طرز تهیه سبزه منداب یا شابانک

طرز تهیه سبزه منداب یا شابانک

سبزه منداب یا شابانک یکی از زیباترین و ظریف ترین انواع سبزه نوروز است که با استفاده از بذر منداب تهیه میشود. با طرز تهیه سبزه منداب آشنا شوید.

از آغاز كشاورزي تاكنون، انسان هزاران گونه گياهي را به منظور مصارف غذايي مورد استفاده قرار داده و امروزه از ميان تمام گونه‌هاي اهلي شده فقط پنجاه گونه در سطح وسيع كشت مي‌شوند كه از اين تعداد، چهارگونه بيش از نيمي از نيازهاي غذايي مردم جهان را تشكيل مي‌دهند.
بسياري از گياهان بومي كه براي اقشار كم‌درآمد و ضعيف جامعه از اهميت زيادي برخوردار بودند در حال حاضر به‌دست فراموشي سپرده شده يا درآينده نزديك به فراموشي سپرده خواهند شد.
منداب يك گياه روغني است كه وضعيت سطح زيركشت اين گياه گوياي آن است كه در سال 1367 در كشور حدود 1633 هكتار منداب كشت مي‌شده و اين در حالي است كه در سال هاي اخير سطح اين گياه به 99هكتار كاهش يافته كه نشان دهنده ركود 94 درصدي سطح زيركشت آن است. با توجه به گياهان روغني رقيب به نظر مي‌رسد كه يكي از گياهان فراموش شده كشور منداب باشد.

منداب چیست؟

مَنداب، شابانک یا جرجیر یک گیاه خوراکی یک‌ساله و بومی مناطق مدیترانه، از مراکش و پرتغال تا لبنان و ترکیه و ایران (روستای خورند از توابع شهرستان راور استان کرمان) است. منداب در ایران معمولا به صورت هرز در کشتزارها می‌روید. این گیاه سرمادوست و بلندروز است و مانند گندم دارای انواع پاییزه و بهاره است.
از شابانک یا منداب در تهیه سالاد استفاده می‌شود. منداب دارای ویتامین ث زیاد و هم‌چنین نیترات زیاد است و به این خاطر نباید روزانه مقادیر زیادی از آن را خورد زیرا ممکن است از میزان نیترات مجاز برای بدن بگذرد. این گیاه در ایران در بلوچستان و نواحی اطراف دریای خزر یافت می‌شود و در برخی کشتزارهای کرمانشاه، آذربایجان، اهواز، بوشهر، تهران، یزد و جندق نیز می‌روید. در قدیم در فارسی، شابانک را کک کوج هم می‌نامیدند و بدن شترهای دچارشده به جرب را با آن چرب می‌کردند.
یکی دیگر از موارد استفاده از منداب، استفاده از بذر آن در کاشت سبزه عید است. سبزه منداب یکی از زیباترین انواع سبزه عید است که برگ‌های ریز ظریفی دارد و معمولا آن را به همراه خرفه می‌کارند.
قبلا نحوه کاشت و سبز کردن را به شما آموزش دادیم این بار اما قصد داریم طرز تهیه سبزه منداب را به شما آموزش دهیم تا هنوز فرصت باقی است، این سبزه زیبا را برای عید 96 سبز کنید. با این آموزش همراه باشید.
طرز تهیه سبزه منداب، کاشت سبزه منداب و خرفه، سبز کردن سبزه منداب، نام دیگر منداب

طرز تهیه سبزه منداب:

برای سبزکردن سبزه منداب ، ابتدا بذر منداب را به مدت 4 ساعت خیس کنید تا حالت لیز پیدا کرده و لعاب بدهد. یک ظرف چهارگوش را برای سبز کردن سبزه انتخاب کنید و سطح آن را کامل با پنبه بپوشانید و با نخ قرقره پنبه را به ظرف فیکس کنید. با آب پاش سطح ظرف را خیس کرده و شروع به ریختن بذر روی سطح کار کنید. سطح ظرف را با انگشت صاف کنید به طوری که فقط یک لایه بذر باقی بماند و روی هم انبار نشوند. روی ظرف را با کیسه نایلونی بپوشانید و روزی سه بار با آب پاش آب پاشی کنید تا وقتی که جوانه بزند. وقتی بذرها جوانه زدند، کیسه را بردارید و ظرف را در معرض نور قرار دهید. بذر منداب خیلی زود رشد می‌کند و تقریبا زمان زیادی برای رسیدن به اندازه دل‌خواه نیاز ندارد. مدت زمان رشد بذر منداب بین 4 تا 6 روز است.
امیدواریم از این آموزش استفاده کرده و این سبزه زیبا را برای عید 96 تهیه کنید و از داشتن یک سبزه متفاوت لذت ببرید.

منبع: ستاره

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها