آئین سنتی بنی اسد در پیشوا اجرا شد

با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، آئین سنتی بنی اسد همزمان با سومین روز از شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شهرستان پیشوا برگزار شد.

آئین سنتی بنی اسد در پیشوا اجرا شد

مردم شهرستان پیشوا روز سه‌شنبه در آئینی ۵۰۰ ساله، همزمان با دومین روز شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان، در مراسمی که در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده، شرکت کرده و با بازسازی واقعه تاریخی جمع آوری و تدفین پیکر شهدای دشت کربلا، به عزاداری می‌پردازند.

بنی اسد، همان طایفه‌ای هستند که پس از قیام عاشورا، در کربلا حضور پیدا کرده و بدن پاک و مطهر شهدا را جمع‌آوری کرده و به خاک سپردند.

همه ساله این آئین مذهبی با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع)؛ فرزند بلافصل هفتمین اما شعیان حضرت امام موسی کاظم(ع) برپا می‌گردید ولی شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده در جلوگیری از ازدحام جمعیت باعث شد تا این مراسم بدون حضور مردم برگزار شود.

درب‌های صحن مطهر امامزاده جعفربن‌موسی‌الکاظم(ع) از ساعات نخستین روز به روی مردم بسته شد تا ازدحام جمعیت در این مکان مقدس انجام نشود و تنها خبرنگاران اجازه حضور در این مکان مقدس را پیدا کردند.

در این مراسم ، تعداد زیادی از هنرمندان شهرستان پیشوا در حالی که لباس‌های عربی به تن داشته، تابوت‌هایی که بر روی آن ها اسامی شهدای دشت کربلا نوشته شده را حمل کردند.
مداحان اهل بیت عصمت و طهارت نیز با سردادن نوحه و شعرهای مذهبی در غم جانکاه شهدای مظلوم کربلا، با کاروان اسرای دشت کربلا همنوا شدند.

مراسم بنی اسد در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، سرآغاز قیام کفن پوشان دشت ورامین است که در آن، مردم عزادار با شنیدن خبر دستگیری امام خمینی(ع)، کفن بر تن کرده و پای پیاده به سمت تهران به راه افتادند و در پل باقرآباد به دست عوامل ستم شاهی، به خاک و خون کشیده شدند.

شهرستان پیشوا با بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها