اولويت شهردارى مبارزه با فساد و تصفيه نيروهاى ناسالم است

علی نصری/ حقوقدان و مشاور مركز گفتمان سازى و ترويج سياست هاى كلان نظام در مجمع تشخيص مصلحت نظام

اولويت شهردارى مبارزه با فساد و تصفيه نيروهاى ناسالم است

اگر از شهروندان تهرانى سوأل شود كه ضرورت سالم سازى از كدام اداره يا سازمان آغاز شود خيلى افراد نظر به شهردارى دارند.شهردارى در كنار برخى معدود از ادارات ديگر نتوانسته رضايت و اعتماد مردم را بنحو احسن جلب كند و نگاهى بدبينانه نسبت به آن وجود دارد.

بعنوان نمونه عرض كنم كه فقط كافى است از طريق بازرسي نامحسوس به ساختمان هاى در حال احداث مراجعه شود تا نحوه برخورد برخى مأموران شهردارى با سازندگان املاك مشخص شود.

كتمان واقعيت چيزى را عوض نميكند

شهرداى هم مي بايستى دوشادوش دولت كه داعيه مبارزه با فساد را دارد ، به اين مهم ، توجه ويژه نشان دهد تا اعتماد خدشه دار شده مردم را بازسازى كند.

هر چند نيروهاى خدوم و پاكدست در اين سازمان كم نيستند كه ايشان هم از اين وضعيت رضايت ندارند چون اعمال برخى افراد ناسالم دامان پاكشان را در انظار مردم آلوده مي نماياند.

فلذا توقع مي رود با روحيه فساد ستيزى كه از جناب دكتر زاكانى سراغ داريم اين مهم را در اولويت امور خود قرار دهند.

در ادامه عرائضم برخى كد ها و نشانى ها از فساد را كه بجز خدشه دار كردن وجهه شهردارى، حتى افزايش قيمت تمام شده مسكن و نهايتا نارضايتى مردم را در پى دارد بشرح ذيل عنوان مى دارم.

١- برخى مسئولين سد معبر مصالح ساختمان های در حال ساخت به صورت هفتگى از سازنده پول دریافت نموده در حالی که سازنده موظف است وقتی جک سقف طبقه اول را باز نمود تمام مصالح را در داخل ساختمان در حال احداث جاى دهد.

٢- در بخش صدور مجوز، بطور مثال مجوز ۴ طبقه داده ميشود اما ۵ طبقه را ساخته و با اطلاع همان مسئولين ناسالم گزارش واقع اعلام نمي گردد ( پول های کلان جابجا میشود) و اگر احیاناً در مراتب بالاتر موضوع عيان شد ، به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌ دهند و...

٣- آوردن بیل مکانیکی که محورهای آن زنجیری باشد کلاً ممنوع است اما شاهديم كه بعضأ با هماهنگى برخى مأموان ناسالم موضوع گزارش نشده و ممانعتى صورت نمي گيرد.

٤- کنسول های ( پیشروی) می‌بایست با رعایت حد معابر باشد ( کوچه های با عرض بالاتر از ۱۲ متر) اما در کوچه های ۶ متری هم کنسول زده شده و طبیعتاُ با چشن پوشى مسئولين شهردارى صورت مي گيرد.

٥- نمای ساختمان پس از تأييد شهردارى ، سازنده با هماهنگى مأمورين نقشه نما خود را اجرا می‌ کند.

٦- نورگیر ساختمان( پاسیو) در جواز موجود است اما پس از خاتمه کار ، این قسمت را با هماهنگى مأمورين به زیر بنا اضافه مي نمايند .

٧- عدم اجرای دقیق ماده ۱۰۰ را اخطار نمی‌دهند یا اینکه اجرای احکام شهرداری، حکم اجرائیه را انجام نمی‌ دهد كه قاعدتأ با مبالغ هنگفتى حل و فصل ميشود.

٨- در املاك با كاربرى مسكونى بعضأ با هماهنگ مأمورين كاربرى هاى تجارى و ادارى صورت ميپذيرد.

٩- بخش عظيمى از درآمد شهردارى از محل ماده ۱۰۰ شهرداری است كه اين موضوع واقعأ باعث نگرانى است.

١٠- تغيير كاربرى هاى غير مجاز.


بطور مثال در ناحیه ۲ منطقه ۵ ، حریم منطقه ۵، حریم منطقه ۲۲ و منطقه ۲ ناحیه فرحزاد تمامی باغات ازبین رفته و ساختمان هاى مسکونی بصورت غير قانونى احداث شده است.

١١- گاهأ از پارکینگ ساختمان استفاده تجارى ميشود كه پس از اخطار شهرداری و پرداخت مبالغى موانع مرتفع ميشود.

در مجموع نگهداشت شهر در مقوله ساخت و ساز ( از قبیل اجرای لفاف،علائم ترافیکی و هشدار دهنده،زونکن کارگاهی باید هر روز توسط کارشناس شهرداری رویت شود و...) به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود و به امری پول ساز برای برخى کارکنان ناسالم مبدل شده است .

اين موارد شمه اى از تخلفاتى بود كه توسط معدود افراد ناسالم صورت مي پذيرد كه ضرورت اصلاح وضعيت ، بستن گلوگاه هاى فساد خيز و تصفيه افراد ناسالم را ايجاب مى نمايد .

در پايان يادداشت، خود را مكلف ميدانم كه از كاركنان و مسئولين خدوم و پاكدست شهردارى نيز تقدير نمايم كه مجاهدانه و بدون هيچ چشم داشتى به مردم و شهر خود خدمت مي كنند و حساب اين عزيزان را بايد از نيروهاى ناسالم جدا دانست.

منبع: خبرفوری

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حسین عباس زاده
    0

    راه حل جناب نصری راجع به مبارزه با فساد شهرداری صادقانه باید گفت که جناب نصری در زمینه ای که ورود میکنن....ازجمله همین مساله....درعین سادگی کلام....جامعو مانع...هم شناخت معلول وهم علت رو بیان میفرماین....وباتوجه به راهکارایی که ارائه میفرماین براحتی این امرقابل تخقق هست..و همگان میدانن که بین برهان لمی واتی....از معلول به علت رسیدن خیلی متفاوت هست تا از علت به معلول رسیدن...حالا که جناب نصری همواره هر مساله ای رو علت یابی میفرماین...امیدهست مورد توجه جدی قرار بگیرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها