تنفس غیرطبیعی و سندرم خستگی مزمن از عوارض کووید-۱۹ حاد

محققان کالج پزشکی آیکان در مانت ساینای در مطالعه اخیر خود اظهار کرده‌اند تنفس غیرطبیعی و سندروم خستگی مزمن از علائمی هستند که ممکن است برخی افراد پس از ابتلا به کووید-۱۹ حاد آنها را تجربه کنند.

تنفس غیرطبیعی و سندرم خستگی مزمن از عوارض کووید-۱۹ حاد

به گزارش اس تی دی، محققان آمریکایی در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله "JACC: Heart Failure" منتشر شده است سندرم خستگی مزمن را یکی از علائم مبتلایان به کووید-۱۹ حاد اعلام کرده‌اند.

بسیاری از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ماهها پس از تشخیص بیماری‌شان و روند مراحل درمان همچنان علائمی مانند سندرم خستگی مزمن و سایر مشکلات تنفسی را تجربه می‌کنند. "سندرم خستگی مزمن"(Chronic fatigue syndrome) یک وضعیت پزشکی است که اغلب پس از یک بیماری ویروسی رخ می‌دهد و باعث تب، درد، خستگی طولانی مدت و افسردگی در فرد می‌شود.

بسیاری از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و حتی برخی از آنها که پس از ابتلا هرگز در بیمارستان بستری نشده‌اند، پس از بهبودی باز هم از برخی علائم ناشی از ابتلا به این بیماری رنج می‌برند. این بیماران دچار وضعیتی به نام "PASC"یا "عوارض حاد پس از عفونت کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲" شده‌اند. خستگی شدید، مشکلات شناختی، خواب بدون کیفیت و درد عضلانی همگی علائم اصلی این بیماران هستند.

در این مطالعه، محققان ۴۱ بیمار (۲۳ زن، ۱۸ مرد) در محدوده سنی ۲۳ تا ۶۹ سال را مورد بررسی قرار دادند و همه افراد تحت آزمایشات عملکرد ریوی، اشعه ایکس از قفسه سینه، سی تی اسکن از قفسه سینه و اکوکاردیوگرام قرار گرفتند. گفتنی است این بیماران به مدت سه تا ۱۵ ماه  پیش از انجام آزمایشات ورزش قلبی ریوی (CPET) مبتلا به کووید-۱۹ حاد شده بودند و همچنان از تنگی نفس غیرقابل توصیفی رنج می‌بردند.

دکتر "دونا ام مانچینی"(Donna M. Mancini) استاد بخش قلب و عروق دانشکده پزشکی آیکان در مانت ساینای و نویسنده اصلی این مطالعه گفت:افراد پس از بهبودی از کووید-۱۹ حاد ممکن است عوارضی را تجربه کنند. بسیاری از این بیماران که ما طی این مطالعه آنها را مورد بررسی قرار دادیم علائمی چون تنگی نفس داشتند. آزمایش ورزش قلبی ریوی را نیز به منظور بررسی بهتر این امر انجام دادیم که نتایج آن چندین ناهنجاری از جمله کاهش ظرفیت ورزش(reduced exercise capacity)، پاسخ تهویه‌ای بیش از حد(excessive ventilatory response) و الگوهای تنفس غیر طبیعی را نشان داد که این موارد بر فعالیت‌های عادی زندگی روزمره آنها تاثیر گذاشته بود.

با بررسی‌های بیشتر محققان دریافتند تقریبا همه بیماران(۸۸ درصد) الگوهای تنفسی غیرطبیعی که به آنها "تنفس ناکارآمد"(dysfunctional breathing) گفته می‌شود را تجربه می‌کردند. تنفس ناکارآمد به معنای تنفس سریع و کم عمق است و بیشتر در بیماران مبتلا به آسم مشاهده می‌شود. بیماران همچنین مقادیر دی‌اکسید کربن پایینی در حالت استراحت و یا در آزمایش ورزش داشتند که این امر نشان دهنده افزایش تهویه مزمن(chronic hyperventilation) است. علاوه بر این اکثر بیماران(۵۸درصد) شواهدی از اختلال گردش خون داشتند.

مانچینی گفت: دانستن این موارد مهم است زیرا این برخی از ناهنجاری‌ها ممکن است با تمرینات تنفسی یا بازآموزی(retraining) برطرف شوند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها