مادر رومینا قصاص و طلاق می‌خواهد

مادر رومینا از همان ابتدا خواهان قصاص عامل این جنایت بود و هنوز هم مصرانه پای خواسته‌اش ایستاده است. حضانت پسر هفت ساله‌اش را هم می‌خواهد اما هنوز نتوانسته مُهر جدایی را در شناسنامه‌اش ثبت کند.

مادر رومینا قصاص و طلاق می‌خواهد

در «حویق» یکی از ‏روستاهای آستارا رخ داد؛ جایی نزدیک تالش. اما داغ سنگینی را بر دل خیلی‌ها نشاند. یک سال از آن روزهای سیاه گذشت. از آن تراژدی هولناک. مادر از همان ابتدا خواهان قصاص عامل این جنایت بود و هنوز هم مصرانه پای خواسته‌اش ایستاده است. حضانت پسر هفت ساله‌اش را هم می‌خواهد اما هنوز نتوانسته مُهر جدایی را در شناسنامه‌اش ثبت کند. آرامش ندارد.

«رعنا دشتی همچنان مصمم است. قصاص می‌خواهد؛ قصاص دخترش را. دختری که اول خرداد سال گذشته داس مرگ بر گردنش فرود آمد. پدر حکم داد و اجرایش کرد.

رضا دشتی به خیال خودش ‏برای آبروداری و حفظ شرفش سعی کرد دختر چهارده‌ ساله‌اش را با دستانش خفه کند اما وقتی دید ‏حریف تقلاهای فرزندش نمی‌شود، با داس به جان گردن نحیف او افتاد و کارش را تمام کرد. می‌خواست لکه‌ای را که ننگش می‌خواند با خون دخترش پاک کند. این حادثه هولناک در «حویق» یکی از ‏روستاهای آستارا رخ داد؛ جایی نزدیک تالش. اما داغ سنگینی را بر دل خیلی‌ها نشاند. یک سال از آن روزهای سیاه گذشت. از آن تراژدی هولناک. مادر از همان ابتدا خواهان قصاص عامل این جنایت بود و هنوز هم مصرانه پای خواسته‌اش ایستاده است. حضانت پسر هفت ساله‌اش را هم می‌خواهد اما هنوز نتوانسته مُهر جدایی را در شناسنامه‌اش ثبت کند. آرامش ندارد. عکس‌های رومینا هر روز در صفحه اینستاگرام مادر بارگذاری می‌شود. یاد و خاطره‌اش هنوز در دل و جان مادر زنده است. داغ رومینا برای رعنا پایان ندارد. نمی‌تواند صحبت کند، یادآوری آن روزهای تلخ حالش را وخیم‌تر می‌کند.

حضانت رامین

«رعنا دشتی همچنان اما پیگیر مراحل قانونی پرونده است. حضانت تنها پسرش را می‌خواهد. مراحل قانونی انجام شده اما هنوز کامل نشده است.» این را نیکدل، وکیل رعنا دشتی، مادر رومینا، می‌گوید.

«این در حالی است که مادر رومینا به تازگی درخواست طلاق داشته است که این درخواست را هم به دادگاه ارائه داده‌ایم. مادر و تنها پسر این خانواده پس از این جنایت در خانه پدری رعنا زندگی می‌کنند و خانه رضا اشرفی عامل جنایت خالی است. خانه متعلق به رضا بوده اما زمین ارث پدری مادر رومیناست.»

تقاضای اعمال قانون ۴۴۲

دکتر نیکدل از روند رسیدگی این پرونده می‌گوید: «پرونده رضا اشرفی که به ۹ سال حبس محکوم است، از شعبه دیوان به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است، به این دلیل که پدر رومینا تقاضای اعمال قانون ۴۴۲ آیین دادرسی کیفری کرده است. ماده قانون ۴۴۲ می‌گوید در تمام محکومیت‌های تعزیری در صورتی که دادستان از حکم صادره درخواست تجدید نظر نکرده باشد، محکوم علیه می‌تواند پیش از پایان مهلت تجدیدنظرخواهی با رجوع به دادگاه صادرکننده حکم، حق تجدیدنظرخواهی خود را اسقاط یا درخواست تجدید نظر را مسترد کند و تقاضای تخفیف مجازات کند. در این صورت، دادگاه در وقت فوق‌العاده با حضور دادستان به موضوع رسیدگی و تا یک‌چهارم مجازات تعیین‌شده را کسر می‌کند.

در دادگاه تجدید نظر این لایحه را که ضمیمه پرونده شده، دیده نشده بود. پرونده هم بدون بررسی به دیوان ارسال شد. پس از هشت ماه تازه متوجه این لایحه شدند. با جو روانی که برای این پرونده درست شده، بهتر بود پرونده زودتر بررسی و به دیوان ارسال می‌شد. پرونده هنوز در دادگاه تجدید نظر قرار دارد و باید تصمیم گرفته شود که حکم برای پدر رومینا قابل تخصیص است یا خیر.

اگر تصمیم‌گیری انجام شود، پرونده دوباره به دیوان ارسال خواهد شد. البته این تخفیف شامل رضا اشرفی نمی‌شود؛ چراکه این ماده قانونی در خصوص جرایم تعزیری است ولی پدر رومینا با اتهام مجازات قصاص روبه‌رو است.»

مستحق مجازات آدم‌ربایی

بهمن هم به اتهام تشویش اذهان عمومی به دو سال و ۶ ماه حبس محکوم شد. نیکدل در ادامه می‌گوید: «یکی از اعتراضات ما برای فرجام‌خواهی نسبت به حکم بهمن بود. این متهم هم مستحق مجازات آدم‌ربایی بود اما هنوز به این موضوع رسیدگی نشده است. پرونده باید به دیوان ارسال شود تا این موضوع هم بررسی شود.»

ضعف قانون

نیکدل همچنین از ضعف‌های قانونی گله دارد؛ همان نقص بزرگی که پدر رومینا را به این نتیجه رساند که جریمه سنگینی در انتظار او نخواهد بود و او را برای فرزندکشی تشویق کرد. پدر تحقیق کرد و به این نتیجه رسید که داس مرگ را خود برگردن رومینا فرود آورد.

وکیل پرونده همچنین از نقش عموهای رومینا در تحریک پدر به قتل می‌گوید و این که هیچوقت تصمیمی برای تحت پیگیرد قرار دادن آنها گرفته نشده است؛ چرا که هیچ شاکی در پرونده وجود نداشته اما عامل اصلی این تحریک‌ها عموهای رومینا بوده‌اند.

وکیل رعنا دشتی می گوید: همچنان پیگیر تشدید حکم هستیم و مادر رضایت نداده است. اگرچه پدر با تهدید به دنبال گرفتن این رضایت بوده است. مادری که در ماه‌های اخیر تصمیم به جدایی از رضا اشرفی گرفته و قصد گرفتن حضانت پسر کوچکش را هم دارد.

او در عین حال از تصویب‌نشدن لایحه «تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند» گلایه می‌کند.

منبع: روزنامه شهروند

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • شهرام.ر
    0

    تا وقتی که قوانین بین‌المللی بر کشور ما حاکم نشده و هنوز پیرو قوانین عصر حجر هستیم ، این چنین قاتلانی به راحتی آب خوردن به جامعه بر میگردند و امنیت عمومی رو به خطر می‌اندازند . وقتی قانونگذاران ما در مجلس خودشون مظهر قانون شکنی هستند ، وقتی که با تغییر در قانون اساسی کشور به شورای نگهبان اجازه نظارت استصوابی داده می‌شود . وقتی رییس قوه قضائیه به جای حل مشکلات قوه مربوطه به فکر رییس‌جمهور شدن میفته وقتیکه ... توقع عدالت اجتماعی،، توقعی احمقانه است. با آرزوی شادی روح رومینا و هزاران رومینای ایران.

  • دانیال
    0

    علی مطهری هم بجرم توهین به کارگران و قشر ضعیف جامعه باید قصاص شود. ما خواهان قصاص علی مطهری هستیم.

    نظرات شما -
    • ( :
      0

      چی گفته دانیال؟

    • دانیال
      0

      علی مطهری گفته است که ارزش جان کارگر مساوی با دو کیسه برنج است. این یعنی توهین به کارگران زحمتکش کشور. صبح تا شب مشغول هستند اونوقت ایشان میگه با دو کیسه برنج ساکت میشن و اعتراض نمی‌کنند.

  • اریا
    0

    تو اگر زن زندگی بودی دخترت خوب بار میاوردی که ۱۴سالگی فرق بین عشق خیابانی ودوست داشتن واقعی تشخیص میداد اصلا بچه ۱۴ ساله بگه عشق چیه از نظر مردم تو مادر دختر مرحوم ۶۰ درصد مقصری ...تو هم باید محاکمه بشی ..

    نظرات شما -
    • سارا
      0

      عقل نداری تا حرف نزنی کسی نمیفهمه نداری خودت ک میدونی عقل نداری صحبت نکن برادر بوی گند حماقتت خفه امون کرد

    • بهار
      0

      ببین دختر و پسر قبل از اینکه این نقش و داشته باشن انسانن و با خطا همه‌ی ما پر از خطاییم فرقی ام نمیکنه توی چه سنی باشیم آزادی یعنی اینکه من بتونم خودم سرنوشتم و انتخاب کنم نه پدرم و نه مادرم و نه هیچکس دیگه

    • ابومرگ
      0

      ببندش دروازه رو

    • صادق کرده
      0

      حرف حق رو تو زدی ...بقیه ادای روشنفکری و در میارن یا اینکه خودشون یه جورایی مشکل دارن .جالبه همه هم طوری برخورد میکنن که انگار فقط اونا میفهمن

  • موسوی
    0

    داغ سنگین بر دل خیللللی ها،،،،،،،، همچین دختری شایسته دل سوزوندن نیس،،، میخواس نره

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      برای طرز فکرت متاسفم

    • محمد
      0

      اتفاقاچه دخترباشعوری بودازهمه لحاض ۲۰بوداخلاق.درس.انظبات.و.....من معلم ریاضیش هستمودرمنطقه تالش واستارااکثرمدرسه هاتدریس دارم منی که هفته ای۳ساعت باهاش کلاس داشتم میدونم چگونه ادمی بوده نه اینکه هرکی پیدامیشه میاددرباره این دخترنظرمیده واقعاتوشکم چه جوری سرنوشتش به اینجاختم شد......

  • دانیال
    0

    پدر رومینا باید قصاص شود

  • علیقلی
    0

    غصه نخورید اخه قاضی القضات ما درگیر مسایل انتخاباتی هستند که بسیار مهمتر از این مسایل پیش پا افتاده است.

  • سارا
    0

    جالبه شوهرش قاتل بچه ی خودش ی نوجوونه بعد هنوز نه تونسته طلاق بگیره نه حضانت

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      در جواب سارا جالب تر از اون اینه که امثال تو ازون زنانی هرج و مرج طلبی که سوار موج شدی و داری به شدت موج سواری و مرد ستیزی می کنی لعنت به شما زنای فتنه گر

    • یک مخاطب
      0

      چه بد واقعا این دیگه زن اون بمونه که چی ؟

  • علی
    0

    مقصر اصلی بهمن خاوری بود. اونه که باید قصاص بشه.رومینا رو فریب داد.

  • ناشناس
    0

    پدر رومینا از ابتدا انتخاب اشتباهی داشته اگر قوانین کشور درست بود مادر رومینا باید به دلیل پنهانکاری واجازه بزه کاری به رومینا وناتوانی در ترببت حتمأ باید مجازات شود اگر زن زندگی بود اجازه نفوذ وکلا به اندیشه خود را نمیدادتا باعث تمسخر مردم شود همه به این اعتقاد دارند که خاوری وخواهرش ،مجرم اصلی هستند دختر یازده ساله را دوسال بازی داده، کافیه به سخنان مسئول مدرسه رومینا توجه شود از پلیس کمک گرفته بودند تا خاوری به درب مدرسه مراجعه نکند این وکیل هم که باعث آبروی این خانواده شده است حتمأ همچین مشکلی برایش ایجادشود تا با دین وناموس کسی خود را نشان ندهد

  • arad
    0

    پدر رومینا همون روز اول باید به دار مجازات آویخته میشد جون یک انسان بالغ رو گرفته حق زندگی یک انسان رو ازش گرفته اگر قرار براین باشه هرکی از دست بچه هاش عصبانی بشه باید بگیره بکشتش یعنی چی اعدامش کنید تا عبرتی بشه برای دیگر قاتلان خاموش در جامعه

  • سیدابراهیم
    0

    خدابیامرزه رومیناراداغش فراموش نشدنی است.... فقط اونجامتن که نوشته پدرسعی درخفه کردن فرزندداشت ولی بامقاومت فرزندخودروبرومیشودوباداس سرش راجدامیکند.............دل ادم اتیش میکیره ازاین جمله دیگه کلمه شمرمعنی نداره خداریشه ات رابخشکاندپدررومیناوانشالله دران دنیادرقعراتش جهنم بسوزی الهی امین

  • شاید
    0

    این مادرحق داره باید این هیولا حق زندگی را نداشته باشه اگرم آزادش کنن یک جوان مرد ب حسابش میرسه نباید اینجورادمای حیوان خو آزاد باشن

  • رامین
    0

    پدر قصاص نمیشود.مادر خیلی ادم درستی بود دختر رو طوری تربیت میکرد که دیگران از ناموسش سوء استفاده نکنند.مردم ما هم حالا دیدن یه پدر و مادر روانی پسرش رو کشته اند سوار موج شدند.همه چی را بهم ربط میدهند.اون پدر در دفاع از غیرت و شرفش دخترا را کشت.وگرنه ادم سالم اگه دنبال ازدواج بود مثل بچه ادم خواستگاری می کردند.

  • Ali
    0

    کار خوبی کرده .وپدرش بوده .ضمنا کاسه داغتر از اش هستید .این زن هم ی مشکلی دارد که اینجوری میخاد شوهرشو اذیت کنه

    نظرات شما -
    • عباس
      0

      الهی سر خودت بیاد همین بلا بعضیا توی این مملکت تفکر داعشی دارن و سلاخ بدنیا اومدن

  • صادق کرده
    0

    غیرت تو بنازم

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      تموم آقایونی ک مدافع پدر رومینا هستن حتی نمیدونن معنی غیرت چیه از کی تاحالا آدمکشی شده غیرت؟شما و تفکراتتون داعش و طالبان رو بوجود اورده ک نقطه ی مقابل شرافت و انسانیت هستین

  • بهمنی
    0

    مادر رومینا غلط کرده خودش عامل فتنه و این جنایت بوده چرا این زن بی شرف رو محاکمه و اعدام نمی کنید و اینقدر به زنان حتی زنان خائن مجال داده اید که تازه تقاضای قصاص شوهرش را هم دارد زیرا که خودش باید محاکمه بشه

    نظرات شما -
    • رها
      0

      غلط رو شما وامثال شما میکنند که روی داعش رو سفید کردید داعش خود شمایید

  • کریمی
    0

    قاتل باید حبس ابد بگیرد هر کی میخواد باشد حتا پدر مادر یا غیر اینجور آدما باید قانون نوشته شده باشد تا تحدیدی هم متوجه طرف مقتول نباشد یا قصاص یا اعدام با رضایت یک جور تفاهم نامه بر سر مقتول کار درستی نیست جان گرفته پس این آدم باید از جامه طرد شود به گوشه ای و تهت مراقبت باشد

  • m
    0

    اگر یک خار بره دست بچه قلب پدرو مادر به درد نیاد بدان که پدرو مادر بی عاطفه هستند تا که برسد با داس فرزنداش را بگشد لعنت خدا بر پدرو مادر بی عاطفه

  • یک مخاطب
    0

    بعد ما میگیم عربا جاهل بودن دخترا رو زن ه به گور می کردن عجبا

  • یک مخاطب
    0

    اون جنایت کارا یی که واسه مردم پاپوش درست می کنن باید ابد بگیرن و تحت نظر باشن حالا این دنیا مجازات اونم واسه کار نکرده راحت اونا جنایت کارای واقعی که اون دنیا می خوان مجازات بشن بدا به حال اونا ابد واقعی رو اونا گرفتن اونایی که دسنشون تو حریم شخصی مرد درازه قاتلای نا مرئی که از ترس جنایتاشون تو حلق زندگی مردمن

  • یک مخاطب
    0

    دست هر کسی رو به نا حق از سرنشتش کوتاه بکنن خدا قهار و جبار به زودی انتقامشو میگیره تز قاتل اصلیش

  • تفکر خوبه
    0

    چرا قوانین کشور در چنین مواردی که هیچ محبتی نیست و هرگز ایجاد هم نمیشود ، نمیتواند خاص تصمیم بگیرد ، و چند سال طول میکشد تا متوجه شویم در موارد همچون طلاق هم قوانین غربی ها بهترین است و زن یا شوهر وقتی هیچ علاقه ای به هم ندارند باید بتوانندبا حداقل آسیب به یکدیگر از هم جدا شوند نه اینکه با ترس ازپرداخت های هنگفت و کشنده یا اصلا جدا نشده و بقولی بسوزند و بسازند و بدی ایجاد کنند و یا اگر بتوانند جدا شوند دیگر توان و انگیزه ادامه زندگی را نداشته باشند؟

  • مهدی
    0

    این پدر دیگه مرده با اذاب وجدان باید هر لحظه زندگی کند .این دیگه زندگی نیست رهایش کنید تا دیوانه شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها