یک حقوقدان بررسی کرد

حکم شرعی و قانونی ازدواج سفید که صیغه در آن خوانده نشده است

«نکاح و ازدواج هم جزو عقود تشریفاتی به شمار می روند یعنی برای آنکه این عقد از سوی قانون به رسمیت شناخته شود و پیامدهای حقوقی آن پشتیبانی شود و مثلا فرزند حاصل از ازدواج، از والدین خود ارث ببرد، باید تشریفات قانونی را برای آن جاری کرد.»

حکم شرعی و قانونی ازدواج سفید که صیغه در آن خوانده نشده است

امید سلیمی بنی، حقوقدان نوشت: 

احکام شرعی و وضعیت قانونی ازدواجهایی که در آن صیغه جاری نشده و طرفین تشریفات قانونی را انجام نداده اند، تبدیل به یکی از مسایل روز سیاسی و اجتماعی کشور شده است.

ظاهرا خانم هنرمندی در یکی از نشست های خبری در حاشیه جشنواره فیلم فجر گفته: اگر دو نفر نامزد شوند و به همدیگر عشق زیادی داشته باشند حتی اگر صیغه عقدی هم نخوانده باشند، بچه آنها حلال‌زاده است.

این اظهارات در فضای سیاسی و فرهنگی کشور تبدیل به موجی از حمایت و انتقادات شدید شده است که به نظر می رسد طرفین موافق و مخالف این اظهارات بر اساس امواج سیاسی به گفته خانم هنرمند نگاه می کنند. منتقدان این اظهارات از آن با عناوینی نظیر ابتذال و فاجعه و فتوای جدید یاد کرده اند و موافقان آن هم می گویند عشق همیشه کافی است!

با این حال بد نیست درباره مسایل حقوقی و شرعی حلالزادگی یا حرامزادگی طفل ناشی از رابطه ای که در آن صیغه عقد خوانده نشده است، به نکاتی اشاره کرد.

در ابتدا باید دو ساحت را از یکدیگر تفکیک کرد. اول، ساحت حقوق و نظام حقوقی ما درباره عقد نکاح و توابع آن از جمله «فرزند قانونی» بودن طفل حاصل از عقد نکاح قانونی است. دوم، ساحت شرع و بحث شرعی عقد نکاح و توابع آن است.

ممکن است پرسیده شود با توجه به اینکه قانون ما برخاسته از شرع است، این تفکیک چه فایده ای دارد؟ در پاسخ باید گفت هرچند قانون ما برخاسته از شرع است ولی بسیاری از تشریفات قانونی در شرع، نیامده و برای همین، در احکام خمسه (تحریم، تحلیل، کراهت، استحباب و اباحه) برای آن حکمی نداریم و به قول معروف مسایل روز و مستحدثه است. مثلا درباره لزوم ثبت املاک و اموال غیرمنقول در شرع حکمی نداریم ولی در قانون، احکام بسیار سفت و سختی درباره لزوم ثبت املاک در سازمان ثبت املاک و اسناد کشور داریم که مساله را از شرع مجزا می کند.

عقد قانونی نکاح

در ساحت اول بحث یعنی مسایل حقوقی عقد نکاح و توابع آن باید به یک موضوع مهم اشاره شود و آن بحث عقود و اعمال تشریفاتی در قانون است. اعمال حقوقی تشریفاتی در مقابل اعمال حقوقی رضایی قرار می گیرند. اعمال حقوقی رضایی یعنی با رضایت یک یا دو طرف، عمل حقوقی انجام می شود مانند خرید و فروش نان که با رضایت مشتری و نانوا (به اصطلاح ایجاب و قبول) در نانوایی انجام می شود. مشتری نان را برمی دارد. قیمت را روی میز می گذارد و می رود. به اصطلاح قانون مدنی، این عقود با قصد انشا، منعقد می شود و تمام حمایتهای قانونی را هم دارد.

ولی اعمال حقوقی تشریفاتی برای اینکه از سوی قانون به رسمیت شناخته شوند و قانون پیامدهای ناشی از آن را حمایت و پشتیبانی کند، نیاز به انجام تشریفات خاصی دارند. مثلا برای انتقال (خرید و فروش) مال غیرمنقول مانند خانه و باغ، باید حتما سند رسمی این ملک، به خریدار منتقل شود وگرنه قانون می گوید من کسی را صاحب و مالک می شناسم که سند به نام اوست. ماده ۶۲ قانون احکام دایمی برنامه های توسعه به این منظور، بسیار سختگیرانه حکم کرده و احکام متعدد قانون ثبت هم چنین تشریفاتی را بیان می کند.

باید در نظر داشت به بیان برخی حقوقدانان، نکاح و ازدواج هم جزو عقود تشریفاتی به شمار می روند یعنی برای آنکه این عقد از سوی قانون به رسمیت شناخته شود و پیامدهای حقوقی آن پشتیبانی شود و مثلا فرزند حاصل از ازدواج، از والدین خود ارث ببرد، باید تشریفات قانونی را برای آن جاری کرد.

اگر مردی عقد نکاح را ثبت نکند، دچار مشکل قانونی می شود و تا زمانی که عقد نکاح ثبت نشده، از طرف قانون، رابطه نکاح به رسمیت شناخته نمی شود

به موجب ماده ۲۰ قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ عنوان شده است: «ثبت عقد نکاح دائم، فسخ و انفساخ آن، طلاق، رجوع و اعلام بطلان نکاح یا طلاق، الزامی است.» همچنین بر اساس ماده ۴۹ این قانون «چنانچه مردی، بدون ثبت در دفاتر رسمی، اقدام به ازدواج دائم نماید و از ثبت آن خودداری کند، علاوه بر اینکه ملزم به ثبت ازدواج می شود، به پرداخت جریمه نقدی (از ۸۰ میلیون ریال تا ۱۸۰ میلیون ریال) و حبس (از ۹۱ روز تا ۶ ماه) محکوم خواهد شد.» با تصویب این قانون، مجازات پیش‌بینی شده در ماده ۶۴۵ قانون مجازات اسلامی در مورد عدم ثبت ازدواج ( یک سال حبس ) کاهش یافته است.

بر این اساس، اگر مردی عقد نکاح را ثبت نکند، دچار مشکل قانونی می شود و تا زمانی که عقد نکاح ثبت نشده، از طرف قانون، رابطه نکاح به رسمیت شناخته نمی شود و لذا پیامدهای آن مانند ارث بردن زوجین از همدیگر در نکاح دایم یا ارث بردن فرزندان حاصل ازدواجی که ثبت نشده است، هم از لحاظ قانون، پشتیبانی نمی شود.

سوال اینجاست آیا فرزند حاصل ازدواجهایی که ثبت نشده اند، حلال زاده نیستند؟ در پاسخ به این سوال، ناگزیریم وارد ساحت شرعی بودن بحث عقد نکاح شویم چون دعوا سر این است که خانم هنرمندی گفته فرزندانی که در رابطه ای با آن توصیفات متولد شده اند، حلال زاده هستند. چون بحث احکام خمسه، در ساحت شرع است، ناگزیر خواهیم شد برای تبیین بحث به آن ساحت رجوع کنیم.

تفاوت نکاح شرعی با نکاح قانونی

به لحاظ شرعی، بین علمای فقه شیعه توافق اجماعی بر این که عقد نکاح باید دارای تشریفات باشد یا نباشد، وجود ندارد.

گروهی از فقها معتقدند باید حتما تشریفاتی از جمله ایجاب و قبول به لفظ در نکاح جاری شود و نکاح معاطاتی صحیح نیست. مرحوم امام خمینی(ره) حتی معتقد است می توان بر نکاح معاطاتی احکام زنا را جاری ساخت. در بین این گروه از فقهای معاصر آیت الله خمینی و آیت الله سیستانی و آیت الله صافی گلپایگانی قرار دارند.

مرحوم امام خمینی در رساله توضیح المسایل خود فتوا داده است: در زناشویی چه دائم چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود و تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می‌خوانند یا دیگری را وکیل می‌کنند که از طرف آنان بخواند.

آیت الله سیستانی در رساله خود گفته است: به واسطه عقد ازدواج، زن به مرد، و مرد به زن حلال می‌شود، و آن بر دو قسم است: دائم، و غیر دائم (ازدواج موقت)....

مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی نیز گفته است: در زناشویی ـ چه دائم و چه غیردائم ـ باید صیغه خوانده شود و تنها راضی‎ بودن زن و مرد کافی نیست و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می‎خوانند، یا دیگری را وکیل می‎کنند که از طرف آنان بخواند.

به تعبیر این گروه از علمای شیعه، باید لفظ در هر نوع از نکاح جاری شود و طرفین ایجاب و قبول را به لفظ جاری کنند یا وکیلشان الفاظ را بیان کند. استدلال آنها آنطور که مرحوم شیخ انصاری گفته این است که در معاطات، رضایت دوطرف را برای عمل داریم و در زنا نیز غالبا رضایت طرفینی وجود دارد و صرف وجود رضایت طرفینی، باعث حلال شدن رابطه بین آنها نمی شود و حتما باید الفاظ مخصوص عقد نکاح بیان شود.

در مقابل گروه دیگری از فقها معتقدند که با معاطات نیز نکاح جاری می شود. استدلال این گروه از فقها آن است که معاطات، اظهار اراده برای عقد است و هر عملی که اظهار اراده بر ایجاد عقد را امکان پذیر می سازد، (اگر موانع در بین نباشد) امکان انعقاد آن عقد را نیز میسر می کند و چنانچه در قرآن آمده است: «یا ایهاالذین امنوا اوفوا بالعقود» یعنی به عهدهای خود وفا کنید. در مساله ازدواج گفته می شود اعمالی مانند فرستادن جهیزیه یا خرید مشترک اقلام مورد نیاز منزل، دلالت بر اظهار قصد برای نکاح دارد و البته با تسری این اعمال می توان گفت زندگی مشترک در زیر یک سقف یا همان نکاح معاطاتی نیز باعث کشف از اراده طرفین ازدواج است.

مرحوم امام خمینی(ره) در این باره نوشته است: طرفین می توانند به کمک بعضی کارهای مجاز و حلال، قصد خود را به یکدیگر اعلام کنند؛ مانند اینکه زن جهیزیه بخرد و آن را به منزل مردی که قصد ازدواج با وی دارد، ببرد یا اموری که در عرف های مختلف دلالت بر همین معنا دارد.

موافقان نکاح معاطاتی یا ازدواج بر مبنای اراده طرفین و بدون تشریفات جاری ساختن صیغه، به روایت نوح بن شعیب اشاره می کنند که در آن حضرت امیرالمومنین علیه السلام گونه ای معاطات را بین زنی که در بیابان تشنه بود و مردی که درخواست رابطه با او را داشت، برقرار ساخته و حکم بر تزویج آن زن و مرد فرموده بودند.

مرحوم فیض کاشانی و جمع دیگری درباره ازدواج از جمله فقهایی هستند که بیان الفاظ صیغه خاص مانند «انحکت و زوجت» را لازم نمی دانند و رضایت و قصد طرفینی به رابطه را برای حلال بودن رابطه و برقراری ازدواج بین زوجین کافی دانسته اند.

همچنین روایت دیگری را محمد بن اسماعیل بزیغ نقل از امام رضا(علیه السلام) نقل کرده که امام ازدواج از طریق رضایت، را جواز فرموده بودند. مرحوم ابی جعفر محمد بن حسن، شیخ طوسی در کتاب تهذیب الاحکام چنین روایتی را بر جواز نکاح معاطاتی نقل کرده است.

با این حساب، گروه دوم فقهایی که عنوان شد برقراری رابطه حلال ازدواج از طریق معاطات و با قصد انشاء و اظهار آن را حلال دانسته و نتیجتا توابع ازدواج حلال نیز از نظر آنها محترم است. از جمله اینکه فرزندان حاصل از ازدواج معاطاتی، حلال زاده هستند. با این حساب نمی توان گفت اجماع فقها بر آن است که فرزندان ناشی از ازدواج معاطاتی، در حکم فرزندان ناشی از زنا هستند.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 76
  • ناشناس
    13

    همچین اطلاعیه میدنکه کسی ندونه فکر میکنه که تمام قوانین مو به مو اجرا میشه دین مثل نرده بام است اکر تا پله دهم اجرا وده پله جابیوفتد وبیست پله اجرا، نمیشود وقتی زن مرد را در کنار هم قرار دادین وسطح سواد شان از کسانی که مدعی قانون هستند بیشتر شد خودشان بهتر میدانند که چه خوب است وچه بد حالا یه صیغه ای هم خوندن مهم به غیرتی که با دین رواج پیدا کرده ودرحال عرف شدن است وراه حل هم همین است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      16

      کاش می شد به توی نادان هزاران منفی داد، حلال و حرام را خدا مشخص می کند و ارث، طلاق، عده، نفقه، اذن و تکرر جزو شروط ازدواج است.

  • ناشناس
    10

    ازدواج سفید یا موقت عامل کشتار جوانان شده است .زمانیکه جوانها به جبهه می رفتند هیچ مانعی نبود .بحث ژن خوب وشایسته سالار هم نبود .کسانی که نظام را دوست ندارند کاری به شرع ندارند .اماحتماباید یک آخوند صیغه بخونه یایک پولی بکیره یادفتر خونه بکیره می شود حلال ؟باید به مردم آموزش داد که در حضور یک یادونفر صیغه محرمیت رو جاری کنند تاحلال هم بشوند .مالیات روباخود اظهاری مودیان قبول کردیم یک سامانه عقد موقت درست کنیم تا افراد محرمانه بانظارت شرع بهم برسند حتی موقت ؟کارها رو راحت کنیم تامردم سودمند بشوند وقتل ناموسی هم کاهش پیدا کند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      ازدواج فقط رسمی وبا مهریه. صیغه. موقت. وازدواج سفید. چندش اور تر. رین. حرفی است که درمورد ازدواج. دختران یا زنان گفته شود خدایکی یار یکی. باچند تا فرزند صالح

  • یکی از مردم
    16

    حالا اون نوع قانونیش میشه ازدواج سیاه؟ چون واقعا خیلیها بعدش به خاک سیاه نشستند!....درضمن با این توضیحات بالا میشه گفت اون خانم هم از نظر خیلی فقها حتی امام هشتم حرف درستی زده! پس چرا برخی علما قاطی کردن و میخواستن بزنن تو دهنش؟

    نظرات شما -
    • متفاوت
      17

      موضع گیری علیه این خانم از روی تعصب است نه منطق و حکم شرعی وقانونی.

    • ناشناس
      21

      بعله برای شما بی غیرت ها چیز عجیبی نبود

    • متفاوت
      4

      شما فقط روی متعلقات خودت میتوانی غیرت داشته باشید درغیراینصورت غیرتتان تحریک جاهلانه و الت دستی است واین غیرت نیست بلکه حماقت محض است.

    • سعید
      1

      آخه این نقل قولها ازکجا معلوم معتبرباشه؟ ازکجا معلوم که امام رضا چنین چیزی گفته باشه؟ تا آنجا که من می دونم حتی مسیحیان ویهودیها وزرتشتیان وسایرپیروان ادیان الهی هم طبق آیین شریعت خودشون درکلیسا یا کنیسه یا عبادتگاههای خودشون رسما با اظهار جملات واقرار وقبول پیوندزناشویی به زبان ازدواج می کنند ودرآمریکا واروپا هم زن ومردی که ازدواج شرعی نکنندرابیگانه وفرزندآنها را حرام زاده می دونندخب اگرفقط رضایت طرفین ملاک باشددیگه چه فرقی بین ازدواج رسمی وزنا هست خب درزنا هم طرفین راضی هستندفقط درتجاوزبه زوریا به عنف یکی ازطرفین که معمولا زن هست راضی نیستند.

    • متفاوت
      1

      سعید،مسئله برسرفریب دادن است.نه رضایت.شما وقتی باکسی تعهد میبندید ایا میتوانیدخلاف تعهدتان باکسی دیگر رضایت بدهید و شراکتی دیگر خلاف تعهد قبلیتان باشخصی دیگر رضایت بدهید؟معنی این عمل در تفاهم ازدواج ، زنا ، خوانده میشود.شما اگربخواهیدکاری بکنید باید انقدربه این درجه ازفهم برسید که معانی واژه ها رابفهمید وکاری کنید که حرفی ، کاریا حرف شما رانقض نکند.فقط یک راه دارد وان حق رادرنظر ورعایت کردن است.ماهمه ساخته وپرداخته حرفها هستیم.وقانون نیز بر اساس مفهوم واژه های بکاربرده شده درعملکردها شکل میگیرد.اگرواژه جدیدی داریدبسم الله....

  • میم صاد عین
    11

    به جای این حرف ها علت و ریشه بروز این حرف مبتذل خانم هنرمند رو پیدا کنید. وقتی در جامعه ازدواج سخت میشه ، وقتی قوانین فمنیستی هستش ، وقتی لحظه به لحظه دستگاه های فرهنگی ما ، تلویزیون ما، سینمای ما روابط آزاد رو تبلیغ می کنند اینجور افراد هم جرات می کنند بیان و در جشنواره فیلم فجر انقلاب اینطور حرف بزنند و گرنه سالهاست که ازدواج سفید بین بعضی جوونها اتفاق میوفته

  • ناشناس
    5

    والله چیزهایی عجیب و غریب زیاد می شنویم .
    کسانی که با هم نامزد هستند و خطبه عقد خوانده نشده ، بچه حلال زاده است .!!!!
    1- اگر آزمایش ژنتیک نشان دهد بچه اشان ناقص بدنیا می آید ، هیچ دینی آنرا تائید نمی کند چه برسه به اسلام .
    2- اسلام هر عملی را با عدالت می سنجد این کار احتمال ظلم را به یکی ازطرفین و فرزند در آینده زیاد می کند .
    3- متاسفانه در جامعه کنونی نقش خانواده در زندگی افراد کمتر می شود . اگر نامزدی زیر نظر خانواده و با رعایت تمام جوانب باشد خیلی بهتر است در غیر اینصورت هر چه سریعتر ازدواج کنند بهتر است .
    به نظر میرسد اانجام ارتباط جنسی قبل از ازدواج رسمی و خواندن صیغه عقد اشتباه است . اصل مطلب اشتباه است .

  • متفاوت
    8

    اول معانی ومفهوم واژه ها را بیابید بعد حرف بزنید.حرام زاده یعنی از زنا متولد شدن. اگربحث سرحلال یاحرام زادگی است مسلما این بچه حلال زاده است هرچند تعهدقانونی نکرده باشند وچون باعشق است لاجرم بعدا مجبور به تعهدات قانونی هم میشوند که درغیراینصورت خودشان به مشکل خواهندخورد و به ناچار یکی ازطرفین که فریب خورده است شاکی و مجبور ومتوسل به قانون میشود وکارشان به جزای نقدی خواهدکشید ولی زنا محسوب نمیشود که بچه شان بخواهد حرامزاده تلقی شود وحتی نسبت زنا به انان هم ازگناهان کبیره است..زنا یعنی ازدواج دوشخص که یکی ازطرفین درتعهد شخص دیگری باشد چه بافریب قانونی چه بااینکه دونفربدان رضایت داشته باشند که دراین موردهم اگر یکی از دوطرف رضایت نداشته باشند یعنی زنای ....یا تجاوز به عنف.به هرحال انچه مهم است تعهدات بین الطرفین است.

    نظرات شما -
    • 7

      خوب است یک لغت نامه هم برای خودت بدهی. زنا یعنی رابطه خارج از ازدواج با سواد. زنای محصنه و غیر محصنه را هم نمی دانی.

    • ناشناس
      2

      این حقوقدان چطور بخود اجازه داده از نظر شرعی به موضوع واردشود

    • متفاوت
      1

      رابطه خارج ازازدواج عرفی وقانونی را ، اگرکسی بگوید زنا شده اشتباه است چه بسا تهمت هم میباشد.شما چه میدانید شاید انها صیغه رضایت باهم خوانده وبین خودشان تعهداتی برقرارکرده باشندوبعدا بخواهند ان راقانونی کنند.زنا رابطه بین دونفر که یکی ازانها در قول وتعهد کسی دیگر است میباشد وبچه انها هم حرامزاده هست چون انها فعل حرامی انجام داده اند زیرا هرچه که باعث شود حق دیگری ضایع شود ان را خد احرام کرده است.الفاظ وکلمات معنی ومفهوم خودشان رادارند.

    • متفاوت
      1

      همیشه حق رادرنظربگیرید.این حقوقدان حکم که نداده ، فقط مسائل قانونی وحقوقی این موارد راتوضیح داده است حتی باتوجه به نظرات برخی فقها.

  • خوشنویس
    15

    از نظر فقهی در احکام ،ما یا مجتهد هستیم با مقلد. اگر یک نفر بخواهد نظر بدهد( مثل این خانم) باید مجتهد باشد تا نظر فقهی بده. اگر هم مقلد هست باید بگه نظر مرجع من این هست. اما قطعا این خانم مجتهد نیست. اتفاق علماء بر جاری کردن صیغه عقد هست. اینکه صیغه جاری نشود و با رضایت طرفینی باشد یک بحث فرعی فقهی است. نه اصل . اصل مورد اتفاق همه علماء جاری شدن صیغه هست.
    ایراد به این خانم این هست. به عنوان یک نویسنده یا هنرپیشه چطور به خود اجازه میدهند فتوا صادر کنند. در زمینه شغلی خودشون نظر تخصصی بدهند درست است. اما دیگر مسائل حق ندارند. چون هیچ تخصصی ندارند.

    نظرات شما -
    • علی
      4

      آنقدر شاخه های تخصص علم و حقوق و سیاست و .. زیاد شده که تخصص در هر کدام احتیاج به سالها تحصیل دارد و با چند سال درس حوزوی اونهم از نوع انقلابیش نمی تونی تو همه اینها نظر دقیق داشته باشی. مثلا شما چشمتون را مرجع تقلیدت عمل می کنه؟؟؟ سیاست و حقوق و فرهنگ و اقتصاد هم به اندازه پزشکی تخصصیه.

    • متفاوت
      2

      اصولا نظرخواهی زمانی است که مشکلی یا دعوایی پیش بیاید.به نظربنده مراجع نمیتوانند برای همه فتوای قانونی وحکمی صادرکنند،حکم انان فقط برای تابعین و مراجعین وکسانی که منفعتشان ازراه قانون است سندیت دارد .که ان هم درنهایت بازتابش هم به خودشان برخواهدگشت،روح هرانسان درکل فراتر از احکام جاریه تابه خدا میتواند پروازکندوحکم اصلی دست اوست که کسانی رابرکسان دیگر برتریت خواهد داد هرچنددارای احکام وسند باشند.نمونه اش جنایات یاجنگهایی که ناگهانی رخ میدهند.

  • ناشناس
    4

    مثل مالیاته حق وحساب را بده قانونی میشه این جا هم حق وحساب را بده حلال میشه .

    نظرات شما -
    • متفاوت
      5

      نظرت اشتباه است.ممکنه قانونی بشه اما حلال خدا به هیچ عنوان حرام نمیشود و حرام خداهم تحت هیچ عنوانی حلال نمیشود.فرق قانون و شرع هم همین است.

  • ناشناس
    15

    حکم شرعی و قانونی ازدواج سفید که صیغه در آن خوانده نشده است.

    این مسئله رو نباید یک حقوق دان جواب بده . در حیطه اطلاعات ایشان نیست . حکم شرع رو باید مجتهدین و سایر علمای دین اسلام جواب بدن .
    چاپ این مقاله بخاطر حکم شرعی و اظهار نظر یک حقوق دان از اساس اشتباه است . ایشون فقط از نظر قانونی میتونن اظهار نظر کنن .

    نظرات شما -
    • علی
      7

      حقوق در اختیار حقوقدان نیست، هسته ای در اختیار فیزیکدان نیست، استهلال در اختیار منجم نیست، اقتصاد در اختیار اقتصاد دان نیست، واکسن کرونا در احتیار ویروس شناس و پزشک نیست، ...... کل صدها شاخه علمی جهان بشریت فقط در اختیار شما آخوندهایی که حتی درس دینی خودتان را هم بلد نیستید و به ضرب و زور سیاسی القاب دینی بین خوتون قسمت کردید.

    • ناشناس
      8

      قرآن کلام الهی از زبان نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) که سواد خواندن و نوشتن نداشت به قدری روان و ساده بیان شده که هر آدم با سواد خواندن و نوشتن می تواند حکم آنرا استخراج و از آن بهره برداری نماید و نیاز به تخصص فقهی ندارد. استنباط و استدلال قوانین اعم از الهی و بشری و از جمله فقه که در زمره قوانین الهی است از امور وظایف تخصصی حقوقدانان خبره است.

    • یکی از مردم
      1

      شما همون شرعتون که در مورد دزدها فرموده رو اجرا بفرمایید نه حکم حقوقدانهای خودتون که حکم اروپا و کانادا و هتل صادر میکنند!!!! اون موقع ما هم فکر شرع ازدواج و....میکنیم!

  • شهریار
    7

    این چرندیات چیه حلال زاده و صیغه و... اگه اینطوریه که درصد زیادی از بچه ها که تو اروپا و غرب دنیا میان حلال زاده نیستن اگه اینطوریه استیو جابزم حلال زاده نیست چون پدر و مادرشون دوست بودن

    نظرات شما -
    • جعفر صادق
      11

      کریس رونالدو هم 4تا حرامزاده داره خخخخ، کلا شریعت یه چیز مسخره ایه

    • 4

      خب؟ مگه کسی گفت هستند؟

  • حمید کرمی کارشناس ارشد اقتصادوبیمه
    2

    جالب بود .منطق هم بر همین است که مشکلات را براساس منطق وعقل بررسی کرد وسپس در مورد آن نظر داد.آنهم فقط نظر ونه حکم.لذا برخورد قهریه با یک کلام نه برازنده است ونه مشکل را حل می کند .
    می توان گفت بهتر ولازم است صیغه عقد خوانده شود زیرا رضایت فقط از روی هوس نباشد.

  • ناشناس
    2

    آقای حقوق دان این جماعتی که تن فروشی میکنن حکمش چیست؟وظیفه حکومت درمقابل آنهاچیست؟علت اصلی این موضوع چیست؟

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      حکم هرکسی باکسی دیگه فرق میکنه هرکدام درشرایط خود ومقتضیات خودشان است.

    • یکی از مردم
      1

      تن فروشی یه چیز دیگه است ازدواج سفید یه چیز دیگه کاملا باهم تفاوت دارند حکم هردو هم معلومه

    • ...
      1

      بابا ملتو ازاد کنین این عقاید خرافی ول کنین هرکی ب چیزی ک دلش میخواد برسه
      خدا هم ادمارو ازاد گذاشته راهو نشون داده عقل داده و ازاد گذاشنه شماها کل نمیکنین

  • ناشناس
    3

    در عقد ازدواج شرعی چه از نوع دائم و چه از نوع موقت مانند سایر عقود قصد و اراده و رضایت طرفین ازدواج (زن و مرد) بر وقوع نکاح شرط است و جاری ساختن الفاظ و قرائت خطبه ازدواج در آن جایگاه شرعی ندارد و زائد تشریفاتی است. مضافاً بر اینکه زن در موقع ازدواج باید خالی از موانع شرعی نکاح باشد. عده نگه داشتن زن مطلقه یا زنی که شوهرش فوت شده یا زنی که در ازدواج موقت، مدت ازدواج او منقضی شده یا بقیه مدت ازدواج او از طرف شوهرش یا به وکالت از او بذل شده صرفاً برای جلوگیری از اختلاط آبستنی از شوهر اول و دوم است و اگر زنی ادعا کند که از شوهر اول آبستن نیست یا گواهی آزمایشگاه تشخیصی بر صدق ادعای خود ارائه نماید که از شوهر قبلی آبستن نیست می تواند بدون نگه داشتن عده بلافاصله ازدواج کند.

  • علی
    6

    آخوندهایی که تحصیلات در حد دبیرستان هم ندارند و حتی درس دینی خود را در حوزه درست نخوانده اند و رها کرده و وارد فعالیتهای مبارزاتی و سیاسی و اجرایی و .. شدند، به سبب مقام سیاسیشان القاب و درجات دینی گرفتند. اینها در همه امور از هسته ای بگیر تا بهداشت و سیاست و حقوق و اقتصاد و .... مرجع نظر و تصمیم گیرنده شده اند. اموری که هر کدام به تنهایی احتیاح به دهها سال تحصیل و تجربه دارد.

  • ناشناس
    8

    نوندونی آخوندا

  • رسول
    3

    قانون کیلویی چند ! ؟ در کشور ما هر مقام مسئولی تابع قوانین شخصی خودش هست . و مردم هم به این مهم واقف شده و درنتیجه جامع قانون گریز شده نه تنها قانون گریز شده بلکه با قوانین مبارزه هم میکنن . امروز قرن 21 هست و قوانین ایران برگرفته از قوانین 1400 سال پیش هست پس این قوانین امروز کاربردی ندارد . در تمام کشورهای جهان اول قوانین رو هر 5 سال یکبار بازنگری میکنن تا با روح جامع سنخیت داشته باشه . کدام کشور مسلمانی رو سراغ دارید که تولید کننده علم و تکنولوژی باشه ؟ همشون وابسته به کفار غربی هستن در حالی که مردم کشورهای اروپایی در این دنیا در حال لذت بردن از زندگیشون هستن به ما ملت مسلمان وعده میدن که پس از مرگ زندگی شبیه به مردم اروپا در انتظارمون هست . این دانشمندان جامع مدرسین قم این آقایان همه چی دان چرا به فقر و نکبتی که گریبان گیر جامعه شده و ازدواج رو برای جوانان مشکل کرده و تمامی ملت حسرت بدل همه چی شدن انتقاد نمیکنن . چرا از بودجه کلانی که به این جامع مدرسین قم میدن انتقاد نمیکنن و هزاران چرای دیگر . این اساتیدی که از سخنان به حق خانم بازیگر انتقاد میکنن حاضر هستن خواهر یا دخترشون رو به عقد یه جوان بیکار و یا با درآمد کم در بیارن ؟ فراموش نکنین که اینهایی که امروز خودشون رو آقا زاده میدونن و صاحب اختیار ملت در گذشته نه چندان دور پوست خربزه هم گیرشون نمی‌افتاد که بخورن .

  • علیرضا
    8

    سلام
    اگه حلال هست پس روزی هزار دختر و پسر در کوچه خیابان عاشق میشن و بدون صیغه عقد موقت یا داعم رابطه جنسی برقرار کنن و بچه دار بشن و بگن حلال زاده. مگه میشه مگه داریم.
    کدوم دین گفته بدون صیغه موقت یا داعم بچه حلاله پس فرقش با زنا چیه. لطفا بدون علم حرفی نزنید مگه شما مرجع تقلید هستی نظر دروغ میدی
    یا میخوای اسلام‌ رو خراب کنی

    نظرات شما -
    • 16

      در این که زنا هست و فرزندان اینها حرام زاده اند که شکی نیست. ولی ما در اسلام چیزی به نام عقد موقت نداریم.

  • طاها
    1

    یعنی اگه یک نفر از کسانی که نظر دادند این متن رو درست خونده باشن مثل طوطی یه حرفی رو هزار بار تکرار می کنن
    یه لحظه ساکت شو فکر کن بعد حرف تکراری نزن قبلا شنیدیم

  • سلام...
    5

    دوستان خودتان را اذیت نکنید. همه ی ما فرزندان آدم و حوا هستیم. کسی موقع ازدواج آن ها بوده که بداند الفاظ ازدواج را جاری کرده اند؟ قسمت بعدش هم همه ی ما حاصل ازدواج خواهر و برادر با هم بوده ایم . این جوری که همه حرام زاده اند. در نهایت، بعضی از موجودات به چه حقی به خودشان اجازه می دهند یک نفر را حلال زاده یا حرام زاده بخوانند‌ ؟

    نظرات شما -
    • ارغوان
      4

      عزیزم یه خورده دامنه مطالعاتتو ببر بالا

  • صالح
    8

    ازدواج سفید آنطور که الان در بعضی جاها آدمهای لا ابالی و فاسد انجام می دهند در هیچ جای شرع و حتی عرف جایگاهی ندارد و زنا است و گناه کبیره است و هر بچه ای از آن متولد شود ولد الزنا است. بله اگر پدر دختر زنده باشد با اذن پدر دختر و با تعیین مهریه هر چند کم هم باشد عقد خوانده شود اشکالی ندارد . وان خانم بازیگر که می گوید به نظر من اشکالی ندارد لابد او هم از همین ازدواج باصطلاح سفید می باشد . مگر در باره حلال و حرام و دیگر احکام اسلامی کسی می تواند نظر خودش را اعلام کند حتی مجتهد هم نمی تواند بدون استنباط احکام از دلائلش نظر خود را اعلام کند. اگر هرکس به نظر خودش کند این دیگر شرع و قانون نیست این می شود هرج ومرج .

    نظرات شما -
    • متفاوت
      1

      خب شماکه اینقدرمقید به احکام شریعه هستید میشه بگید چرا چراچیزی راکه به شما مربوط نمیشود درباره ان به دیگران تهمت میزنید ؟ایا میدانید تهمت از زنا هم عقوبتش شدیدتر است؟

  • ارغوان
    5

    وقتی شما که یک حقوق دان هستی وازدواج که لازمه ان تشریفات است را اینطوری بیان میکنی به بقیه افراد جامعه چه میشه گفت ،چطور اموال غیر منقول سند میخوان ولی امری به این مهمی نه !بیشتر از این جامعه را به سمت فساد و حرج و مرج نکشونید،هیچ دینی اینو نمیپذیره که اسلام بپذیره،در واقع به نوعی مثل قانون وحش هست

  • من
    1

    کلا از این بحث حالم بهم خورد

  • هموطن
    0

    سلام من یک روایت از امام باقرع شنیده بودم در جواب کسی که به غلام خودش خطاب حرامزاده کرد امام ع ناراحت شد و یار امام گفت آخر این ها مسلمان نیستند و امام فرمود اگر طبق رسوم خود ازدواج کنند حلال زاده اند..

  • امین
    7

    حماقت یعنی دستورات الهی رو از مردم بگیری ،و مراجع و بزرگان دین رو کنار بگذاری

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      1

      بعد این مراجع رو کی تایید کرده و میکنه؟! سیاستمداران؟ مردم؟ظاهر و لباسشون؟خودشون؟ از کجا از باطن اونها خبر داری ؟ کدوم خدا و پیامبر تاییدشون کرده؟

    • متفاوت
      1

      حماقت یعنی در سخن خدامجادله کنی ودرجهت منفعت طلبی سیاسی،فرهنگی،اقتصادی،حیثیتی،قومیتی،تعصبی و.....حق رابه ناحق توجیه کنی.واین حماقت برای بشرپایانی ندارد.

  • ناشناس
    0

    ایشون گفت از نظر من اگر ... این خیلی فرق میکنه تا موضوعی که شما مطرح کردین

  • ناشناس
    0

    چرا هیچ کدوم از این اقایون خصوصا حوزویی نسبت به فساد و غارت بیت المال اینگونه بیانیه صادر نمیکنن اینطور یقه جر نمیدن دبیر ستاد امر به معروف و نخی از منکر با جملاتی بسیار زشت بیانیه داد در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر با فحاشی صورت نمیگیره وقتی دبیر این ستاد چنین برخوردی میکنه وای به کسانی که تو خیابون میخوان امر به معروف کنن

  • ناشناس
    0

    همیشه همینطور بوده بجای پذیرفتن واقعیت و دنبال راهکار بودن با همچین رفتارهایی اصل موضوع انکار میکنن ازدواج سفید در جامعه وجود داره اما دلیلش چی هست بجای حمله به کسانی که واقعیت میگن دنبال درمان باشید

  • ناشناس
    2

    گذشته از شرع و قانون اگر در ازدواج صیقه ای باشد زن تا زمانی که طلاق صورت نگیرد نمیتواند بامرد دیگری ازدواج کند ولی اگر در ازدواج صیقه ای نباشد زن هر دقیقه میتواند با مردی ازدواج کند آیا کدام روش عاقلانه است

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      هرازدواجی ازهرنوع چه صیقه ای عرف قانونی وچه غیرعرف قانونی دراصل یک نوع معامله است وتازمانی که اصل تعهدخود را ادا نکرده باشند حق خارج شدن از ان راندارند.کسانی که حق رانادیده بگیرند مشمول عذاب میشوند.پس در ازدواج سفید هم کسی چنین حقی راندارد وخارج از ان هم در الفاظ وکلمات اجتماعی زنا محسوب میشود.اشتباهی که در ازدواجهای مثلا قانونی وشرعی هم اتفاق می افتد.خلاصه تمامی قران تکیه بر رعایت حق وحدود است وبس.واین ، دین اگاهی برای غوطه ورنشدن درعذاب است وبس.ونتیجه رفتار وکردار ادمیان با بازی کردن درالفاظ وکلمات است که باعث میشود دین مستحکمتر ازقبل جایگاه خود را بازکند.ازماست که برماست.

    • یکی از مردم
      0

      خوبه بالا نوشه خطبه محرمیت رو خودشون میتونن بدون شاهد بخونن و نیازی هم نیست از کلمات خاص مثل ازدواج و نکاح استفاده بشه هر جمله ای که مفهوم ازدواج(باهم بودن) رو داشته باشه و به بان خودشون مثلا فارسی هم باشه کافیه...شما اول متن رو بخون رساله رو هم خونده باشی همینو نوشته

  • Ali
    1

    چرا مسئله را می پیچونید کسی این مطلبو میگه که اعتقادی به شرع اسلام نداره پس باید خارج شرع راضیش کنی شاید علاقه به تو هم پیدا کرد و...

  • ناشناس
    3

    هیچی سرجای خودش نیست دیگه توی مملکت ما ! هیچکس جایگاه خودش و نمیدونه. همه نظر میدن دیگه حتی درباب حلال وحرام نکاح و فرزند و .... بی بندوباری و دارن علنی میکنن به اسم فتوای فلان نویسنده یا فلان هنرمند که خودش بیسواد ترین ادم هستش .

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      خب اگرقراره همه اخوندبشوند وهمه هم مثل اخوند فکربکنند نتیجه هم این میشه که همه هم میتونن فتوابدهند.اگرقراره حکومت فقط مال اخوندباشه اون مثل حکومت پادشاهی بحثش جداست.

  • منیره
    1

    درشریعت پیامبراسلام فقط یک نوع ازدواج وجود داره اونم ازدواج دائم .مابقی چه ازدواج موقت و چه ازدواج سفید....همشون حرامه

  • وحید
    0

    حالا یک نفر یک حرفی زد شما دیگه ول کنه داستان نیستین
    سرتون تو زندگی خودتون باشه کسی یقه شمارو نگرفته که باید ازدواج سفید انجام بدین
    هر طور دوست دارین زندگی کنین به دیگران هم کاری نداشته باشید خدا عقل و اختیار رو به همه انسان ها داده

  • اصغرزمانی
    0

    لعنت خدا و انبیا بر قانونگذاران و کسانیکه که قانون های نابودکننده بنیان خانواده و جوانان را در این چهل سال تصویب کرده اند و اساس جامعه را به فساد کشیده امد

  • حسن
    2

    از این سلبریتی ها هر چی بر میاد .آخه زنیکه تو رو چه به این حرفها بیا برو کهنه بچتو عوض کن.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ا
      دختران وزنان عزبز. حرفهایی که مردان بزنند برای شما خیری نخواهد داشت گول چرب زبانی اپها را نخورید وازدواج رسمی ومحکم کاری. هرکس هم پول ندارد زن نگیرد. چرا دخت ران وزنان باید تاوان نداشتن م دان را بدهند

  • لیلا
    2

    یاامام زمان ظهور کن حلال حرام شد وحرام حلال شد😢

  • اشنا
    0

    این مباحث تخصصی است درمحیط های مربوطه باحضوراساتیدبایدبه بحث گذاشته شودچه بلحاظ شرعی وچه تبعات اجتمایی واشاعه فساددرجامعه مثلا"دراینده شاهدیک معظل اجتمایی وجودافرادبی هویت درجامعه که تبعات فراوانی داردنتیجه طرح این موضاعات دررسانه فقط شکستن حرمت هاوهرکس بخوداجازه دهدشکستن مبانی دینی نه تنها درموضوع اجتماع بلکه درموارددیگرکه درحوادث روزمره شاهدش هستیم خلاصه کلام حذف دین ازجامعه

  • یک ایرانی
    1

    الان این آدمهایی که اختلاس میکنن یا به ناموس مردم تجاوز میکنن اینا خیلی هاشون ننه باباشون هم عقد شرعی کردن هم قانونی پس چرا ازهر حرامزاده ای حرومزاده ترن؟؟؟برای اینکه هر انسانی وقت دنیا اومدن پاک هست و اون اعمال خورش هست که باعث گناهکار شدن نیشه.اگه بچه ای صرف عقد نکردن پدر و مادرش حرومزاده بدنیا بیاد این با عدالت خدا در تضاد هست و نتیجه میشه که انسان کلا در جبر هست نه در اختیار .

    نظرات شما -
    • من
      0

      آفرین 👏👏

  • سعید
    2

    این حقوقدان غلط کرده،مگه این فقیه هست حقوقدان ازاسمش پیداست حقوقدانه، کارش با قوانین جزایی،حقوقی،مدنی وتجارت وامثالهم است به احکام شرع چکارداره؟ مثل اینه که به یک مهندس پزشکی بگیم بیا یک مریض را معالجه کن!!کارمهندس پزشگی طراحی وساخت وتولیدلوازم پزشگی است نه معالجه بیمار،مهندس پزشگی چیزی درباره شناخت بیماریها ومعالجه آنها ندارد.ایشان می توانددرباره قوانین موضوعه مرتبط باازدواج وطلاق مثل مجازات ثبت نکردن ازدواج،شرایط قانونی درخواست طلاق وقوانین مربوط به نفقه ومهریه واینها توضیح بدهدنه درباره کیفیت وکمیت وشرایط شرعی صحت عقدازدواج،که درتخصصش نیست.

  • ناشناس
    0

    خواهینشوی رسوا. همرنگ. جماعت باش. مگر تا محضر رفتن کاری دارد اگر واقعا. بک پسر به دختری. علاقه داشته باشد وکلک در کارش نباشد تلاشش را می کند که یک ازدواج. ابرومندانه بدون دردسر داشته باشد اگر برای فرار از مسولیت ایت که دختر بایدچنین افرادی را چه برای صیغه موقت. چه برای تزدواج سفید وارد نکند. چون بازنده دختر است

  • نازنین
    0

    هر خانمی دوست داره بره ازدواج سفید بکنه هرکس شان و شخصیت خودش،وقتی تااین سطح دوست دارن خودشون رو پایین بیارن بذاربیارن،امروز بایکی فردا با یکی دیگه،یارو مهریه وخرج عروسی و هزارتاخرج میده آخر توزرد ازآب درمیاد،بدون هیچی چی درمیاد...شاید مردهای دهات اونها پایبندترن چه میدونم

  • ناشناس
    0

    همینجوری که دارن ازدواج رسمی میکند بیشتر به طلاق کشیده میشه چه برسه به ازدواج سفید

  • ناشناس
    3

    کی گفته در ازدواج سفید صیغه عقد خوانده نمیشود در پیشگاه خداوند خودمان خطبه صیغه که دو خط است میخوانیم چرا باید به تو پول خواندن صیغه را بدهیم.

  • احمدشکیبایی
    4

    ازدواج سفیدچون منشاء ارادی داردواراده آزاد موجب عاطفه دوطرف میشود'اگراین فرهنگ بدرستی مدیریت شود یک فرهنگ آبدیت وبروزی جهت رشد وتعالی فرهنگ ازدواج خواهدبود

  • ناشناس
    0

    در ترجمه ی آیه ی قرآنی دقت کنید العقود یعنی پیمان نامه ها یا عقدنامه ها که کتبا و بین دوطرف نوشته و مورد قبول وامضاء قرار می‌گیرند
    العهود یعنی عهدها وپیمانها یی که شفاهی هستند و قول‌هایی است که طرفین می‌دهند
    پس جای کج روی و زدن زیر عهدنامه نیست
    و در ازدواج سفید که به ازدواح های سفید می‌انجامد دراین بین کدام یک متعهد بچه ها ست واز این رو نسل فرار از ازدواج و مسولیت و لی سرمست از تغییر همسر ادامه ی حیات می‌دهد و جامعه ای که اساس خانواده اش بدین شکل باشد که بعید می‌دانم اسمش را گذاشت خانواده متلاشی می‌شود و پر از فساد ومفسد سفید برفی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها