رتبه برتر شهرستان اسلامشهر در غربالگری شنوایی نوزادان در استان تهران

رتبه برتر شهرستان اسلامشهر در غربالگری شنوایی نوزادان در استان تهران

شجاع کرمی رئیس اداره بهزیستی اسلامشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: صددرصد نوزدان متولد شده در سطح شهرستان اسلامشهر، تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفته و پس از معاینه و شناسایی موارد مشکوک، جهت انجام معاینات تخصصی به مراکز درمانی معرفی شدند.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح در10 ماهه سال جاری، تمامی نوزادان متولد شده در اسلامشهر زیر پوشش این طرح قرار گرفته و با توجه به معاینات انجام شده، و در صورت نیاز تحت درمان‌های کلینیکی و جراحی‌های کاشت حلزون قرار گرفتند.

رئیس اداره بهزیستی اسلامشهر افزود: طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران، برنامه‌ای عمومی برای کلیه نوزادان تازه متولد شده است که با توجه به سیاست‌ها، وظایف و اهداف معاونت امور توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی انجام می‌گیرد.

کرمی تأکید کرد: با استناد به تجربیات اجرای طرح و مطالعه آخرین دیدگاه‌های جهانی در معاونت امور توسعه پیشگیری، دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها با همکاری امور توانبخشی و دفتر جسمی حرکتی و حسی، طرح غربالگری را در سه بخش کلی شامل مرحله غربال، تشخیص و مداخله اجرا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سن تشخیص ناشنوایی در کشور بین 2.5 تا 3 سال است تصریح کرد: برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران به منظور کشف نقائص شنیداری و انجام مداخله زودهنگام طراحی شده، که در هر بخشی می‌بایست نوزادان و شیرخواران به ترتیب در دوران یک ماهگی، سه ماهگی و شش ماهگی مورد معاینه قرار گیرند.

رئیس اداره بهزیستی اسلامشهر گفت: در این برنامه با استفاده از دستگاه‌های الکتروفیزیولوژیک (AOAE&AABR) نوزادان متولد شده مورد غربالگری شنوایی قرارگرفته و کودکان دارای اختلات شنوایی، شناسایی و درصورت لزوم با اقدامات طبی و توانبخشی، تحت درمان و بازتوانی قرار می‌گیرند.

کرمی افزود: طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران در شهرستان اسلامشهر به دو روش سری و موازی انجام می‌شود، که در روش سری در ابتدا آزمون TEOAE برای کلیه نوزادان انجام می‌گیرد که در صورت وجود موارد مشکوک نوزاد جهت انجام آزمون AABR حداکثر تا زیر یک ماهگی ارجاع می‌شود.

وی بیان کرد: در روش موازی نیز آزمون (TOAE&AABR ) به طور همزمان برای کلیه نوزادان قبل از ترخیص از بیمارستان انجام می‌شود که در صورت مشکوک بودن نتایج آزمایش، نوزاد جهت تشخیص دقیق و سیر مراحل درمان به مراکز تخصصی تشخیصی ارجاع داده می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی اسلامشهر خاطرنشان کرد: براساس ارزیابی انجام شده از سوی اداره کل بهزیستی استان تهران، اداره بهزیستی اسلامشهر به علت پوشش صددرصدی طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران در سطح استان تهران به عنوان شهرستان برتر انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها