رئیس جمهور گرجستان قانون جنجالی «نفوذ خارجی» را وتو کرد/ سالومه زورابیشویلی، پس از اعتراضات، از تصویب قانون روس گرایانه کوتاه آمد/ گامی برای نزدیک شدن به اروپا

رییس جمهور گرجستان با وتوی قانون جنجالی نفوذ خارجی، تلاش کرد آرامش را به کشورش بازگرداند.

رئیس جمهور گرجستان قانون جنجالی «نفوذ خارجی» را وتو کرد/ سالومه زورابیشویلی، پس از اعتراضات، از تصویب قانون روس گرایانه کوتاه آمد/ گامی برای نزدیک شدن به اروپا

فرانس۲۴ نوشت: هفته گذشته قانونگذاران در گرجستان تلاش کردند با هدف دور شدن از اروپا و نزدیک شدن بیشتر به روسیه، یک قانون را علیه نهادها، موسسات و رسانه‌هایی که از خارج کمک مالی دریافت می‌کنند به تصویب برسانند. نام این قانون نفوذ خارجی بود که سروصدای زیادی در گرجستان به پا کرد و این کشور بازمانده از شوروی سابق را روزها در آشوب فرو برد. حالا رییس جمهور گرجستان این قانون را وتو کرده است.

منتقدان این قانون را شبیه به قوانین روسیه توصیف می‌کنند که برای خاموش کردن مخالفان استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: ناآرامی‌های گرجستان؛ جایی که «نسل زد» جلودار اعتراضات علیه لایحه جنجالی دولت است

سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان، روز شنبه قانون «نفوذ خارجی» را به شکل نمادین وتو کرد و گفت: «امروز من روی قانونی که در اصل روسی است و با قانون اساسی ما در تضاد است، وتو می‌کنم».

این وتو درحالی انجام شده که حزب رویای گرجستان-پیشنهاد دهنده اصلی این لایحه- به اندازه کافی قانونگذار در پارلمان دارد تا وتوی رییس جمهور را لغو کند.

بااین حال اروپا به گرجستان در مورد این قانون هشدار داده و گفته اگر این قانون تصویب شود راه رسیدن تفلیس به اروپا دورتر خواهد شد.

گفتنی است این لایحه سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌هایی را که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند ملزم می‌کند تا به عنوان نهادهایی که منافع یک قدرت خارجی را دنبال می‌کنند ثبت شوند.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • دیدگاهتان بنوزسید
    0

    و اینچنین است که همه از روس طائون برائت میجویند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها