مقصر سانحه خارج شدن قطار خط ۵ از ریل که بود؟

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: در کشور ما دنبال یک مقصر اصلی می‌گردند که همه‌ی مشکلات را به گردن آن بیندازند، اما حقیقت این است که ناوگان مترو فرسوده است، به ویژه در حوزه سیگنالینگ و اتاق فرمان و مشکلاتی که در این بخش‌ها وجود داشت، باعث شد تا آسیب ببینیم.

مقصر سانحه خارج شدن قطار خط ۵ از ریل که بود؟

اول دی ماه امسال بود که قطار مترو خط 5 تهران در ایستگاه چیتگر از ریل خارج و باعث مصدومیت 22 مسافر شد. سانحه دلخراشی که روزهای اول درباره آن حدس و گمان‌ها فراوانی زده شد که هیچ کدام به اثبات نرسید. سانحه‌ای که نگرانی‌های زیادی را در شهروندان به خصوص مسافران ثابت مترو ایجاد کرد.

حالا مهدی شایسته اصل، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران درباره سرانجام رسیدگی به پرونده این سانحه گفت: درست است که اشتباه فردی صورت گرفته اما خط ۵ مترو تهران حدود بیست سال است که کار می‌کند و چه در حوزه ناوگان و چه در تجهیزات ثابت، یک نرخ مصرفی دارند و باید تعویض شوند.

وقتی تکنولوژی پیشرفت می‌کند این تکنولوژی باید تغییر کند.  از ابتدایی که مترو شکل گرفته تا الان میزان نوسازی و اورهال خیلی کم بوده و قطعا باید به آن رسیدگی کنیم.

او ادامه داد: الان یکی از کارهایی که انجام می‌دهیم شناسایی دقیق آن‌ها و ارائه راهکارها و راه حل‌هایی است که بتواند این مسائل را رفع کند تا در آینده چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

شایسته اصل توضیح داد: بخشی از علت سانحه نیز به دلیل خطایی بود که توسط راهبر جانبی به دلیل خاموش کردن ATP انجام داده بود. مشکلی که به دلیل سرعت بالا شکل گرفته بود، سرعت قطار ۱۰۶ کیلومتر بر ساعت بوده و ATP دستگاه به صورت خودکار فعال می‌شود و به این دلیل که می‌خواستند مسافران داخل واگن به دلیل ترمز اضطراری آسیب نبینند ATP قطار را خاموش می‌کند و اطلاع‌رسانی هم نمی‌کند و باعث می‌شود تا ۷۰۰ متر جلوتر که این سانحه رخ می‌دهد، متوجه اتفاقی که شکل گرفته نباشد.

شایسته اصل گفت: در همین سانحه به این دلیل که ATP قطار اکسپرس فعال می‌شود باعث می‌شود تا در لحظه برخورد سرعت بسیار پایین باشد و به همین دلیل جراحت منجر به فوتی نداشتیم.

او درباره برخورد با متخلفان این حادثه گفت: درباره این حادثه سه بار کمیته سوانح تشکیل شد و ابعاد مختلفی از این قضیه شکل گرفت و می‌خواهیم اعلام خروجی نهایی دقیقا مبتنی بر واقعیت و راه حل‌های درست باشد و شناسایی عوامل به درستی انجام شده باشد و گزارش نهایی را تا هفته آینده به مردم اعلام خواهیم کرد.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها