرمی ۱۶۹۰۰۰ ریالی شده ۳۳۰۰۰۰ ریال یا ابااااالفضل اونم حدود یکسال 🦬🏃‍♀️

  • تارا
    44

    جایی که حجاب نباشه ربا باشه وزنا عاقبتش

    نظرات شما -
    • عرفان
      3

      شما هم توهم داری مثل بعضی از آخوندها.

    • 😐
      1

      آره خوب،زمی میفهمه یه نفر روسری سرش نیست داره روش راه میره و یهو یه تکون به خودش میده طرف بمونه زیر آوار که دیگه بی حجاب بیرون نیاد:)
      از دید اسلام همه چیز جنسیتی هست و زمین چون زن لخت دیده طاقت نیاورده و تحریک شده و چون نتونسته خودشو خالی کنه بهش فشار اومده و لرزیده و اینجوری شده:)
      فقط کاش توضیح میدادید چرا آلمان و هلند و بلژیک و کلا اروپا که همه بی حجابن چرا زلزله نمیاد و برعکس خیلی هم بارون میاد و سرسبز و پر آبه همه جا؟
      هان😐بگید دیگه😐

  • ناشناس
    9

    به امید خدا نیست و نابود بشه

  • حميد
    2

    عليرغم تاييد اعتقادات مذهبي ما بايد قبول كنيم دنيا و حوادث طبيعي آن مانند سيل و زلزله جز قواعد عادي آنست كه با تدبير و كمي بفكر مردم بودن ميشود جلوي خسارت بالاي آنرا گرفت مانند ژاپن كه مسلمان نيستند و حجاب هم ندارند ولي با كار درست و عملي در آن حجم از زلزله هاي مهيب مشغول زندگي عادي خود هستند... كمي بيداري و كار درست بهتر از تكيه صرف به باورهاي مرسوم است... اگر به خاطر حجاب باشد همه جاي اروپا بايد دائما زلزله بيايد... كشور ما در منطقه زلزله خيز است و تابع قواعد جغرافيايي و زمين شناسي بايد باشد.

    نظرات شما -
    • متفاوت
      5

      حجاب وبی حجابی فرع است اما آنچه مسلم است اینکه باید ترسید از آه کسی که جزخدایاوری ندارد. بدون شک همیشه ظلم بزرگی در حق یک نفر از چندمیلیارد نفر کره زمین می‌شود.جهان علاوه بر طبیعی بودنش برپایه ذهن استوار است.همانگونه که همه چیز تحت فرمان همان ذهن است،. وما نیزبراساس فلسفه ذهن زندگی ، رشد وتکامل می‌یابیم. درجهان نیز همیشه یک ذهن برتر وجود دارد و خواهد داشت که درفلسفه اسلامی ازآن بنام امانت دارالهی نام برده شده است.

  • 🐜
    3

    هرچی خواست خداجان باشد می پذیریم زلزله گرانی وتورم کمرشکن پدرمونودراورده اجازه مسکن وبیکاری اعصاب و روان مان را گرفته است زندگی امروز ما فرودستان دست کمی از زلزله ندارد وای بحال کسانیکه راحت زندگی می کنند یک مشت مفتخورعربزاده ساندیسی

  • ناشناس
    2

    گل بود به سبزه هم آراسته شد!!! فقط همینو کم داریم!!

  • ناشناس
    1

    سلام تسلیت به ترکیه و سوریا / چند ماه قبل همین ترکیه بی ادب بی فرهنگ در بازی فوتبال داشتن پوتین کودک کش تشویق می کردن و همین اروغان الدنگ داشت ریز تراش و ... به روس می فرستاد ترکی چوب خدا صدا ندارد یادمان باشد زلزله 7.8 ریشتر ترکیه سوریه حداقل 500 سال در ایران نیامد و نمونه زلزله بم 6.6 ریشتر یعنی 35برابر زلزله ترکیه قدرتش کمتر است و یا از زلزله خوی 50 برابر قدرت ضعیف تر از زلزله ترکیه بود. مطمئن باشیم زلزله بالای 7 ریشتر فاجع بار است زلزله 7.8 ریشتر در ایران با این سازه هایی که یک سوم سازه های ترکیه هم نمی شود بسیار ضعیف هستند ساخت و ساز ایران"" شاید آخر زمان می شود اگر زلزله 7.8 ریشتری در ایران بود ""و تهران قبرستان باقی بماند . ای مسئولی که بجای خدمت الان داری طراحی کارخانه پهباد روسیه می کنید از عذاب خدا بترس و ببین چه بلایی سر دوستان روسیه کمونیست آمد سوریه ویران است ترکیه اه و نفرین کودکان یتیمان اوکراین گرفت و خود روسیه در غذاب است حال نوبت باشد نوبت ایران است اه و نفرین کودکان اوکراینی صورت حمایت ایران از پوتین ظالم کمونیست عرق خور این بار غذاب طبق وعده الهی نزدیک است دیگر ادوغان نمی تواند جلوی زلزله را بگیرد عین گرفتن سوئد و سوئیس پیوستن به ناتو . اردغان پشم شد زلزله بیاد بالای 500 هزار تا 7میلیون کشته یعنی نسل کشی بدلیل عدم حمایت و مدیریت مسکن در ایران . مسئولین باید اصلاحات اصولی صورت گیرد. ایران منتظر زلزله باشیم ومنتظر باشیم ابر قدرت ثروت یعنی ایران سازه هایش ضعیف ترین سازه های کشورهای خلیج فارس است خجالت خجالت

  • 2

    چرا ایران بی ارزشترین پول دارد ضعیف ترین مسکن . بیشترین طلاق بیشترین تورم . چرا ایران 4 دوست کمونیست دارد مگر مسلمان نیست . . چرا ایران سوپر ثرتمند طبقه متوسط ندارد و 80 درصد می خواهند کمیته امداد بهزیستی بدادشان برسد . نظام و حاکم اسلامی وظیفه دارد مسکن ضد زلزله بسازد با یک خودرو تحویل هر ایرانی بدهد چون نفت دارد چون گاز دارد تنها کشور نفت و گاز جهان ایران و امریکا روسیه است ولی ریال ما کجا دلار کجا . دینار کویت دو برابر دلار ارزش دلارد یعنی هر دینار کویت صد هزار تومان است

  • بابک
    1

    ازلحاظ علمی ، مطالب ذکر شده در ارتباط با احتمال وقوع زلزله بالای ۵ ریشتر ، در گسل ها در بازه زمانی تا ۲۰۰ سال یکبار با عدم قطعیت ۹۵ درصد از لحاظ آماری درست است
    اما یک نکته هم اینکه ، معمولا پس لرزه ها و لرزه های کاهش دهنده نیروی حرکت پوسته ، گسل ها هم می‌تواند در صورت وقوع موجب کاهش شدت زلزله اصلی...شود
    یعنی اطراف تهران و پایه های کوه دماوند نیز احتمال دارد با وقوع زلزله خفیف تر ،اثرات زلزله اصلی را کاهش دهند....
    کاش از همین امروز برای پیشگیری و کاهش اثرات زلزله در شهرها و بخصوص تهران اقدام می شد...اینقدر دنبال مقصر و عوامل دیگر نباشیم....من در تهران زندگی نمی کنم اما وقوع زلزله در تهران عواقب و اثرات وحشتناکی برای همه مردم ایران دارد....چه اقتصادی چه سیاسی چه اجتماعی...
    بهتره همه ما در زندگی کارهای درست انجام بدهیم و همیشه آینده نگری و سرانجام کارها و اعمال امروزمان را مد نظر داشته باشیم...

  • ناشناس
    3

    بشه خیلی زندگی خوبی برای جوانان درست کردید افسردگی نا امیدی بیکاری از ۸۰ میلیون شاید ۵ میلیون زندگی راحتی دارند اگرم جنگ شه اول بچه ونوه های لاشخوران از آمریکا وکانادا و فرانسه میان که صف اول جنگ باشند بعد دیگران مفت خورانی که با سهمیه به همه جا رسیدن و گدا زاده هایی که الان خدا را فراموش کردند

  • 3

    ۱۴۰۰ سال منتطر زمین زدن ایرانی ها بودن عرب ها وعرب پرستان الان داریم میبینیم نوه طرف تو آمریکا کیف میکنه ولی نوه ونتیجه های ما ماباید افسرده و نگران آینده باشن یه زلزله که بیاد تارا خانم تو ام میبره که خیال راحت دیگه ایرانی نیست عارت برای کشورای عرب بشه ویا برای گدا زاده گانتان سرمایه ایران را بفرستید

  • وکیل
    1

    جالبش اینجاست همچنین زمین های خطرناکی جز گرانترین زمین های دنیاست و خرید یه خانه۸۰متری در شمال تهران، باقیمت ویلای ترامپ برابری می کنه و خود بخان مجمل ....

  • ناشناس
    4

    نویسنده این نوشتار گویا از ترساندن و تزریق ناامیدی در بین مردم خوشحال می شود این نویسنده خودش بیمار است که بیماری را در جامعه می خواهد رواج می دهد این نویسنده بهتر می بود که تحقیقات خود را صرف کم کردن الام مردم می کرد

  • 2

    تارا بگو جایی که بیسوادان سهمیه ای دکترا و مهندسی ودانشمند شدن زلزله بیاد حقه چوم ۵ میلیون دارند می‌خورند ۷۵ میلیون می‌دوند و خر حمالی برای اینا می‌کنند خدا کنه بیاد کلا بمیریم خسته از همه چی جوان های بیکار وافسرده ونا امیدی مضطرب

  • ناشناس
    2

    زلزله در وجودمان رخ داده خبر نداریم عصبی ، پرخاشگر تاب و تحمل شنیدن حرف همدیگه رو نداریم زن و شوهر بعد دو کلمه حرف زدن به جنگ منجر میشه والدین و فرزندان سطح جامعه ما به لحاظ روحی و روانی در مقابل زلزله ده ریشتری هستیم و خبر نداریم

  • حسین شاه نظر سال ۸۳۰
    1

    سال ۷۳۰ میلادی مگه جایی به استهبان وجود خارجی داشته اصلا؟؟؟؟؟عجباااا

    نظرات شما -
    • 0

      منطقه تقریبی رو گفتن نگفتن که اونموقع وجودد داشت

  • ناشناس
    2

    انشالله زلزله بیاد از دست ساندیس خورها نجات پیدا میکنیم

  • ناشناس
    5

    گسل شمال تهران و ری به مدد دعاهای بندگان مؤمن با زمین لرزه های شدید مواجه نخواهد شد!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کاش به دعا بود

  • ناشناس
    6

    تا نباشد میل حق نمیفتد برگی از درخت انشالله که زلزله نمیادهرچی از خدا امد حتما مصلحتی است خدا بخیرکند وامیدوارم هیچ کجا مخصوصا برای مردم ایران که اینهمه هر روز دارن زلزله وتورم وبدبختی میگذرونن دیگه خشم خودش رو نشون نده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سلسله عوامل طبیعی در طول همان چیزی است که شما می گویید و کار خود را بی هیچ ملاحظه ای می کنند. همانطور که سم انسان را می کشد چه امام باشد چه انسان معمولی. زلزله هم بر اثر حرکت لایه ای زمین روی می دهد و برایش مهم نیست چه کسی زیر آوار می ماند.

  • ناشناس
    0

    اکثر ساختمان‌ها فزرتی سازند کارشون هم نمیشه کرد تنها راه علاج هر آپارتمان یک اتاقک فلزی پیچ ومهره ای داشته باشد تا پخی شد همه بپرن توش

  • سلام
    0

    بازنشسته ای گرفتار مخارج گرانی وبیماری تنفسی ناشی از سی و پنج سال گچ تخته سیاه.حقوق آذرماه ما قراردادی را به بهانه تعطیلات الودگی هوا ندادند وبه خواهش و تمنا چند روزیکه کلاس برقرار بوده را فقط پرداخت کردند!! از خداوند بزرگ بابت قطعی اینترنت و الودگی هوا و فیلترینگ ابزار فضای مجازی که برای راحتی بشر اختراع شده بود،،از خداوند بزرگ ارزوی زمین لرزه ای که تمام این مشکلات را پاک کند ،خداوندا خود اگاهی که به چه سختی روزگار میگذرانم و بی خدایان با سنگ اندازی بر مشکلات می افزایند و سزای چنین آزار و گرفتاری ها را از تو خواهانم،یا ارحم الراحمین به تو پناه می بریم از شر انسان های بی درد و آزارگر...

  • امید تنها
    0

    اینکه قرن بیستمه هنوز ملت ما دنبال خرافات گرفتن ماهی از اب گلالودن از هر زلزله ای پر قدرتی کشور نابود میکنه
    زلزله از فعل انفعالات پوسته ها ولایه های زمین بوجود میاد در تمام دنیا گسل وجود داره اگه با این تفکر که بی حجابی دروغ ووو باعث اینگونه بلایا میشن پس بجز ایران که نجابت ثواب انسان دوستی مسلمان بودنمون هست که تا حالا اتفاقی نیوفتاده در بقیه ممالک که سر لخت با اندام برهنه وبی دینی هزار یک گناه تا حالا باید فقط کشور ما در نقشه زمین بجا میموند ولا غیر ، هر انسانی فقط بابت رفتار کردار خودش مسئوله والبته روی اجتماع تاثیر میذاره خوب یا بد ،
    ما فقط میتونیم پیشگیری کنیم اونم که در کشورما غیر ممکنه چون تا اخر زمان باید یکی از همین اقایانی که چهل اندی سال در راس هستن تقریبا در تمام ارکان دولت زحمت کشیدن بعد مرگم این خدمت الهی به وراثشون میرسه بزاریم هر ساله یه بودجه هنگفت به مجموعشون بدیم تا ملت هر روز دعا کنن تا شاید روزی به نتیجه برسه در اخرم با جابجایی هیئت رییسه بعدی کار قبلی رو قبول نمیکنه روز از نو روزی از نو پس فقط همین میمونه که حجابمون رعایت کنیم چند وقته اونم تو انظار عمموی وگرنه که بله ؟؟؟
    بی سوادی اجتماعی همینه دوستان عزیز به امید روزی که انسانیت ومهر ورزی وخدا محور شدن در کل این کره خاکی،،،،امین

  • کماندو
    0

    این هایی که میگن دعا کنین تا زلزله نیاد،محض اطلاع تا الان چندین بار خود کعبه توسط سیل خراب شد،نه تنها تهران که جای جای ایران خطر زلزله بالای هفت ریشتر رو دارن،هیچ نقطه از ایران نیست که گسل نداشته باشه،تهران هم زلزله اش قطعی هست فقط امیدوارم تا زمانی که ما هستیم اتفاقی نیوفته،مردم به حد کافی بدبختی دارن این دیگه زیادیه

  • کیم جونگ اون
    1

    این زندگی که تو ایران داریم هر روزش پر از استرس و فشار روحیو شرمندگیه
    زلزله دیگه مهم نیس
    چون چیزی نداریم از دس بدیم
    حساب بانکیا خالی بدون امید به اینده بدون تفریح بدون خونه بدون ماشین
    بزار بیاد زلزله

  • محسن
    0

    تهران قلب کشورمان ایران ست
    ان شاالله که خاته ها استوار و بلا دور دور !!!
    و جوانان همه صاجب خانه و منزل دار بشن ... !
    ما هم سالی یه بار بیاییم و از تهرانگردی لذت ببریم.
    تهران بر بام دنیا آرزوی ماست !!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها