گروگانگیری‌ های خونین در ایران

گروگانگیران با چه انگیزه‌ هایی دست به چنین اقدامی می‌زنند و فرجام حوادث مشابه چه شده است؟

گروگانگیری‌ های خونین در ایران

گروگانگیری مردی مسلح در اداره اموال و املاک بنیاد مستضعفان با کشته شدن 3 نفر و خودکشی مرد گروگانگیر پایان یافت. تحقیقات درباره ابعاد مختلف این حادثه در جریان است، اما پیش از این نیز شاهد حوادث مشابه و گروگانگیری‌های خونین در شهرهای مختلف بوده‌ایم.

گروگانگیری در مدرسه

گروگانگیری در مدرسه‌ای در نظام‌آباد یکی از معروف‌ترین گروگانگیری‌ها در ایران است. در این حادثه که روز 21 اردیبهشت سال 1383 در دبستان سلمان فارسی واقع در خیابان نظام‌آباد تهران رخ داد مردی مسلح با ورود به مدرسه اقدام به گروگانگیری کرد. ماجرا از وقتی آغاز شد که 2 سارق مسلح با ورود به یک طلافروشی مرد طلافروش را با شلیک گلوله کشتند. آنها که چاره‌ای جز فرار نداشتند با تجمع مردم مقابل مغازه مواجه شدند و بعد از تهدید حاضران توانستند محل را ترک کنند. دو سارق راه خود را جدا کردند و یکی از آنها با ورود به مدرسه اقدام به گروگانگیری کرد. سردار مرتضی طلایی که آن زمان فرماندهی پلیس تهران را بر عهده داشت به محل حادثه رفت و با گروگانگیر مذاکره کرد. سپس بدون داشتن اسلحه وارد مدرسه شد، جوان مسلح را راضی به تسلیم کرد و در حالی که دست او را در دست گرفته بود از مدرسه بیرون آمد. این غائله بدون مرگ گروگان‌ها پایان یافت و باعث محبوبیت سردار طلایی شد. عامل این گروگانگیری در نهایت در آبان سال 85 به دار آویخته شد.

روز 13 اردیبهشت سال 92 نیز حادثه‌ای مشابه در شرکت اتوبوسرانی تهران رخ داد. در آن حادثه کارمند اخراجی به شرکت واحد رفت و پیمان سنندجی، مدیرعامل وقت اتوبوسرانی تهران و حومه و یکی از همکاران او را در محل کارشان گروگان گرفت. او بعد از چند ساعت با مذاکرات پلیس سلاح را زمین گذاشت و خودش را تسلیم کرد.

گروگانگیری در شیراز

ماجرای گروگانگیری راننده یک خودرو پراید و صاحب یک سوپرمارکت در شیراز در اسفند سال 1384 به وقوع پیوست.

ساعت 22:30 روز 6 اسفند آن سال ماموران گشت کلانتری گلدشت معالی‌آباد پس از تعقیب خودروی پراید سفیدرنگی سرنشینان را متوقف کردند و قصد داشتند یکی از آنها را پیاده کنند اما ماموران با این فرد درگیر شدند. در این هنگام ماموران پی بردند دو سرنشین خودرو با گروگان گرفتن راننده او را در صندوق عقب پنهان کرده‌اند.

در این لحظه یکی از گروگانگیران با شیلک به گروهبان پلیس وی را مجروح کرد و با فرار به یک سوپرمارکت صاحب آن را نیز به گروگان گرفت و تهدید کرد در صورتی که ماموران به او نزدیک شوند گروگان را خواهد کشت.

گروگانگیر وقتی خود را در محاصره پلیس دید به یکی دیگر از ماموران تیراندازی و او را زخمی کرد و سپس با شلیک به سرش به زندگی خود پایان داد. در این حادثه به گروگان‌ها آسیب نرسید.

گروگانگیری در اصفهان

اکثر قریب به اتفاق گروگانگیری‌ها در ایران با انگیزه‌های شخصی و به دنبال تلاش برای ارتکاب جرم یا فرار از صحنه جرم رخ داده است. در حادثه‌ای دیگر در شهریور سال 92 مردی مسلح که برای سرقت از یک طلافروشی به چهارراه وفایی اصفهان رفته بود، وقتی عرصه را بر خود تنگ دید مرد فروشنده را گروگان گرفت، اما وقتی فهمید هیچ راه فراری ندارد در حالی‌که گروگان خود را زخمی کرده بود، به زندگی خودش پایان داد.

گروگانگیری در اردبیل

در حادثه‌ای دیگر که شهریور سال 1400 رخ داد فردی که مواد روانگردان مصرف کرده بود، در یکی از محلات شهر اردبیل با سلاح گرم اقدام به گروگانگیری یک جوان ۳۰ساله کرد که با گزارش آن توسط مردم، نیروهای ویژه نیروی انتظامی در صحنه حاضر شدند.

با گفت‌وگو، مذاکره و اقدامات تخصصی پس از نزدیک به چهار ساعت فرد گروگانگیر اقدام به آزادی گروگان خود کرد و حادثه گروگانگیری به پایان رسید.

گروگانگیر پس از آزاد کردن گروگان، با شلیک گلوله اقدام به خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد.

قتل 5 نفر در گروگانگیری

در حادثه‌ای دیگر حوالی ساعت یک بامداد اولین روز از آذرماه ۱۴۰۰ از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ یک فقره درگیری منجر به قتل پنج نفر که بین ۳۵ تا ۶۰ سال سن داشتند در خیابان عدالت شیراز به ماموران پلیس اعلام شد و نیروهای انتظامی برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند.

ماموران در بررسی‌های اولیه مطلع شدند قاتل که داماد خانواده است با اسلحه کلاشنیکف پنج نفر از بستگان درجه یک همسرش شامل ۲ برادر زن، همسر، دختر و پسر برادر همسرش را کشته و با گروگان گرفتن دو نفر از بستگان مقتولان متواری شده است.

ماموران پلیس اقدامات خود را برای شناسایی و دستگیری شروع و با تحقیقات فنی و تخصصی محل اختفای قاتل را در همان حوالی شناسایی کردند.

ماموران پس از هماهنگی با مقام قضایی به محل مورد نظر اعزام شدند که قاتل به محض مشاهده پلیس با اسلحه اقدام به تیراندازی به سمت ماموران کرد.

پس از حدود یک ساعت درگیری، قاتل بدون توجه به دستور پلیس همچنان اقدام به تیراندازی می‌کرد که ماموران انتظامی در درگیری متقابل موفق شدند هر دو گروگان را صحیح و سالم آزاد کنند و مرد ۵۵ساله را از پای درآورند.

گروگانگیری در هرسین

پنجم فروردین امسال نیز یک گروگانگیری در شهرستان هرسین به وقوع پیوست. حوالی ساعت ۳ بامداد آن روز از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ کشته شدن یک نفر در خیابان پارک شهر شهرستان هرسین به ماموران پلیس اعلام و آنها برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند.

ماموران در حال بررسی موضوع قتل بودند که مجدد به آنان اعلام شد دو نفر از ناحیه شکم و پهلو مجروح شده و در حال انتقال به بیمارستان هستند. ماموران به بیمارستان مراجعه کردند و در بازجویی‌های اولیه متوجه شدند یکی از اشرار سابقه‌دار با اسلحه کلاش به سمت آنان شلیک و متواری شده است.

ماموران پلیس اقدامات خود را برای دستگیری قاتل شروع و با تحقیقات فنی و تخصصی محل‌های احتمالی اختفای وی را در همان حوالی شناسایی کردند.

یکی از محل‌های احتمالی اختفای متهم منزل عمه او بود. ماموران با هماهنگی مقام قضایی به محل مورد نظر اعزام شدند و در بازرسی از منزل مشاهد کردند قاتل چند ساعت قبل عمه خود را نیز به قتل رسانده است.

تمامی سطح شهر و خروجی‌های آن برای پیدا شدن قاتل توسط پلیس تحت کنترل درآمد. تا اینکه فرد قاتل در یکی از خیابان‌ها توسط ماموران شناسایی شد و به محض مشاهده پلیس با اسلحه کلاش اقدام به تیراندازی به سمت ماموران کرد.

با تیراندازی متقابل ماموران، فرد قاتل که خود را در محاصره پلیس می‌بیند وارد منزل مسکونی یکی از شهروندان شد و ۶ نفر از ساکنین آن را به گروگان گرفت.

به دنبال گروگان گرفته شدن اعضای این خانواده، تیم‌های رهایی گروگان و نوپو در محل حاضر و وارد مذاکره با فرد گروگانگیر و قاتل شدند.

در مذاکرات اولیه با فرد گروگانگیر دو زن و یک نفر مرد آزاد شدند، اما در ادامه فرد قاتل حاضر به رهایی دیگر افراد گروگان گرفته‌شده، نشد و ماموران با پرتاب گاز اشک‌آور، دیگر افراد به گروگان گرفته‌شده را آزاد کردند. در زمان انجام این عملیات قاتل مسلح با شلیک پلیس کشته شد.

منبع: اقتصاد آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها