آیا هوالدیمیر، نوعی نهنگ، سلاح مخفی پوتین است؟

نهنگ بلوگای محبوب کرملین در اسکاندیناوی دیده شده و این موضوع نقش پنهان حیوانات در امور نظامی را برجسته می سازد.

آیا هوالدیمیر، نوعی نهنگ، سلاح مخفی پوتین است؟

"هوالدیمیر" نام واقعی نهنگ بلوگای روسی نیست این نامی است که نروژی‌های مهربان کمی بیش از چهار سال پیش، زمانی که برای اولین بار آن نهنگ را در شمالی‌ترین سواحل نروژ یافتند، برایش انتخاب کردند (هوال (Hval) به زبان نروژی به معنای نهنگ است).

به گزارش فارین پالسی، اکنون "هوالدیمیر" در سواحل جنوب غربی سوئد مشاهده شده است. نهنگ‌های بلوگا رفتاری راحت با انسان‌ها دارند ولی در منطقه‌ای که هوالدیمیر دیده شده حضوری نادر دارند. مشاهده آن نهنگ استفاده خارق العاده از حیوانات برای مقاصد نظامی را آشکار می‌سازد.

در سال ۲۰۱۹ میلادی در یکی از روز‌های ماه آوریل ماهیگیران در دریای نروژ، هوالدیمیر را دیدند. روی آن نوشته شده بود "تجهیزات سن پترزبورگ" و یک پایه برای دوربین زیر آب نیز بر روی آن نهنگ بلوگا نصب شده بود. ماهیگیران به سرعت فهمیدند که این نهنگ از روسیه سفر کرده است.

شهر مورمانسک روسیه به جایی که ماهیگیران نروژی هوالدیمیر را یافتند بسیار نزدیک است. کارشناسان دریایی اشاره کردند که آن نهنگ توسط نیرو‌های مسلح روسیه آموزش دیده است. آنان گفته‌اند که نیرو‌های مسلح روسیه پستانداران و نهنگ‌ها را آموزش می‌دهند تا از یک پایگاه دریایی یا کشتی‌های خاص نگهبانی کرده و یا برای یافتن اشیاء مختلف در زیر آب کمک کنند.

روسیه نیز مانند آمریکا و دیگر کشور‌ها سابقه طولانی در استفاده از حیوانات در عملیات نظامی خود دارد. در واقع، حیواناتی که توسط نیرو‌های مسلح توسط کشور‌های مختلف به کار گرفته شده‌اند سخت کار و تلاش می‌کنند.

رومی‌ها گمان می‌کردند که رشته کوه آلپ مانع از حمله متجاوزان به قلمروی آنان می‌شود. آنان احتمالا استفاده هانیبال از فیل‌ها را به عنوان یک گزینه محتمل در نظر نگرفته بودند. در نتیجه، ژنرال کارتاژی و افراد تحت امرش با کمک نزدیک به ۴۰ فیل و بیش از ۳۰۰۰۰ سرباز موفق شدند از رشته کوه عبور کرده و به سمت رم پیشروی کنند.

اسب‌ها نیز در جنگ‌ها نقش کلیدی داشتند اگرچه اکنون بیش‌تر برای اهداف تشریفاتی از آنان استفاده می‌شود (مانند نمایش‌های خوب سوارکاری نظامی بریتانیا در هنگام تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم و تاج گذاری پادشاه چارلز سوم).

سگ‌ها، این جنگجویان چهار پا، در عملیات جنگی نقش محوری داشته‌اند و هیچ فناوری تا به امروز نمی‌تواند کاری مشابه وظیفه آنان را انجام دهد. سگ‌ها در طول جنگ جهانی اول به ۶ میلیون اسب، قاطر و ده‌ها هزار شتر در جنگ پیوستند. کبوتر‌ها پیام‌ها را بهتر از فناوری روز حمل می‌کردند و گربه‌ها موش‌های در حال تکثیر را در سنگر‌ها می‌گرفتند. قناری‌ها و موش‌ها در مورد وجود بخارات سمی در محل هشدار می‌دادند.

امروزه آموزش حیوانات جنگجو از آموزش سربازان انسانی دشوارتر است، زیرا آنان باید به اندازه سربازان انسانی خوب عمل کنند. برای مثال در افغانستان، حیوانات آموزش دیده وظایف مخاطره آمیز ورود یا شناسایی مکان‌های حساس در عملیات ضد تروریستی را بر عهده گرفتند. حیوانات برای جستجوی انبار‌های سلاح، بمب‌های دست‌ساز مخفی، چمدان‌ها در فرودگاه‌ها، کانتینر‌ها در بنادر و کالا‌هایی هستند که در کشتی‌ها و کامیون‌ها پنهان شده‌اند، بسیار خوب عمل می‌کنند. "قاهره" سگی نظامی در عملیات قتل "اسامه بن لادن" رهبر القاعده نقشی محوری داشت به گونه‌ای که "ویل چسنی" سرپرست او در نیروی دریایی کتابی درباره آن سگ و نقش‌اش نوشت.

پستانداران دریایی از جمله هوالدیمیر باهوش هستند و برای زندگی در زیر آب ساخته شده‌اند و اهمیت نقششان در عملیات دریایی مشابه اهمیت نقش سگ‌ها، اسب‌ها در عملیات نظامی بر روی خشکی است. نیروی دریایی ایالات متحده برای نزدیک به شصت و پنج سال شیر‌های دریایی و دلفین‌های بینی بطری معمولی را برای کاوش در زیر دریا و جستجوی اهداف آموزش داده بود. اتصال دستگاه‌های مختلف به اشیاء زیر آب از جمله اقداماتی است که هیچ رباتی مهارت انجام آن را ندارد.

اتحاد جماهیر شوروی برنامه مشابهی را در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی تقریبا دو دهه پس از برنامه استفاده از حیوانات ایالات متحده راه اندازی کرد. یک سال پس از آن شوروی توانسته بود پستانداران دریایی را برای استفاده در سیستم‌های عملیاتی نظامی مانند کمک به غواصان و بازیابی تجهیزات در دریای سیاه آموزش دهد. سیا در یادداشتی فوق محرمانه در سال ۱۹۷۶ میلادی نوشته بود: "گام‌های بعدی که ظرف مدت دو سال می‌تواند به نتیجه برسد ممکن است آموزش حیوانات برای کار‌های پیچیده‌تر مانند قرار دادن بسته‌ها در کشتی‌ها و هم چنین در مناطق خارج از دریای سیاه باشد".

در این یادداشت آمده است: "توانایی شوروی برای آموزش حیوانات به منظور جمع آوری اطلاعات در اقیانوس‌ها اکنون امکان‌پذیر است". پیمودن این مسیر برای شوروی  راه دشواری محسوب می‌شد. در نتیجه، شوروی از خدمات و تجارب هنرمندان برجسته سیرک استفاده کرد که به اجرا با فُک‌ها عادت داشتند. نیروی دریایی ایالات متحده در همان زمان آموزش نهنگ‌های بلوگا را نیز آغاز کرده بود نهنگ‌هایی که می‌توانند عمیق‌تر شنا کنند و در آب‌های سردتر از محل زیست دلفین‌ها یا شیر‌های دریایی زندگی کنند. شوروی بعدا نهنگ‌های بلوگا را نیز به برنامه خود افزود.

اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و اوکراین (از جمله کریمه با بندر سواستوپل) به استقلال دست یافتند. آکواریوم بندر سواستوپل به تصرف اوکراین درآمد و حیوانات موجود در آنجا برای خدمت به کودکان دارای معلولیت تغییر کاربری داد.

زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد نیروی دریایی روسیه برنامه استفاده از پستانداران را دوباره راه‌اندازی کرد.

علیرغم آن که حیوانات نظامی برای عملیات نظامی ضروری هستند اما برسمیت شناخته نمی‌شوند. مطمئنا هم برنامه پستانداران دریایی ایالات متحده و هم برنامه شوروی برای مدت زمانی طولانی محرمانه بودند، اما سگ‌ها و اسب‌های نظامی شناخته شده هستند و بیش از ۷۰ سگ و کبوتر فوق العاده شجاع (و یک گربه) مدال  PDSA Dickin برای شجاعت را دریافت کرده‌اند با این وجود، هنوز هیچ یک از پستانداران دریایی موفق به دریافت این جایزه نشده‌اند.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    پوتین کارش تمامه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها