همکلاسی سابق پوتین به عنوان تنها نامزد برای ریاست دیوان عالی روسیه معرفی شد

آژانس اطلاعات حقوقی و قضایی روسیه گزارش داد که یکی از همکلاسی‌های دوران دانشگاه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تنها نامزدی است که برای ریاست دیوان عالی روسیه درنظر گرفته شده است.

همکلاسی سابق پوتین به عنوان تنها نامزد برای ریاست دیوان عالی روسیه معرفی شد

ایرینا پودنوسوا، هم‌اکنون قاضی دیوان عالی روسیه است که در سال ۱۹۷۵ میلادی به همراه پوتین از دانشگاه دولتی لنینگراد فارغ التحصیل شد. او در حال حاضر ریاست هیات قضایی دیوان در دعاوی اقتصادی را بر عهده دارد. برخی رسانه های روسی پیشتر درباره او نوشته بودند که او اصلا با امور قضایی کاری ندارد، اما «همه می‌دانند که پشت سر او چه کسانی قرار دارند.»

 خانم پودنوسوا در روز دوشنبه و تنها پس از مشورتی ده دقیقه‌ای با هیاتی از قضات برای واگذاری پست ریاست معرفی شد.

ریاست پیشین دادگاه عالی را ویاچسلاو لبدف از سال ۱۹۹۱ بر عهده داشت که در ۲۴ فوریه در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

گروه مشورتی توصیه‌نامه خود را به کمیسیون بازنگری قضایی در نهاد ریاست جمهوری ارسال خواهد کرد. به محض تایید این نامزدی، انتصاب او برای تایید به شورای فدراسیون و مجلس اعلای روسیه ارسال خواهد شد.

دیوان عالی روسیه

دیوان عالی روسیه، به عنوان بالاترین و آخرین مرجع قضایی در پرونده‌هایی است که در دیگر دادگاه‌های روسیه به نتیجه نرسیده‌اند و شامل ۱۷۰ قاضی است که توسط هیاتی ۱۳ نفره از قضات ارشد نظارت می‌شود.

با وجود آن‌که این دیوان قدرت به چالش کشیدن احکام ریاست جمهوری و لوایح پارلمانی را در دادگاه قانون اساسی دارد، اما همچون یک نهاد فرمالیته عمل می‌کند. برخی احکام جنجالی‌تر آن شامل افراطی دانستن «جنبش بین‌المللی دگرباشان جنسی» بوده است. همچنین قوانین جدید سانسور را با قانون اساسی منطبق دانسته و دستور به انحلال یکی از قدیمی ترین گروه‌های حامی حقوق بشر روسیه تحت عنوان گروه مموریال داده است.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها