ریزش بخش‌ هایی از یک مجتمع مسکونی در سرخه/ علت وقوع حادثه چه بود؟

بخشی از پارکینگ مجتمع مسکن مهر سرخه به دنبال ترکیدگی لوله آب ریزش کرد و سبب ایجاد حفره‌ای بزرگ و آویزان شدن خودروها از آن شد، پیگیری‌ ها نشان می‌دهد که حادثه تلفاتی نداشته و خطر با حضور مسؤولان رفع و خسارت‌ ها جبران شده است.

ریزش بخش‌ هایی از یک مجتمع مسکونی در سرخه/ علت وقوع حادثه چه بود؟

 چندی پیش در تماس تلفنی یکی از ساکنان مجتمع مسکن مهر سرخه با اداره آب و فاضلاب این شهر مبنی بر ریزش بخشی از پارکینگ مجتمع به علت ترکیدگی لوله آب، خبرنگار ما با حضور در محل، علت وقوع حادثه را جویا شد.

یکی از ساکنان این مجتمع در این زمینه گفت: ما شب خوابیده بودیم که حوالی ساعت چهار بامداد با ما تماس گرفته و گفتند که زمین نشست کرده و دو خودرو روی حفره ایجادشده، آویزان شده‌اند که یکی از خودروها توسط نیروهای آتش‌نشانی و خودروی دیگر توسط ساکنان مجتمع به محل امن انتقال داده شده است.

وی در تشریح ماجرا بیان کرد: شاه‌لوله انتقال آب داخل مجتمع نشتی داشت و باعث فرورفتگی زمین طی دو روز شده بود؛ در این مدت، چندین بار عوامل اجرایی اتفاقات آب شهرستان سرخه در مجتمع حضور یافتند و نسبت به رفع نشتی آب اقدام کردند؛ اما متأسفانه دوباره نشتی در قسمت‌های دیگر مسیر لوله اتفاق افتاده بود.

مراجعه ساکنان به فرمانداری سرخه

یکی دیگر از ساکنان مجتمع مسکن مهر سرخه گفت: برای رفع مشکل ابتدا به فرمانداری این شهرستان مراجعه کردیم و به دنبال آن، معاون فرماندار سرخه در محل حادثه حضور یافت؛ البته فرماندار هم در فرمانداری حضور داشت، اما پاسخگو نبود و حتی حاضر به حضور در محل نشد تا علت مشکل را جویا شود.

وی با بیان اینکه ساکنان مجتمع از پاسخگو نبودن فرماندار سرخه در این موضوع ابراز نارضایتی کرده‌اند، اضافه کرد: آبفا می‌گوید ما مقصر هستیم که این شاه‌لوله از این مسیر عبور کرده و سبب ایجاد این اتفاق شده است.

عبور شاه‌لوله از این مسیر غیرقانونی بود

یکی دیگر از ساکنان این مجتمع با بیان اینکه به گفته مسؤولان امر عبور این شاه‌لوله از این مسیر غیرقانونی بوده است، گفت: ما در یک سال گذشته شاهد کاهش فشار آب در مجتمع بودیم؛ اما چون این کاهش فشار در کل منطقه اتفاق افتاده بود، پیگیر قضیه نشدیم.

وی افزود: در دو روز، سه بار لوله‌ها ترکیده که با پمپ، آب درون حفره را تخلیه کردند و لوله‌ها ترمیم شد؛ اما دوباره از جای دیگر نشت کرد.

آویزان شدن 2 خودرو از حفره

یکی از عوامل اتفاقات آب شهرستان سرخه نیز در شرح این اتفاق بیان کرد: طی تماس تلفنی یکی از اهالی مجتمع مسکونی مسکن مهر در ساعت چهار بامداد مبنی بر نشت آب و ریزش زمین در محل حضور یافتم و شاهد نشست زمین و آویزان بودن دو خودرو بودم که یکی از آنها از یک چرخ و دیگری از دو چرخ آویزان شده بود.

وی افزود: در زمان حضور در محل حادثه، وضع زمین قابل مشاهده و تشخیص نبود؛ چراکه محل وقوع همانند یک دریاچه پر از آب بود که هم‌زمان عوامل آتش‌نشانی اقدام به پمپاژ و تخلیه آب کردند و با کمک همکاران نسبت به قطع آب اقدام کردیم.

جنس نامناسب لوله، علت وقوع حادثه

این عامل اتفاقات آب شهرستان سرخه اظهار کرد: بعد از قطع آب متوجه ترک‌خوردگی در قسمتی از لوله که در زیر جدول قرار داشت، شدیم که علت آن جنس نامناسب لوله بود که تحت فشار بسیار کم آب به این شکل درآمده است.

وی عنوان کرد: اگر از لوله‌های استاندارد و باکیفیت استفاده می‌شد با فشار سه یا چهار اتمسفر این اتفاق نمی‌افتاد؛ چراکه قطر این لوله‌ها 10 اتمسفر فشار است، یعنی 10 بار نگه می‌دارد؛ اما چون لوله استفاده شده از جنس و کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و دارای خط بوده است از محل خط، درز بازکرده و باعث نشت آب و نشست زمین شده است که البته باز هم کارشناسان باید نظر تخصصی در این موضوع بدهند.

حضور عوامل اتفاقات آب سرخه در محل حادثه

محمد مداح، مدیر آب و فاضلاب شهرستان سرخه در حاشیه این حادثه بین ساکنان این مجتمع حضور یافت و اظهار کرد: در مرحله نخست، هر اتفاقی که در هر نقطه از شهر در خصوص ترکیدگی و نشتی لوله رخ می‌دهد، در پی تماس مردمی، گروه اتفاقات ما در محل حضور می‌یابد و در نخستین فرصت نسبت به قطع آب اقدام می‌کند تا مشکل رفع شود.

وی افزود: در این مجتمع نیز همین اتفاق رخ داده و در پی ترکیدگی لوله و نشست زمین، همکاران ما به محل آمدند و آن را اصلاح کردند؛ هم‌زمان با اصلاح آن، به دلیل داشتن انشعابات دیگر با کشش لوله، بعد از اتصال، آب از جای دیگر لوله نشت کرد و همکاران ما مجدداً برای رفع مشکل در محل حادثه حضور یافتند.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان سرخه تصریح کرد: اولویت نخست ما، آب‌رسانی و خدمت به مردم است؛ در صورتی که ابتدای کار آب ورودی به این شاه‌لوله را قطع می‌کردیم، آب کل مجتمع مسکن مهر قطع می‌شد؛ در حالی که ما دنبال رفع مشکل بودیم.

مداح بیان کرد: روش اصلی برای نصب کنتور و آب‌رسانی به واحدهای مجتمع مسکن مهر سرخه این بود که تمام کنتورها باید در ورودی مجتمع و در جایی که در مسیر آمد و شد نباشد، نصب و بعد این انشعابات به‌صورت جداگانه توسط ساکنان هر واحد وارد ساختمان می‌شد؛ ولی در اینجا انشعاب اصلی لوله تا وسط حیاط مجتمع آمده است.

مکاتبه با بیمه برای پرداخت خسارت‌ها

مدیر آب و فاضلاب شهرستان سرخه ادامه داد: به‌طور طبیعی در این‌گونه اتفاقات، مالک با مراجعه به اداره آب و فاضلاب از شکستگی لوله پشت کنتور و ایجاد خسارت شکایت می‌کند؛ ما هم طی مکاتبه‌ای با بیمه موضوع را اعلام کرده و از طرف شرکت بیمه، نماینده‌ای برای بررسی و تعیین میزان خسارت به محل اعزام می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به مجتمع بودن این ساختمان و حجم زیاد خسارت در این مجتمع، با معرفی یک نماینده از سوی ساکنان، برحسب وظیفه این موضوع را طی نامه به بیمه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

مداح عنوان کرد: بیمه هم برای خود شرایطی داشته و همه چیز به نظر کارشناس بستگی دارد و بعد از آن تعیین خسارت شده و میزان خسارات توسط مقصر پرداخت می‌شود.

وی در خصوص پر کردن حفره ایجادشده، گفت: با توجه به وجود چاه فاضلاب در مسیر این لوله، باید تکلیف چاه و لوله‌های فاضلاب مشخص شود یا باید چاه دیگری حفر و لوله‌ها به آن منتقل شود؛ اگر این حفره در خیابان بود، چنین مشکلاتی وجود نداشت.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان سرخه عنوان کرد: وظیفه و مسؤولیت آبفا، آب‌رسانی تا قبل از ورودی مجتمع بوده و از ورودی مجتمع تا واحدها برعهده مشترکان است و با توجه به مسکن مهر بودن و در جهت کمک به اهالی، لوله آب را تا انتهای مجتمع و سپس به هر ساختمان انشعاب دادیم و در حال حاضر اگر مشترکی بخواهد از ورودی تا واحد مسکونی خود آب‌رسانی کند، حدود 200 میلیون ریال باید هزینه کند.

حضور سرپرست فرمانداری سرخه در محل حادثه

حسن ادهم، عضو شورای اسلامی شهر سرخه نیز در جمع ساکنان مجتمع مسکن مهر این شهر گفت: بنده برحسب وظیفه تا ساعت 2:30 بامداد در محل حضور داشتم و طی دوبار تماس تلفنی با مدیر آب و فاضلاب شهرستان سرخه، همکاران وی در آبفا در محل حضور یافتند و نسبت به قطع آب اقدام کردند.

وی افزود: در تماس تلفنی با حجت‌الله کرمانی سرپرست فرمانداری شهرستان سرخه، او ساعت پنج صبح در محل حادثه حضور یافت و وضعیت حادثه را بررسی کرد؛ البته در ساعت 2:30 بامداد با ارسال پیامک تلفنی، وی را از وقوع این اتفاق مطلع کرده بودم که سرپرست فرمانداری با گلایه از بنده گفت که اگر در همان ساعت با بنده تماس می‌گرفتید، در محل حاضر می‌شدم.

عضو شورای اسلامی شهر سرخه با دعوت مردم به آرامش خاطرنشان کرد: نمونه دیگر این اتفاق در ساختمان غدیر میدان امام خمینی (ره) رخ داد که اهالی آن مجتمع نسبت به معرفی و انتخاب یک نماینده و کارشناس برای رفع مشکل خود اقدام و میزان خسارت‌های واردشده را برآورد کردند.

ادهم ادامه داد: در راستای رفع مشکل، بخشی از هزینه‌ها را ساکنان و بخشی را نهادهای مربوطه ازجمله شهرداری و فرمانداری تقبل کردند و مشکل برطرف شد.

وی اضافه کرد: در این مجتمع نیز باید همین اتفاق بیفتد و با انتخاب نماینده و بررسی و پیگیری روند کار مشکل حل و فصل شود.

بیمه خسارت‌ها را پرداخت می‌کند

علی نیکزاد، سرپرست مدیریت بیمه سرمد در استان سمنان نیز ضمن حضور در مجتمع مسکن مهر سرخه در جهت برآورد میزان خسارت‌های واردشده اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، میزان خسارت‌های وارده بر اساس تعداد واحدهای مجتمع، میله چاه و انبار چاه بررسی شده و مبلغ آن را ظرف مدت 48 ساعت اعلام کرده و مشکل را رفع می‌کنیم.

وی افزود: انجام تعمیرات لازم، پر کردن حفره و احداث چاه جدید برعهده خود ساکنان مجتمع است و ما به‌عنوان بیمه‌گر آب و فاضلاب، خسارت‌های وارده را برآورد و پرداخت می‌کنیم و ساخت و تعمیرات برعهده خودشان است.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها