برای نخستین بار؛ آغاز معاملات آپشن سکه از امروز در بورس‌کالا

برای نخستین بار؛ آغاز معاملات آپشن سکه از امروز در بورس‌کالا

معاملات قرارداد اختیار معامله سکه طلای بهار آزادی (آپشن) از امروز در حالی در بورس‌کالا آغاز می‌شود که این برای نخستین بار است که معاملات آپشن در بازار سرمایه ایران انجام خواهد شد.

معاملات آپشن بر سکه طلای بهار آزادی طرح امام خمینی(ره) با امکان اختیار خرید و به سبک اروپایی از امروز در بورس کالای ایران در حالی آغاز می‌شود که این برای نخستین بار است که معاملات آپشن در بازار سرمایه ایران انجام خواهد شد.

به گفته مدیرعامل بورس‌کالا؛ بازار جدید آپشن به‌گونه‌ای طراحی شده که فعالان فعلی بازار آتی سکه به آسانی و بدون نیاز به دریافت کد معاملاتی جدید و رابط کاربری متفاوت، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی قادر به فعالیت هستند.

از سوی دیگر بسیاری از فعالان بازار طلا همواره نگران افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت هستند که از این رو بازارهای مبادلات آتی و آپشن بورس‌کالا ابزار بسیار مناسبی برای پوشش ریسک این دسته از فعالان اقتصادی است. بعلاوه این که با تشکیل بازار آپشن طلا، ایجاد بازار آتی و آپشن ارز می‌تواند حلقه پوشش ریسک را در بازار سرمایه کامل‌تر کند.

این گزارش می افزاید: کاربرد اصلی اوراق اختیار معامله(آپشن) و تفاوت اصلی آن با قرارداد آتی (فیوچرز) در این است که متقاضیان سرمایه‌گذاری درصورت تمایل می‌توانند در سمت اختیار یا در سمت تعهد قرار بگیرند.

آپشن، قراردادی است بین یک خریدار و یک فروشنده به‌نحوی که خریدار، حق خرید یا فروش یک دارایی مشخص را در یک قیمت توافقی تا یک زمان معین، از فروشنده خریداری کرده و مبلغی را برای در اختیار داشتن این حق تا آن زمان می‌پردازد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها