فرود بالگرد حامل قلب، وسط بزرگراه/ ویدئو

قلب جوان یزدی که بر اثر سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود در عملیاتی پیچیده در کمتر از 3ساعت با هواپیما، بالگرد و آمبولانس از یزد به تهران منتقل و به بیمار نیازمند پیوند زده شد، این عملیات نفس گیر در شرایطی اجرا شد که فرود بالگرد حامل قلب در وسط بزرگراه ارتش تعجب شهروندان را برانگیخت.

 فرود بالگرد حامل قلب، وسط بزرگراه/ ویدئو

صاحب این قلب، جوانی ساکن شهر یزد بود که چند روز قبل در جریان یک تصادف رانندگی به‌شدت آسیب دید و وقتی به بیمارستان منتقل شد، پزشکان اعلام کردند که سطح هوشیاری او پایین است. هرچند تیم پزشکی تلاش‌های زیادی برای نجات این جوان انجام دادند اما سرانجام او دچار مرگ مغزی شد.

این حادثه تلخ مرد جوان در شرایطی رقم خورده بود که هنوز قلبش می‌تپید و سایر ارگان‌های بدنش نیز کار می‌کرد. در این شرایط بود که اعضای تیم فراهم آوری اعضای پیوندی با خانواده او وارد مذاکره شدند تا آنها را برای پیوند اعضای بدن بیمار مرگ مغزی شده به بیماران نیازمند راضی کنند.

اعضای این خانواده هرچند داغدار بودند اما خیلی زود پاسخ مثبت دادند و بلافاصله مقدمات جداسازی و پیوند اعضای بدن آغاز شد. قلب، عضوی است که بعد از جداسازی در فاصله کوتاهی باید به گیرنده عضو پیوند زده شود و امکانات پیوند قلب فقط در تهران وجود دارد. از چندی قبل به همت سازمان های مختلف مثل ارتش، نیروی انتظامی، سازمان اورژانس و... قلب بیماران مرگ مغزی شده با استفاده از هواپیما، بالگرد و اورژانس از شهرستان‌ها به تهران منتقل می‌شود. این بار نیز تیم ویژه‌ای برای انتقال قلب بیمار مرگ مغزی یزدی تشکیل شد و اعضای این گروه صبح پنجشنبه سوار بر یک هواپیمای جت متعلق به ارتش از تهران به‌سوی یزد پرواز کردند.

آنها ساعتی بعد در بیمارستان حضور یافتند و بعد از جداسازی قلب از بیمار مرگ مغزی، آن را در محفظه‌ای مخصوص قرار دادند. از آن به بعد شمارش معکوس برای انتقال قلب به بیمارستان مسیح دانشوری تهران آغاز شده بود. آن ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خود را به فرودگاه یزد رسانده و سوار بر  هواپیما به فرودگاه مهرآباد  تهران رسیدند. روی باند فرودگاه  یک فروند بالگرد متعلق به فراجا  منتظر قلب پیوندی و تیم انتقال بود. آنها سوار بر این بالگرد به‌سوی بیمارستان مسیح دانشوری حرکت کردند.

این بیمارستان که پوشیده از درختان بلندی است، فضایی برای فرود بالگرد ندارد. به همین دلیل طبق هماهنگی که از قبل با پلیس راهنمایی و رانندگی شده بود، مأموران راهور برای لحظات کوتاهی بزرگراه ارتش را مسدود کردند تا بالگرد بتواند در آنجا فرود‌ آید. بالگرد در مقابل چشمان بهت زده شهروندان درست وسط بزرگراه فرود آمد و اعضای تیم انتقال، قلب اهدایی را دوان دوان به آمبولانسی که در آنجا منتظر بود رساندند تا آخرین مرحله انتقال طی شود. آنها 6دقیقه بعد قلب را در اتاق عمل بیمارستان مسیح دانشوری تحویل تیم جراح دادند تا عمل پیوند انجام شود.

دکتر ساناز دهقانی، رئیس گروه فراهم ‌آوری و پیوند اعضای مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت با اعلام جزئیات این عملیات به همشهری گفت: صاحب قلب، جوانی 29ساله بود که بر اثر سانحه رانندگی در یزد دچار مرگ مغزی شده بود که با موافقت خانواده‌اش قلب او به تهران منتقل شد و به بیماری 39ساله که مدت ها از بیماری قلبی رنج می‌برد اهدا شد.

در این عملیات سازمان ها و ارگان های مختلفی همکاری داشتند که باید از همه آنها تشکر کرد. قلب در زمانی کمتر از 3ساعت به تهران منتقل شد.
او درباره وضعیت دریافت‌کننده قلب نیز گفت: بعد از پایان عملیات پیوند، این بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد و هم‌اکنون به لطف خدا و تلاش پزشکان وضعیت خوبی دارد.
به‌گفته وی، علاوه بر قلب، کبد و کلیه بیمار مرگ مغزی شده نیز در یزد به چند بیمار اهدا شد.

چرا بالگرد در بزرگراه فرود آمد؟

کاپیتان مصطفی کریمی، خلبان همان بالگردی است که روز پنجشنبه در انتهای بزرگراه ارتش فرود آمد تا عملیات انتقال قلب از یزد به بیمارستان مسیح دانشوری سریع‌تر انجام شود. او در گفت‌وگویی جزئیات بیشتری از این ماجرا را بازگو کرد.

درباره مسیری که انتقال قلب از فرودگاه مهرآباد تا بیمارستان مسیح دانشوری برعهده شما بود صحبت کنید.
طبق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نیروهای مسلح هم در این امر انسان دوستانه سهمی داشته باشند، نیروهای مسلح هم همراه با سایر ارگان‌ها از سال80 تاکنون سهیم هستند و بیش از 100مورد انتقال قلب از سال84 تاکنون انجام شده است. اتفاقا من در نخستین پرواز انتقال قلب که از بیمارستان ارتش تا بیمارستان بقیه‌الله انجام شد و 90ثانیه طول کشید شرکت داشتم.

روز پنجشنبه هم وقتی به محل کارم رفتم باخبر شدم که قرار است قلبی از یزد به بیمارستان مسیح دانشوری منتقل شود. با هماهنگی که از قبل انجام شده بود به محض اینکه دوستان همراه با قلب از یزد پرواز کردند ما در مهرآباد آماده شدیم. وقتی هواپیمای فالکون ارتش که حامل قلب بود در باند فرودگاه مهرآباد نشست ما قلب را تحویل گرفتیم و در کمتر از 2دقیقه به انتهای بلوار ارتش رسیدیم.

توضیح دهید که چرا بالگرد به جای بیمارستان در بزرگراه فرود آمد؟

بیمارستان مسیح دانشوری محل فرود بالگرد ندارد و به همین دلیل در انتهای بزرگراه ارتش که فضای بازی دارد و به بیمارستان نیز نزدیک است فرود آمدیم و قلب با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد.

وقتی در بزرگراه فرود آمدید مردم تعجب کرده بودند. اصلا فرود بالگرد در بزرگراه تا چه حدی معمول است؟

قطعا فرود آمدن در چنین جاهایی سخت است و ممکن است حادثه‌ای پیش بیاید، اما بیمارستان مسیح دانشوری متأسفانه به‌دلیل قدیمی بودن جای فرود بالگرد ندارد و ما مجبور هستیم در نزدیک‌ترین مکان به آنجا که انتهای بزرگراه ارتش است فرود بیاییم که این کار با هماهنگی و مساعدت پلیس راهور انجام شد و از مردم تشکر می‌کنم که هنگام فرود بالگرد صبوری کردند.

حجم ویدیو: 7.52M | مدت زمان ویدیو: 00:01:26 | دانلود ویدیو
منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمد گلکار خوزانی
    0

    سلام علیکم
    خداوند به مردم نیکو کار عمری با خیر و برکت عنایت فرماید و فرهنگ ما ایرانیان هم نوع دوستی و احترام بوده و انشاالله این مهم همیشه با شفاعت ائمه معصومین علیهم السلام در پناه ایزد یکتا برقرار باشد‌آمین یارب العالمین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها