آخرین وضعیت ۲ آتش سوزی جنگل‌های باشت/ مهار آتش به کُندی پیش می رود

از روز پنجشنبه تاکنون جنگلهای دو نقطه از شهرستان باشت استان کهگیلویه و بویراحمد دچار حریق شد که با وجود تلاش نیروهای منابع طبیعی، بسیجی و مردمی این آتش ها مهار نشده اند.

آخرین وضعیت ۲ آتش سوزی جنگل‌های باشت/ مهار آتش به کُندی پیش می رود

محمد محمدی، مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون شاهد وزش باد شدید در منطقه محل آتش‌سوزی هستیم که مهار آتش را با کُندی مواجه کرده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل‌ها در دو نقطه از شهرستان باشت افزود: از ساعت ۱۷ عصر پنجشنبه آتش‌سوزی منطقه "لار" در شهرستان با شروع شد که نیروهای فرمانداری، بخشداری، نیروهای مردمی، ادارات مختلف و سپاه به سمت محل آتش سوزی بسیج شدند.

محمدی اظهارکرد: صبح روز جمعه آتش‌سوزی در یک مرحله مهار شد اما به علت وزش باد شدید بعد از ظهر روز جمعه دوباره شعله ور شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اکیپ های مختلفی از شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، تیپ ۴۸ فتح استان و گروه‌های کمکی از شهرستان‌های همجوار جهت مهار این آتش سوزی به منطقه اعزام شدند.

محمدی تصریح کرد: با هماهنگی های صورت گرفته از سوی استاندار کهگیلویه و بویراحمد امروز ۳ بالگرد، یک بالگرد از سوی هلال احمر و دو بالگرد از سوی هوافضای سپاه به این منطقه جهت کمک به مهار آتش سوزی ها اعزام شده است.

وی ادامه داد: بالگرد هلال احمر تاکنون ۷ سورتی پرواز جهت انتقال نیروهای امدادی به ارتفاعات محل آتش سوزی انجام داده و همچنین یک بالگرد سپاه جهت کمک به آتش سوزی منطقه «پیچاب» به این منطقه اعزام شده است و بالگرد دیگر سپاه نیز تاکنون ۳ سورتی پرواز جهت کمک به مهار آتش سوزی منطقه «لار» شهرستان باشت انجام داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هم اکنون حدود ۱۰۰ نفر نیرو از دستگاه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، تیپ ۴۸ فتح، نیروهای مردمی، تشکل‌های مردم نهاد، کوهنوردان و نیروهای ادارات مختلف مشغول اطفای حریق در منطقه «لار» شهرستان باشت هستند.

محمدی تاکید کرد: هم اکنون شاهد وزش باد شدید در منطقه محل آتش‌سوزی هستیم که مهار آتش را با کُندی مواجه کرده است البته برنامه داریم که در صورت توقف وزش باد فردا صبح با بالگردهای آبپاش اقدام به اطفای کامل حریق کنیم.

وی در خصوص میزان خسارات وارده اظهارکرد: هنوز میزان خسارات وارده ناشی از این آتش سوزی ها مشخص نیست و پس از مهار کامل آتش سوزی ها ارزیابی می شود، بخش اعظمی از آتش سوزی جنگل های شهرستان باشت مهار شده اما هنوز خیلی از کار مهار آتش سوزی مانده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص علت این آتش سوزی ها تصریح کرد: این آتش سوزی ها در سطح استان معمولا بدلیل آتش زدن پسماند مزارع، روشن کردن آتش توسط شکارچیان، چوپانان و برخی ها که برای تفریح به کوه می روند، رخ می دهد که انتظار داریم مردم با توجه به گرمی هوا و خشک شدن مراتع جهت جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی استان پس از اطمینان از خاموش شدن آتشی که روشن کرده‌اند، منطقه را ترک کنند تا شاهد چنین آتش سوزی ها و سوختن سرمایه های ارزشمند ملی و استانی مربوط به آیندگان نباشیم.

محمدی بیان کرد: به علت بی مسئولیتی که برخی افراد، در این آتش‌سوزی درختانی چندین ساله از بین رفتند که رضای خدا در این اقدامات ناپسند نیست.

جنگل‌های شهرستان باشت پس از ۳ روز همچنان در آتش می سوزند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان باشت گفت: آتش سوزی ارتفاعات روستای شاه بهرام این شهرستان همچنان ادامه دارد.

سید حمید حسینی افزود: آتش سوزی در ارتفاعات شاه بهرام در نزدیکی کوه لار این شهرستان که حدود ساعت ۱۸ روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ شروع شده بود با تلاش امدادگران و طبیعت دوستان روز جمعه در یک مرحله مهار شده اما دوباره بعلت وزش باد شدید شعله ور شده و همچنان ادامه دارد.

وی اظهارکرد: هم اکنون ۶۰ نفر از نیروهای امدادی منابع طبیعی، اداری، کوهنوردان نیروهای مردمی، بسیج و سپاه و طبیعت دوست در حال مهار آتش سوزی در این منطقه هستند. این نخستین آتش سوزی گسترده جنگل ها و مراتع این شهرستان در سال جاری است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان باشت در خصوص میزان خسارات وارده ناشی از این آتش سوزی بیان کرد: مساحت عرصه های طبیعی آسیب دیده بر اثر این آتش سوزی پس از برآورد کارشناسی اعلام می شود.

گفتنی است که در سال گذشته ۲۵۵ هکتار از جنگل ها و مراتع شهرستان باشت دچار آتش سوزی شد. مساحت جنگل و مرتع شهرستان باشت ۱۰۵ هزار هکتار است.

اعزام بالگرد جهت کمک به مهار آتش سوزی جنگل‌های باشت

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از اعزام بالگرد هلال احمر جهت کمک به مهار آتش سوزی جنگل‌های باشت خبر داد و گفت: تاکنون ۵ سورتی پرواز جهت انتقال نیروها به ارتفاعات محل آتش سوزی انجام شده است.

غلام‌حسین حکمتیان اصل افزود: تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی در منطقه لار شاه‌بهرام شهرستان باشت ادامه دارد پیش بینی می شود که امروز آتش سوزی جنگلهای باشت مهار شود.

وی اظهارکرد: آتش‌سوزی از ساعت ۱۸ روز پنجشنبه در منطقه شاه‌بهرام شروع شد و نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست و نیروهای مردمی، تشکل‌های مردم نهاد، کوهنوردان اداری و سبیج در در تلاش برای مهار آتش سوزی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با هماهنگی فرمانداری شهرستان باشت و مدیریت بحران استان برای بالگرد درخواست دادیم که یک بالگرد هلال احمر به منطقه جهت انتقال نیروها اعزام شده و هم اکنون در حال انتقال نیروهاست.

حکمتیان اصل تصریح کرد: از نیروهای مردمی و دوستداران طبیعت برای مهار آتش‌سوزی استمداد می‌طلبیم که در منطقه حاضر شوند.

وی ادامه داد: از روز گذشته تاکنون نیروی منابع طبیعی با تجهیزات کامل و دستگاه دمنده در منطقه حاضر هستند و پیش بینی می شود آتش‌سوزی تا پایان امروز مهار شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص علت این آتش سوزی بیان کرد: علت آتش سوزی آتش زدن پسماند مزارع از سوی یک کشاورز برای برنج کاری بوده که به عرصه های منابع طبیعی و جنگل‌ها سرایت کرده است.

آتش سوزی در ۲ نقطه شهرستان باشت/ استمداد کمک

فرماندار شهرستان باشت از وقوع آتش سوزی در دو نقطه از عرصه های منابع طبیعی این شهرستان خبر داد.

سیدمسعود حسینی افزود: آتش سوزی جنگلهای منطقه لار باشت که از عصر پنجشنبه شروع شده همچنان ادامه دارد و حدود ۷۰ نیروی مختلف در حال مهار آتش سوزی هستند و ۳۰ نیروی دیگر در حال اعزام به محل آتش سوزی برای کمک به خاموش کردن آتش هستند.

وی اظهارکرد: از همه کسانی که می توانند به مهار آتش کمک کنند تقااضی کمک داریم.

فرماندار شهرستان باشت خاطرنشان کرد: از دیروز جمعه آتش سوزی جنگلها و مراتع استان فارس همجوار با این شهرستان شروع شده بود که از امروز به جنگلهای منطقه پیچاب شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرده است.

اعزام ۲ بالگرد آبپاش برای مهار آتش جنگل‌های باشت

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از اعزام ۲ بالگرد آبپاش جهت کمک به مهار آتش سوزی جنگل‌های باشت خبر داد.

غلام‌حسین حکمتیان اصل افزود: تاکنون ۷ سورتی پرواز جهت انتقال نیروها به ارتفاعات محل آتش سوزی از سوی بالگرد هلال احمر انجام شده است.

وی اظهارکرد: تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی در منطقه لار شاه‌بهرام شهرستان باشت ادامه دارد و دو بالگرد آبپاش سپاه نیز به کمک ما برای مهار آتش سوزی ها آمده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی از این بالگردها در فرودگاه یاسوج مستقر شده و یک بالگرد دیگر نیز در منطقه آتش سوزی مستقر شده است که در حال برنامه ریزی برای اطفا حریق در منطقه "لار" و "پیچاب" باشت با بالگردهای آبپاش و اعزام نیروی بیشتر هستیم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها