قاتل خاموشی که بی‌صدا جانتان را می‌گیرد

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان گفت: مسمومیت با گاز مونوکسید کربن قاتل خاموشی است که به دلیل سوختن ناقص وسایل گرمایشی موجب مرگ فرد می‌شود.

قاتل خاموشی که بی‌صدا جانتان را می‌گیرد

شاهین شادنیا رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان با اشاره به مسمومیت گاز CO اظهار کرد: به طور معمول مسمومیت با گاز مونوکسید کربن بیشتر در فصل‌های سرد سال شیوع و بروز پیدا می‌کند و این موضوع به دلیل استفاده نادرست مردم از وسایل گرمایشی مانند بخاری، پیک‌نیک در محیط خانه یا محل کار خود است. او ادامه داد: به دلیل آنکه در هنگام سرما ما منافذ و پنجره‌های محل اقامت خود را می‌بندیم اکسیژن رد و بدل نمی‌شود و سوختن ناقص وسایل گرمایشی باعث تولید گاز مونوکسید کربن در هوا شده و این موضوع سبب بروز مسمومیت در افراد می‌شود.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تاکید کرد: به دلیل سوختن ناقص وسایل گرمایشی مانند بخاری اکسیژن دی‌اکسید کربن کاهش پیدا می‌کند و این شرایط، شرایط تولید گاز مونوکسید کربن در محیط اطراف وسایل گرمایشی می شود و احتمال بروز مسمومیت را در افراد بالا می‌برد. شادنیا بیان کرد: تولید گاز CO در محیط اطراف بو و رنگ خاصی ندارد و باعث ایجاد تحریک تنفسی در افراد نمی‌شود به همین دلیل ما متوجه تولید این گاز نمی شویم و به دلیل آنکه منافذ و پنجره‌ای محیط اطراف وسایل گرمایشی بسته است، اکسیژن لازم در هوا وجود ندارد و مونوکسید کربن باعث ایجاد مسمومیت می‌کند. او اضافه کرد: گاز مونوکسید کربن به خاموش مشهور است وقتی وارد بدن می‌شود به جای اکسیژن با هموگلوبین خون ترکیب می‌شود و اجازه نمی‌دهد که اکسیژن وارد سلول و اعضای بدن شود.

شادنیا بیان کرد: به دلیل آنکه اکسیژن لازم به سلول و اعضای بدن نمی‌رسد،‌ آنها دچار آسیب جدی می شود که ما متأسفانه به دلیل نبود اکسیژن و مرگ سلول منجر به فوت افراد می‌شود. شادنیا یادآوری کرد: به دلیل کمبود اکسیژن بر اثر سوختن ناقص و تولید گاز مونوکسید کربن مغز و زودتر از سایر اعضای بدن دچار آسیب می‌شود و درصورتیکه اقدام به موقع انجام نگیرد افراد دچار تشنج،‌ کما و حتی مرگ می‌شود. او گفت: با شروع فصل سرما بهتر است وسایل گرمایشی مانند آب‌گرم کن و بخاری به وسیله یک سرویس کار فنی مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد و محیط خانه را در فصل زمستان شرایط را برای ورود هوا و اکسیژن کامل در خانه ایجاد کنیم.

منبع: رکنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها