قبل از ساخت پنجره جدید به سمت همسایگان این مطلب را بخوانید

اگر قصد دارید پنجره جدیدی به سمت املاک مجاور خود باز کنید، این مطلب حقوقی را بخوانید.

قبل از ساخت پنجره جدید به سمت همسایگان این مطلب را بخوانید

در قانون مدنی در خصوص باز کردن پنجره به سمت املاک مجاور صحبت شده و نکات قانونی را به افرادی که می‌خواهند خانه سازی کنند گوشزد کرده است.

بر اساس آنچه که در قانون گفته شده باز کردن پنجره به سمت خانه‌های مجاور نباید موجب آزار رسیدن به همسایه شود و همچنین باید تا ارتفاع ۱/۷۰ شیشه‌های ثابت و مشجر داشته باشد و در صورت داشتن بازشو ارتفاع آن باید از مقدار گفته شده بیشتر باشد.

همچنین همسایه این امکان را دارد که مقابل پنجره را به وسیله دیوار یا نصب پرده مسدود کند تا مانع دید شود.

در ماده ۱۳۰ قانون مدنی صراحتا گفته شده کسی حق ندارد خانه خود را به فضای خانه همسایه بدون اذن او خروجی بدهد و اگر بدون اذن خروجی بدهد، ملزم به رفع آن خواهد بود.

همچنین در ماده ۱۳۲ قانون مدنی نیز گفته شده کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد.

در ماده ۱۳۳ قانون مذکور نیز بیان شده کسی نمی‌تواند از دیوار خانه خود به خانه همسایه در باز کند اگر چه دیوار ملک مختص او باشد، اما می‌تواند از دیوار مختصی خود روزنه یا شبکه باز کند و همسایه حق منع او را ندارد، ولی همسایه هم میتواند جلو روزنه و شبکه دیوار بکشد یا پرده بیاویزد که مانع رویت شود.

علاوه بر آن در قوانین و مقررات شهرداری و شهرسازی که مالکان و ناظران ملزم به رعایت آن‌ها هستند گفته شده پنجره‌های مشرف به املاک مجاور و مقابل ضروری است تا ارتفاع ۱.۷۰ متر با شیشه ثابت و مشجر اجرا شده و بازشو آن را در ارتفاع بیش از ۱.۷۰ قرار داد.

منبع: میزان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مهدی
    0

    اطاق خواب همسایه روبرویی، پنجره بزرگ با شیشه های معمولی شفاف دارد که روبروی پنجره آشپزخانه ما با شیشه های شفاف است. آنهم در فاصله 2 متری . ما پرده داریم ولی همسایه پرده نازک گذاشته که همیشه گرده بالاس و پسر و دختران ساکن آن با سنین 25 تا 35 ساله شدیدا باعث آزار و اذیت ما میشوند. والدین این بچه غول ها هم حاضر به همکاری نیستن و به ما میگن که ما باید پرده هامون رو تاریک کنیم.
    مدیر ساختمان هم خودم هستم و این خانواده مصیبت ها و گرفتاری های زیادی هم برای اینجانب به وجود آوردن. از جمله ندادن شارژ و.... که بدلیل باردار بودن همسرم و دوری از استرس، شرایط درگیری و ادامه مشاجره ندارم.
    لطفا راهنمایی فرمایید.

  • ناشناس
    0

    زبان زرگری ...مثل آدم بگو بدانیم .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها