وزیر دفاع بریتانیا:

احتمال جنگ‌ با روسیه، چین، ایران و کره شمالی در 5 سال آینده وجود دارد

وزیر دفاع بریتانیا هشدار داد که این کشور باید برای جنگ‌های بیشتری از جمله با چین، روسیه، ایران و کره شمالی در پنج سال آینده آماده شود.

احتمال جنگ‌ با روسیه، چین، ایران و کره شمالی در 5 سال آینده وجود دارد

گرانت شاپس در نخستین سخنرانی خود به‌عنوان وزیر دفاع تصویری تاریک از «دنیای پیش از جنگ» ترسیم کرد که در آن دشمنان قدیمی و جدید خطوط نبرد علیه بریتانیا و غرب را دوباره ترسیم می‌کنند: «ما در عصر جدیدی هستیم و باید آماده باشیم تا دشمنان خود را بازداریم، آماده باشیم تا متحدانمان را رهبری کنیم و آماده باشیم تا هر زمان که فراخوانی داده شود از کشورمان دفاع کنیم.»

وی در این سخنرانی از اعضای ناتو خواست تا هزینه‌های دفاعی را به‌ حداقل دو درصد تولید ناخالص داخلی برساند و گفت که پایه‌های نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین در حال «تزلزل» است.

وی گفت: «ما خود را در آغاز این دوره جدید می‌یابیم و از دنیای پس از جنگ به دنیای قبل از جنگ رسیده‌ایم.»

وزیر دفاع بریتانیا با ترسیم وضعیت فعلی گفت: «رویارویی بین شماری از کشورهای متخاصم و غرب بسیار محتمل است. روسیه پیش از این تانک‌هایش را در اوکراین پارک کرده است. کره شمالی به مسکو موشک می‌دهد. ایران از طریق نیروهای نیابتی درگیری‌هایی را دنبال می‌کند.»

وی اضافه کرد: «در پنج سال آینده می‌توانیم نمایش‌های متعددی را با حضور روسیه، چین، ایران و کره شمالی را نظاره کنیم. از خود بپرسید با نگاهی به درگیری‌های امروز در سراسر جهان آیا این جنگ‌ها افزایش پیدا می‌کنند یا کاهش؟ من فکر می‌کنم همه جواب را می‌دانیم. به احتمال زیاد افزایش پیدا می‌کنند بنابراین سال ۲۰۲۴ باید نقطه عطف باشد.»

 شاپس پیش از این درگیری‌های نظامی بیشتر در دریای سرخ را پیش‌بینی کرده بود جایی که ایالات متحده و بریتانیا در حال انجام عملیات نظامی علیه حوثی‌ها در یمن هستند. این حملات پس از آن صورت گرفت که حوثی‌ها حملات مکرری را علیه کشتی‌های تجاری در یکی از شلوغ‌ترین خطوط دریایی جهان انجام دادند.

او در سخنرانی خود در خانه لنکستر در لندن گفت: «دیگر کافی است.» او تاکید کرد که بریتانیا می‌خواست به عملیات ایالات متحده در یمن بپیوندد و نتیجه حمله به حوثی‌ها بود. ما یک پیام بسیار روشن داشتیم و امیدوارم بدون ابهام ارسال کرده باشیم.»

شاپس مدعی است که حوثی‌ها دست نشانده ایران هستند: «می‌بینیم که ارتباط آن‌ها بسیار واضح است. ما از تهران واقعا می‌خواهیم، نیروهای نیابتی‌اش را که توسط خودش آموزش دیده‌اند و تجهیز شده‌اند و اغلب به آن‌ها اطلاعت می‌دهد، مهار کند.»

شاپس با اعلام اعزام ۲۰۰ هزار نیروی ویژه بریتانیایی برای شرکت در بزرگترین رزمایش ناتو از زمان پایان جنگ سرد تاکید کرد که تهدیدهای متعددی که غرب با آن مواجه است به این معنی است که هزینه‌های دفاعی باید تقویت شود.

وی گفت که بریتانیا در این امر پیشرو بوده است و متحدان غربی باید از آن پیروی کنند.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها