گزارش فایننشال تایمز از چالش امنیتی آمریکا در 3 نقطه از جهان

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نقش ادعایی واشنگتن به عنوان ژاندارم جهان را زیر سوال برد و نوشت: این کشور به طور همزمان با چالش های امنیتی در اروپا، خاورمیانه و آسیا مواجه است.

گزارش فایننشال تایمز از چالش امنیتی آمریکا در 3 نقطه از جهان

این روزنامه نوشت: جو بایدن فقط رئیس جمهوری "مسن" نیست بلکه نماینده تفکری قدیمی در این کشور هم هست که سابقه آن به دهه ۱۹۴۰ باز می گردد. چون هنوز معتقد است چنانچه آمریکا نقش ژاندارم جهان را ادامه دهد هم کشورش و هم جهان امن تر خواهند بود.

وی به تازگی با ادعای اینکه "رهبری آمریکا جهان را متحد می کند" افزود: "ائتلافات آمریکا از ما محافظت کرده و به امنیت بیشتر ما می انجامد... بنابراین ارزش آن را ندارد تا با فاصله گرفتن از اوکراین و پشت کردن به اسرائیل، همه این ارزش ها را به خطر بیندازیم."

به اعتقاد نویسنده این مقاله، دیدگاهی که بایدن ارائه کرد به پایان جنگ جهانی دوم باز می گردد بنابراین نخبگان آمریکایی به این نتیجه رسیدند از آنجایی که انزواگرایی دهه ۱۹۳۰ به ظهور آلمان نازی و امپراتوری ژاپن کمک کرده است. تشکیلات امنیتی واشنگتن نیز امروز تصمیم گرفتنه که بار دیگر آن انزواگرایی را تکرار نکند."

هر یک از روسای جمهوری آمریکا از هری ترومن تا باراک اوباما، سیاست خارجی خود را بر اساس شبکه ای از ائتلاف های جهانی به ویژه از طریق پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان امنیتی آمریکا-ژاپن استوار کردند. هنگامی که دونالد ترامپ به ریاست جمهوری رسید وی با برخورد با متحدانی همچون آلمان و ژاپن به عنوان مفت خورهای ناسپاس، تا حدی این توافقات را زیر پا گذاشت.

بایدن هم به عنوان رئیس جمهوری، به رویکرد قدیمی آمریکا برای تشکیل ائتلاف ها بازگشت اما این احتمال وجود دارد که او آخرین رئیس جمهوری آمریکا باشد که از نقش ژاندارمی آمریکا استقبال می کند.

چشم انداز بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید در سال آینده ابهاماتی را درباره آینده نقش رهبری آمریکا ایجاد می کند. وی در دوره نخست ریاست جمهوری اش نشان داد که علاقه مند به خارج کردن آمریکا از ناتو است. ممکن است او در دومین دوره ریاست جمهوری اش این کار را واقعا انجام دهد. در واقع اگر او یکی از رادیکال ترین نسخه های ایدئولوژی «اول آمریکا»ی خود را دنبال کند دولت دوم ترامپ می تواند شاهد توقف این ایده باشد که به نفع آمریکا است، یعنی بر ترتیبات امنیتی در سه منطقه مهم استراتژیک جهان، اروپا، آسیای شمال شرقی و خلیج فارس تاکید کند.

فایننشال تایمز نوشت: آمریکا در هر یک از این سه منطقه یعنی روسیه در اروپا، چین در آسیا و ایران در خاورمیانه با چالش هایی مواجه است. روسیه به اوکراین حمله کرده است، چین پایگاه های نظامی را در سراسر دریای جنوب چین ایجاد کرده و تایوان را تهدید می کند و ایران با استفاده از نیروهای نیابتی خود مانند حزب الله، حماس و حوثی های یمن کشورهای دوست آمریکا در منطقه را به چالش می کشد. سه کشور همکاری نزدیک تری با هم دارند و مشتاقانه ایده یک «جهان چند قطبی» را ترویج می کنند که به معنای پایان دادن به هژمونی آمریکا است.

در داخل آمریکا نیز توافق دو حزبی برای ایفای نقش جهانی این کشور به شکل مشهودی در حال کمرنگ شدن است. در سال ۲۰۱۶ که ترامپ انتخاب شد، نظرسنجی ها نشان داده بود که ۵۷ درصد از آمریکایی ها موافق آن بودند که کشورشان باید به مشکلات خود بپردازد و به دیگران اجازه دهد مسائل شان را خودشان حل کنند.

فایننشال تایمز نوشت: افزایش تنش های امنیتی در سراسر جهان، ایفای نقش ژاندارمی آمریکا را به طور همزمان در سه منطقه مهم دشوار کرده است. یکی از مشکلات دولت بایدن در تامین موشک های دوربرد اوکراین می تواند بر سر این موضوع باشد که وزارت دفاع آمریکا می خواهد برخی از ذخایر خود را نگه دارد تا در صورت نیاز در تایوان از آن استفاده کند.

این رسانه خاطرنشان کرد که افزایش هزینه های دفاعی به ویژه با توجه به کسری بودجه و بدهی ملی آمریکا، کار را برای پیشبرد اهداف آمریکا برای ایفای ک نقش جهانی دشوار کرده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها