آیا آمریکا خالق داعش است؟

سال‌های سال است که گمان می‌رفت تولد بسیاری از سازمان‌های افراطی و تروریستی در خاورمیانه به دلیل داشتن ارتباط نزدیک با ایالات متحده باشد.

آیا آمریکا خالق داعش است؟

لوئو لایی آن تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار چین در ادامه نوشت: اما چند روز پیش «رابرت اف کندی»، نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا سخنی گفت که تردید مردم را در این مورد عمیق‌تر کرد.«رابرت اف کندی جونیور»، برادر زاده جان اف کندی رئیس جمهور ترور شده پیشین آمریکا چهارشنبه هفته گذشته بطور رسمی نامزدی خود را برای انتخاب شدن به عنوان نماینده حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 اعلام کرد.

رابرت کندی 69 ساله در سخنانی گفت: پلیس فاسد است، ما داعش را ایجاد کردیم. ما دو میلیون آواره را روانه اروپا کردیم و زمینه‌ساز بی‌ثباتی دموکراسی در آنجا شدیم که منجر به برگزیت شد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در همین خصوص در توئیتر نوشت: در اینکه ‫آمریکا خالق ‫داعش است، تردیدی نبود، اما برای کسانی که عمدا چشم‌ها را بر حقیقت بستند؛ تصریح «رابرت اف کندی» برادر زاده جان اف کندی و کاندیدای ریاست جمهوری سال آینده آمریکا مبنی اینکه «ما داعش را ایجاد کردیم»، تأکید مجدد بر این حقیقت است که رژیم آمریکا، پدرخوانده داعش است.

کندی اولین کسی نیست که اعتراف یا افشا می‌کند که ایالات متحده یک سازمان تروریستی ایجاد کرده است. «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان و مقامات دیگر نیز قبلا اشاره کرده بودند که داعش «تولید آمریکا» است. حتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در یک گردهمایی انتخاباتی باراک اوباما را «بنیان‌گذار داعش» خواند.

از سال 2014 به این طرف، برخی از مردم این سوال را مطرح کردند که آیا ایالات متحده از داعش حمایت می‌کند. رسانه‌های روسی در ژوئیه 2021 گزارش دادند که آژانس اطلاعاتی روسیه شواهد قطعی مبنی بر اینکه ایالات متحده با داعش در بسیاری از مناطق سوریه و افغانستان همکاری کرده، در اختیار دارد.  ویدئویی که توسط وزارت امور خارجه روسیه به نمایش درآمده نشان داد که چندین بالگرد «بلک هاوک» و «شینوک» بدون هیچ علامتی در حال تحویل تسلیحات و نیروهای کمکی به نیروهای مسلح داعش در خط مقدم درگیری هستند و در عین حال تروریست‌های مجروح را انتقال می‌دهند. اگرچه این هواپیماها هیچ علامتی نداشتند، اما همه می‌دانند که «بلک هاوک» و «شینوک» بالگردهای اصلی ارتش آمریکا هستند. به غیر از ارتش آمریکا یا شرکت‌های امنیتی پیمانکار ارتش آمریکا، هیچ سازمان دیگری نمی‌تواند چندین بالگرد را به صورت یکجا اعزام کند. در مورد گزارش‌های رسانه های روسیه و بحث های بعدی، آمریکا همواره چشم و گوش خود را بسته و پاسخ مستقیم نداده است.

در واقع، ایالات متحده پیش از این هم سابقه همکاری با سازمان‌های افراطی را داشته است. به عنوان مثال، پس از حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان در سال 1979، ایالات متحده به شدت از گروه موسوم به «سازمان‌های جهادی» حمایت کرد، تدارکات و تسلیحات لجستیکی در اختیار آنها قرار داد و حتی با موشک‌های ضد تانک «استینگر» آنها را تجهیز نمود. سازمان القاعده به رهبری «اسامه بن لادن»، که بعدها حادثه «11 سپتامبر» را به راه انداخت، یکی از «سازمان‌های جهادی» مورد حمایت آمریکا در آن زمان بود.

ایالات متحده، سازمان‌های افراطی را در خاورمیانه و آسیای مرکزی پرورش می‌دهد تا به آنها اجازه حمله به دشمنان خود و برهم زدن اوضاع منطقه را بدهد، در عین حال می‌تواند دلیلی برای وجود و مداخله ارتش آمریکا در منطقه ایجاد کند. اخیراً آمریکا به صراحت از خروج نیروهای خود از سوریه به این دلیل که تهدید داعش هنوز وجود دارد، خودداری کرد. در چین اصطلاحی وجود دارد که می‌گوید «راهزنان را پرورش می‌دهد تا دیگران به او احترام بگذارند» که به این پدیده اشاره دارد.

اقدام ایالات متحده در حمایت و چشم پوشی از تروریسم با حذف سازمان‌های تروریستی بین‌المللی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا نیز قابل تامل است و این در حالی است که نام این سازمانهای تروریستی هنوز در فهرست شورای امنیت سازمان ملل وجود دارند.به عنوان مثال، آمریکا «سازمان مجاهدین خلق» که یک سازمان تروریستی ضد دولتی ایران محسوب می‌شود و سازمان تروریستی «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده و نه تنها از آنها تا حد ممکن برای تبرئه جنایاتشان دفاع نموده، بلکه حتی در مواقع لزوم از آنها سوء استفاده نیز کرده است. همزمان، آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و نمونه‌ای بسیار بد برای قرار دادن ارتش ملی یک کشور در فهرست سازمان‌های تروریستی ایجاد کرد. بدیهی است که تغییر فهرست سازمان‌های تروریستی به ابزاری آمریکا برای سرکوب مخالفان خود و وارد شدن به بازی‌های ژئوپلیتیکی تبدیل شده است.

تروریسم و افراط گرایی دشمنان مشترک جامعه بشری هستند و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی مسئولیت مشترک جامعه بین‌المللی است. در طول سال‌ها، آمریکا از سازمان‌های تروریستی حمایت کرده و آشکارا استانداردهای دوگانه را در مورد موضوع مبارزه با تروریسم در پیش گرفته که در نتیجه به خود جامعه ایالات متحده نیز آسیب وارد کرده است.

در پایان باید گفت درس‌های حادثه «11 سپتامبر» دور از دسترس نیست یعنی آمریکا نباید زخم‌های خود را التیام بخشد و درد را فراموش کند.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها