کمبود مدرسه، کلانتری و حمل نقل عمومی ابرچالش‌های منطقه ۲۲ پایتخت

موضوع مشکلات منطقه ۲۲ پایتخت روی میز اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت و بنابر گفته رابط شورایاری، کمبود مدرسه دولتی، حمل و نقل عمومی و کلانتری ابرچالش های غربی ترین منطقه شهر است.

کمبود مدرسه، کلانتری و حمل نقل عمومی ابرچالش‌های منطقه ۲۲ پایتخت

شورایاران بازوان اعضای شورای شهر در محلات تهران هستند و از این رو رابطان هیات رئیسه مناطق ۲۲گانه شهرداری با حضور در صحن شورای شهر مشکلات و البته فرصت های توسعه مناطق و محلات خود را بازگو کرده تا اعضای شورای شهر درجریان خواست واقعی شهروندان قرار گیرند و با تصمیمات خود این مشکلات را رفع کنند.

براین اساس اصغر قدیمی، رابط منطقه ۲۲ در دویست و سی و پنجمین جلسه شورای پنجم شهر تهران حضور یافت و با گلایه از مدیریت شهری منطقه گزارش مفصلی را در صحن شورای اسلامی شهر تهران قرائت کرد.

وی گفت: منطقه ۲۲ دارای ۴ ناحیه، ۱۲ محله و ۲۸ شهرک در ۶۲۰۰ هکتار است و ۳۵۰ هزار نفر در این منطقه پایتخت ساکن هستند.

دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاران منطقه ۲۲ درباره فرصت های این منطقه نیز گفت: پارک جنگلی چیتگر، بوستان جوانمردان، دریاچه شهدای خلیج فارس، آبشار تهران، روستای وردیج، خرگوش دره و پارک جنگلی لتمان کن به عنوان منابع ارزشمند و بستر اولیه توسعه گردشگری در این منطقه است.

وی همچنین وجود ۵۶ کیلومتر معابر اصلی و شریان های بزرگراهی عمدتا نوساز با دسترسی آسان و حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوس و تاکسی و وجود رشته های متعدد از قنوات و آبهای زیر سطحی را دیگر فرصت منطقه دانست.

به گفته قدیمی، وجود مراکز متعدد خرید و خدمت از جمله بازار بزرگ ایرانیان، مرکز خرید طوبی، تهران مال، رزمال، مالامال و باملند فرصت های ویژه ای برای اقتصاد منطقه است.

وی افزود: همچنین وجود زمین های بایر در منطقه ۲۲ برای کاشت درخت و تبدیل آنها به جنگلزار می تواند در جهت کاهش آلودگی هوا و کمک به محیط زیست، فرصت استثنایی برای حفاظت از محیط زیست تهران فراهم کند.

قدیمی در بخش دیگری از سخنانش به سه مشکل بزرگ منطقه ۲۲ اشاره کرد و گفت: اهالی این منطقه از نبود مدرسه دولتی و رشد قارچ گونه مدارس غیر انتفاعی، عمل نکردن شرکت های انبوه ساز به تعهداتشان نسبت به مسائل رفاهی شهروندان و کمبود کلانتری با توجه به وجود نقاط متعدد بی دفاع شهری رنج می برند.

رابط شورایاران منطقه ۲۲ ادامه داد: متاسفانه این مشکلات در طول سالیان قبل و با توجه به توسعه منطقه ایجاد شده و نیازمندیم این مشکلات به صورت جدی در شورای شهر تهران بررسی شود.

وی تاکید کرد: ایجاد ترافیک در ایام تعطیلات در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس، کمبود سرانه های فرهنگی و ورزشی، قطع درختان و عدم آبرسانی به موقع به فضای سبز پارک چیتگر، از بین رفتن فضای سبز در بوستان های منطقه، عدم برخورداری آب شرب منطقه از استانداردهای لازم و بوی بد فاضلاب که از ضلع شمالی اتوبان خرازی سرازیر می شود از دیگر مشکلات منطقه ۲۲ تهران است.

به گفته قدیمی، شهروندان منطقه ۲۲ از تعامل نکردن شهرداری منطقه با شورایاران، نبود سرای محله و درمانگاه و پارکینگ کافی، یک طرفه بودن زیر گذر اتوبان تهران - کرج، آسفالت نامناسب معابر، مسدود بودن مسیر ضلع شرق به غرب خیابان شهیدان وفایب، بوی بد فاضلاب بلوار کاشان، تاریکی بوستان و وجود سگ های ولگرد گلایه دارند.

وی همچنین در ارتباط با اقدامات شورایاران منطقه در مقابله با کرونا گزارشی را در صحن شورای اسلامی شهر تهران قرائت و از همکاری نکردن شهرداری در این زمینه گلایه کرد.

تبدیل دریاچه چیتگر به حوض برج های منطقه ۲۲

احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع سخنان رابط شورایاری منطقه ۲۲ تهران گفت: دریاچه چیتگر دیگر نقشی در تصفیه هوای پایتخت ندارد و به حوض برج‌های اطراف تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ساخت و سازها در این منطقه قرار بود لویزان در شرق و چیتگر در غرب و دریاچه باعث تصفیه هوای پایتخت شوند، اما این طرح فراموش شده و دریاچه شهدای خلیج فارس به حوض برج‌های اطراف تبدیل شده است.

این عضو شورا انتقاد کرد: در دوران نجفی شهردار وقت ساخت یک برج که کاملا دریاچه را محصور می‌کرد متوقف شد اما حال باز ساخت وساز آن آغاز شده و عملا دریاچه دیگر نقشی در تصفیه هوا ندارد.

وی افزود: ساخت و ساز انجام می‌شود و بعد به ما می‌گویند که به آنها پایان کار بدهیم؛ این در حالی است که شهرداری بر روند ساخت و ساز نظارتی ندارد.

به گفته مسجد جامعی، ۲۵ درصد زمین‌های این منطقه در اختیار پادگان‌های نظامی بود و حالا شهرک سازی در آن انجام شده است.

وی افزود: از سوی دیگر قرار بود باغ گیاه شناسی تا پای کوه برود اما حالا متاسفانه زمین‌هایش تصرف شده است.

این عضو شورا انتقاد کرد: برای پروژه آبشار در این منطقه هزینه‌های زیادی شده اما گوشی تلفن همراه در این منطقه آنتن نمی‌دهد و دیگر خبری از پروژه آبشار نیست.

وی تصریح کرد: بخشی از بوی نامطبوع اطراف دریاچه به دلیل برخی گونه‌های موجود در دریاچه بود که هزینه‌های زیادی برای تصفیه آب آن صرف شد که به نظر می‌رسد می‌توانیم از گونه‌های دیگر استفاده کنیم.

مسجد جامعی به پروژه هزار و یک شهر نیز اشاره و تصریح کرد: مطالعات زیادی درباره این پروژه تفریحی شده و به نظر می‌رسد باید به زودی در مورد نحوه ادامه این پروژه گزارشی ارائه شود.

از سوی دیگر شهربانو امانی دیگر عضو شورای شهر نیز درباره منطقه ۲۲ تهران گفت:مصوبات متعدد شورای عالی شهرسازی و معماری برای اتخاذ رویکرد TOD در برنامه ریزی شهری وجود دارد اما باز هم شاهد رشد افقی شهر تهران در سمت غرب هستیم این نوع از توسعه هزینه های سنگینی در حوزه انتقال زیرساخت ها و توسعه حمل و نقل عمومی به مدیریت شهری تحمیل می کند.

معضلات شهرک مروارید

زهرا نژاد بهرام دیگر عضو شورا نیز گفت: یکی از معضلات منطقه ۲۲ تهران شهرک مروارید با ۲۵ بلوک ۲۵ طبقه است که فاقد سرانه‌های شهرسازی و شهری است.

وی ادامه داد: قرار بود در این زمین به شیوه ۳۰ - ۷۰ درصد ساخت و ساز انجام شود اما متاسفانه شهرداری سهم ۷۰ درصدی خود را نیز به جای آن که صرف سرانه کنند، فروخته است.

نژادبهرام با بیان این که خوشبختانه طرح توسعه دانشگاه علامه طباطبایی که با خرید زمین‌های دهکده المپیک در حال پیشروی بود متوقف شد، گفت: این طرح توسعه نه پیشنهاد و نه طرح مصوب داشت که با کمک شهردار منطقه جلوی آن گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: با کمک شورای شهر و ایجاد تصفیه خانه" خرگوش دره" مشکل فاضلاب و بوی نامطبوع این منطقه رفع می شود.

ثبت ۵۰ هزار سفر آموزشی از منطقه ۲۲ به ۵ تهران

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از استماع گزارش شورایاری منطقه ۲۲ در صحن شورا گفت: جمعیت ساکن این منطقه ۲۰۰ هزار نفر است اما با توجه به برج‌های در حال ساخت پتانسیل جمعیت پذیری به ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد و این در حالی است که این منطقه سرانه خدماتی درستی ندارد.

وی ادامه داد: سرانه آموزشی در منطقه ۲۲ بسیار پایین است به گونه‌ای که روزانه ۵۰ هزار سفر آموزشی از منطقه ۲۲ به ۵ انجام می‌شود.

به گفته فراهانی، مسئله آب منطقه ۲۲ به حالت بحرانی رسیده بود که خوشبختانه احداث تصفیه خانه به مبلغ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید و این مسئله حل می‌شود اما فقط مشکل منطقه ۲۲ آب نیست چرا که برق و سایر سرانه‌ها نیز با مشکلاتی مواجه است.

جایگاه نهادهای شورایی و انتخابی متزلزل شده است

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در فرایند بررسی مسائل منطقه ۲۲ با حضور شورایاران در صحن شورای شهر گفت: جایگاه نهادهای شورایی و انتخابی متزلزل شده است و قرار نبود شورایاران این دوره از فرایند تصمیم گیری های غیر مالی هم حذف شوند.

محمد سالاری با انتقاد از مشارکت ندادن شورایاران در تصمیم گیری ها نسبت به تنزل جایگاه نهادهای شورایی و نهادهای انتخابی ابراز نگرانی کرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله طالقانی به عنوان احیاگر اندیشه شورایی گفت: این روزها پس از گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، نهادهای شورایی و نهادهای انتخابی جایگاه بسیار نگران کننده ای دارند و با توجه به مجموعه طرح هایی که اکنون در مجلس مطرح است، این جایگاه متزلزل تر هم می شود، یکی از نمونه های بارز آن نیز رای دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی شناختن فعالیت شورایاری ها با ۵ دوره سابقه است.

وی در ادامه با اشاره به مسائل با ارزشی که در طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ آمده است، بیان کرد: جهت استفاده از ظرفیت های باقی مانده این منطقه در تامین سرانه های خدماتی به عنوان اولین مشکل و چالش منطقه ۲۲، برای اولین بار در نظام تصمیم گیری مدیریت شهری، بانک زمین خدمات عمومی را در طرح تفصیلی منطفه ۲۲ تصویب کردیم، به این مفهوم که همه اراضی باز باقی مانده که در طرح تفصیلی برای تامین سرانه ها در نظر گرفته شده باید بصورت لیست در بانک زمین خدمات عمومی تجمیع و برای تامین سرانه های خدماتی بکار برده شوند و اگر در محله ای سرانه ها کافی بود از طریق تهاتر در محله با سرانه کمتر استفاده شود و از شهردار منطقه میخواهم این موضوع را مجدانه پیگیری کنند.

سالاری با تشکر از احیای سند هزار و یک شهر ادامه داد: مدیریت شهری دوره پنجم در راستای بازپس‌گیری املاک و اراضی شهر، سند هزارو یک شهر را احیا کرد و بزودی سند آن قطعی می شود.

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از طولانی شدن فرایند انتخاب مدیران محله و چالش های موجود در این خصوص اظهار داشت: درست است که با پیشنهاد من و تصویب شورای شهر تهران اختیارات مالی شورایاران حذف شد و اکنون خود شورایاران نیز از این تصمیم رضایت دارند اما این موضوع به مفهوم عدم مشارکت آن ها در تصمیم گیری ها نیست و نباید آن رویکرد های تحکمی و تصمیم گیری در اتاق های دربسته که همواره مورد انتقاد ما بوده ادامه پیدا کند و این موضوع باید سریعا حل شود.

وی از معاونت فرهنگی واجتماعی شهرداری خواست از اضافه کردن شرط و شروط های آنچنانی که در انتخاب مدیران معقول نیست، از مشارکت ندادن شورایاران در تصمیم گیری ها پرهیز کنند.

سالاری تصریح: مگر ما چقدر زمان داریم که انتخاب مدیر محله ماه ها طول می کشد و این همه چالش و حاشیه ایجاد می کنید.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها