پایگاه اینترنتی هاآرتص:

شکاف بین بایدن و آیپک برای اولین بار پس از جنگ اسرائیل و حماس/ آیا تنش ایجاد شده، پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ را به خطر می‌اندازد؟

کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل (آیپک) با روسای جمهور و سیاستمداران ایالات متحده درگیر شده، آن‌ها را هدف قرار داده و از آن‌ها حمایت می‌کند و بدین طریق اسرائیل را به مسئله‌ای حزبی بدل نموده است.

شکاف بین بایدن و آیپک برای اولین بار پس از جنگ اسرائیل و حماس/ آیا تنش ایجاد شده، پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ را به خطر می‌اندازد؟

 پایگاه اینترنتی هاآرتص در یادداشتی به قلم بن ساموئلز نوشت: افراد معدودی هستند که یک نگاه کاملا بی طرفانه‌ای در ارزیابی فعالیت‌ها و نفوذ کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) داشته باشند. آیپک چه مورد احترام باشد، چه هدف ناسزا قرار بگیرد و چه یک نهاد رعب آور تلقی شود، از سوی برخی به عنوان نماد طرفداری از اسرائیل شناخته می‌شود. اما این گروه به هر ویژگی‌ای که شناخته شود؛ تحول و تکوین سیاسی آن در طی ۳ سال گذشته یکی از داستان‌های تعیین کننده در عرصه سیاسی ایالات متحده به شمار می‌رود. 

آیپک یک سازمان لابی گر حامی اسرائیل است که تمرکز کاری اش روی احزاب دموکرات و جمهوری خواه و قوای مقننه و مجریه دولت آمریکاست. پرقدرت‌ترین سازمان طرفدار اسرائیل در واشنگتن که دهه‌ها در پی لابی گری و دور ماندن از منازعات سیاسی بوده است، در سال ۲۰۲۱ با ورود به فضای مبارزات انتخاباتی و کنار گذاشتن هرگونه تفکیک بین فعالیت لابی گری و جمع آوری کمک‌های مالی، از رویکرد بیطرفانه‌ای که مدت‌ها تبعیت می‌کرد عدول نمود.

نقش و پیام آیپک در فرآیند انتخابات سال ۲۰۲۴ آمریکا که قبلا به دلیل روش‌ها و تاکتیک هایش یک عامل برقرار کننده توازن بود، پس از اتفاقات ۷ اکتبر و جنگ غزه که اسرائیل و فلسطینیان را به چالش‌های اصلی مبارزات انتخاباتی بدل کرده، بیش از پیش زیر ذره بین تحلیلگران قرار گرفته است.

آیپک که در سال ۱۹۵۳ میلادی تحت عنوان کمیته روابط عمومی آمریکایی صهیونیستی تاسیس شد، در سال ۱۹۶۳ نام خود را به عنوان فعلی اش تغییر داد. اما تنها در دهه ۱۹۷۰ میلادی بود که این گروه نفوذ مالی و سیاسی کافی‌ای کسب کرد تا بتواند حضور خود را بیش از پیش پررنگ سازد و از کنگره و کاخ سفید به دلیل اتخاذ راهبرد‌های جانبدارانه از اسرائیل حمایت نماید.

آیپک وظیفه خود را "ایجاد حمایت دوحزبی از روابط آمریکا و اسرائیل" که یک "ارزش آمریکایی" تلقی می‌نماید توصیف می‌کند. 

آیپک دهه‌ها تلاش داشت تا دولت‌های جمهوری خواه و دموکرات را به خود نزدیک نگه دارد و در عین حال روابط خود با هر دو حزب مطرح را در کنگره حفظ نماید تا بتواند صرف نظر از جهت گیری‌های حزبی موجود به روابط نزدیک آمریکا و اسرائیل کمک کند. از این رو اعضای این گروه دهه‌های متمادی از قانون گذاران و کاندیدا‌های حامی اسرائیل حمایت مالی می‌کردند و در عین حال به دنبال هدف قرار دادن کاندیدا‌هایی بودند که برای روابط دوستانه آمریکا و اسرائیل تهدید تلقی می‌شوند. 

احتمالا هیچ رئیس جمهور یا سیاستمداری در دو حزب مطرح آمریکا به اندازه جو بایدن معتقد به هماهنگ سازی مواضعش با آیپک نبوده است. بایدن همانند آیپک مخالف فروش تسلیحات پیشرفته توسط رونالد ریگان به عربستان بود و بعدا در واکنش به جنجال پیشنهاد تضمین وام بوش، یکی از بانیان مصوبه‌ای شد که هدف از آن حمایت از بی قید و شرط بودن کمک‌های آمریکا به اسرائیل بود. در سال ۱۹۹۲، وی سخنرانی‌ای در کنفرانس سیاستگذاری آیپک ایراد و در آن فشار آمریکا بر اسرائیل برای صلح با فلسطینیان را تقبیح کرد.

آیپک تلاش‌های بایدن در تقویت روابط آمریکا و اسرائیل در دوران ریاست جمهوری وی را مورد تحسین قرار داده و از اقدامات بایدن در تضمین ورود بدون روادید شهروندان اسرائیلی به خاک آمریکا، «تقویت پیوند‌های ناگسستنی دو کشور» و «تعهد تزلزل ناپذیر آمریکا به تامین امنیت اسرائیل» که بایدن در جریان سفر جولای ۲۰۲۲ خود به اسرائیل امضا نمود قدردانی کرده است. این لابی اسرائیلی همچنین از حمایت‌های بی دریغ بایدن پس از حمله ۷ اکتبر حماس تقدیر کرده است.

اما در حالی که صبر آمریکا در قبال اقدامات نتانیاهو در حال لبریز شدن است، شکاف‌های بین آیپک و بایدن نمایان گشته است. پس از انتشار یادداشت بایدن که در آن تصریح شده بود دولت‌های خارجی باید تضمین دهند که از سلاح‌های آمریکایی برای نقض حقوق بشر استفاده نخواند کرد، آیپک برای اولین بار از زمان حمله ۷ اکتبر به صورت علنی از وی انتقاد کرد.

فعالیت‌های جذب کمک آیپک برای انتخابات ریاست جمهوری با حمله ۷ اکتبر حماس شدت یافت و این گروه سال ۲۰۲۴ را با ۴۰ میلیون دلار کمک جمع آوری شده آغاز کرد، رقمی که در هفته‌ها و ماه‌های آینده و همزمان با تداوم انتخابات درون حزبی در ایالت‌های مختلف بیش از پیش افزایش خواهد یافت. 

در حالی که جنگ در غزه ادامه دارد، دموکرات‌ها به شکلی فزاینده نگران تبعات انتقاد از اسرائیل و تاثیر آن بر کمک‌های آیپک هستند. آیپک رویکرد خود برای سال ۲۰۲۴ را به خوبی تنظیم کرده و ممکن است شبکه خود را برای هدف قراردادن رقبای مترقی و منتقدان اسرائیل گسترش دهد.

اهداف شناخته شده و کلیدی آیپک افرادی نظیر کوری بوش و جمال بومن از اعضای مجلس نمایندگان هستند، اما اگر اینگونه به نظر برسد که پول ایپک می‌تواند تاثیرگذار باشد اقدامات این گروه ممکن است دیگر دموکرات‌های مترقی را نیز در بر بگیرد. آیپک تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون دلار علیه سناتور ایالت کالیفرنیا دیو مین هزینه کرده که سومین رقم بالای هزینه کرد این گروه برای تبلیغات‌های انتقادی از زمان تاسیس آیپک به شمار می‌رود.

 

مسلما طی چند ماه آینده آیپک مبالغ بی سابقه‌ای را در امر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هزینه و سرمایه گذاری خواهد کرد. این گروه ممکن است در رقابت‌هایی که آن‌ها را قابل برنده شدن می‌داند عاقلانه عمل کند و براین اساس نبرد‌های خود را با دقت انتخاب نماید. با این حال زمانی که درگیر یک رقابت انتخاباتی می‌شود، هر چیزی جز یک پیروزی قاطع برای آیپک یک شکست تلقی خواهد شد. این امر نشان دهنده قطبی شدن اقدامات لابی گرانه در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا است، به نحوی که چند نماینده دموکرات که با اقدامات تخریبی احتمالی آیپک مواجه اند، از افزایش قابل توجه جمع آوری کمک‌های مالی توسط خودشان منتفع شده اند.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها