محاکمه قاتل مرد تاجر ایرانی در گرجستان

مردی که یک تاجر ایرانی را در گرجستان به قتل رسانده بود ۱۰ سال بعد از وقوع قتل در دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه رفت.

محاکمه قاتل مرد تاجر ایرانی در گرجستان

متهم ۱۰ سال قبل در جریان یک درگیری تاجر ایرانی را در گرجستان کشته و متواری شده بود. او بعد از دستگیری هشت سال در زندان گرجستان ماند و مجازات شد، اما بعد از ورود به ایران با شکایت اولیای دم روبه‌رو و بازداشت شد.

سال ۹۰ رئیس اتحادیه تجار ایرانی در شهر تفلیس گرجستان به قتل رسید. شواهد نشان می‌داد پسری ایرانی به نام نوید دست به جنایت زده و با ۳۵ ضربه چاقو، مسعود را در دفتر کارش کشته است.

متهم که بعد از جنایت به کمپ پناهندگان گریخته بود بازداشت شد و در تشریح جزئیات قتل گفت: مدتی قبل برای زندگی بهتر به ترکیه سفر کردم و آنجا به سفارت آمریکا و کانادا رفتم تا پناهنده شوم اما نشد. به همین خاطر به ناچار به گرجستان رفتم و در بازار مشغول به کار شدم. به من گفتند یک تاجر ایرانی هست که به ایرانیان در گرجستان کمک می‌کند. من عضو یک فرقه شیطان‌پرستی شده بودم و حرف‌هایی در فضای مجازی منتشر کرده بودم. وقتی در دفتر کار مسعود فیلم‌ها را به او نشان دادم عصبانی شد و گفت به من کمک نمی‌کند، به همین خاطر با هم درگیر شدیم و من با یک خنجر تزئینی که چند روز قبل خریده بودم چند ضربه به او زدم. سپس موبایل و نوت‌بوکش را دزدیدم و فرار کردم.

بعد از اعترافات نوید، او در گرجستان محاکمه و به ۱۴ سال زندان به خاطر قتل و چهار سال حبس بابت سرقت اموال قربانی محکوم شد. او در حالی که هشت سال از محکومیتش را گذرانده بود با اوج‌گیری بیماری کرونا در سال ۹۹ و استرداد محکومان میان دو کشور، به ایران برگردانده و با توجه به اینکه متهم به قتل بود به زندان برده شد.

نوید در بازجویی‌ها درباره دوره محکومیتش در گرجستان گفت: طبق قوانین قضایی کشور گرجستان چهار سال از محکومیتم را در زندان بسته سپری کردم. اجازه ملاقات تلفنی و حضوری با هیچ‌کسی را نداشتم و حتی نمی‌توانستم رادیو یا تلویزیون ببینم. شرایط عذاب‌آوری داشتم تا اینکه بعد از چهار سال به زندان تفلیس منتقل شدم. در آنجا اجازه داشتم با خانواده‌ام تلفنی صحبت کنم. رادیو گوش دهم و ‌تلویزیون ببینم و کتاب و روزنامه بخوانم. شرایط آن‌قدر سخت بود که فهمیدم چه اشتباهی کرده‌ام. به همین خاطر در زندان توبه کردم. من به اسلام برگشتم و نماز خواندم و روزه گرفتم.

در حالی که نوید دو سال دیگر از محکومیتش را نیز در ایران گذرانده بود پرونده‌اش به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا طبق قانون ایران محاکمه شود.

در این جلسه متهم که با قرار وثیقه آزاد بود در دادگاه حاضر شد.

ابتدا برادر قربانی که از مادر و پسر خردسال برادرش وکالت داشت در جایگاه ویژه ایستاد و گفت: مادرم به‌تازگی فوت شده است؛ اما او قبل از فوتش به من برای پیگیری پرونده وکالت داده بود. او مدتی قبل فوت کرد و من از طرف برادرزاده‌ام و خودم اعلام رضایت کردم؛ اما حالا که مادرم فوت شده این اختیار به هفت ورثه او رسیده است که باید آنها نظرشان را اعلام کنند.

او ادامه داد: من از طرف خودم و برادرزاده‌ام گذشت کردم، اما متهم حتی از ما تشکر هم نکرد و این موضوع ممکن است در اعلام گذشت سایر ورثه تاثیر داشته باشد.

به این ترتیب قضات دادگاه جلسه را به بعد موکول کردند تا سایر وراث در دادگاه حاضر شوند.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها