علی آبادکتول؛ بهشت اکوتوریسم ایران

علی‌آبادکتول با برخورداری از آب و هوای مناسب، طبیعت بکر و متنوع، آبشارهای منحصر به‌فرد و آثار تاریخی و باستانی متعدد یکی از مقاصد اصلی گردشگران نوروزی است و تاریخ و آداب و رسوم دیرپای این شهر با هزاران رمز و راز و شگفتی مورد توجه مسافران قرار دارد.

علی آبادکتول؛ بهشت اکوتوریسم ایران

علی آباد کتول با کوههای جنگلی سرسبز، مردمان اصیل، فرهنگ غنی و آبشارهای منحصر به‌فرد، گردشگران را برای لذت بردن از تعطیلات نوروزی فرامی‌خواند.

روستای تاریخی چینو، میراثدار تپه باستانی ۷ هزار ساله

روستای چینو با زیبایی بکر، معماری جذاب سنتی، ویژگی منحصر به فرد طبیعت و ظرافت خانه هایش میراث دار معماری سنتی کهن روستانشینان است.

تپه باستانی چینو در نزدیکی روستایی به همین نام، جلوه ای ماندگار از تمدن هزاران ساله این منطقه، یکی از ظرفیت های این روستا برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است که شکوه و قدمت ۷ هزار ساله خود را به رخ بازدیدکنندگان می کشد.

این تپه باستانی با وسعتی حدود سه هکتار در نزدیک بافت قدیمی روستا واقع شده و با توجه به اشارات تاریخی و برداشت‌های اولیه محققان علوم تاریخ و باستان شناسی در برگیرنده آثاری از دوره اشکانی و نوسنگی است.

1

کبودوال تنها آبشار تمام خزه ای ایران؛ نگین گردشگری علی آباد کتول

کبودوال تنها آبشار خزه‌ای ایران است که با مجموعه ۶ آبشار کوچکتر در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول، دامنه کوه هارون و در عمق دره ای که جنگل های انبوهی آن را پوشانده قرار داشته قرار دارد.

برای رسیدن به این آبشار ۱۲ متری باید از سنگ فرش های پلکانی همانند قلعه رودخان گیلان، مسیری سرسبز، جنگل هیرکانی و رودخانه ای زلال گذر کرد که زمزمه آبش در فضای آرام و سکوت جنگل آرامشی خاص به انسان می بخشد.

این منطقه درایام مختلف سال گردشگران و علاقه مندان به طبیعت را به سوی خود می کشاند و کمتر مسافری به استان گلستان و علی آبادکتول سفر می کند که بدون دیدن زیبایی ها و آرامش کبودوال از آن خارج شود.

آبشار زیبا و تمام خزه ای کبودوال شهرتی جهانی دارد و در کنار کوه های پوشیده از درختان سر به فلک کشیده و آسمان خراش های طبیعی قرار گرفته است.

موزه تاریخ طبیعی کبودوال

موزه تاریخ طبیعی کبودوال کار خود را در سال ۱۳۸۲ با الگوگیری از موزه های اروپا، در دل زیبایی های جنگل سرسبز کبودوال آغاز کرد و یکی از پرجاذبه ترین مکان ها برای گردشگران تاریخ طبیعی است.

در این موزه انواع زیستگاه‌های آبی، خشکی، تالابی، کوهستانی و استپی استان نمایش داده می شود و همچنین در کنار نمونه‌های گیاهی منطقه غرفه های پرندگان، پستاندارن، حشرات، صدف‌ها،کانی‌ها،فسیل‌ها و خزندگان مورد بازدیدعلاقه مندان قرار می گیرد.

2

صنایع دستی منطقه کتول

صنایع دستی بومی و محلی علی آبادکتول مانند نواربافی کتول، البسه محلی و دوتار کتول قدمت دیرینه ای دارد که مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

صنایع‌دستی این شهرستان بازتابی از تمدن و فرهنگ مردمش بوده و دست‌ساخته‌هایی که تجلی تعامل با طبیعت زیبای پیرامون منطقه است، پیشینه تاریخی مردمش را انعکاس می دهد.

بخش قابل توجهی از گردشگران مختلف علاوه بر حضور پررنگ در بازار شهرستان علی آبادکتول، محبوبیت و شناخت خوبی نسبت به صنایع‌دستی شهرستان داشته واستقبال خوبی در خرید محصولات دارند.

امامزاده ها و اماکن زیارتی

بقعه مبارک امامزاده جعفربن زین العابدین (ع) که فرزند بلافاصل حضرت سجاد است در نزدیکی روستای ییلاقی و مصفای گنو قرار داشته و امکانات رفاهی و زائرسرا مختص گردشگران حاضر در این مکان تاریخی و زیارتی دارد.

امامزاده عبدالله ابن موسی ابن جعفر (ع) در شمال روستای معصوم آباد فندرسک، امامزاده خالدبن عون موسی بن جعفر (ع) در جنوب روستای برفتان، امامزاده شیخان در دهنه محمدآباد کتول از جمله بقاع متبرکه علی‌آبادکتول است که همواره مسافران بسیاری از نقاط مختلف کشور برای زیارت در آن حضور می یابند.

3

موسیقی کتول

موسیقی غنی و متنوع سنتی کتول در این شهرستان سابقه‌ای دیرینه داشته و به حدود ۷ هزار سال پیش باز می‌گردد که به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگ و هنر اقوام کتول مقصد بسیاری از گردشگران است.

گردشگران بسیاری جذب شنیدن موسیقی محلی و سنتی کتول می شوند چرا که این موسیقی را بازتاب پیشینه تاریخی و نمایش عناصر زنده و ملموس طبیعت، کوه و جنگل های بکر، سرسبز و زیبای علی آبادکتول می‌دانند.

تفجرگاه تاریخی روستای سیاه رودبار علی آبادکتول

روستایی در منطقه جنگلی سیاه رودبار با خانه های قدیمی خشتی، گلی با سقف های چوبی بسیار باصفا و روی تپه سرسبزی شکل گرفته و درختان اطرافش را پوشانده اند این منطقه به خاطر جنگل های بکر منطقه ای ایده آل برای سفر است.

درختان زیبا و قدیمی سرخدار سیاه رودبار به عنوان مهمترین ذخیره گاه انجیلی و عروس جنگل های هیرکانی بوده که افراد بسیاری مایل به حضور در این مکان هستند و یکی از قابلیت های ویژه این منطقه، چشمه آب شور با املاحی سرخ رنگ است.

سیاه رودبار از توابع شهرستان علی آباد کتول به عنوان دهکده صنایع دستی ثبت ملی شده و تقریبا تمامی بانوان روستا در کار تولید صنایع دستی بومی هستند. بافتن پارچه های رنگارنگ، نوار بافی، لاک تراشی، سوزن دوزی و ساخت عاروسک و عاروس کله (عروسک‌های بومی سیاه رودبار) از مهمترین تولیدات آنان است.

4

رئیس میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری علی آبادکتول گفت: این شهرستان از نظر پتانسیل های گردشگری جاذبه های بسیار ویژه ای دارد.

ناصر احمدی افزود: گ ۷۷ روستای بکر و زیبای علی‌آبادکتول در دو دهنه محمدآباد و دهنه زرین گل، سالانه مورد استقبال گردشگران بسیاری قرار می گیرد که حدود ۱۸ بومگردی، ۲۰۰ خانه مسافر و ۲مهمان پذیر برای اسکان این مسافران و استفاده آنها از ظرفیت های گردشگری شهرستان و روستاهای اطراف مهیا و آماده پذیرایی هستند.

وی بیان کرد: آبشارهای متعدد این شهرستان و به ویژه آبشارکبودوال، سایت پروازی روستای ریگ چشمه، موزه حیات وحش تاریخ طبیعی شهرستان، بازارچه بانوان، بازارچه محمدآبادکتول، ۹۳ آثار ثبت ملی بناها و محوطه های تاریخی میزبان گردشگران داخلی و خارجی خواهند بود.

احمدی افزود: ۲ هزار هنرمند در شهرستان مشغول به فعالیت در حوزه صنایع دستی و گردشگری هستند که آثار آنها مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها