حمله انتحاری به ساختمان استان نیمروز افغانستان؛

طالبان افغانستان از تربیت انتحاری ها تا درگیری با انتحاری های جدید

در بیش از دو سال گذشته، حملات انتحاری متعددی مقام ها و اعضای گروه طالبان و یا کارمندان ادارات تحت کنترل این گروه را هدف قرار داده است؛ حملاتی که روزگاری افراد طالبان از آن علیه مقام ها، کارمندان و شخصیت ها و چهره های سیاسی افغانستان استفاده می کرد.

 طالبان افغانستان از تربیت انتحاری ها تا درگیری با انتحاری های جدید

 در تازه ترین مورد، دیروز دو مهاجم انتحاری به دفتر والی طالبان در استان نیمروز در غرب افغانستان حمله کردند.

بر اساس اعلامیه وزارت کشور طالبان، مهاجمان انتحاری قبل از رسیدن به هدف شناسایی شدند و مواد انفجاری همراه یکی از آنان هنگامی که هدف قرار گرفت، منفجر کرد.

وزارت کشور طالبان گفته است که بر اثر این انفجار، سه نفر از نیروهای امنیتی این گروه در نیمروز زخمی شدند، اما این وزارت در مورد سرنوشت مهاجم دومی، اطلاعاتی ارائه نکرده است.

در تصاویر و ویدیوهایی که از این انفجار توسط افراد طالبان بیرون داده شده، دیده می شود که یک جسد تکه و پاره در محوطه ساختمان استان نیمروز افتاده است، خون اطرافش را گرفته است و افراد و نظامیان این گروه دورش جمع هستند.

منابع محلی گفته اند که مهاجمان زمانی می خواستند این حمله را انجام دهند که والی طالبان در یک نشست حضور داشت.

حمله مشابهی اواخر سال گذشته خورشیدی بر دفتر والی طالبان در بلخ صورت گرفت و مهاجم انتحاری محمد داوود مزمل، والی و از افراد کلیدی طالبان را کشت.

طالبان و تربیت انتحاری ها

استفاده از مهاجمان انتحاری، یکی از اصلی ترین تاکتیک های جنگی طالبان در بیش از بیست سال اخیر در افغانستان بود.

سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور طالبان و رهبر «شبکه حقانی»، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، در یک سخنرانی اعلام کرد که در بیست سال اخیر، یک هزار و ۵۰ عضو شبکه او در افغانستان حمله انتحاری انجام داده اند.

او که در یک گردهمایی در استان قندهار در جنوب افغانستان صحبت می کرد، از هواداران طالبان خواست که «انتحاری ها» را فراموش نکنند.

علاوه بر این، آقای حقانی در یک مراسم ویژه در هتل مجلل انترکانتینینتال کابل، از خانواده های مهاجمان انتحاری تقدیر کرد و برای شماری  از آنها پول و زمین داد.

جدا از این، گزارش های وجود دارد که در حال حاضر نیز یک «کندک» از افراد انتحاری طالبان در چارچوب ارتش این گروه فعال است و افراد آن آماده حملات انتحاری به افراد و مقاصد موردنظر رهبران این گروه در داخل و خارج از افغانستان هستند.

طالبان حضور نیروهای انتحاری در چارچوب ارتش خود را بارها تأیید کرده اند و از آنان به عنوان «استشهادی» یاد کرده اند.

سراج الدین حقانی تنها مقام ارشد طالبان است به صراحت و علنا از افراد انتحاری ستایش کرده و آنان را «قهرمان وطن» خوانده است.

در مصاحبه ها و ویدیوهایی که از افراد انتحاری طالبان در یوتیوب و شبکه های اجتماعی منتشر شده است، این افراد می گویند که آماده انجام حملات انتحاری هستند و شماری از آنان افسوس می خورند که در بیست سال گذشته برای آنها «نوبت» نرسید تا حمله انتحاری انجام بدهند.

حملات انتحاری علیه طالبان

با وجود اینکه طالبان هنوز شمار زیادی از افراد انتحاری در چارچوب ارتش خود دارند، اما این گروه در بیش از دو سال اخیر بارها هدف حملات مهاجمان انتحاری بوده است.

یکی از نمونه های برجسته این حملات، حمله بر دفتر والی طالبان در بلخ بود که منجر به کشته شدن والی و دو نفر دیگر شد.

در ویدیویی که از این حمله منتشر شد، دیده می شود که مهاجم انتحاری به آرامی از دروازه ورودی ساختمان مقام استان بلخ وارد می شود و خود را به طبقه دوم ساختمان و دفتر والی می رساند و سپس منفجر می کند.

گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و گفت که مهاجم انتحاری این گروه کمربند انتحاری خود را در داخل دفتر والی طالبان در بلخ منفجر کرد.

علاوه بر این، گروه های تروریستی دیگر از تاکتیک های دیگر طالبان نیز علیه این گروه در بیش از دو سال اخیر استفاده کرده اند؛ از جمله بمب گذاری کنار جاده، وسایط نقلیه و بمب گذاری در مقابل ورودی ساختمان های دولتی و اداری.

دو بمب گذاری مرگبار در مقابل وزارت خارجه طالبان و دو بمب گذاری علیه مقام های این گروه در بدخشان از نمونه های اینگونه حملات است. در حملات بدخشان، نثار احمد احمدی معاون و سرپرست استان طالبان و صفی الله صمیم، فرمانده امنیتی پیشین این گروه در بغلان و از چهره های کلیدی این گروه در شمال افغانستان، کشته شدند.

طالبان با وجود اینکه دست بالایی در تربیت مهاجمان انتحاری در بیست سال اخیر داشته اند، اما در دو سال اخیر در مقابل مهاجمان انتحاری موفق نبوده اند و این مهاجمان با عبور از افراد امنیتی طالبان، به اهداف خود دست یافته اند.

علاوه بر اینکه مهاجمان انتحاری در بیش از دو سال اخیر طالبان را هدف قرار داده اند، حملات آنان علیه شهروندان افغانستان، به ویژه شیعیان هزاره نیز ادامه داشته است.

این حملات، باعث شده است طالبان متهم به «ناکامی» در تأمین امنیت شهروندان شوند و انتقادات گسترده علیه این گروه به راه بیفتد.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • 🐜
    0

    آموزش تروریست انتحاری در افغان اسمش روشه!!! حیف از کلمه تربیت که بکار رفته دراین تیتر خبری!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها