گلایه‌های هنرمند سفالگری از سیاست‌های جشنواره صنایع دستی و تجسمی فجر

نریمانی گفت: کیفیت پایین آثار در جشنواره صنایع دستی و تجسمی فجر باعث شده فارغ التحصیلان هنر رغبتی برای ارسال آثار خود نداشته باشند.

گلایه‌های هنرمند سفالگری از سیاست‌های جشنواره صنایع دستی و تجسمی فجر

رضا نریمانی متولد 1363 دارای مدرک کارشناسی ارشد طراحی و تولید صنایع دستی است. برادر بزرگ او معمار است و خانواده‌ای هنرمند دارد، به همین دلیل آشنایی رضا با هنر از دوران کودکی، منجر به ورودش به این عرصه در بزرگسالی شد. در نتیجه در دهه 80 در رشته عکاسی دانشگاه هنر پذیرفته شده و ادامه تحصیل می‌دهد.

رضا نریمانی در حال حاضر به همراه همسرش پریسا حسن‌پور در کارگاه سفال و سرامیک خود مشغول تولید آثار حجمی برای بازار هستند و قرار است که تا یک سال آینده از طریق این رشته هنری اشتغال زایی کنند و چندین جوان دیگر را هم مشغول ‌به کار کنند.

نریمانی درباره گرایش خود و همسرش به حوزه صنایع دستی گفت: در دوران دانشگاه زمانی که عکاسی می‌خواندم، به طور ناخودآگاه به سمت آثار سفال و سرامیک کشیده می‌شدم. رشته تحصیلی همسرم اقتصاد است، سفالگری را در انجمن سفالگران و کلاس‌های آزاد آموخته و در حال حاضر همکار و همراه من است.

وی در ادامه ضمن اشاره به حضور و پذیرفته شدن اثرش در دوره‌های پیشین جشنواره تجسمی فجر افزود: تاکنون در نمایشگاه‌های گروهی جشنواره‌ها بارها شرکت کرذه‌ام و به تازگی در صدد برگزاری نمایشگاه مشترک با همسرم هستم.

این هنرمند جوان با بیان اینکه در چند سال اخیر استقبال جامعه از ظروف سفالی بهتر شده است گفت: وقتی به خیابان انقلاب، ولیعصر و... می‌رویم، می‌بینیم که تعداد فروشگاه‌های صنایع دستی زیاد شده است و دیگر فروشگاه‌ها از جمله مغازه‌های کتابفروشی هم در ویترین خود ظروف سفالی قرار داده‌اند و برای طراحی دکورهایشان از دست ساخته‌های هنری استفاده می‌کنند. بنابراین می توان گفت این هنر تا حد زیادی در جامعه کاربردی شده است.

انجمن سفالگران تنها مغز متفکر در بحث علمی سفال و سرامیک است
نریمانی در پاسخ به اینکه در ایام نوروز می بینیم که ظروف سفالی با سطح کیفی پایین، با تعداد زیاد تولید می شوند، آیا سفارش از کیفیت کار می کاهد یا خیر؟ اظهار کرد: خیر اینطور نیست! حتی آثار فاخر هنری هم نتیجه یک خواسته هستند و مشتری دارند، اثر هنری خاص که برای دل هنرمند خلق شده باشد شاید همان مجسمه ای است که من هنرمند در کارگاه خودم تولید می‌کنم و قصد فروش آن هم ندارم. اگر کیفیت کارهایی که شما در بازار می بینید ضعیف است، به دلیل شرایط اقتصادی است که تولید کننده را مجبور می‌کند که کارها را با کیفیت پایین تولید کند.

وی در ادامه حمایت انجمن سفالگران از هنرمندان این عرصه را محدود به برگزاری کارگاه‌ها دانست و گفت: انجمن سفالگران تنها نوعی مغز متفکر در بحث علمی سفال و سرامیک است، این انجمن یکسری کارگاه ها را با سبک‌های جدید و نوین برگزار می کند تا هنرمندان داخلی با سبک های نوین آشنا شوند و حمایت خاص دیگری ندارد.

خط سیاسی جشنواره باعث رد شدن آثار فارغ التحصیلان هنر می‌شود
نریمانی که از سیاست های جشنواره صنایع دستی و تجسمی فجرگله‌مند است در سخنان خود بیان کرد: در چند سال اخیر کیفیت کارهایی که به جشنواره ارسال شد بسیار پایین بود، خیلی از دوستان و اطرافیان من که فارغ التحصیلان هنر هستند، اما رغبت ندارند که حتی سری به نمایشگاه فجر بزنند.

وی افزود: اینها نتیجه سیاست‌هایی است که پشت جشنواره است، خط سیاسی جشنواره باعث می‌شود که یک اثر را از هزاران فیلتر تخصصی و سیاسی رد کنند. سال گذشته بود که یکی از دوستانم تماس گرفت و گفت «از شما خواهش می‌کنم که در بخش سرامیکجشنواره شرکت کنید زیرا باید 150 اثر به نمایشگاه می رساندیم اما هنوز تعداد آثار به 20 عدد هم نرسیده است.» این یک فاجعه برای یک جشنواره هنری معتبر است.

نریمانی برگزاری دوسالانه سفال و سرامیک را یک رویداد مثبت و برگزار نشدن آن را امری منفی دانست و اظهار کرد: متاسفانه دوسالانه سرامیک از سال 91 دیگر برگزار نشده، هنرمندان فکر و ایده هایشان در دو سال پرورش می‌دادند و در نتیجه آثار قوی تولید می‌کردند. آثار فجر هم در سالهای نخست خوب بود اما بعدها ضعیف شد. که به نظرم لازم است در سیاست ها جشنواره تجدید نظر داشته باشند.

وی در ادامه همراهی همسرش را یک اتفاق مثبت برشمرد و گفت: من و همسرم کاملا مساوی با هم در کارها پیش می‌رویم، شاید عده‌ای می‌گویند که طلاق بین هنرمندان بیشتر است، اما رابطه من و همسرم خیلی گرم و صمیمی است و از زندگی هنری خود با وجود تمام مشکلات نهایت لذت را می بریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها