تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست؟

مهریه به دو دسته عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود و برای مطالبه آنها باید مراحل قانونی که در قانون آمده است طی شود.

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چیست؟

مهریه، مالی است که در زمان جاری شدن صیغه‌ی عقد و نکاح، طبق توافق قبلی زوجین و براساس قوانین اسلام و رسوم اجتماعی، مرد به زن پرداخت می‌کند یا مکلف به پرداخت آن می‌شود.

قانون دو نوع مهریه را مشخص کرده است و مهریه به دو دسته عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود.

بر اساس قانون هرگاه برای پرداخت مهریه، زمان و اجل معین نشده باشد، مهریه عندالمطالبه است.

اگر مهریه عندالمطالبه باشد به محض عقد، زن مالک مهر است و هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه‌ی خود را از شوهرش طلب کند.

اما اگر مهریه عندالاستطاعه باشد، زمان پرداخت مهریه، هنگامی است که زوج، توانایی و استطاعت پرداخت مهریه را داشته باشد یعنی پرداخت آن منوط به استطاعت، زوج است.

البته صورت دیگری هم وجود دارد که بر اساس آن زن و شوهر می‌توانند مهریه را به صورت موجل تعیین کنند که در اینصورت پرداخت مهریه در زمان مقرر مورد توافق باید پرداخت شود و قبل از آن زوج حق مطالبه مهریه را ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • احمدی
    0

    دلمون به اقای رئیسی خوش بود که از اون هم نا امید شدیم. یک کلمه در مورد گرانی سکه صحبت نمیکنه، این جوونها چه بکنند با گرانی سکه

  • کاربر ناشناس
    0

    دختر خانمها مگه میخوان قیمت روی خودشان بگذارند ؟که دو یا سه نوع نام بردند جوان چه دختر چه پسر برای تکامل زندگی میرن میروند که یک زندگی جدیدی را شروع کنند با رزشتر از عمر چیزی نیست که در کنار هم میگذرانند و انچه بدست اید حاصل دسترنج مرد که بوسیله زن نگهداری میشود پس در صورت اجبار اموال باید نصف شه به قصد جدایی کسی وارد زندگی نمیشه پس مهریه برای مباداست هرگز به مهریه فکر نمیکنم قامت زیبای فرزندانم مهر من است در صورت داشتن فرزند اموال باید تقسیم برابر شوند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها