نخست‌وزیر سوئد:

اردوغان مخالفتش با تصویب عضویت سوئد در ناتو را کنار گذاشت

«اولف کریسترسن» نخست‌وزیر سوئد بعد از نشست سه جانبه با رئیس‌جمهور ترکیه و دبیرکل ناتو در شهر ویلنیوس اعلام کرد که از این دیدار و نتیجه آن درباره عضویت سوئد در ناتو بسیار خوشحال است.

اردوغان مخالفتش با تصویب عضویت سوئد در ناتو را کنار گذاشت

 در شرایطی که خبرها از موافقت ترکیه با تسریع عضویت سوئد در ناتو حکایت دارد، نخست‌وزیر سوئد در آستانه نشست سران ناتو از نشست اخیر با رجب طیب اردوغان و نتیجه آن تمجید کرد.

«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیش از شروع اجلاس سران این ائتلاف در پایتخت لیتوانی ادعا کرده بود، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه مخالفتش با تصویب عضویت سوئد در ناتو را کنار گذاشته و قبول کرده پروتکل مربوط به این عضویت را در «سریع‌ترین زمان ممکن» به پارلمان ترکیه بفرستد.

دبیر کل ناتو این ادعا را بعد از مذاکراتی که با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و «اولف کریسترسن» نخست وزیر سوئد پیش از برگزاری اجلاس ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی داشته، اعلام کرد.

اولف کریسترسن نخست‌وزیر سوئد روز سه شنبه (امروز) با حضور در جمع خبرنگاران در ویلنیوس دقایقی قبل از آغاز نشست ناتو درباره این نشست سه جانبه گفت: «ما دیروز یک سری گام‌های مهمی در قبال عضویت سوئد به ناتو برداشتیم. ما با رئیس‌جمهور اردوغان و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت‌و‌گوی بسیار خوبی داشتیم و روی یک بیانیه مشترک توافق کردیم».

وی ادامه داد: «این موضوع کاملا شناخته شده است که سوئد بعد از 200 سال سیاست عدم تعهد (و بی طرفی در قبال ائتلاف و اتحادها) ما در جستجوی حفاظت مشترک (ناتو از سوئد) هستیم البته من همچنین از همه متحدان ناتو می‌خواهم که بدانند ما خواهان تامین امنیت هستیم و در اینجا (ناتو) برای زمان طولانی مدت خواهیم بود. ما برای مقابله با تروریسم قاطع خواهیم بود؛ جایی که همین حالا هم قاطع بوده‌ایم و همچنین در برابر مقابله با جرایم سازمان یافته. در نتیجه من فکر می‌کنم سوئد چیزهایی زیادی برای عرضه کردن دارد و من خیلی از نتیجه دیدار دیروزمان خوشحالم و آماده استقبال از نهایی شدن عضویت (سوئد به ناتو) هستم».

یکی از خبرنگاران حاضر در ویلنیوس لیتوانی، از اولف کریسترسن درباره شرط اعلامی اخیر رجب طیب اردوغان برای حمایت از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در ازای موافقت این کشور با الحاق سوئد به ناتو سوال کرد.

نخست‌وزیر سوئد در جواب به این سوال، حمایت کلی خود را برای تقویت روابط اتحادیه اروپا و ترکیه اعلام کرد و گفت: «خوب همه این را می‌دانند که موضع سوئد این بوده که روابط نزدیکی بین اروپا و ترکیه وجود داشته باشد و این را همه می‌دانند و ما هم اکنون در حال ترویج پیوندهای اقتصادی نزدیک تر، نوسازی گمرکات، ارائه قوانین بهتر در حوزه صدور روادید و اقداماتی از این دست هستیم».

رجب طیب اردوغان روز گذشته پیش از ترک ترکیه به مقصد لیتوانی، درباره پذیرش این کشور در اتحادیه اروپا در ازای موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو حرف زده بود.

رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه (دیروز) در فرودگاه گفته بود: اول بیایید راه را برای ترکیه در اتحادیه اروپا هموار کنیم و سپس، ما راه را برای سوئد باز می‌کنیم، همانطور که برای فنلاند این کار را کردیم. 

این سخنان اردوغان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و حتی اولاف شولتز صدراعظم آلمان هم در این باره سخن گفت. شولتز در پاسخ به این اظهارنظر اردوغان اعلام کرد که سوئد همه اقدامات و شرایط لازم برای عضویت در ناتو را دارد و این موضوع ارتباطی با مذاکرات ترکیه برای الحاق به اتحادیه اروپا ندارد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • فاتح
    0

    بعد از این که سوئدی قران را اتش زدند اردوغان داعشی با عضویت سوئد در ناتو موافقت کرد !؟ ننگ بر تو ملون منافق

  • ناشناس
    0

    ایکاش یک در صد غیرت و سیاست و تشتیص منافع ملی اردوغان در مسئولان شعار زده و دنباله روی ما وجود داشت تا این ملت نجیب و مظلوم اینقدر در فشار و مضیقه وخرافات و توهم برخی از مسئولین غوطه ور نباشند و زجر نکشند...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها