میراث فرهنگی به گورستان دولاب تهران نظارت دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت: بهسازی بافت سطوح گورستان دولاب منطقه ۱۴ توسط شهرداری و سازمان زیباسازی و با نظارت میراث فرهنگی استان تهران انجام می شود.

میراث فرهنگی به گورستان دولاب تهران نظارت دارد

پرهام جانفشان افزود: هم اینک شهرداری به عنوان متولی این گورستان شناخته می‌شود که در نظر دارد برای ساماندهی این محوطه بهسازی و اصلاح محوطه انجام دهد.

وی بیان کرد: در این راستا هر گونه عملیات با نظارت کامل میراث فرهنگی استان تهران انجام می شود تا هیچ مشکل و نگرانی در خصوص تغییر و تخریب آن به وجود نیاید.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، مدیریت آرامستان دولاب با شهرداری است ولی قبل از انجام عملیات عمرانی در محوطه های تاریخی باید از میراث فرهنگی استعلام قانونی اخذ شود در غیر این صورت از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می شود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز پیش از این کلیات لایحه شهرداری برای ساماندهی گورستان‌های تاریخی ارامنه، لهستانی ها و فرانسوی ها در محله دولاب در منطقه ۱۴ شهرداری تهران را تصویب کردند.

گفتنی است که خبرهای مختلفی در خصوص اجرای طرح‌های شهرداری تهران در گورستان ارامنه دولاب به گوش می‌رسد که برخی کنشگران حوزه میراث فرهنگی در این راستا نسبت به تخریب و تغییرات در ماهیت مقابر نگرانی خود را اعلام کرده اند.

گورستان دولاب (اکبرآباد، سلیمانیه)، بزرگ‌ترین گورستان تاریخی مسیحیان در تهران است که پیش‌تر در محدوده زمین‌های کشاورزی روستای قدیمی دولاب در شرق تهران قرار گرفته بود، اما اکنون، میان محله‌ای مسکونی به همین نام جای دارد.

نخستین سنگ گورهای یافته شده در این گورستان متعلق به اواسط سده نوزدهم میلادی (اوایل دوره ناصرالدین‌شاه قاجار) است و آخرین تدفین‌ در سال ۱۹۹۶ م/۱۳۷۵ ش صورت گرفته است. گورستان دولاب با حدود ۷۵ هزار مترمربع مساحت، از چهار بخش ارامنه، کاتولیک‌ها، ارتدوکس‌ها و آشوری‌ها تشکیل شده است.

مالکیت و مدیریت گورستان دولاب، افزون بر خلیفه‌گری ارامنه تهران در اختیار برخی سفارتخانه‌های خارجی است؛ زیرا در آن‌جا افرادی با ملیت‌های گوناگون روسی، گرجی، فرانسوی، یونانی و لهستانی به خاک سپرده شده‌اند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های گورستان دولاب، بخش لهستانی‌هاست که در آن شماری از آوارگان لهستانی جنگ جهانی دوم که به ایران پناه آورده بودند و پیش از بازگشت به کشورشان از دنیا رفتند، دفن شده‌اند.

برخی از افراد نامدار خفته در گورستان دولاب را می توان ژوزف دزیره تولوزان پزشک فرانسوی ناصرالدین‌شاه قاجار، کنت دومونت فرت پایه‌گذار و نخستین رییس نظمیه (پلیس شهری) تهران در دوره قاجار، آنتوان سوریوگین عکاس گرجی‌تبار معاصر که بخش‌های مهمی از عکس‌های تاریخی ایران و شهر تهران توسط او برداشته شده است؛ نیکلای مارکوف معمار گرجی‌ و طراح بسیاری از بناهای مهم تهران در دوره پهلوی اول، اونس اوگانیانس نخستین کارگردان سینمای ایران و برخی دیگر را عنوان کرد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها