سیستم «گنبد آهنین دریایی» که اسرائیل برای اولین بار از آن استفاده کرد، چیست؟

ارتش اسرائیل دیروز سه‌شنبه از رهگیری یک هدف هوایی در خلیج ایلات خبر داد اما آنچه در این باره در سایه عملیات مکرر رهگیری موشک‌ها و راکت‌ها از زمان آغاز حمله به نوار غزه قابل توجه و اهمیت است، بکارگیری سامانه «گنبد آهنین دریایی» برای رهگیری هدف مذکور برای اولین بار از زمان توسعه آن است.

سیستم «گنبد آهنین دریایی» که اسرائیل برای اولین بار از آن استفاده کرد، چیست؟

به گزارش العربی الجدید، بحث در مورد سیستمی است که مدل دریایی از سیستم «گنبد آهنین» به شمار می‌رود؛ گنبد آهنین سامانه‌ای است که در خشکی برای رهگیری اهداف نصب می‌شود در حالی که گنبد آهنین دریایی برای محافظت از کشتی‌ها در برابر تهدیدات مختلف در وسط دریا یا در ساحل کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: تصویر پهپادهای ایرانی برای جنگ احتمالی با اسرائیل

گنبد آهنین دریایی چیست؟

«گنبد محافظ» یا «گنبد دریایی» یا با نام بین‌المللی «C-Dome» یک سامانه پدافند هوایی است که بر روی کشتی‌های جنگی در دریا نصب می‌شود تا امکان جابجایی آن‌ نیز برای رهگیری موشک‌ها، راکت‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین را فراهم کند و از کشتی‌ها، زیرساخت‌های دریایی، سکوهای گازی و سایر تاسیسات استراتژیک دریایی در برابر حملات محافظت نماید.

سامانه دفاع موشکی «C-Dome» که روی ناوهای «ساعر ۶» نصب می‌شود، مشابه سامانه دفاع هوایی «گنبد آهنین» است. ناو جنگی «ساعر ۶» ساخت آلمان است.

از زمانی که حماس در سال ۲۰۰۷میلادی در نوار غزه به قدرت رسید و اسرائیل در معرض تهدید موشک‌های مقاومت قرار گرفت لذا صنایع پدافندی اسرائیل برای یافتن راه حلی برای این مشکل تلاش کردند.

در اواخر مارس 2011 میلادی سیستم گنبد آهنین از سوی شرکت رافائل توسعه یافت. در طول این سال‌ها، اسرائیل نیاز به توسعه نسخه دیگری از Iین سامانه برای استفاده در شرایط دریایی احساس می‌کرد.

در سال 2016 میلادی شرکت رافائل یک نسخه دریایی از گنبد آهنین به نام «C-Dome» را توسعه داد و در 18 مه اولین آزمایش عملیاتی موفقیت‌آمیز خود را انجام داد. این سامانه بر روی یک کشتی موشکی نیروی دریایی نصب شد و موفق به رهگیری موشک‌هایی شد که به حین آزمایش به طرف ناو شلیک شدند.

در طول عملیات شمشیر قدس، در ماه مه ۲۰۲۱ میلادی و جنگ اسرائیل علیه غزه که آن را «نگهبان دیوارها» نامید، این سامانه روی یک کشتی نیروی دریایی در نزدیکی سکوی گازی مقابل عسقلان مستقر شد.

آزمایش روی این سامانه در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه یافت و منجر به ثبت اولین رهگیری عملیاتی آن در ۹ آوریل ۲۰۲۴ شد، زمانی که یک هدف هوایی در نزدیکی ایلات را رهگیری کرد، هزینه شلیک هر موشک از این سامانه به گفته برخی منابع، حدود ۵۰ هزار دلار برآورد شده است.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    11

    الحمدلله رب العالمین باعث افتخاره تومنطقه ما یه قدرت اینجوری وجودداره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      خخخخخه اسرائیلی هستی؟!!! نگران نباش اول همین گنبدت را نابود می کنند بعد ساختمان هایتان را

    • M
      11

      به رفقات بگو شنا کردن یاد بگیرن

  • ناشناس
    3

    به به

  • اریو
    4

    اسراییل و کل غرب واس بدست اوردن تکنولوژی پیشرفته و اسلامی وفوق سری کرونایاب مستعان بسیار تلاش کردن

  • ناشناس
    9

    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سلاح هایی دارد که آمریکا و اروپا در خواب هم نمی بینند. موشک مستعان .زلزول.دولوت.لالیچان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      توچقدر بامزه ای بی مزه

  • علی
    4

    بله ما نباید دشمن رو دستکم بگیریم مصداق جنگ احد پیامبر (ص)

  • حسین شرافت
    2

    ۵۰ هزار دلار یا ۵۰۰هزار دلار مطمعنی درست گفتی اخه برا. هر موشک دفاع هوایی فلاخین اگر اشتباه نکرده باشم اولش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار گفته شد. ولی بعد معلوم شد هر موشکی بیش از یک میلیون دلار هزینه دارد !!!؟

  • سام
    4

    حیف که من محدودم در غیر لین صورت محوت میکردم نه روی نقشه بلکه روی زمین که اینقدر قد قد نکنی، شاید هم عملی کردم خدا را چه دیدی،

  • حسن . بیسواد.
    0

    ببینید ما که دقیقاً نمیدونیم چی به چیه ولی اسرائیلو همه میدونیم چه جانور خطر ناکیه.هیچ انسان سالم وعاقلی از اسرائیل خوشش نمیاد.پس زر مفت نزنید.

  • ناشناس
    0

    ماهم با سیستم قُمپُز آهنین دیشو کهمره سرخی رو زدیم!!

  • حامد
    0

    ادعای موفقیت پایین حمله ایران به رژیم صهیونیستی سیاست رسانه ای اسرائیل و دروغ است. آنها برای فرار از پاسخ مجبورند حمله را کم اثر و بی اهمیت جلوه دهند. مطمئن باشید میزان موفقیت خیلی بالاتر است و در آینده به آن اعتراف می کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها