نرخ دیه سال ۱۴۰۱ اعلام شد

قیمت دیه کامل در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۱، ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شد.

نرخ دیه سال ۱۴۰۱ اعلام شد

طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، به موجب ابلاغ رئیس قوه قضائیه با توجه به بررسی‌های به عمل آمده، قیمت دیه کامله در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶ میلیارد ریال معادل ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

براساس قانون، نرخ دیه در ماه‌های حرام به میزان یک سوم افزوده خواهد شد.

جدول تغییرات دیه سال ۱۴۰۱+ ماه‌های حرام

ماه ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ تغییرات
مبلغ درصد
ماه عادی ۴۸۰ میلیون تومان ۶۰۰ میلیون تومان ۱۲۰ میلیون تومان ۲۵
ماه حرام ۶۴۰ میلیون تومان ۸۰۰ میلیون تومان ۱۶۰ میلیون تومان ۲۵
ماه‌های حرام در سال ۱۴۰۱
ذی‌القعده از ۱۱ خرداد تا ۹ تیر
ذی‌الحجه از ۱۰ تیر تا ۷ مرداد
محرم از ۸ مرداد تا ۶ شهریور
رجب از ۳ بهمن تا ۲ اسفند

دیه چیست ؟

«دیه» در ماده ۱۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ این طور تعریف شده است: «دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می شود.»

دیه در ماه های حرام؛ تغلیط دیه

مبلغ دیه نفس، در صورتی هم صدمه و هم فوت در یکی از ماه های محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه (موسوم به ماه های حرام) اتفاق بیفتد، یک سوم به میزان دیه اعم از اینکه مقتول زن باشد یا مرد اضافه می شود (اصطلاحا «تغلیظ» می شود).

بنابر این در صورت وجود شرایط تغلیط، میزان دیه نفس مرد مسلمان ۸۰۰ میلیون تومان و دیه نفس زن مسلمان ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

طبق ماده ۴۹۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ پرداخت کننده باید دیه را به قیمت تعیین شده برای زمانی که می خواهد بپپردازد بدهد، حتی اگر خود دیه تقسیط شده باشد، هر قسط را باید به قیمت زمان پرداخت بدهد.

تکلیف پرداخت قسطی دیه

باید بین تقسیط خود دیه و تقسیط قیمت دیه قائل به تفکیک شد، ممکن است مقرر شده باشد جانی هر ماه مثلا یک دهم مقدار دیه ای که محکوم شده است (مثلا دیه کامل مرد مسلمان) را بپردازد، در این صورت در هر نوبت باید به قیمت زمان پرداخت بپردازد، یعنی در همین فرض که مقرر شده جانی هر ماه یک دهم دیه کامل را بپردازد، در اسفند ۱۴۰۰ باید ۴۸ میلیون تومان پرداخت می کرده است ولی در فروردین ۱۴۰۱ باید ۶۰ میلیون تومان بپردازد.

ولی اگر در همین پرونده، مقرر شده بود که جانی ۴۸۰ میلیون تومان (که مثلا قیمت دیه در زمان توافق بوده است) را در ده قسط بپردازد، در هر حال باز هم در هر قسط همان ۴۸ میلیون تومان را باید بپردازد.

منبع: شناسنامه قانون
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    لعنت بر قوه قضائیه.هر چه تخفیف بیمه داشته باشی باید هر سال دوبرابر پول بدی.

  • ناشناس
    0

    دیه ۴۰درصد افزایش یافته ولی حقوق ده درصد یعنی مرده مردم برای مسولین ارزشش بیشتره

  • محمد رضا
    0

    واقعا تا کی ظلم به مردم تو را خدا یک فرد تا زمانی زنده هست چقدر حکومت براش ارزش قایل هست که موقع مردن باید بیمه که هر سال دستشو بیشتر تو جیب مردم میکنه باید جواب بده

  • ناشناس
    0

    نکنید آی همه دست درجیب مردم مگه ای مردم چه گناهی کردندهرسال هی چنددرصد ازاف مکنید خب از دل مردم دارید مردم از نان خوردن افتادند باای کارتون بخدا تاکی ظلم چقدر ظلممگه شما از خدانمیترسی باای همه ظلم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها