مزایای استفاده از مشاوره حقوقی

فرایند مشاوره حقوقی به چه شکل است و از چه کسانی می‌توان مشاوره حقوقی گرفت؟

مزایای استفاده از مشاوره حقوقی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به یک سوال حقوقی و یا یک مشکل حقوقی برخورده باشید و به دنبال فردی باشید که با آگاهی کامل بتواند به شما مشاوره حقوقی داده و مسیر راه را برای شما روشن نماید. به هر میزان که سوال حقوقی و یا مشکل پیچیده‌تر باشد، میزان سردرگمی و نیاز به یک مشاوره حقوقی تخصصی بیشتر حس می‌شود. حال سوال اصلی اینجاست که فرایند مشاوره حقوقی به چه شکل است و از چه کسانی می‌توان مشاوره حقوقی گرفت؟

برای پاسخ به سوال فوق باید انواع مشاوره حقوقی را بررسی نمود. به طور کلی در حوزه حقوقی سه نوع مشاوره حقوقی وجود دارد که در ادامه هر کدام از آن‌ها بررسی می‌شود.

مشاوره حقوقی آنلاین

مشاوره حقوقی آنلاین نوعی از مشاوره حقوقی است که بر بستر اینترنت و در فضاهای مجازی نظیر سایت‌ها، اپلیکیشن‌های پیام رسان و ... انجام می‌دهد. در سال‌های گذشته با رواج نرم‌افزارهایی نظیر تلگرام و اینستاگرام در میان مردم و سهولت ارتباط جمعی در آن‌ها، مشاوره حقوقی آنلاین یکی از متداولترین روش‌های رسیدن به پاسخ سوالات حقوقی است. با استفاده از مشاوره حقوقی آنلاین در هزینه و زمان صرفه‌جویی بسیار قابل ملاحظه‌ای صورت می‌پذیرد. به طور کلی عمده‌ترین مزایای مشاوره حقوقی آنلاین عبارتند از:

· دسترسی سریع و کم هزینه به وکیل و یا مشاور حقوقی

· امکان ارسال و دریافت متن، صدا، فیلم، عکس، مدارک و ... و ذخیره‌سازی آن‌ها برای مرور دوباره

· جلوگیری از سردرگمی و کلافگی ناشی از ترافیک

· امکان مشاوره حقوقی آنلاین با افراد مختلف و مقایسه نظرات آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان

اما باید در نظر داشت که مشاوره حقوقی آنلاین نیز معایبی دارد که مهمترین آن، عدم ارتباط مستقیم با وکیل یا مشاور حقوقی برای سنجش توانایی وی می‌باشد.

مشاوره حقوقی تلفنی

مشاوره حقوقی تلفنی نیز یکی از راه‌های غیر مستقیم تماس با وکیل یا مشاور حقوقی است. بسیاری از دفاتر وکالت و یا موسسات حقوقی با اعلام شماره تلفن‌های ثابت و یا موبایل، خدمات مختلف مشاوره حقوقی را ارائه می‌دهند. مشاوره حقوقی تلفنی بر عکس مشاوره حقوقی آنلاین نیاز به اینترنت ندارد و سریع‌ترین راه تماس با وکیل است. همچنین شنیدن صدای وکیل یا مشاور حقوقی به صورت زنده و نیز تعامل دو طرفه یکی دیگر از مزایای این روش می‌باشد. اما مشاوره حقوقی تلفنی نیز دارای معایبی است که مهم‌ترین آن عدم مشاهده مدارک موکل توسط وکیل یا مشاور حقوقی است. مشاوره حقوقی تلفنی معمولا دارای بازه زمانی مشخص و محدود در طول شبانه روز است. هر چند که برخی دفاتر وکالت و موسسات حقوقی نیز مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند. در مشاوره حقوقی تلفنی نیز هویت فرد مشاوره دهنده نیز مشخص نیست. علاوه بر این مشاوره حقوقی تلفنی به دو صورت رایگان و غیر رایگان ارائه می‌شود. مشاوره حقوقی تلفنی غیر رایگان به صورت سرویس ارزش افزوده بر روی قبض تلفن ثابت و یا تلفن همراه محاسبه می‌گردد.

مشاوره حقوقی حضوری

بهترین راه استفاده از خدمات حقوقی، رفتن به دفتر وکالت و یا یک موسسه حقوقی و استفاده از مشاوره حقوقی حضوری است. در مشاوره حقوقی حضوری ارتباط مستقیم بین وکیل یا مشاور حقوقی با موکل برقرار شده و یک تعامل دو جانبه شکل می‌‌گیرد. همچنین اصل مدارک (به جای تصویر) در اختیار فرد مشاوره دهنده قرار می‌گیرد و با دقت بهتری بررسی می‌گردد. همچنین در مشاوره حقوقی حضوری دست موکل برای انتخاب وکیل یا مشاور حقوقی بسیار بازتر است.

علاوه بر این، تنها راه پذیرش وکالت در یک پرونده برای وکیل، حضور مستقیم موکل در دفتر وکالت یا موسسه حقوقی است. بنابراین، چنانچه پرونده بسیار مهمی دارید و یا قصد سپردن پرونده به یک وکیل متخصص را دارید، بهتر است از مشاوره حقوقی حضوری استفاده نمایید.

مشاوره حقوقی رایگان

در سال‌های اخیر با افزایش تعداد وکلا و موسسات حقوقی و نیز گسترش رقابت در این حوزه، شاهد افزایش کیفیت خدمات و نیز کاهش هزینه‌ها در این حوزه هستیم. در بسیاری از موسسات و یا دفاتر وکالت برخی خدمات نظیر مشاوره حقوقی تلفنی و یا مشاوره حقوقی آنلاین به صورت رایگان ارائه می‌گردد. مشاوره حقوقی رایگان برای افرادی مناسب است که صرفا یک سوال حقوقی داشته و به دنبال طرح دعوی حقوقی و یا کیفری نیستند. همچنین افرادی که توانایی مالی چندانی برای گرفتن وکیل ندارند و به دنبال آن هستند تا پس از آگاهی، شخصا پرونده خود را پیگیری نمایند. بهتر است از مشاوره حقوقی رایگان استفاده نمایند. اما باید توجه داشت که مشاوره حقوقی رایگان دارای معایبی است که مهم‌ترین آن عدم مشاوره با فرد متخصص و نیز عدم بررسی دقیق مدارک است. در بسیاری از مراکزی که مشاوره حقوقی رایگان ارائه می‌دهند، شاهد هستیم که با مشاوره های غلط گاها مسیر پرونده تغییر کرده و حق موکل و نیز زمان و هزینه وی از بین می‌رود. بنابراین، بهتر است اگر توان مالی برای پرداخت حق المشاوره دارید، چنین ریسکی را برای انجام مشاوره حقوقی رایگان انجام ندهید. همچنین با وقت گذاشتن برای حضور در دفتر وکالت یا موسسه حقوقی می‌توانید نتیجه بهتری را برای خود به ارمغان آورید.

گروه وکلای آپادانا با تجربه 5 ساله در زمینه مشاوره حقوقی و پذیرش وکالت در انواع دعاوی حقوقی و کیفری همواره تلاش خود را بر مبنای صداقت و تعهد قرار داده و بر این باور بوده است که مشاوره حقوقی صادقانه و در جهت مصلحت موکل و نیز پرهیز از غلو، تعهدات غیر واقعی و غیر قانونی باید سرلوحه کار گروه باشد. به همین منظور در طول این 5 سال بیش از 800 پرونده به گروه وکلای آپادانا ارجاع گردیده که خوشبختانه آمار 96 درصدی موفقیت حاکی از این خدمت صادقانه است.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها