حدود ۱۲ هزار کیلوگرم مواد دخانی بدون دود در خراسان رضوی معدوم شد

رییس گروه سلامت کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در راستای جمع‌آوری مواد دخانی بدون دود مانند ناس، حدود ۱۱ هزار و ۸۴۸ کیلوگرم مواد دخانی بدون دود در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی، جمع آوری و معدوم شده است.

حدود ۱۲ هزار کیلوگرم مواد دخانی بدون دود در خراسان رضوی معدوم شد

دکتر فرشید وفا روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات برگزار شد، افزود: در راستای اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات که سال ۱۳۸۵ مصوب شد، سال گذشته هشت کارگاه‌ در شهرستان‌های تابعه این دانشگاه اقدام به تولید و بسته‌بندی ناس می‌کردند توسط بازرسان شناسایی شد و با آنان برخورد قضایی شد.

وی ادامه داد: همچنین در راستای اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات سال گذشته ۶ هزار و ۵۷۳ بازدید از مناطق تفرجگاهی و واحدهای صنفی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص عرضه قلیان انجام شد که طی این بازدیدها برای ۵۰ درصد اماکن حدود ۲ هزار و ۸۰۰ اخطار صادر و ۲۸ هزار ۶۴۷ قلیان جمع‌آوری شد، و هزار و ۴۳۵ واحد عرضه قلیان پلمب و متخلفان به مرجع قضایی معرفی شدند.

رییس گروه سلامت کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: همچنین سال ۱۴۰۰ در راستای ساماندهی مراکز عرضه دخانیات حدود ۴۴ هزار مورد بازرسی از واحدهایی که اقدام به عرضه، تبلیغ و یا فروش سیگار داشتند صورت گرفت که حدود ۲ هزار مورد اخطاریه صادر و حدود ۹۱۶ مورد منجر به معرفی به مراجع قضایی و پلمب شده است.

دکتر وفا افزود: عرضه قلیان در رستوران‌ها و کافه‌ها ممنوع بوده و در صورت مشاهده و دریافت شکایت مردم به‌شدت با فرد متخلف برخورد می‌شود؛ همچنین با موارد زیرزمینی هم طبق قانون برخورد می‌کنیم.

وی در پایان ادامه داد: در راستای فرهنگ سازی و افزایش سطح سواد مردم در خصوص مصرف مواد دخانی شهرستان خلیل‌آباد به عنوان شهر بدون دخانیات فرایندهای اجرایی وعملیاتی آن آغاز شده است که در نظر داریم این فرهنگ را در تمامی نقاط استان اجرا کنیم

۲۰ درصد از افراد در گروه سنی بالای ۱۸ سال دخانیات مصرف می‌کنند

رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز در این نشست ادعا کرد: طبق آخرین مطالعه آماری که در سال گذشته صورت گرفته، مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور حدود ۲۰ درصد بوده و از هر ۵ نفر یک نفر مصرف کننده بوده است.

دکتر بابک اقبالی اضافه کرد: میزان مصرف دخانیات در کشور در مردان ۳۶ درصد و در زنان ۷ درصد بوده که میانگین مصرف دخانیات به ویژه قلیان در خانم‌ها بیشتر از آقایان بوده است.

آمار مصرف دخانیات به ویژه قلیان در بانوان استان خراسان رضوی از میانگین کشوری بالاتر است و عدد آن در استان در بانوان ۱۳ درصد و در مردان حدود ۳۰ درصد بوده که این اعداد افزایش ۶ درصدی بانوان و کاهش ۶ درصدی مردان را نشان می‌دهد.

در آقایان بیشترین شیوع مصرف دخانیات در سن ۵۵ تا ۶۴ سال است که مصرف دخانیانت در این گروه سنی به بیش از ۴۰ درصد می رسد.

رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده در خراسان رضوی افراد بالای ۱۸ سالی که خودشان مصرف کننده نیستند، اما با مصرف کننده ارتباط مستقیم داشتند آسیب جدی دیدند که ۲۲ درصد آنان در منزل و ۱۳ درصد در محل کار در معرض استعمال دود دسته دوم بوده‌اند.

دکتر اقبالی گفت: انواع دخانیات شامل سیگارت، سیگار برگ، پیپ، قلیان، چپق و سیگار دست پیچ و  انواع مواد دخانی بدون دود شامل انفیه ای، تنباکوی جویدنی و مکیدنی است که آسیب‌های این مواد دخانی تنها برای مصرف کننده نیست و افراد در ارتباط با فرد مصرف کننده را هم در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی افزود: بیماری های ناشی از دخانیات شامل بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ریه، بیماری های انسداد مزمن ریه، سرطان دهانه رحم، سکته مغزی و سایر سرطان ها است و بیماری های غیر کشنده مرتبط با استعمال دخانیات شامل بیماری های عروق محیطی، بیماری‌های کرون روده از جمله بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش، بیماری‌های دهان و دندان، زخم معده و اثنی عشر، آب مروارید، شکستگی گردن ران و بیماری های پوستی است.

وی در خصوص آسیب مصرف دخانیات در مادران باردار، با بیان این که مصرف سیگار در سه ماهه سوم بارداری اثرات جبران ناپذیری دارد، گفت: مادران باردار اگر در ۳ ماهه اول بارداری دخانیات را ترک کنند با خطرات کمتری مواجه هستند، اما اگر این گروه از مادران به مصرف دخانیات ادامه دهند با آسیب‌های بیشتری مواجه خواهند شد و این آسیب‌ها در ۳ ماهه سوم بارداری شدیدتر از ۳ ماه‌های اول و دوم خواهد بود.

کاهش سطح دسترسی به مواد دخانی از اهداف اصلی اجرای قانون مبارزه با موادمخدر و دخانیات است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با بیان این که کاهش سطح دسترسی به مواد دخانی از اهداف اصلی اجرای قانون مبارزه با موادمخدر و دخانیات است که امید است تا سال ۱۴۰۴ این امر محقق شود، گفت: در این راستا موضوع "شهر بدون دخانیات"، کنترل و عرضه مواد دخانی در اماکن آموزشی و دانشگاهی، محافظت از مردم در برابر دود ثانویه مواد دخانی در پارک‌ها و اماکن عمومی از اهداف کلان در بحث کنترل دخانیات است که در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام و پیگیری است.

دکتر سید جواد حسینی افزود: افزایش دسترسی به خدمات ترک دخانیات از دیگر اهداف است که در این راستا سامانه ۴۰۳۰ و کد ۵ در نظر گرفته شده است که مردم می‌توانند تماس بگیرند و خدمات دریافت کنند و نیز در برخی مراکز جامع سلامت مشاوران و روانشناسانی حضور دارند تا به افراد در خصوص ترک دخانیات مشاوره دهند.

وی ادامه داد: گسترش و فراگیری هشدارها در خصوص مخاطرات مصرف دخانیات توسط اصحاب رسانه، تشدید محدودیت‌ها در خصوص تبلیغات، ترویج و حمایت از محصولات دخانی نیز از دیگر اهداف کنترل و مبارزه با مصرف دخانیات است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که حوزه سلامت دارای چهار بعد جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی است که در حوزه سلامت در بعد اجتماعی باید تمام مولفه هایی که می توانند دخیل باشند مدنظر قرار گیرد، گفت: با توجه به این که تولیت سلامت ۱۰۰ در صد بر عهده نظام سلامت است اما نظام‌های سلامت در بهترین شرایط می‌توانند ۲۵ درصد اجرای سلامت را انجام دهند و ۷۵ درصد بر عهده سایر سازمان‌های توسعه هستند.

وی اضافه کرد: در خصوص عرضه و فروش محصولات دخانی و نظارت بر آن، با واحدهای صنفی که فروش سیگار به صورت نخی داشته باشند و یا به افراد زیر ۱۸ سال و یا در نزدیکی مراکز آموزشی عرضه سیگار داشته باشند برخورد جدی خواهد شد.

دکتر حسینی ادامه داد: در امر کنترل و مبارزه با دخانیات، همکاری و هماهنگی بین بخشی شامل تمامی بخش های توسعه و نیز حمایت طلبی از این سازمان‌ها به منظور افزایش مشارکت مردمی، ۲ اصل بسیار مهم به شمار می‌رود.

وی گفت: نقش بسیار مهم و کلیدی والدین در مقابله با مصرف سیگار، قلیان و انواع مواد مخدر نوجوانان و جوانان و حفظ سلامت فرزندانشان بر هیچکس پوشیده نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: آسیب‌ها و مخاطرات مصرف دخانیات در انواع سرطان‌ها، بیماری‌های پوستی، داخلی و عفونی و سقط و مرگ جنین و نوزاد مشاهده شده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها