جشن جهش تولید به وسعت شهرک‌های صنعتی استان تهران

تامین زیرساخت‌های آب و برق یکی از مهمترین دغدغه‌های بخش صنعت و تولید است که در دولت تدبیر و امید با بهره‌برداری از اینگونه طرح‌ها شاهد گردش چرخ صنعت در شهرک‌های صنعتی استان تهران و افزایش ظرفیت ایجاد اشتغال هستیم.

جشن جهش تولید به وسعت شهرک‌های صنعتی استان تهران

بزرگترین طرح تامین آب شهرک‌های صنعتی جنوب شرق تهران با سرمایه‌گذاری ۲۴ میلیارد تومان و ظرفیت ۴.۹ میلیون متر مکعب در سال معادل ۱۵۶ لیتر بر ثانیه، با هدف تامین آب پایدار در شهرک صنعتی عباس آباد به صورت ویدئو کنفراسی به دستور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

طرحی که از سال ۱۳۹۱ شروع شده بود و بعد از هفت سال معطلی و با پیشرفت ۱۰ درصدی به یکباره با پیگیری های صنعتگران و دستتگاه های متولی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید طی امسال به بهره برداری رسید و روز گذشته افتتاح شد.

طرح خط انتقال از سد ماملو در شرق تهران و در مجاورت منطقه نظامی پارچین و محل تقاطع رودخانه های جاجرود و دماوند به صنایع پایین دست به طول ۱۶.۵ کیلومتر با هدف رفع نیاز صنایع شرق و جنوب شرق تهران به میزان هفت میلیون متر مکعب (۳۰۰ لیتر در ثانیه) در سال اجرایی شد.

انتقال آب سد ماملو به مناطق جنوبی شهرستان پاکدشت، آب پایدار مورد نیاز فعلی و آتی معادن شن و ماسه مستقر در منطقه، شهرک صنعتی عباس آباد و نیروگاه های تولید برق شاهد و دماوند (شهدای پاکدشت) را تامین کرد.

طرح تامین آبی که به گفته صابر پرنیان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران، از مطالبات اصلی صنعت‌گران شهرک صنعتی عباس آباد، در ۲ دهه اخیر بود و با بهره‌برداری از آن زمینه تثبیت اشتغال ٣٠ هزار نفر را فراهم کرد و بار دیگر چرخه تولید را به صدا درآورد.

طرحی که اگر با موفقیت به بهره برداری نمی رسید در فصل تابستان و با تنش آبی ٩٠٠ واحد صنعتی شهرک صنعتی عباس آباد را به تعطیلی می کشاند.

یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز بهره‌برداری از طرح انتقال آب سد ماملو به شهرک صنعتی عبس آباد را استقرار و استمرار فعالیت صنایع در شهرک‌های صنعتی در جنوب شرق استان تهران و توسعه شهرک ها عنوان کرده و گفته است: سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران زیرساخت اجرای این طرح مهم را فراهم کرده تا با تلاش و همت شرکت آب منطقه‌ای، سازمان برنامه و بودجه و همکاری شهرک‌های صنعتی، اعتبار ۵۴ میلیارد تومانی مورد نیاز اجرای این طرح فراهم و شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

تأمین آب و برق به عنوان دو زیرساخت مهم در توسعه فعالیت‌های تولیدی، نیاز اصلی و اولیه حوزه صنعت است که می‌توان آینده صنعت و تولید را تحت تأثیر خود قرار دهد.

تامین آبی که نه تنها به رونق تولید در شهرک های صنعتی جنوب شرق تهران کمک کرد بلکه سفره های زیرزمینی را جان دوباره بخشید به گفته یوسف رضاپور، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای تهران، با افتتاح فاز نخست خط انتقال آب از سد مخزنی ماملو به صنایع پایین دست پاکدشت، میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی کاهش یافته و سطح تراز آبخوان ها و سفره ها افزایش می یابد.

حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان به این جا ختم نمی شود بلکه بر اساس گفته حشمت اله عسکری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران دغدغه تولید کنندگان باید تنها رونق و جهش تولید باشد بلکه تامین زیرساخت ها وظیفه و تکلیف دولت است که این امر با همکاری نهادهای مربوطه پیگیری می شود.

دستگاه هایی از جمله شرکت آب منطقه ای استان تهران، شرکت برق منطقه ای تهران و شرکت شهرک های صنعتی از مهمترین نهادها در تامین زیرساخت های آب و برق هستند تا با دستان توانمند یاری گر صنعتگران و تولیدکنندگان باشند.

تامین زیرساخت ها به توسعه سرمایه گذاری و رغبت بخش خصوصی در جهش تولید نیز کمک می کند در این باره معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران از ایجاد و توسعه شهرک های وسیع صنعتی در استان تهران و به ویژه در شهرستان های آن از جمله ملارد و شهریار خبر داد.

حشمت اله عسکری روز دوم دی ماه همزمان با سی و سومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، و آیین بهره برداری از طرح های آب و برق گفته است: توسعه شهرک های نشانگر سرمایه گذاری و جهش تولید در این استان است در همین راستا برای توسعه شهرک های صنعتی جنوب شرق تهران زمینه الحاق ۲۵۰ هکتار زمین در حال انجام است.

این مقام مسئول نیز از حمایت های شخص استاندار تهران و نگاه ویژه اش به موضوع رونق تولید و توسعه شهرک های صنعتی با رفع موانع و ایجاد راه های دسترسی گفت که باید شهرک صنعتی عباس آباد به عنوان قلب تپنده تولید استان تهران شناخته شود.

آمارهایی از رشد فزاینده تولید در بخش های مختلف ارائه شد که در این باره معاون امور اقتصادی استاندار گفته است: در ۶ ماه اول امسال صدور ۱۴۳ درصد رشد جواز تاسیس در بخش صنعتی، ۳۵ درصد در بخش کشاورزی، ۲۵ درصد در بخش گردشگری داشته ایم که این امر نشانگر سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی است.

این ها تنها گوشه ای از جهش تولید است طرح هایی با هدف اشتغالزایی و تامین زیرساخت ها احداث می شود در حوزه برق روز گذشته ۲۳ طرح انتقال، توزیع و تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای تهران با اعتباری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان با همکاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید.

شرکت برق منطقه ای تهران نقش تامین برق در سه استان تهران، البرز و قم را بر عهده دارد در همین راستا احداث هشت نیروگاه تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای تهران با ظرفیت ۴۳.۵ مگابایت تولید و اعتبار۲۶۱ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسید.

همچنین ۱۵ طرح توسعه ای در حوزه برق به استان تهران و پنج طرح به استان البرز اختصاص یافت که مهمترین این طرح ها می توان به یک پست ۶۳ کیلوولت مهستان در هشتگرد ویژه تامین برق ۲۰ هزار واحد مسکن مهر و یک نیروگاه دیجی در شهرک صنعتی چرمشهر ورامین اشاره کرد.

به گفته آرش کردی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با بهره برداری از ۲۳ طرح برقی، ۴۰۰ مگاولت به ظرفیت شبکه برق منطقه ای تهران اضافه شد.

یکی دیگر از طرح های برقی استان تهران به بهره برداری از نیروگاه ۱۲ مگاواتی گازی شهرستان ورامین مستقر در شهرک صنعتی سالاریه با اعتبار ۴۶ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی باز می گردد که در این باره «مسلم حاجی مزدرانی» رئیس شرکت توزیع برق منطقه‌ای ورامین به خبرنگار ایرنا گفته است که این نیروگاه دومین نیروگاه گازی ۱۲ مگاواتی شهرستان ورامین است که با بهره برداری آن بخشی از نیاز برق شهرستان به ویژه در اوج مصرف تابستان برطرف می‌شود و نقش مهمی در تأمین انرژی ۲ شهرک صنعتی سالاریه و چرمشهر ایفا می‌کند.

افتتاح از طرح های صنعت آب و برق در سی و سومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با بهره برداری از ۲۸ پروژه صنعت آب و برق با اعتبار ۵۵۳ میلیارد تومان در دو استان تهران و گیلان رقم خورد که از این ۲۸ طرح، ۲۵ طرح سهم استان تهران بود.

وزیر نیرو در زمان راه اندازی پویش هرهفته#الف_ب_ایران به مردم قول داده بود تاپایان سال هر هفته از پروژه های مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور رونمایی کند. در قالب این پویش مقرر است از ۲۵۰ پروژه مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان بهره برداری شود.

وعده هایی که محقق می شود تا نشان دهد قطار سازندگی دولت «تدبیر و امید» بر روی ریل صبر و استقامت با پشت سر گذاشتن تمام مشکلات سخت تحریمی و به دنبال ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش صنعت و در نهایت جهش تولید و اشتغال زایی است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها