بصورت مجازی با میزبانی هند برگزار شد

اولین حضور ایران به عنوان عضو رسمی سازمان شانگهای/ تبریک روسای چین، هند و روسیه/ رئیسی: مزایای عضویت رسمی ایران در شانگهای در تاریخ ماندگار خواهد شد

بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بصورت مجازی با میزبانی هند و با حضور ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور آغاز به کار کرد.

اولین حضور ایران به عنوان عضو رسمی سازمان شانگهای/ تبریک روسای چین، هند و روسیه/ رئیسی: مزایای عضویت رسمی ایران در شانگهای در تاریخ ماندگار خواهد شد

سید ابراهیم رئیسی، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، برای اولین بار به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای، در بیست و سومین نشست سران این سازمان که صبح سه‌شنبه (۱۳ تیرماه) به شکل ویدئوکنفرانس در دهلی‌نو هند برگزار می شود، به تشریح دیدگاه‌ها و مواضع کشورمان خواهد پرداخت.

ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود و درخواست کشورمان برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از ۱۶ سال، در اولین حضور رئیسی به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران، در بیست و یکمین نشست سران شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور ۱۴۰۰ به تایید هشت عضو دیگر سازمان رسید و ایران نهمین عضو این سازمان مهم منطقه‌ای شد.

فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی نیز در بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند به تصویب اعضا رسید.

رئیس جمهوری چین: امروز از ایران به عنوان عضو رسمی شانگهای استقبال خواهیم کرد

شی جینپینگ رییس‌جمهوری چین امروز سه شنبه در بیست و سومین نشست سران سازمان شانگهای که به صورت ویدوئوکنفرانسی با میزبانی دهلی نو آغز شده است گفت: از ایران به عنوان عضو رسمی استقبال خواهیم کرد، به این کشور تبریک می‌گوییم.

شی جین پینگ در اجلاس سازمان همکاری شانگهای بر لزوم همکاری به جای رقابت و احترام به منافع بنیادین یکدیگر تاکید کرد

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری چین بر لزوم مقابله با تلاش ها برای ایجاد جنگ سرد جدید در منطقه و لزوم مخالفت با انقلاب های رنگی و دخالت خارجی در امور سایر کشورها تاکید کرد.

او افزود: همکاران محترم، جهان امروز دچار تحول شده است، تحولاتی که با چالش‌های جدیدی همراه خواهد بود، وحدت یا تفرقه، همکاری یا منازعه، اینها سوالاتی است که در زمانه ما مطرح خواهد شد.

رئیس جمهور چین از اعضای سازمان همکاری شانگهای خواست مسیر درست را دنبال کنند و همبستگی و اعتماد متقابل خود را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: آرزوی مردم برای داشتن خوشبختی هدف ماست. صلح و همکاری می‌تواند روند جاری دوران ما باشد.

بخوانیدمزایای پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای چیست؟

بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای امروز به به میزبانی دهلی نو و بصورت مجازی برگزار می شود.

در نشست امروز قرار است عضویت رسمی و کامل ایران در این سازمان هم منطقه ای رسما اعلام شود.

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در اجلاس امروز سخنرانی خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، قرار است سازمان همکاری شانگهای به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین نهادهای منطقه ای در جهان در

نشست مجازی خود در روز سه شنبه (۱۳ تیرماه) جمهوری اسلامی ایران را به طور رسمی ایران به عنوان عضو جدید خود معرفی کند.

علاوه بر ایران، بلاروس نیز برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۲ درخواست داده است.

به باور کارشناسان روابط بین الملل و سران کشورهای عضو، آغاز دور جدید ازنشست سازمان همکاری شانگهای که با عضویت کشورهایی جدید و همچنین گسترش دامنه فعالیتهای آن در منطقه اوراسیا توامان شده است، نشان دهنده محبوبیت اصول و مفاهیم آن است که شکل جدیدی از روابط بین المللی را ارائه می دهد که موجبات ثبات و توسعه منطقه ای را به دنبال خواهد داشت.

نخست وزیر هند به ایران به عنوان عضو جدید سازمان شانگهای خوش‌آمد گفت

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در سخنرانی افتتاحیه خود در اجلاس شانگهای از ایران به عنوان عضو جدید سازمان شانگهای یاد کرد و به ایران تبریک گفت.

نشست ویدئو کنفرانسی سازمان شانگهای به میزبانی هند امروز 4 جولای در حال برگزاری است.

برای شرکت در این نشست که برای اولین بار تحت ریاست هند برگزار می‌شود، کشورهای ازبکستان، روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان و ایران دعوت شده‌اند.

نخست وزیر هند در ادامه افزود: برای مردم ایران و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران آرزوی بهترینها را دارم چرا که ایران دیگر به طور رسمی به عنوان عضو رسمی سازمان شانگهای پذیرفته می‌شود.

نارندرا مودی در ادامه سخنرانی خود به چالشهای جهانی مرتبط با اعضای سازمان شانگهای پرداخت و از امنیت غذایی و بحران سوخت و مساله کشاورزی به عنوان چالشهای اعضا نام برد.

وی همچنین از مساله افغانستان به عنوان یکی از نگرانیهای اصلی هند نام برد و از اعضای این سازمان خواست گفت‌وگوهای فراگیری درباره مساله افغانستان داشته باشند.

علاوه بر نارندرا مودی در این نشست مجازی «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران، «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان و چند تن از رهبران آسیای مرکزی نیز حضور دارند. 

روز جمعه دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان گفت: عضویت کامل ایران در نشست آتی این سازمان رسما اعلام می‌شود و از ۱۳ تیر از همه حقوق کشورهای عضو برخوردار خواهد بود.

«ژانگ مینگ»، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز در این گفت‌وگو، ضمن ابراز خرسندی از عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در این سازمان، تأکید کرد: عضویت کامل ایران در نشست آتی این سازمان، به صورت رسمی اعلام خواهد شد و از تاریخ چهارم جولای (۱۳ تیرماه) جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق مربوط به کشورهای عضو سازمان برخوردار خواهد بود.

سازمان همکاری شانگهای یک ساختار بین‌المللی است که در سال 2001 تاسیس یافته و کشورهای ازبکستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان، هند و پاکستان عضو آن هستند.

نشست قبلی سازمان همکاری شانگهای ماه سپتامبر سال 2022 در شهر سمرقند برگزار و در پایان آن یادداشت تعهد ایران در رابطه با الحاق آن به این سازمان امضا و همزمان روند عضویت بلاروس آغاز شد.

پوتین عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را خوش‌آمد گفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی هند به صورت مجازی در حال برگزاری است، ورود رسمی ایران به این سازمان را خوش‌آمد گفت و از آن استقبال کرد.

وی گفت: به جمهوری اسلامی ایران و آقای رئیسی برای عضویت کامل ایران در شانگهای تبریک می‌گویم. روسیه همواره از الحاق رسمی ایران و همچنین بلاروس به سازمان همکاری شانگهای استقبال کرده است. الحاق رسمی ایران به این سازمان می‌تواند ظرفیت جدیدی به آن اضافه کند.

او همچنین گفت مسکو از عضویت سریع بلاروس در سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند زیرا این کشور نزدیک‌ترین متحد استراتژیک فدراسیون روسیه است. به گفته رئیس‌جمهور روسیه، سازمان شانگهای متعهد به برقراری نظم جهانی عادلانه با نقش محوری سازمان ملل است. 

پیش از سخنرانی پوتین، «نارندا مودی» نخست‌وزیر هند در سخنرانی افتتاحیه اجلاس شانگهای به ایران به عنوان عضو جدید و رسمی سازمان شانگهای خوش آمد گفت و از آن استقبال کرد.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان گفت: عضویت کامل ایران در نشست آتی این سازمان رسما اعلام می‌شود و از ۱۳ تیر از همه حقوق کشورهای عضو برخوردار خواهد بود.

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تحولات روسیه، از کشورهای عضو سازمان شانگهای برای حمایتشان در حفاظت از نظم قانونی در جریان شورش مسلحانه اخیر در این کشور قدردانی کرد. 

وی با بیان این که جنگ ترکیبی علیه روسیه در جریان است، افزود: «روسیه با اطمینان خاطر با تحریم‌ها و محدودیت‌ها برخورد می‌کند و مردم روسیه اکنون بیش از هر زمان دیگر متحد هستند».

پوتین همچنین تاکید کرد تضادهای ژئوپلیتیکی در جهان حادتر شده و امنیت رو به وخامت است. 

ایران رسما عضو سازمان همکاری شانگهای شد

عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای امروز سه‌شنبه در نشست مجازی سران این سازمان به ریاست هند رسما اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، امروز (سه‌شنبه) ۱۳ تیر ماه و در بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به صورت مجازی و به ریاست هند برگزار شد، عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان به صورت رسمی اعلام شد.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند در سخنرانی افتتاحیه در این نشست از ایران به عنوان عضو جدید سازمان شانگهای یاد کرد و به ایران تبریک گفت. نخست وزیر هند در ادامه افزود: برای مردم ایران و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران آرزوی بهترین‌ها را دارم چرا که ایران دیگر به طور رسمی به عنوان عضو رسمی سازمان شانگهای پذیرفته می‌شود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم امروز طی سخنانی در این نشست عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت و افزود: پیوستن رسمی ایران به این سازمان می‌تواند ظرفیت جدیدی به آن بیفزاید.

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان هم در سخنانش در این نشست عضویت دائم ایران در این سازمان را تبریک گفت.

رئیسی: مزایای عضویت رسمی ایران در شانگهای در تاریخ ماندگار خواهد شد

رئیس جمهور به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای گفت: ایران بر این باور است که شانگهای، سازمانی در حال رشد با شاخص‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه و جایگاه ممتاز است و مزایای این عضویت رسمی ایران در شانگهای در تاریخ ماندگار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا،  «سید ابراهیم رئیسی» ظهر امروز سه‌شنبه، اولین بار به عنوان رئیس جمهور نهمین عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای، در بیست و سومین نشست سران این سازمان مهم منطقه‌ای، بزرگترین ظرفیت کشورهای عضو برای وحدت و صلح‌سازی را ظرفیت تمدنی آنها دانست و اظهار داشت: اینک که این قاره کهن دوباره سربرآورده باید با تکیه بر اخلاق، معنویت، عدالت، عقلانیت و احترام به کرامت انسانی، بار دیگر تمدن‌ساز گردد. سازمان همکاری‌های شانگهای که نماد این «خانواده بزرگ تمدنی» است اکنون در جایگاهی ایستاده که می‌تواند، افق‌های جدیدی از همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز را بنا نهد.

متن کامل سخنرانی رئیس جمهور در بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به شکل مجازی به میزبانی هند برگزار می‌شود، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای نارندرا مودی، نخست وزیر محترم هند،

جناب آقای ژانگ مینگ، دبیرکل محترم سازمان همکاری شانگهای،

رؤسای محترم جمهور، عالیجنابان،

خانم‌ها و آقایان،

در ابتدا مایلم از نخست وزیر محترم هند بابت میزبانی و سایر دست‌اندرکاران برگزاری این نشست مهم تشکر نمایم. فرصت را مغتنم شمرده و به نمایندگی از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، مراتب خرسندی خود را به سبب الحاق رسمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهمین عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای ابراز می‌نمایم. همچنین از تلاش‌های صورت گرفته توسط دبیرخانه و اعضای محترم سازمان نیز صمیمانه تشکر می‌کنم.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که سازمان همکاری شانگهای به‌عنوان سازمانی در حال رشد با شاخصه‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه، از جایگاه ممتازی در ارتقاء روند توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی برخوردار است. قطعاً مزایای عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، در تاریخ ماندگار خواهد شد.

به‌صورت خاص امیدوارم حضور ایران در این سازمان مهم و تاثیرگذار، بستر تامین امنیت دسته‌جمعی، رهنمون شدن به‌سوی توسعه پایدار، گسترش پیوندها و ارتباطات، تقویت وحدت، احترام بیش از پیش به حق حاکمیت کشورها و هم‌افزایی برای مقابله با تهدیدات محیط زیستی را فراهم آورد.

اینک مایلم در ارتباط با نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در این شش حوزه، نکاتی را به اختصار بیان نمایم:

در باب امنیت؛ تجربه ملل مختلف در دو دهه گذشته، بیش از پیش نشان داده که امنیت، امری درون‌زا و دستاوردی جمعی است. صلح و ثبات پایدار، زمانی میسر می‌شود که ملت‌های منطقه با تکیه بر آرمان‌های مشترک برآمده از فرهنگ و تمدن خود، بستر همکاری را فراهم آورند. امنیت منطقه‌ای از خواست ملت‌ها آغاز شده، با اراده دولت‌ها قوام یافته و به‌دور از مداخله قدرت‌های سلطه‌گر میسر می‌گردد.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس چنین دیدگاهی، سیاست «همسایگی و همگرایی» را مبنای سیاست خارجی خود قرار داده و آن را مسیر مطلوب برای تحقق صلح و ثبات منطقه‌ای می‌داند. جمهوری اسلامی ایران با تجربه بیش از دو دهه مبارزه موفق با تروریسم و افراط‌گرایی، تعهد خود به تضمین امنیت و مبارزه با سلطه‌گری در منطقه را به اثبات رسانده است و آمادگی دارد که تجربه و ظرفیت‌های خود را در چارچوب سازوکارهای سازمان همکاری شانگهای به اشتراک بگذارد تا به‌سوی منطقه‌ای عاری از تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی پیش رویم.

جمهوری اسلامی که حتی فراتر از سهم عادلانه خود از آوارگان ملت ستم‌دیده افغانستان میزبانی کرده، بر این باور است که صلح پایدار در این کشور راه‌حلی جز تشکیل حکومت فراگیر از همه گروه‌ها و اقوام و احزاب سیاسی و جریان‌های مذهبی ندارد.

همچنین آمادگی همکاری در مقابله با تهدیدهای نوین از جمله در حوزه جرایم سایبری، جرایم سازمان‌یافته مواد مخدر را از طریق سازمان همکاری‌های شانگهای را داریم.

در باب اقتصاد؛ سازمان همکاری شانگهای بیش از 60 درصد منطقه اوراسیا و بیش از 40 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است. این ظرفیت عظیم، توان بالقوه گسترده‌ای را به این سازمان برای توسعه تجارت و تعمیق همکاری‌های اقتصادی در اشکال مختلف اعطا کرده است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ابتکارهای سازنده همچون «ابتکار توسعه جهانی»، بر این باور است که همکاری اعضا در حوزه انرژی، فناوری، صنعت، کشاورزی، تجارت و بازرگانی می‌تواند چشم‌اندازی روشن از نظم منطقه‌ای عادلانه، پیش چشم ملل جهان بگشاید. این در حالیست که قدرت‌های سلطه‌گر غربی با توسل به اجبار اقتصادی و تحریم، امنیت و رفاه اقتصادی و اصول تجارت عادلانه را در جهان به مخاطره انداخته‌اند.

با اتکا به تجربه دهه‌های گذشته، اینک کاملا مشهود است که در کنار نظامی‌گری، آنچه بسترساز نظام سلطه غربی شده، سلطه دلار بوده است و لذا هرگونه تلاش برای شکل‌دهی به یک نظام عادلانه بین‌المللی، نیازمند حذف این ابزار سلطه در مناسبات درون‌ منطقه‌ای است.

گسترش استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین‌المللی و مبادلات مالی میان اعضای این سازمان و شرکای تجاری آنها، نیازمند توجه جدی‌تری است. جمهوری اسلامی ایران از هرگونه اقدام جهت معرفی ابزارهای مالی پرداخت، مبتنی بر فناوری‌های نوین، جهت تسهیل تبادلات مالی میان اعضا و شرکای تجاری، به‌ویژه در چارچوب‌های چندجانبه، استقبال می‌کند.

برخورداری از نیروی انسانی متخصص و دستاوردهای چشمگیر در حوزه فناوری‌های پیشرفته و علوم نوین از ظرفیت‌های خاص جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند همکاری‌های اقتصادی چندجانبه را تقویت کند. ملت ایران، با تکیه بر توان داخلی و دانش بومی خود توانسته است به رده‌های بالایی از تولیدات علمی، فناوری، زیست‌فناوری، پزشکی، نانو، مهندسی، الکترونیک، دفاعی و بسیاری از موضوعات دانش‌بنیان دست پیدا کند؛ حوزه‌هایی که مورد درخواست بسیاری از کشورها برای همکاری است. جمهوری اسلامی نیز این آمادگی را دارد که ضمن توسعه همکاری‌های علمی و فناوری، تجربیات و دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارد.

در باب تقویت پیوندها؛ توسعه اقتصادی همگانی مستلزم گسترش پیوندها و مسیرهای ترانزیتی و مواصلاتی در منطقه است. گسترش این پیوندها صرفا با رعایت حق حاکمیت کشورها می‌تواند به هدف والای همگرایی اقتصادی نائل ‌آید.

هم اکنون ابتکارات بسیار ارزنده‌ای در سطح اوراسیا در جریان است که توانسته کشورهای عضو را به یکدیگر پیوند داده و زیرساخت‌های گسترش تجارت میان ملل منطقه را فراهم آورد. جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت کامل خود از کلان‌پروژه‌های موجود نظیر گذرگاه شمال-جنوب و پروژه کمربند-راه را اعلام کرده و در اولویت خود قرار داده است. بندر اقیانوسی چابهار و گذرگاه‌های چابهار – سرخس نقش بی‌بدیل در اتصال کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی به دریای عمان و اقیانوس هند را دارد و ما مصمم به تکمیل این مسیر ترانزیتی هستیم همچنین با همت متخصصین ایرانی و همکاری مشترک ایران و روسیه، تکمیل مسیر ریلی کریدور شمال-جنوب وارد مرحله اجرایی شده است. بهره‌برداری از این شاهراه ارتباطی می‌تواند به ارتقا و ثبات زنجیره‌های تامین جهانی کمک کرده و امنیت را برای ملل منطقه به ارمغان آورد.

در این راستا آمادگی داریم همکاری‌های لازم را جهت ساماندهی حمل و نقل کالا و مسافر، افزایش دسترسی اعضا به بازارهای جهانی و هماهنگ‌سازی سیاست‌های حمل و نقل، به عمل آوریم. ما بر این باوریم که سازمان همکاری شانگهای می‌تواند تسهیل‌گر همکاری کشورهای عضو برای پیشبرد و توسعه پروژه‌های ترانزیتی حاضر و تعریف ابتکارات نوین باشد.

همچنین مزیت‌های امنیتی و زیرساختی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش خطوط انتقال انرژی، می‌تواند برای اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی با تضمین بهره‌وری بالا در اختیار اعضای محترم شانگهای قرار گیرد.

در باب وحدت: پیوندهای تاریخی و تمدنی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای آرمان‌ها، اهداف و منافع مشترک را به ارمغان آورده و ما را به سوی تعریفی مشترک از امنیت و توسعه رهنمون می‌کند. مهمترین گام در تقویت وحدت،‌ حفاظت از هنجارهای مترقی بومی، قاعده‌سازی بر اساس آن هنجارها و ممانعت از غلبه هنجارهای غربی است تا مفاهیم همکاری‌جویانه از معانی واقعی خود تهی نشوند.

بزرگترین ظرفیت ما برای وحدت و صلح‌سازی، ظرفیت تمدنی ماست. اینک که این قاره کهن دوباره سربرآورده باید با تکیه بر اخلاق، معنویت، عدالت، عقلانیت و احترام به کرامت انسانی، بار دیگر تمدن‌ساز گردد. سازمان همکاری‌های شانگهای که نماد این «خانواده بزرگ تمدنی» است اکنون در جایگاهی ایستاده که می‌تواند، افق‌های جدیدی از همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز را بنا نهد.

احترام به ارزش‌ها و مقدسات ملت‌ها یک اصل وحدت بخش است و هرگونه اهانت به ارزش‌ها به‌خصوص اهانت برخی کشورهای اروپایی به قرآن کریم بیانگر سقوط اخلاقی آن و موجب نفرت‌پراکنی و گسترش ناامنی است که باید با نمایش وحدت ملل متمدن، با آن برخورد شود.

در باب احترام به حق حاکمیت ملت‌ها: چندجانبه‌گرایی در جهان معاصر به معنای تشریک مساعی و هم‌افزایی کشورهای مستقل برای نیل به خیر مشترک است. چنین برداشتی از چندجانبه‌گرایی در تعارض با ائتلاف‌سازی‌های امنیتی برای ترویج خشونت و خصومت با سایر کشورها است. چندجانبه‌گرایی واقعی، به نفع ملت‌هاست و نه در خدمت قدرت‌ها. در پرتو احترام به حق حاکمیت کشورها و تکیه بر همکاری‌های سودمند متقابل، اهداف والای امنیت و توسعه پایدار قابل تحقق است.

دولتی که امروز در چهارم جولای سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیرد، استقلال بسیاری از کشورها را زیر پا می‌گذارد و حق تعیین سرنوشت را از بسیاری از ملت‌ها بخصوص ملت بزرگ فلسطین سلب کرده است.

هیچ انسان آزاده یا ملت متمدنی نیست مگر آنکه دل در گرو آرمان فلسطین و آزادی این ملت مظلوم داشته باشد. جنایات امروز رژیم صهیونیستی در اردوگاه جنین، یادآور جنایات دردناک اشغال فلسطین در سال 1948 می‌باشد. رژیم صهیونیستی نماد عینی تجاوز به حق حاکمیت ملت‌هاست.

جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به حق حاکمیت همه ملل مستقل، هرگونه مداخله در امور داخلی کشورها را محکوم می‌کند و تقویت حاکمیت ملی را راه‌حل اصلی مقابله با ناامنی و تروریسم می‌داند.

در باب محیط زیست: یکی از مهم‌ترین تهدیدهایی که جامعه جهانی را در دوران حاضر تهدید می‌کند تغییرات آب و هوایی است. تغییرات اقلیمی امکان تبدیل شدن به تنش‌های ژئوپلتیکی را دارد که می‌تواند کشورها را با بحران‌های امنیتی پیچیده‌ دست به گریبان کند. منطقه ما نیز با انواع تهدیدهای زیست‌محیطی نظیر کمبود منابع آب و گرمایش هوا و فرسایش خاک مواجه است. ماهیت این تهدیدها به گونه‌ای است که جز در پرتو همکاری‌های چندجانبه، درک آسیب‌های احتمالی در دراز مدت و تنظیم قواعد و مقررات در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای امکان مقابله با آنها وجود ندارد. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که با ایجاد سازوکارهای چندجانبه از جمله تشکیل کارگروه‌های مشترک برای مدیریت و توزیع عادلانه منابع آبی، می‌توان مانع از تبدیل شدن اینگونه چالش‌ها به تنش شد.

جناب آقای رئیس،‌ همکاران عزیز،

در پایان ضمن تشکر مجدد از نخست وزیر محترم هند بابت میزبانی و سایر دست‌اندرکاران جهت برگزاری موفق این نشست مهم، ریاست جدید سازمان به جمهوری قزاقستان را تبریک می‌گویم و موفقیت این نشست ارزشمند را در دستیابی به اهداف بزرگ آن آرزومندم.

از توجه شما سپاسگزارم

این خبر بروز رسانی شده است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • ناشناس
    8

    سالها زمان رو فقط صرف شعار و این عضویت های بی اثر در کشور هدر دادن.اینها در نهایت هیچ آورده ای برای ایران نخواهد داشت.فقط شوآف هستند برای ساکت کردن یک عده بی مغز داخلی. تا وقتی تحریم ها هست و در لیست سیاه FATF هستیم، همه بی معنا هستند.

  • فتح الله احمدیان
    5

    ازمزایای این سازمان برای ایران
    ۱- تحویل ۱۰۰۰پهبادبطور رایگان به روسیه
    ۲- اعزام نیرودرصورت نیازروسیه به اوکراین
    ۳- تحویل روزانه ۲۰۰۰۰۰ بشکه نفت رایگان به هند.
    و..........علی برکت ا.....

    نظرات شما -
    • هه
      6

      خرید سی میلیارد روبل و روپیه
      برای حفظ ارزش پول انها چین
      هم همه چیز خوار عربستان هم
      میادین نفت و گازو برد بقیه هم
      هرچی بخوان مال مردم هشتک
      زن بزدل ایرانه

    • 4

      بخاطر حفظ ارزش روبل عمو پوتی
      خزانه خالی خالی دلارها رفت

    • ناشناس
      5

      ما به همه باج میدیم همه دوست
      هستند بجز مردم ایران بخون مردم
      تشنه ایم

    • ناشناس
      2

      روسیه من چند هیات گرم کن روسی
      میدم اش را بهم بزنند برای گول زدن
      چین هم گفت تا بخوای علم و کتل
      و طبل و سنج میدیم مردم ایران زود
      باور خر هند هم گفت منم چند خول
      چل میدم صورت خود بزمین بکشند
      و از ذغال داغ عبور کنند خلاصه سفره و الاغ مهیا ست میخوریم
      دو لپی

    • ناشناس
      1

      ملتی که بزدل و ترسو باشه باید گذاشت لای جرز .الکی شکایت نکنیم . با حرف زدن فقط فرهنگ و اقتصادمان نابود تر خواهد شد . ملتی به دردنخور شده ایم که لایق هر فلاکتی هستیم .

    • ناشناس
      1

      چه قدر کارشناس مسائل آسیا داریم...
      خدایا!!!

    • آلن
      1

      خیلی بد کار چاق کن (نوکر)چین و روسیه باشی!
      البته یه جاسوس منافع کشور مبدا خودش رو تامین می کنه

  • ناشناس
    2

    تا وقتی‌ ایران زیر تحریم است و روابط بین‌المللی درستی ندارد این عضو شدن ها هیچ فایده ای ندارد و فقط بازار می شویم برای اجناس خارجی ...
    سیاست‌گذاری‌های غلط داخلی و خارجی ایران را به یک کشور منزوی تبدیل کرده...کجای ایران شبیه هند، چین و روسیه قبل از جنگ با اوکراین‌ است؟ بیخودی خودمان را به در و دیوار می کوبیم برای هیچ

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عمدیه کدوم تحریم بازیه

    • به ناشناس
      0

      ای بزرگوارها کدام تحریم؟مگر برای لوازم موشک و پهباد و هواپیما و...در تحریم نیستیم،پس این همه ادوات اینها از کجا می آید؟ اما گرانی گوشت و مرغ و برنج ودارو ...که همه تولید داخل هستند وبه تحریم ربط می‌دهیم.سر همه ی ما بی کلاه مانده است.

  • ناشناس
    2

    به اقای رئیس بگید بفرمایند، ناهارشون سرد میشه...

  • محمد گندم نژاد(طوسی)
    1

    منکه هیچ دستاوردی جزء شعار ندیدم. فقط اینو میدانم که از این وضعیت روسیه و چین و هند بیشترین منفعت را می برند.نفت،گاز ،موشک و پهباد و...میره و هیچ خبری از دلار و روپیه و ....نیست.

  • ناشناس
    2

    جشن تیر گان دوبار تیری از کمان
    ارش خارج و بر قلب هیولا خواهد
    نشست

  • ...
    2

    شانگهای بخوره تو فرق سرتون ...
    از قیمت لبنیات و گوشت و مرغ و مسکن و خودرو
    چه خبر؟؟؟

    نظرات شما -
    • 1

      ملتی که فلاکت را پذیرفته و مثل جغد در گوشه ای نشسته لیاقت زندگی مناسب ندارد .

    • 1

      ملتی که دو دوره به احمدی نژاد رای دارد حقش همینه

  • عشق منی رئیسی
    2

    کشورهای سازمان شانگهای اگر کارگر یا خدمتکار نیاز دارد مردان و زنان ایرانی آمادگی اعزام و اشتغال دارن ،

  • رضا
    2

    میدان نفتی آرش رو لولو برد

  • ناشناس
    2

    بدوید حراج کردم این سرزمین را

  • ناشناس
    2

    سازمان شانگهای ایران فقط بازیچه هند چین وروسیه خواهد بود وهیچ نقشی را ایفا نخواهد کرد

  • 1
    1

    آقا ناهار هم میدن

  • ناشناس
    2

    هیچ چیز به نفع ملت نیست

    نظرات شما -
    • 1

      نباید باشه ، ما ملت بزدل ایران لیاقت نداریم .

  • ناشناس
    2

    همان دروغهای داخلی تحویل شرکای خارجی!

  • ناشناس
    2

    بدبختیمون تازه شروع شده. تمام معادن کشور فدای چین و روسیه و هند شد. کی میتونه اینها را سیر کنه.

  • ناشناس
    1

    پس چرا اصلاح طلبها میگفتن بدونfatf نمیشه در این سازمان عضو شد؟

    نظرات شما -
    • 0

      اصلاح طلبا کلا چرت و پرت زیاد میگن

  • مرتضی
    1

    مبارک غارتگر های بی همه چیز باشه

  • بمانعلی جعفری
    4

    اگر این کار بزرگ درزمان حسن آقا اتفاق می افتاد موضع شما این نبود قدری منصف باشیم

    نظرات شما -
    • 0

      یکی ، فقط یکی از دست آوردهای این شعار و شوآف که برای سفره و بیکاری مردم مفلوک ایران راهکاری داشته باشه بیان کنید .
      البته برای جیره خوران و رانت خوران و متصلان به نظام همیشه دست آورد داشته و دارد .
      یکسره شعار ، شوآف و اسکل کردن مردم مفلوک

  • ناشناس
    2

    دیدگاه های شما را خواندم و باید بگویم متاسفانه اکثر دیدگاه ها بدون مطالعه و بدون اطلاع ابراز شده است
    برای طرح یک نظر باید از روند هر سازمان و تلاشهای یک کشور برای عضویت در آن اطلاع کامل داشت اگر یادتان باشدآقای روحانی میگفتن بدون fatf نمیشه در این سازمان عضو شد
    8 سال کشور را درگیر fatf و برجام کردند
    با این مصیبتی که اصلاح طلبها بر سر کشور آورده اند هر عضویتی در سازمانهای اقتصادی جهان خود یک گام به جلو است
    جانب انصاف را مراعات کنید و مقایسه ای اندک داشته باشید و بدانید فرق است بین آن که صبح جمعه از گرانی بنزین با خبر میشه و آن که صبح جمعه طرح های بیست سال بر زمین مانده را ظرف دو سال به بهره برداری می رساند
    فرق است بین آن که برای بازدید از زلزله کرمانشاه از کنار هواپیما تکان نمی خورد و آن که هر جمعه در گوشه ای از کشور بین محرومان جامعه حضور دارد
    فرق است بین آن که می گوید " من بلد نیستم " تا آن که گردن کلفت هایی چون طبری ها را به خاک ذلت می نشاند
    در آخر خواهشا با تعصب حزبی و جناحی نظر ندید کمی هم انصاف را مراعات کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تو خودت حزبی و جناحی نظر ندادی یعنی؟
      اگه جناحی نظر نمی دادی، از خوبی های دولت قبل هم می گفتی

    • 0

      مطالعه!!!!!!
      فقط اینستا

  • یه جوون پیر
    0

    خطاب به بمانعلی جعفری
    فرقی نداره حسن . محمود ابی همشون دستشون تو یه کاسست
    این وسط فقط عمر جوون ایرانیه که داره تباه میشه عمر منو تویی که خودتو به خواب زدی داره تباه میشه وگرنه انگل زاده های خودشون تو سرتاسر دنیا دارن عشق و حال میکنن با پول نفت منو تو کی میخای متوجه بشین که بابا ما فقط یکبار زندگی میکنیم پس بهتره با شرف باشیم!

  • حمید
    0

    واقعا اثراتش ماندگاره
    مثل خیلی چیزای تورم کمرشکن ،شکاف طبقاتی،کودکان کار،دلار۵۰ هزارتومنی،سکه ۳۰ میلیونی،ازدواج اسون جوانان،....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها