مخالفت آلمان با ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین

بعد از تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین به منظور استفاده علیه روسیه، وزیر خارجه آلمان گفت این کشور به عنوان یکی از ۱۱۱ کشور عضو کنوانسیون سازمان ملل درباره ممنوعیت مهمات خوشه‌ای، با چنین اقدامی مخالف است.

مخالفت آلمان با ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین

یک روز بعد از آن که مقام های آمریکایی گفتند واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای ارائه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین است، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان جمعه (هفتم ژوئیه) گفت برلین با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین مخالف است. 

سازمان‌های حقوق بشری با چنین اقدامی مخالف هستند و وزیر خارجه آلمان گفت برلین به عنوان یکی از ۱۱۱ کشور عضو کنوانسیون مهمات خوشه‌ای (CCM) همین نظر را دارد. ایالات متحده عضو این کنوانسیون نیست. 

به نوشته رویترز، بائربوک در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی، به خبرنگاران در کنفرانس آب‌وهوایی در وین گفت: گزارش‌های رسانه‌ای را دنبال کرده‌ام. برای ما به عنوان یک کشور عضو، توافق اُسلو صدق می‌کند. 

کنوانسیون مهمات خوشه‌ای یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این معاهده ۳۰ مه ۲۰۰۸ در دوبلین به تصویب رسید و سوم دسامبر ۲۰۰۸ در پایتخت نروژ (اسلو) برای امضا در دسترس قرار گرفت. آمریکا، روسیه و اوکراین جزو کشورهایی هستند که این معاهده را امضا نکرده‌اند.  

بیشتر بخوانید: موافقت آمریکا با ارسال بمب‌های خوشه ای به اوکراین

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا جمعه در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین «تصمیم سختی» بوده اما کی‌یف به این بمب‌ها نیاز دارد. 

تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین در حالی است که گروهی از کارشناسان استفاده از این مهمات را مصداق ارتکاب جرائم جنگی می‌دانند.  

دیدبان حقوق بشر از روسیه و اوکراین خواسته استفاده از مهمات خوشه‌ای در جریان جنگ جاری را متوقف کنند و از آمریکا هم خواسته این مهمات را در اختیار کی‌یف قرار ندهد. این گروه مدعی است هم نیروهای روسیه و هم اوکراین از این تسلیحات استفاده کرده‌اند که باعث کشته شدن غیرنظامیان اوکراینی شده است. 

صلیب سرخ بین‌المللی هم گفته بمب‌های خوشه‌ای می‌تواند باعث ایجاد تلفات قابل‌توجهی در میان غیرنظامیان شود و این چیزی است که می‌توان از آن جلوگیری کرد. 

آنچه استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را جنجالی می‌کند خطراتی است که برای غیرنظامیان دارند. این مهمات در هوا منفجر شده و تعداد زیادی بمب‌های کوچک‌تر را در منطقه وسیعی پخش می‌کنند که خطر کشتار کور غیرنظامیان را به همراه دارد.

علاوه بر این، برخی از بمب‌های کوچک‌تر ممکن است هنگام برخورد با زمین خیس یا سطوح نرم منفجر نشوند و تا مدت‌ها بعد جان غیرنظامیان به ویژه کودکان را به خطر بیندازند. کارشناسان می‌گویند شباهت این بمب‌های عمل‌ نکرده به اسباب‌بازی‌های کوچکی که روی زمین می‌افتد، عاملی است که باعث خطرناک شدن آن برای کودکان می‌شود. 

تحلیلگران مسائل جنگ اوکراین می‌گویند یکی از دلایلی که آمریکا تصمیم گرفته با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند این است که شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع اوکراین نیست.

مقام‌های آمریکایی برای توجیه تصمیم خود به توجیه‌هایی مشابه با توجیه‌های زمان استفاده از بمب اتمی علیه هیروشیما و ناکازاکی متوسل شده‌اند. آن‌ها می‌گویند درست است که ارسال بمب‌های خوشه‌ای خطر تلفات غیرنظامیان را بالا می‌برد اما این که به روسیه اجازه داده شود سرزمین‌های اوکراینی را اشغال کند، جان غیرنظامیان بیشتری را به خطر می‌اندازد. 

سازمانی به نام «ائتلاف بمب‌های خوشه‌ای» که در تلاش است استفاده از این بمب‌ها را در درگیری‌ها متوقف کند، گفته از جنگ جهانی دوم به این سو در بیش از ۳۶ درگیری از بمب‌های خوشه‌ای استفاده شده است. طبق اطلاعات این ائتلاف، ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ از این بمب‌ها در عراق استفاده کرده است. 

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    المان و فرانسه و انگلیس همیشه شریک دزد و رفیق قافله بودند

  • ناشناس
    0

    به هر حال آتش جنگ روسیه و اوکراین(البته آمریکا صحیح تر و دقیق تر است) باید شعله ور بماند تا آمریکا بیشتر سود کند. متعارف و نا متعارف بودن و منع استفاده از این سلاح نیز بستگی به تامین منافع آنان دارد و صرفا برای دیگران است.
    حقوق بشر و اینگونه شعارهای دروغین نیز در اینجا بی معنی است. فقط فروش و ارسال ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه مشکل دارد اما اهداء و فروش تسلیحات نامتعارف آمریکا به اوکراین بلا اشکال است!
    البته ایران خود قربانی بمب های خوشه ای است که روسیه و آمریکا و اروپا در اختیار صدام قرار دادند و هواپیماهای عراقی، بخصوص در تابستان سال ۶۷ و در اواخر جنگ تحمیلی، در اسلام آباد و کرند غرب و سرپل ذهاب؛ بر سر مردم ابران بمب خوشه ای باریدند و رزمندگان و مردم عادی را به خاک و خون کشیده و مزارع و خانه و اموال آنان را به آتش کشیدند!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها