تصاویر ماهواره‌ای، ادعای افغانستان را رد کرد/ مقادیر قابل‌توجه آب پشت سد کجکی و کمالخان

تصاویر ماهواره‌های بین‌المللی و ماهواره خیام از نقاط مختلف بالادست هیرمند اعم از سد کجکی و سد کمالخان، مقادیر قابل توجهی آب پشت این سدها را نشان می‌دهد و ادعای اخیر حاکمان افغانستان را رد می‌کند.

تصاویر ماهواره‌ای، ادعای افغانستان را رد کرد/ مقادیر قابل‌توجه آب پشت سد کجکی و کمالخان

رئیس جمهور روز پنجشنبه هفته گذشته در سفر به استان سیستان و بلوچستان یک اخطار مهم به حاکمان افغانستان درباره رعایت حقابه هیرمند داد. حقابه‌ای مبنای آن موافقت‌نامه سال ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان است، اما سال‌ها است که به آن عمل نمی‌شود و نتیجه آن وضع نابسامان آب شرب و کشاورزی مناطق مهمی از استان سیستان و بلوچستان و اکوسیستم در تالاب هامون است.

1

سخنان قاطع رئیس جمهور با استقبال زیادی در سطح ملی و استانی مواجه شد، اما در سمت افغانستان، بیانیه‌ای منتشر شد که در آن ضمن تأکید چند باره بر تعهد به رعایت موافقت‌نامه حقابه هیرمند، گفته شده بود خشکسالی و کمبود آب در افغانستان موجب شده افغانستان نتواند به تعهد خود عمل کند؛ این در حالی است که رئیس جمهور هم در سخنان خود تأکید کرده بود میزان آب در سمت افغانستان باید به وسیله کارشناسان بررسی شود.

اما در حالی که پیگیری‌ها برای اعزام کارشناسان و بازدیدهای فنی در جریان است و انتظار می‌رود طرف افغانستانی برای نشان دادن حسن نیت و صداقت خود باید هر چه سریع‌تر زمینه این بازدید را فراهم کند، زیرا تصاویر ماهواره‌ای به خصوص ماهواره پیشرفته خیام نیز حاوی حقایق مهمی است.

۸۰ درصد ظرفیت سد کجکی پر آب است

بر اساس بررسی تصاویر ماهواره‌ای، در حال حاضر در مخزن سد کجکی در حد خوبی آب وجود دارد و طبق ارزیابی داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای بین‌المللی، سطح آب موجود در پشت سد حدود ۸۰ درصد ظرفیت سد را پر کرده است.

2

در عین حال،‌ براساس تصاویر ماهواره‌ای و با ارزیابی دقیق انجام شده، در مسیر سد کجکی تا سد کمالخان، اراضی متعدد کشاورزی وجود دارد که این اراضی عموماً عمده آب مورد نیازشان از طریق آب رهاسازی شده از سد کجکی تامین می‌شود.

در مورد سد کمالخان نیز، وجود آب در مخزن سد، نشانگر این است که آب رهاسازی شده از سد عظیم کجکی، به این سد رسیده و این میزان آب توانسته علاوه بر تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی در مسیر سد کمالخان، مخزن سد را هم دربربگیرد.

تصاویر ماهواره خیام ضمن اثبات وجود آب در مخزن سد کمالخان، نشان می‌دهد که بعضاً دریچه‌های این سد به سمت ایران باز شده است، اما میزان آبی که از این سد به سمت ایران روانه شده، چندین کیلومتر جلوتر توسط دو کانال دست‌ساز مجدداً به داخل خاک افغانستان منحرف شده و عملاً هیچ آبی به داخل ایران وارد نمی‌شود.

3

تصاویر ماهواره خیام نشان می‌دهد که اندک آب رهاسازی شده از سد کمالخان، جهت مصارف کشاورزی در داخل خاک افغانستان استفاده شده و اتفاقاً مزارعی هم در همان مناطق طبق تصاویر ماهواره‌ای وجود دارد.

4

درباره منطقه بیابانی و شوره‌زار گودزره نیز این نکته قابل توجه است که این منطقه در ادوار مختلف از طریق مسیر جانبی ایجاد شده در حاشیه سد کمالخان، مورد توجه مقامات افغانستانی بوده و در حال حاضر نیز طبق تصاویر ماهواره خیام و ماهواره‌های بین‌المللی این منطقه دارای آب است، به این معنا که آب شیرین پشت سد کمالخان که در واقع سر ریز سد بوده، در شوره‌زار جنوب سد نیز رهاسازی شده و عملا آب از بین رفته است.

این داده‌ها و اطلاعات بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و ارزیابی داده‌ها، تهیه شده و قطعاً حضور میدانی کارشناسان وزارت نیرو و بررسی وضعیت سدها و رودخانه‌ها، می‌تواند این گزارش را دقیق‌تر کند، اما این تصاویر که مرجع آن سازمان فضایی ایران به عنوان یک سازمان علمی و تخصصی است که مبتنی بر داده‌های فضاپایه گزارش‌های تخصصی تولید می‌کند، در مذاکرات و بازدیدهای میدانی نیز تا حد زیادی می‌تواند به کارشناسان کشورمان کمک کند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • ناشناس
    1

    اکر قرار بود صداقت و مهربانی و انسان دوست باشند که دیگر طالبان نمی گفتند ،،،اینها اگه حق آبه ۱۰ میلیون مهاجرمقیم ایران را حداقل به ازا ء هرنفر ۲۰۰ لیتر هم بدهند (مصارف شخصی ،نظافت و فضای سبز محیط مسکونیشان ،،سهم مصرف کشاورزی تهیه غذا )،باید روزانه دو میلیارد لیتر و ماهانه ۶۰ میلیارد لیتر سهم آب بدهند ،،وگرنه دولت باید این افغانی ها را اخراج کند خودمان بیش از ده میلیون بی‌کار داریم ومحدودیت آب و منابع غذا داریم مگه نه اینکه دولت می گوید برای تهیه غذای مردم باید دلار ۵۰ تومان هزینه کند چقدر از منابع درآمدی دولت صرف نگهداری از افغان ها میشود ،،مردم خودمان کلی گرفتار مشکلات معیشتی هستند

  • ناشناس
    5

    این عکسها را ولش کنید. اگر نخواهند بدهند چکار می کنید

    نظرات شما -
    • ساقی
      1

      کارهایی که می تونن بکنن :
      1- برگرداندن افغان ها
      2- بستن مرز
      3- قطع صادرات برق و سوخت
      4-بستن سفرت افغانستان در تهران
      5-تسلیح شیعیان و گروه های مخالف در افغانستان
      6-مورد اصابت قراردادن صد کجکی و آب بند های ساخته شده

    • ناشناس
      4

      به ساقی ساقیتو عوض کن اینا اینکاره نیستند...

  • 🐜
    3

    خیلی بدعمل کردید در۴۴سال که طالبان شپشو وحشی ب قرداد بین المللی بین حکومت قبلی را می خان حذب کنند تمرکز شماها فقط روی دزدهای کاخ هاواملاک بجا مانده از سردمداران حکومت پهلوی بوده است و فروش ثروت خدادادی وطن وملت وواریز دلارهای فروش ثروت ملی در بانک‌های امریکایی اروپایی چینی و روسی وونزویلایی بوده و هست وما ملت پشمک هستیم

  • ناشناس
    4

    فقط پشت میکروفون رجز میخوانید ،الان ببینیم حق آبه را چه کار میکنید !!!

  • ناشناس
    17

    خوب که چی ،الان مردم آب لازم دارند ،وظیفه شما ریسی جمهورهست ،به جای تهدید همسایه ازشون آب را بخرید واجب است،فقط با روسیه دوست دارید داد و ستد کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اخه نادان چرا باید حقمون رو بخریم؟؟؟

  • ناشناس
    4

    کاشکی باهمه کشورها مهربون بودیم وبه فکر منافع مردم ایران کار می کردیم،نه لبنان وسوریه و روسیه وغیرررررر

  • ناشناس
    4

    لیاقت مردم همین است و بس!

    نظرات شما -
    • 1

      دقیقا لیاقت ما مردم ایران ، همین حکومت است . خدا کنه این حکومت همچنان بر سر ما ملت به دردنخور باقی بماند . مردمی که به همدیگه رحم نمی کنیم و دائم به فکر دودره کردن و کلاهبرداری و سود شخصی هستیم .

    • 0

      احسنت .آورین

  • رابی
    2

    هنوز هیچ نشده بعضی از رسانه‌های نزدیک به حکومت دارند برای خرید آب و باج دادن به یک مشت طالب شپشوی متحجر زمینه سازی می کنند.
    اقتدارتون ما را کشت.

  • بهنام
    0

    به نظرم باید یه زنگ بزنیم به آقای هاشومیییئیییی

  • ناشناس
    0

    طالبان به خدا هم دروغ می گویند . چگونه از گروهی وحشی تردریست توقع راستگویی دارید ؟؟؟؟؟؟؟!!!

  • ناشناس
    0

    این تهدید رئیسی همان دستورات داخلیشه که هیچکدام عملی نمیشه . دنیا و طالبان هم این را میدانند بخاطر همین فیلم میگیرند و مسخره میکنند

    نظرات شما -
    • 0

      مضحکه دست همه دنیا هستند. همه دنیا بهشون می خندند.طالبی هم دیگه فیلمش می کند.

  • alix
    1

    بایدم حق مسلم ایرانو ندن مرزبانان ایران را یا میکشن یا سیر میکنن این بی عرضها نگاه میکنن در حالیکه بسیج میتواند این بیابان گردان را نابود کند احتیاج به ارتش و سپاه نیست
    وقتی یک عده خائن بی شرف بی...وطن فروش کشور را پر افغانی کردن وکارگر ایرانی بی کار ولی افغانی شاغل و پررو همین میشه
    باید تا نفر آخرشون باید ریخت بیرون اونوقت ببینید طالبان به گوه خوردن میفتن یا نه ..با همکاری دولت داره یک اسراییل افغانی در ایران درست میشه منتها با همکاران دولتمردان خائن

  • ناشناس
    0

    جنبش اصییییییییییل منطقه!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      قدرت منطقه هلال شیعی آب نداره به دادش برسید

  • ناشناس
    0

    أضافه ميشود ،،به لبنان ،سوريه فلسطين ،يمن و ،،،،،

  • ناشناس
    0

    فکر میکنم نذاکرات بر سر آب خوردن با طالبان هم مثل برجام بیست سال طول بکشد و آخرش هم هیچ اندر هیچ......

  • هامون
    0

    این موشک وقتی به درد مردم ایران میخوره که قلب سدکمال خان رابشکافددرنگ نکنیدکه پشیمون میشید

  • هامون
    0

    همینطوروحشتناک ازاب وبرق وگاز وانرژی ما ملت بدبخت افاغنه استفاده میکنند وهمینطور تولیدمثل میکنندبیرونشون کنیداین سگ سنیهای مغول صفت را ما اب نمیخاهیم

  • متین
    0

    مسئولین ما خوب میدونن افغانها به خون مردم ایران تشنه هستن ولی چون برای خودشون اونسر دنیا ویلا و اقامت گرفتن خیالشون راحته تا صدای جنگ اومد یا علی مدد

  • ناشناس
    0

    اقتدارتون ما را کشته تبلهای تو خالی فقط هارت و پورت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها